Bukefalos 28 år!

Intuitivt ätande/mindful eating

Nahar

Trådstartare
Är det någon annan på forumet som håller på med intuitivt ätande och/eller mindful eating? I så fall tänkte jag att vi kunde ha en tråd för pepp, funderingar, och inspiration :)

INGET viktprat, INGA dieter, INGEN hälsohets. Bara vi och vår mat, hur den än är.
 
Är det någon annan på forumet som håller på med intuitivt ätande och/eller mindful eating? I så fall tänkte jag att vi kunde ha en tråd för pepp, funderingar, och inspiration :)

INGET viktprat, INGA dieter, INGEN hälsohets. Bara vi och vår mat, hur den än är.
Blev tvungen att googla, och mycket av mitt förhållande till mat har starka drag av mindful eating. Där maten i sig är viktig, den planeras väl från inköp till förberedelser till servering, där maten avnjuts och diskuteras kring bordet, där den ofta serveras dekonstruerad i komponenter så att var och en kan få välja in sina egna smaker de är sugna på.

Däremot är intuitive eating inte särskilt lätt att kombinera med en stor familj som gärna äter tillsammans vid samma bord vid samma tid, så att gå mer åt det hållet skulle sabba andra värden i min kontext.

(Sen finns det mindre mindful eating också som lunchlådan på jobbet strax innan ett möte så att man knappt hann äta där näringsintag är prio ett. Men eftersom jag nästan alltid har med mig min egen hemlagade mat så är det också ofta rätt bra .)
 
Ju mer jag har kommit tillrätta med "belöningsätande", desto mer har jag kunnat börja lyssna på kroppen och ägna mig åt intuitivt ätande. Senaste månaden har jag tex fått cravings på att använda nejlika som krydda dagligen... :confused: Jag kan få såna infall under en period, sen går de över efter ett tag och kroppen känns nöjd. Jag tänker att jag inte behöver förstå varför utan kroppen vet säkert bäst! Ibland tycker jag dock att det är lite svårt att veta vad kroppen vill ha... Jag kan känna mig väldigt otillfredsställd och sugen på "nåt" men jag vet inte vad. Då är det bara att försöka prova sig fram tills kroppen känns nöjd. :) Nu har jag lärt mig att ringa in det bättre och bättre - det brukar antingen vara att kroppen vill ha rent protein (ett ägg kan bota suget), rent fett (tex några klickar hemgjord aioli), eller nåt specifikt som ett par torkade aprikoser, en grapefrukt, räkor eller paranötter... :D Sen går det i perioder också - ibland vill kroppen ha mer protein i måltiderna, andra perioder vill jag bara äta vegetariskt. Har svårt att planera veckomatsedlar pga det utan behöver vara mer fri att lyssna till vad kroppen vill ha just idag. Tycker att det är roligt att lyssna på kroppen och äta det den säger att den behöver - åtminstone när det inte längre handlar om att hetsäta socker och mjöl som det gjorde förr för mig... :angel:
 
Ju mer jag har kommit tillrätta med "belöningsätande", desto mer har jag kunnat börja lyssna på kroppen och ägna mig åt intuitivt ätande. Senaste månaden har jag tex fått cravings på att använda nejlika som krydda dagligen... :confused: Jag kan få såna infall under en period, sen går de över efter ett tag och kroppen känns nöjd. Jag tänker att jag inte behöver förstå varför utan kroppen vet säkert bäst! Ibland tycker jag dock att det är lite svårt att veta vad kroppen vill ha... Jag kan känna mig väldigt otillfredsställd och sugen på "nåt" men jag vet inte vad. Då är det bara att försöka prova sig fram tills kroppen känns nöjd. :) Nu har jag lärt mig att ringa in det bättre och bättre - det brukar antingen vara att kroppen vill ha rent protein (ett ägg kan bota suget), rent fett (tex några klickar hemgjord aioli), eller nåt specifikt som ett par torkade aprikoser, en grapefrukt, räkor eller paranötter... :D Sen går det i perioder också - ibland vill kroppen ha mer protein i måltiderna, andra perioder vill jag bara äta vegetariskt. Har svårt att planera veckomatsedlar pga det utan behöver vara mer fri att lyssna till vad kroppen vill ha just idag. Tycker att det är roligt att lyssna på kroppen och äta det den säger att den behöver - åtminstone när det inte längre handlar om att hetsäta socker och mjöl som det gjorde förr för mig... :angel:

Är det runt fullmåne du gillar nejlika 😅? Bra avmaskning isf... (Inte ett skämt, finns vetenskapliga studier på detta).

Min kropp mår mycket bättre sen jag började äta mer intuitivt. Jag behöver mer protein och fett än vad jag intellektuellt tror / blivit åtsagd att jag ska äta. Lyssnar jag på kroppen och äter det den vill så funkar hjärnan bättre. Hjärnan vill ha fett, och musklerna vill ha kött.

Jag är ofta sugen på olika frukter och grönsaker och äter dom råa som snacks isf.

Om kroppen skriker socker eller alkohol så får den på sin höjd ett äpple 😅. Jästsvamparna har ingen rösträtt i min kropps ekosystem, fast dom försöker 🤔
😂. Däremot om jag äter kimchi och triggar igång "mer kimchi"-skrik från tarmen så lyssnar jag på det.

Det blir intressant när man lyssnar inåt, vi är ju hela ekosystem.
 
Inte så uttalat, men när jag gick igenom mitt stora trauma för ett år sen blev jag tvungen lyssna på vad kroppen/hjärnan ville äta. Så jag har fortsatt lite så.
Hetsäter inte längre. Ibland är jag mer hungrig och då äter jag mer tills jag känner mig belåten och nöjd. Men kan lika gärna lämna en halv påse linschips för jag är nöjd. Gick inte alls för 1,5 år sen.
 
Jag har sedan jag blev gravid första gången för 1 år och 9 månader sedan ätit vad som fallit mig i smaken för stunden. Jag ska vara helt ärlig med att säga att det inte har fungerat helt bra, men vissa fördelar har det haft. Jag har tillåtit mig att äta lite men ofta, 5-6 lika stora portioner om dagen får mig att må bättre än 3 stora och små mellanmål. Det är lite svårt att få till socialt med arbetsluncher och familjeliv men jag har insett att jag ska försöka sträva ditåt även efter denna graviditet.

Det som inte fungerat lika bra är tillgängligheten av sötsaker och snabbmat. Vi har exempelvis en kyl på jobbet där man kan köpa luncher och fika och den har massa choklad i olika former. När en chokladkaka enbart är på en armlängds avstånd, nästan hela tiden egentligen både på arbete, när man åker kommunaltrafik och det ligger en Pressbyrå i varje hörn, passerar Coop varenda dag hemma osv. så blir det lätt att "äta vad jag vill när jag känner för det" innefattar mycket socker. Jag har hört, gällande intuitivt ätande att detta brukar reglera sig med tiden. Att det är roligt i början att känna den friheten och då blir det mycket sådant. Nu tycker jag att det gått ganska lång tid utan att begären lagt sig, och jag kan inte bedöma om det är mina speciella fysiska förutsättningar just nu - graviditeter - eller om det är hjärnans belöningssystem som ständigt slår igång på socker och att det faktiskt kommer behövas lite disciplin för att det inte ska bli så. Kanske en kombination av båda.

Hur som helst har jag inga planer på att införa någon som helst disciplin i mitt ätande på en lång tid framöver. Maken brukar ansvara för att det lagas näringsrik mat hemma, så det dyker upp både grönsaker och fisk under veckans gång. Det räcker fint just nu.
 
Är det runt fullmåne du gillar nejlika 😅? Bra avmaskning isf... (Inte ett skämt, finns vetenskapliga studier på detta).
Ja, jag tänkte på att kroppen ville ha nejlika av nån orsak, och då faller det rätt naturligt att tänka antiparasit... ;) Så jag har dundrat på med nejlika så munnen har krullat sig... Kroppen är överlycklig och jag kan nästan känna hur den blir helt till sig och munnen börjar vattnas när det blir dags för dagens nejlikedos! :laugh:
 
Ja, jag tänkte på att kroppen ville ha nejlika av nån orsak, och då faller det rätt naturligt att tänka antiparasit... ;) Så jag har dundrat på med nejlika så munnen har krullat sig... Kroppen är överlycklig och jag kan nästan känna hur den blir helt till sig och munnen börjar vattnas när det blir dags för dagens nejlikedos! :laugh:

Jag kan också få det suget, speciellt på hösten 😁.

Och mandariner vintertid, starkt sug på det.
 
Ju mer jag har kommit tillrätta med "belöningsätande", desto mer har jag kunnat börja lyssna på kroppen och ägna mig åt intuitivt ätande. Senaste månaden har jag tex fått cravings på att använda nejlika som krydda dagligen... :confused: Jag kan få såna infall under en period, sen går de över efter ett tag och kroppen känns nöjd. Jag tänker att jag inte behöver förstå varför utan kroppen vet säkert bäst! Ibland tycker jag dock att det är lite svårt att veta vad kroppen vill ha... Jag kan känna mig väldigt otillfredsställd och sugen på "nåt" men jag vet inte vad. Då är det bara att försöka prova sig fram tills kroppen känns nöjd. :) Nu har jag lärt mig att ringa in det bättre och bättre - det brukar antingen vara att kroppen vill ha rent protein (ett ägg kan bota suget), rent fett (tex några klickar hemgjord aioli), eller nåt specifikt som ett par torkade aprikoser, en grapefrukt, räkor eller paranötter... :D Sen går det i perioder också - ibland vill kroppen ha mer protein i måltiderna, andra perioder vill jag bara äta vegetariskt. Har svårt att planera veckomatsedlar pga det utan behöver vara mer fri att lyssna till vad kroppen vill ha just idag. Tycker att det är roligt att lyssna på kroppen och äta det den säger att den behöver - åtminstone när det inte längre handlar om att hetsäta socker och mjöl som det gjorde förr för mig... :angel:
Intressant det här med nejlika, det visste jag inte.
 
Jag har länge försökt att faktiskt smaka på maten. Äter jag för att det är ätbart, eller för att jag tycker det är gott. Har i princip slutat äta pommes för jag har insett att jag faktiskt inte tycker det är speciellt gott, medan jag äter mer rödlök då jag faktiskt insett att det verkligen är något jag gillar. Behöver inte vara kopplat till "nyttigt" eller "onyttigt", utan mer lyssna på vad jag faktiskt tycker om :)
 
Är det någon annan på forumet som håller på med intuitivt ätande och/eller mindful eating? I så fall tänkte jag att vi kunde ha en tråd för pepp, funderingar, och inspiration :)

INGET viktprat, INGA dieter, INGEN hälsohets. Bara vi och vår mat, hur den än är.
Njae och ja, jag tror jag försöker, inga förbud, känn smaken osv. Men har dock lite vikthets i det numera så klaffar inte helt.
 
Jag har länge försökt att faktiskt smaka på maten. Äter jag för att det är ätbart, eller för att jag tycker det är gott. Har i princip slutat äta pommes för jag har insett att jag faktiskt inte tycker det är speciellt gott, medan jag äter mer rödlök då jag faktiskt insett att det verkligen är något jag gillar. Behöver inte vara kopplat till "nyttigt" eller "onyttigt", utan mer lyssna på vad jag faktiskt tycker om :)

Just pommes är något jag kan bli sugen på någon gång ibland (typ 2-3 gånger per månad) och sedan äta två sticks och vara helt nöjd, känt det goda krispet/värmen/saltet ihop med en ren och len potatissmak. Så det är aldrig något jag gör till mig själv eller beställer, tyvärr är det lite för vanligt som default-tillbehör när man äter ute. Åtgången på rödlök i hushållet är ganska extrem (fast jag vet inte hur mycket andra gör av med), ett nät i veckan är nog ett snitt.
 
Just pommes är något jag kan bli sugen på någon gång ibland (typ 2-3 gånger per månad) och sedan äta två sticks och vara helt nöjd, känt det goda krispet/värmen/saltet ihop med en ren och len potatissmak. Så det är aldrig något jag gör till mig själv eller beställer, tyvärr är det lite för vanligt som default-tillbehör när man äter ute. Åtgången på rödlök i hushållet är ganska extrem (fast jag vet inte hur mycket andra gör av med), ett nät i veckan är nog ett snitt.
Låter helt normalt med rödlöken om du frågar mig :angel1:
 
Jag tycker det låter intressant med mindful eating, kanske får läsa på. Försöker lyssna på vad kroppen vill ha, jag tycker tex inte om rött kött, men under min första graviditet var det typ det och kaffe jag hade cravings på ...å leverpastej (det äter jag aldrig annars) visade sig jag hade en hyfsad järnbrist 😅 nu har jag "dille" på dill ^^ nyfiken på om det beror på något, glömt att kolla upp det. Men jag vill verkligen ha dill på allt, till alla måltider,, hela tiden just nu 😁👌

Jag försöker att inte styra mina barn för mkt heller, ibland är de hungriga precis när vi ska sätta oss vid bordet andra gånger tar det upp till 1h från att vi andra ätit, men det gör inte mig så mkt. Vi låter maten stå ett tag också får dom äta när dom är hungriga. Speciellt den äldsta är svår med maten just nu (vill typ bara ha grönsaker och bär att äta) men väljer lite annat om hen får äta när hen vill. Så tycker det funkar bra ok för oss.

+ Jag och min man är likadana, vi kan aldrig handla in för en hel vecka utan vi vill äta det vi känner för på dagen nästan, så det blir en del gånger på 1v ingen i familjen äter samma. Men vi sparar rester och är kreativa och tycker vi har rätt lite svinn ändå, tror det kan vara för vi äter vad vi vill och inte det vi ska, kanske ☺️
 
+ Jag och min man är likadana, vi kan aldrig handla in för en hel vecka utan vi vill äta det vi känner för på dagen nästan, så det blir en del gånger på 1v ingen i familjen äter samma. Men vi sparar rester och är kreativa och tycker vi har rätt lite svinn ändå, tror det kan vara för vi äter vad vi vill och inte det vi ska, kanske ☺️

Sådär är vi också. Har aldrig fungerat med matkasse eller matsedel för veckan, är jag inte sugen på någonting kan jag bli nästan illamående bara jag tänker på det. Även om jag dagen innan eller efter kanske vill ha just det. Så vi försöker hitta bra lösningar på att båda storhandla och kunna äta det vi spontant är sugna på. Stor frys är bra 👍
 
Just pommes är något jag kan bli sugen på någon gång ibland (typ 2-3 gånger per månad) och sedan äta två sticks och vara helt nöjd, känt det goda krispet/värmen/saltet ihop med en ren och len potatissmak. Så det är aldrig något jag gör till mig själv eller beställer, tyvärr är det lite för vanligt som default-tillbehör när man äter ute. Åtgången på rödlök i hushållet är ganska extrem (fast jag vet inte hur mycket andra gör av med), ett nät i veckan är nog ett snitt.
Det är det bästa när andra beställer pommes, jag får mina 2-3 stycken som jag vill ha (precis som du skriver). Är liksom nöjd därefter. Beställer ex alltid äpple till burgaren på Max, älskar det efter den goda burgaren med något sött och krispigt!
 
Vad kul att vi är flera! :heart

Precis som många andra är det det här med att storhandla som jag tycker blir svårt. På grund av hur jag bor måste jag storhandla och kan aldrig äta något på impuls som jag inte har hemma, men hur vet jag vad jag ska handla? Hur mycket av vad? Jag känner definitivt att jag äter mer eller mindre intuitivt nu, men samtidigt blir det svårt att följa intuitionen om jag, som tex förra gången jag handlade, köper enorma mängder pasta och sen blir sugen på hamburgare. Hur ska en tänka kring det egentligen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här tråden tangerar en del andra trådar, men jag tänkte att det skulle bli en mer positiv tråd. Det är en del användare, jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 597
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: alazzi
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 748
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp