Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

hon kommer att få dessa 2 alternativ, antingen köper hon hästen billigt och skriver på att hon inte säljer hästen under det första året. Eller så blir hästen lite dyrare och hon kan sälja om det nu är så hon tänkt sig. men eftersom hon vill köpa hästen för samma pris som vi begärde för 1 år sen,så borde man få ha krav,tycker ni inte det? för hästen har ju trots allt presterat felfritt i ett antal 1 metersklasser,samt fick bra kritik på 3-årstestet i både löshoppning,gångarter och exteriör,och godkänd i ridningen.
har kollat på andra Hip Hop hästar, det finns ju många föl som säljs för 50.000-70.000+moms,och 2.3 och 4 åringar som ligger på 70.000-100.000.... och med tanke på stamtavlan,tillhör en av flyinges finare stofamiljer, så finns ju avelsvärde också.
Så jag kommer nog att behålla billigt pris+klausul, eller så får hon välja dyrare pris....men vi vill inte förlora på det hela,samt att klausulen gör att hästen kanske får ett riktigt hem utan att behöva säljas direkt....
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Jag förstår att du tycker att det är lite skumt att hon fick så bråttom nu. Min tanke var att det känns helt orimligt att du ska kunna ställa såna krav på henne som köpare. Varför är det så viktigt att hon inte ska sälja hästen vidare? Om det bara handlar om pengar du kan förlora så tycker jag att det är värt rätt mkt att sälja till nån som känner hästen och där man vet att det funkat innan och som framförallt inte ens vill vet.bes/röntga!

Jag tycker att du ska sätta ett marknadsmässigt pris på hästen och dra av vad du kan tänka dig är värt att ge för att slippa risken med en häst som inte är helt ren på en röntgen. Ett annat alternativ är ju att du kan skriva nåt i stil med att om hästen säljs vidare inom 12 månader till ett högre pris så tillfaller xx % av mellanskillnaden dig.

Hursomhelst så är det inte lätt eller roligt att sälja häst i dagens läge. Om marknadspriset ligger på tex 100 000kr och du kan sälja utan komplikationer för 80 000kr så hade jag nog tyckt att det var helt OK.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Men hästen har ju varit där ett år så för hästen skull tror jag inte det spelar någon roll om den säljs och flyttar.

Om fodervärden nu tagit upp hästen i 1 metersklasser varför inte ge henne lite credit för det.

80 000 kr för den hästen tycker jag låter som ett normalt pris och som jag skrev tidigare tänk på att hon friskriver sig från veterinärbesiktning och röntgen det kommer ingen annan att göra kan jag lova dig.

Känns lite som mycket vill ha mer. Men på hästmarknaden idag är det inte lätt att sälja hästar och du kan lätt bli stående med hästen ytterligare ett år och då har du förlorat de extra pengar du vill ha för den.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Är det Amulette (F3) som du pratar om ?
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Är det Amulette (F3) som du pratar om ?

OM det är dne hästen tycker jag då inte att treårstestet var något särskilt att hänga i julgran, bara som en parentes då TS ju skrev att hon fick br aomdöme i 3-års. 5-5 i hoppningen är faktiskt ganska kasst tycker jag...
Men som sagt, OM det är den hästen.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Verkar vara den hästen eftersom stammen stämmer enligt en annan tråd.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

OM det är dne hästen tycker jag då inte att treårstestet var något särskilt att hänga i julgran, bara som en parentes då TS ju skrev att hon fick br aomdöme i 3-års. 5-5 i hoppningen är faktiskt ganska kasst tycker jag...
Men som sagt, OM det är den hästen.

Jag har varit med på 3 års test som funktionär på hoppningen, och det finns välhoppande hästar som det knasar för precis på provet och får låga poäng. OMDÖMET kan däremot säga annat än siffrorna. Dessutom är det löshoppning. Man tävlar inte i löshoppning vad jag vet... hästen kanske blir helt annorlunda under ryttare.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Det är sant men det är ju en risk man tar när man är med i treårs. En petentiell köpare ser ju poängen och är de medelmåttiga (som den här hästens) så är de ju det. Det spelar ingen roll om ägaren säger att det var en dålig dag eller dyl... Då ska man isf ha video från den dagen så man kan visa hur missvisande poängen är.

Däremot verkar det ju konstigt om ALLA hästar med medelmåttiga poäng bara haft dåliga dagar. Tycker nämligen att det är kutym att folk bortförklarar sin hästs dåliga poäng med att den minsann är en stjärna men idag var den brunstig, ätit dåligt, etc etc... Skulle man tro på dem så har alla stjärnor och det finns inga medelmåttor.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Tycker du? Jag tycker det låter lågt för en 4 årig häst som tävlar 1m klasser och verkar lovande.

Jag har pratat med en känd tävlingsryttare som säljer lovande unghästar och hon tar bara lovande till försäljning och nu är marknaden sådan att just 80 000 kr är vad du får räkna med att få för en lovande unghäst min unghäst som fick 9-9 och som var inhoppad och riktigt lovande satte hon det priset på som tävlad. Det är när unghästarna blir 5-6 år som man kan börja sätta högre priser för då är dom ifall upp i lite mer höjder.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Jag har pratat med en känd tävlingsryttare som säljer lovande unghästar och hon tar bara lovande till försäljning och nu är marknaden sådan att just 80 000 kr är vad du får räkna med att få för en lovande unghäst min unghäst som fick 9-9 och som var inhoppad och riktigt lovande satte hon det priset på som tävlad. Det är när unghästarna blir 5-6 år som man kan börja sätta högre priser för då är dom ifall upp i lite mer höjder.

En häst är värd det priset någon är beredd att betala...
I detta fallet vet TS att hon han få minst 80' varför inte se HUR intresserad av hästen fodervärden är. Det enda som händer är att de kan gå tillbaka till 80' vid en förhandling, men klart man vill ha så mkt man kan för en häst....

Även jag skulle "tro" att det ligger en tredje part bakom förslaget....
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

*KL*

Den stora frågan är också ifall TS är en näringsidkare (iom nicket stallhh, för ifall denne är det så kommer hon INTE kunna ställa detta krav. Där är det nämligen KKöpL som gäller och den är tvingande till konsumentens fördel, man får alltså inte avtala om sådant som är till nackdel för konumenten (köparen).

Om TS är en privatperson går det naturligtvis bra, frågan är ju då bara ifall FV ör villig att skriva på ett sådant kontrakt.
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

*KL*

Den stora frågan är också ifall TS är en näringsidkare (iom nicket stallhh, för ifall denne är det så kommer hon INTE kunna ställa detta krav. Där är det nämligen KKöpL som gäller och den är tvingande till konsumentens fördel, man får alltså inte avtala om sådant som är till nackdel för konumenten (köparen).

Om TS är en privatperson går det naturligtvis bra, frågan är ju då bara ifall FV ör villig att skriva på ett sådant kontrakt.

Fast du får avtala om sådant som är till nackdel för köparen även om du som säljare är företagare. Det du inte får avtala är att det inte får bli sämre än vad kosumentköplagen säger, så visst kan det bli saker som är till nackdel för köparen vid avtalet ändå.

/Camilla
 
Sv: Inte sälja häst vidare på1 år-juridiskt bindande?

Fast när priset ökar så brukar röntgen ingå i priset, framför allt över 100 000 kr.

Detta uttalande är inte sant! Köparen har alltid undersökningsplikt! I dyrare affärer är det vanligare att köparen beställer och betalar för bes och rtg... Vilket är bättre för både köpare och säljare om tvist skulle uppstå!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 922
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 049
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp