Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

stallhh

Trådstartare
Haft min unghäst ute på foder i snart 1 år, fodervärden hade förköpsrätt de första 7 månaderna till ett pris av 80.000:-
Hon sa att hon inte hade råd just då, men att hon kunde hjälpa oss att sälja hästen medan den stod hos henne,för hon skulle ha hästen fram till efter kvalitèn.
Ett par dgr innan kvalitèn ringer hon och säger att hon kan tänka sig att köpa hästen om det gamla priset på 80.000 fortf gäller och att vi som säljare slipper röntga och veterinärbesiktiga hästen och allt som tillkommer vid försäljning. Visst,vi kan tänka oss att sälja till henne, men som min sambo sa, varf har hon plötsligt blivit intresserad av att köpa henne om hon själv inte ar en köpare på henne och ska sälja vidare..... tankarna maler ju....
Kan man skriva in i avtalet att hästen inte får säljas inom 1 år? gäller det juridiskt? eller ska man sätta ett högre pris tex 90-95000? unghästen har gått felfri 1 m.... det kanske är så att hästen har mer kapacitet än vad fodervärden sagt till oss.... nu är det så att fodervärden har en häst sen innan,samt är gravid...så hon kommer ju inte att rida,träna och tävla de närmsta 5-6 månaderna....varf går man då och köper en häst till? vad tycker ni,hur skulle ni gjort?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Väntat tills efter kvalitén och sett hur det går innan beslut om ev försäljning fattas?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Har ni bra kontakt med henne så kan ni väl fråga henne vad hon tänkt sig med hästen och sedan besluta om ni vill sälja eller ej.

Kvalitetstävlan gör inte automatiskt att hästens värde höjs, hästen kan t ex ha en dålig dag just då och då kan värdet sjunka istället.

Kan ni få mer för hästen av någon annan och om ni känner att hon inte känns som rätt köpare så sälj till någon annan.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Väntat till efter kvaliteten, OM det inte är så att ni absolut måste sälja.

För att en sån klausul som du nämner ska gälla måste det finnas ett "straff" inskrivet, dvs vad händer om hon bryter detta?

Annars gäller ju "sålt är sålt".
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Det är precis som Madick skriver. Det är juridiskt bindande men man måste specificera en sanktion om det bryts. För det finns inget straff mot att bryta det precis som att gå mot röd gubbe. Man får inte det men det finns inget straff om man gör det.

Så om ni skriver avtalet i stil med "Hästen säljs till köpare A för tidigare överenskommet pris på 80 000 mot att den inte säljs vidare inom ett år från försäljnings datumet. Skulle den ändå säljas inom denna tidsramen skall köpare A betala ytterligare 30 000 till säljaren." Eller vad man tycker att det kan vara för värdeökning som skett på hästen.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Så om jag skriver som "Masse" sa, så gäller det juridiskt då?
hon ringde igår och ville helst ha svar igårkväll eller idag....jag sa att jamen det kan vi ju prata mer om när vi träffas på kvalitèn.... men hon verkade vilja ha det klart....
Hon sa ju att de flesta vill ha röntgen etc på hästarna idag,men att hon inte behövde ngt av detta eftersom hon haft hästen så länge etc...
krävs röntgen vid försäljning,ngn som vet? eftersom jag bor 50 mil från dom,så är det inte lätt att styra med sånt,och att be fodervärden känsn inte heller rätt nu när hon ville köpa...
Men för mig känns som att jag kan erbjuda henne att antingen köpa hästen för 80.000 som är ett reducerat pris mot att hon inte får sälja hästen på 1 år,brytar hon det så ska hon betala ytterligare 20.000 kr. Eller så får hon köpa hästen för 90000? eller vad kostar en 4-åring som hoppar 1 metersbanor idag med bra stam?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Jag tycker att det luktar skum, varför är det så bråttom helt plötsligt om hon inte redan har en annan köpare på lut? :cool: Jag skulle lägga ett högre vite än 20', beroende på häst och köpare så kan man lätt ta den smällen om man skulle få ut 200' vid en försäljning. :idea:
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Ja alla avtal är juridiskt bindande. I det här fallet om du skriver in att det finns någon form av "straff" om det bryts så är också straffet klart och bindande.

Finns inga krav på röntgen vid hästförsäljning. Dessutom bör köparen stå för den kostnaden, rent juridiskt enligt domar från Tingsrätten. Säljaren har en skyldighet att upplysa om allt som rör hästen som sjukdomar, skador och annat den varit med om. Köparen har en undersökningsplikt att själv ta reda på i vilket skick hästen är. Det är den som köparen i det här fallet vill avsäga sig, genom att inte röntga hästen. Det är inget som har någon betydelse för rent ekonomiskt så länge det inte visar sig att hästen har något fel. Om det gör det så är det istället en fördel för dig att köpare inte vill undersökningen. Men det är inget som ska ge ett lägre pris på hästen.

Vad som är värdet på hästen går inte att säga utan att se den. Att den hoppar en meter idag säger ju inget om hur den hoppar denna meter eller vad den kommer att kunna hoppa i framtiden.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Om han har hoppat bana på 1m, och har väldigt bra stammtavla, tycker jag har 80.000 är för litet. Jag hade nästan chansat på att lägga ut han på annons, eller diverse för 100.000kr, men hade dock inte förväntat mig att inte behöva gå ner i pris, lite granna. fast, nu har jag inte varken hästen eller stammtavla osv, så skall egentligen inte göra en prisbedömmning.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Hur bra stam? Vad har föräldrarna presterat och vad har hästen själv för kapacitet?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Jag för min del tar hellre 80 000 i handen än att man håller kvar hästen och sen står med massor av kostnader på pålle när man får tillbaka den , den kan ju faktiskt skada sig under tiden ,det är mycket som kan hända under resans gång :)
Tycker dock det luktar lite skunk och en liten extra *klausul* skadar inte .
Mvh mia
 
Senast ändrad:
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Hip Hop.
mamman vinster å plac 120.

det jag sett av hoppningen,så ser det fint ut.
har bett att få tänka över det så vi kunde prata om det på kvalitèn när vi träffas....
men man kanske ska gå upp till 90.000kr,och sätta ett vite på 30.000 om hon säljs inom 1 år då? hon har ju lagt ner mkt tid och pengar under detta året,det är därf vi inte vill sätta högt pris till henne.... men på detta sättet så har hon ju 2 val, antingen att betala lite mindre och inte sälja vidare på 1 år,eller betala mer och kunna sälja när hon vill?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

visst kan jag säga att hästen går ut i annons och att hon får vara med och buda där.... men då måste man ju va säker på att hästen har köpare... och att fodervärden samarbetar,inte motarbetar..... känner mig lite i underläge nu. som alla andra,så vill man ju att hästen ska få ett bra hem där den får stanna..
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Röntgen är något som ligger i köparens intresse, och ska väl isåfall betalas av denne. Jag förstår inte varför ni skulle slippa det, vill köparen ha hästen röntgad, så får väl köparen röntga hästen då för egna pengar.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

tror hon ville påverka köpet genom att påpeka att det är mkt som måste fixas såsom veterinärbesiktning,ev röntgen om köparen vill ha det,med risk att den inte är felfri.... hon köper hästen utan allt detta eftersom hon kännr hästen och inte sett några fel på den.... det var väl ett sätt att få oss att sälja till henne billigt...
Men är det så att många väljer att röntga sina tilltänka hästar vid köp?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Tänkte ge henne ett papper med dessa alternativ:

Förslag på försäljning av hästen xxxxx

För kompispriset 85.000kr, gäller det att köparen inte säljer xxxxx inom 1 år from köpdatumet, görs detta så bryts avtalet och köparen måste betala ytterligare 25.000 kr, utöver köpesumman(85.000kr) till säljaren. Detta är juridiskt bindande när båda parterna skrivit under avtalet.

Eller
Så säljs hästen xxxxx till marknadspriset 95.000kr, och inga krav ställs från säljarens sida.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Jag hade väntat till kvalitén. Det verkar ju lite skumt att hon nu helt plötsligt vill köpa hästen och då absolut innan kvalitén.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Tänk på att hon friskriver sig från röntgen och veterinärbesiktning det tycker jag är värt rätt mycket.

Om du behåller honom och senare röntgar och något hittas vilket inte är helt ovanligt då står du där med en häst som du kommer att få svårt att sälja.

Att sälja häst idag är inte lätt och dessutom är ju inte mamman ett hög presterande sto om hon nu inte lämnat framgångsrika avkommor.

80 000 kr tycker jag är ett bra pris på en 4 åring som inte presterat något ännu och dessutom friskrivs från veterinärbesiktning.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Fast när priset ökar så brukar röntgen ingå i priset, framför allt över 100 000 kr. Så jag tycker nog att köparen tar en väldigt stor risk när hon vill köpa den för det priset utan att röntga, med tanke på lösa benbitar i första hand. Hade hon tänkt att sälja vidare och köparna begär röntgen så kan hon kan lika gärna bli stående med en häst som sjunkit enormt i värde.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Jag hade inte velat ha någon klausul med att inte få sälja hästen vidare, tycker inte det känns rätt mot den nya köparen. Hon har ju lagt ner tid på hästen, jag antar att det är hon som tävlat den?

Har hon varit med och förhöjt värdet på hästen tycker jag hon kan få den för ett lägre pris än vad andra är intresserade av att ge. Röntgen är alltid en risk - den risken slipper du nu som säljare och istället tar köparen en risk.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 940
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 063
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp