Intelligenta barn och studieteknik

Helt ärligt så känns det som att ju mindre jag har lagt mig i desto bättre har det gått.
Anna Wahlgren hade många barn som fick ta hand om sig själva.
De blev ju väldigt välutbildade alldeles på egen hand.

Frid över Sara Danius minne.
 
Jag hör vad ni säger och inser att vi kanske kan avvakta med "träning" utöver att jag stöttar med läsning inför de prov hon har kvar. Till hösten får vi se hur upplägget är med läxor på nya skolan. De använder sig av modulundervisning med ett till två ämnen i taget över en period så då kanske mer hinns med i skolan på ett mer grundligt sätt.
 
Helt ärligt så känns det som att ju mindre jag har lagt mig i desto bättre har det gått.
Anna Wahlgren hade många barn som fick ta hand om sig själva.
De blev ju väldigt välutbildade alldeles av sig själva.

Frid över Sara Danius minne.
Anna Wahlgren är inget att hänga i julgranen tycker jag. Det känns snarare som ett under att hennes barn blev såpass välfungerande.
 
Jag hör vad ni säger och inser att vi kanske kan avvakta med "träning" utöver att jag stöttar med läsning inför de prov hon har kvar. Till hösten får vi se hur upplägget är med läxor på nya skolan. De använder sig av modulundervisning med ett till två ämnen i taget över en period så då kanske mer hinns med i skolan på ett mer grundligt sätt.
Du har ju träffat mina barn så du kan ju jämföra själv.
Den yngsta klarade 5 av 7 tentor på 2 veckor varav 2 på samma dag och det på teknisk fysik.
Jag tror att det går bra utan träning i grundskolan.
 
Detta tror jag också på! Eget ansvar och egen förmåga.
Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.

Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.

Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt
 
Anna Wahlgren är inget att hänga i julgranen tycker jag. Det känns snarare som ett under att hennes barn blev såpass välfungerande.
Det visar hur mycket eller litet som föräldrarnas träning påverkar.
När det kommer till kritan så är det den egna förmågan och ambitionen som avgör.

Min rekommendation är chill.
 
Lägger förresten om den här igen, den är väl värd att se.
Problemet för Sandra i exemplet är att hon inte fick fortsätta att lära sig till sin fulla potential.
Där så spelar ju lärare och föräldrar en roll.
Yngste sonen läste Stephen Hawkings bok i början på mellanstadiet.
Det gav ju massor av frågor.

Det man kan göra är att visa på svårare saker där utmaningen kommer.
Vad som helst faktiskt.
Där så tror jag att hobby och träning spelar en stor roll.
Om skolan går skitlätt kan fritidsintressen bli den utmaning som behövs.

- Pappa, jag vill ha en bättre dator.
- Beställ ett bättre grafikkort på nätet då och byt själv.

- Pappa, hur byter man kretskort i datorn?
- Här, läs i den här boken, fråga om du undrar över något.

- Pappa, jag har gjort en animerad film, vill du se?
 
Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.

Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.

Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt
Ja men det är lite så jag tänker, och undrar när man ska hjälpa? Jag fick aldrig hjälp, eller så kunde jag inte ta det till mig.
 
Jag har börjat träna mitt barn redan nu i ettan, för att hon ska slippa svårigheter senare.

Studieteknik, som jag lärt mig i vuxen ålder, handlar mest om en attityd/inställning. Att bygga viljan att hugga ved, bära vatten, fast timmerhögen verkar oändlig och vägen är lång att gå.

När man är högintelligent är det lätt att man blir van vid att kunna använda sig av förmågor som fotografiskt minne och snabba tankekopplingar, men förr eller senare (arbetsliv, universitet) så stöter man på att vissa saker behöver nötas in, att det inte är så lätt längre.

Då är det lätt att man blir väldigt emotionellt nedslagen eller upprörd, när det man är van vid funkar, inte längre funkar.

Så vi har börjat med de första matteläxorna. Tålmodigt, lågaffektivt, gång på gång förklara att en läxa inte handlar om att kunna svaret. Det handlar om att lära sig en metod. Metoder lär man sig genom upprepningar, om och om igen, tills dom kommer automatiskt. Jag förklarar med liknelser till fysiska aktiviteter som ridningen (rätt smidigt då hon går första terminen på ridskola) - man kan bara lära sig rida lätt genom att många gånger träna benens muskler så att dom blir nog starka och så att hjärnan lär sig vad den ska skicka för signaler. Det kommer inte bli rätt varje gång. Man kommer inte orka långa stunder. Men man blir bättre varje gång, muskelcellerna funkar så. Och på samma sätt fungerar hjärnans celler, vi gör nya spår i hjärnan genom upprepning.

Själv lärde jag mig detta först i vuxen ålder. Ärligt talat, så fick jag först en bra studieteknik när jag började lära mig att verka hovar. Det teoretiska var lätt - men det praktiska tog tid. Det måste ta tid, det går inte på något annat sätt. Varje gång man gör det byggs dom nya kopplingarna i hjärnan starkare. Efter ca 10 verkningar kom alltid en "level up" - tekniken satte sig, musklerna visste vad dom skulle göra. Och jag upplever fortfarande att jag levlar, ca 8 år in och otaliga hovar verkade, men nu är det längre intervall på tekniksprången.

Fler tips för studietekniksträningarna:
Bryt upp det i små moment. Använd belöningar, hjärnan är enkel på det viset. En god godis eller fruktbit ger dopamin och bygger en positiv association, det gör kramar och glada ord också.
Som vuxen måste man hålla modet uppe, inte dras med i barnets (eller det inre barnets) frustration och negativa känslor. Peppa upp, sätt en positiv ton. Sluta på god stämning, inte för långa pass.

Det är likt djurträning, för vi är ju också djur 😅. Vi funkar precis likadant.
Fan vad jag önskar att nån hjälpt mig så när jag var liten. ❤️
 
Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.

Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.

Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt
Exakt. Jag är 38 bast nu och kämpar fortfarande med att acceptera att behöva träna/tillåta mig att göra fel på vägen. Jag har toppbetyg i alla ämnen jag har betyg i utom matte - där jag hade behövt få hjälp att förstå studieteknik men istället antog att jag var dum i huvudet för att det inte kom lika lätt som alla andra ämnen (hjälpte ju inte att både lärare och föräldrar rullade ögonen och sa att jag var obegåvad på matte).

Jag bröt ihop och grät på aritmetikdelen av WAIS, för att jag kände mig så korkad. Resultatet var inom normalvariationen.

Hjälp barnen lära sig lära, det är typ det viktigaste av allt.
 
Precis det här, jag kan liksom få fram svar genom att komma ihåg var på en viss sida det står och då visualisera texten. Jag tror att dottern funkar likadant.
Men om man har den förmågan är det väl bara att tacka och ta emot och använda den, snarare än att lära sig andra jobbigare sätt att studera? Har man fotografiskt minne (eller något åt det hållet) så behöver man ju inte nöta saker alls lika mycket, liksom. Och min erfarenhet är att den typen av förmågor följer med hela livet, man har nytta av dem under hela studietiden, arbetslivet, närhelst man ska lära sig något! (och i mitt fall är det "inte ens" fotografiskt minne, utan bara ett hyggligt bra visuellt minne av hur en sida ser ut, kombinerat med en förmåga att ta in och lagra mycket information - det har hjälpt mig extremt bra under hela livet)
 
Ja men det är lite så jag tänker, och undrar när man ska hjälpa? Jag fick aldrig hjälp, eller så kunde jag inte ta det till mig.
Men precis, att hjälpa sitt barn hitta vilka sätt hen lär på är ju något helt annat än att tvinga dem nöta ngt de redan kan. Jag har tex lärt mig (som vuxen) att jag behöver göra för att lära. Testa mig fram helt enkelt eller gå en promenad om jag lyssnar på ett rättsfallswebbinarium, andra behöver ta anteckningar, eller läsa själv eller....
 
Jag hör vad ni säger och inser att vi kanske kan avvakta med "träning" utöver att jag stöttar med läsning inför de prov hon har kvar. Till hösten får vi se hur upplägget är med läxor på nya skolan. De använder sig av modulundervisning med ett till två ämnen i taget över en period så då kanske mer hinns med i skolan på ett mer grundligt sätt.
Jag har ju inte barn, men kan utgå från mig själv. Och tänkte skriva just det.
Är du säker på att det finns ett behov av att "styra"?
Se till att läxor görs, finnas till hands och hjälpa, ge tips när hon uttrycker behov av det?

Det känns som jag fick finna min egen studieteknik och det gick ju bra.
Sedan kan du ju alltid uppmuntra att läsa faktaböcker på fritiden, men inte tjata.
Mer att tillhandahålla prata kring vad som är intressant.
 
Jag har ju inte barn, men kan utgå från mig själv. Och tänkte skriva just det.
Är du säker på att det finns ett behov av att "styra"?
Se till att läxor görs, finnas till hands och hjälpa, ge tips när hon uttrycker behov av det?

Det känns som jag fick finna min egen studieteknik och det gick ju bra.
Sedan kan du ju alltid uppmuntra att läsa faktaböcker på fritiden, men inte tjata.
Mer att tillhandahålla prata kring vad som är intressant.
De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.
 
Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.

Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.

Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt

Jag har gjort exakt samma resa men jag vet inte om det hade hjälpt så mycket att öva studieteknik under grundskolan. Är man kognitivt begåvad så tänker jag att det borde ta högst någon termin att öva upp studietekniken så att ens förmågor kommer till sin rätt.

I mitt fall kom jag aldrig dit att jag fick några betyg att hänga i julgranen. Slutsatsen jag drar är helt enkelt att jag är hyfsat smart men inte tillräckligt smart att få bra betyg på juristprogrammet, oavsett studieteknik.
 
De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.

Ja, precis detta.

Förklara varför det som känns onödigt faktiskt är nödvändigt (det är metoden och processen som är viktig att lära sig, inte kunna svaret - och att lära sig göra det som är jobbigt/tufft utan att bli upprörd)

och hjälp henne dekonditionera att det känns jobbigt 💖.
 
De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.
Man måste ju ändå göra själva jobbet.
Inlämningsuppgifter skall ju in oavsett hur tråkiga de är.
Som jämförelse.

Det räcker inte med att kunna.
Man måste redovisa vad man kan också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp