Strategier för ohälsosamt förhållande till mat

Jag har ju svårt för olika konsistenser på mat så bara där blir jag begränsad. Lägg till att jag tycker mat är tråkigt, ett måste likt att städa, något som tar tid från annat jag vill göra istället. Jag kan lätt glömma att äta om jag håller igång och gör saker.

Läste för många år sedan trådar här på buke där det hyllades om det bar med att äta det man är sugen på, det skulle inte tänkas på om det var nyttigt eller inte utan det enda som skulle vara avgörande är att du var sugen på det.
Tja det blev pizza, kebab, max burgare, thai, chips, bullar, choklad och cola. Jag skojar inte när jag skriver att det kunde bli kanelbullar, choklad och cola till frukost och till middag kebabrulle eller chips och cola. Behöver jag skriva att det inte var bra för mig att äta vad jag är sugen på.

Utöver selektivt ätande så har jag ingen ätstörning tror jag utan mitt egentliga största problemet är att jag tycket mat är tråkigt.
 
Det handlar nog mer om att du delar in mat i kategorierna bra och dålig, något som man inte bör göra vad jag förstår.
Även detta var ett problem för mig. Om ingen mat är dålig ihop med att äta vad du är sugen på var det som gjorde att jag sent insåg hur dåligt jag egentligen mådde av att äta pizza, kebab och på max varje dag.
Ingen mat var ju klassad som bra eller dålig så hur kunde det vara fel att leva på det jag gjorde.

Så ja även det tänket att mat inte kan vara bra eller dålig kan vara skadligt.
 
Även detta var ett problem för mig. Om ingen mat är dålig ihop med att äta vad du är sugen på var det som gjorde att jag sent insåg hur dåligt jag egentligen mådde av att äta pizza, kebab och på max varje dag.
Ingen mat var ju klassad som bra eller dålig så hur kunde det vara fel att leva på det jag gjorde.

Så ja även det tänket att mat inte kan vara bra eller dålig kan vara skadligt.
Det var ju antagligen så att du åt för ensidigt. Ris eller potatis är tex inte dålig mat men äter du bara ris eller potatis så blir det inte bra. Samma om du bara lever på tomater eller bara inte vet jag svinlever. Svinlever är inte dålig mat att bara leva på svinlever är däremot inte särskilt hälsosamt osv. Snabbmat är inte dålig mat att bara äta snabbmat är inte en bra ide.
 
Det var ju antagligen så att du åt för ensidigt. Ris eller potatis är tex inte dålig mat men äter du bara ris eller potatis så blir det inte bra. Samma om du bara lever på tomater eller bara inte vet jag svinlever. Svinlever är inte dålig mat att bara leva på svinlever är däremot inte särskilt hälsosamt osv. Snabbmat är inte dålig mat att bara äta snabbmat är inte en bra ide.

Problemet är ju också att ”dåligt” är ett sjukt diffust begrepp och betyder olika för olika personer. Om jag äter snabbmat mår jag inte särskilt bra i direkt anslutning till måltiden. Bör jag då äta snabbmat för sakens skull? Eller är det okej att inte göra det särskilt ofta då, eller inte alls, om man märker att man inte mår bra? Och om jag märker att vissa livsmedel gör att jag håller mig mätt längre och känner mig tillfredsställd, i jämförelse med andra livsmedel, måste jag ändå äta alla? Jag köper att det är vanskligt att ge råd med så bred publik. Så jag får prata enbart utifrån mig själv då, men för mig blir det jättekonstigt att inte styra mina matvanor efter vad som får mig att må bra.
 
Det var ju antagligen så att du åt för ensidigt. Ris eller potatis är tex inte dålig mat men äter du bara ris eller potatis så blir det inte bra. Samma om du bara lever på tomater eller bara inte vet jag svinlever. Svinlever är inte dålig mat att bara leva på svinlever är däremot inte särskilt hälsosamt osv. Snabbmat är inte dålig mat att bara äta snabbmat är inte en bra ide.
Snabbmat är inte ensidigt så att jämföra med att bara äta bara potatis eller ris haltar en hel del. Att handla på tillexempel max innehåller ju både bröd, kött, grönsaker (sallad och tomat), mejeri produkter (ost och milkshake) och potatis (pommes).
 
Snabbmat är inte ensidigt så att jämföra med att bara äta bara potatis eller ris haltar en hel del. Att handla på tillexempel max innehåller ju både bröd, kött, grönsaker (sallad och tomat), mejeri produkter (ost och milkshake) och potatis (pommes).
Nej det är sant och kategorin snabbmat kan ju innehålla allt från pokebowls till churros så det är en bredkategori. Kebab kommer ju tex också i många olika former och har olika former av näringsinnehåll beroende på hur den är tillagad och vilken form. Så att kategorisera snabbmat blir såklart knepigt.
 
Nej det är sant och kategorin snabbmat kan ju innehålla allt från pokebowls till churros så det är en bredkategori. Kebab kommer ju tex också i många olika former och har olika former av näringsinnehåll beroende på hur den är tillagad och vilken form. Så att kategorisera snabbmat blir såklart knepigt.
Ja, inte ens att bara äta på valfri hamburgekedja så är det ju inte ensidigt utan innehåller ju en hel del olika på varje meny.
 
Jag tror att man blandar ihop äpplen och päron. Hets/överätning,/problem med att äta viss mat/anorexi eller bulimi som inte korsar gränsen till en klinisk diagnos behöver i sig inte betyda hälsoproblem (som övervikt, undervikt, näringsbrist och liknande) utan handlar om just att personer har problem med mat och att äta, för mycket, för lite, fobier mot vissa rätter/varor.

Det finns i det perspektivet inte bra eller dålig, sund eller onyttig mat. Utan att, jag tror, extremt många i samhället, har problem med mat. Hur vi tänker, drömmer, ser, pratar, fokuserar på mat och att äta. Det är där jag tror att mycket av problematiken faktiskt ligger.

Inte vad man äter utan hur man äter.
 
Här kommer exempel. Frukost två knäckemackor med rejält med leverpastej och slanggurka. Till lunch åt jag 3 dl potatischips som var kvar från helgen och drack mjölk. Kvällsmat blev 2 skivor från söndagens stek - karre med halv dl gräddsås. Vatten till. Jag jobbar inatt och kommer troligen äta en macka vid 01. Och några dl snacksnötter vid 03. Frukostmacka vid 07.30. Hem och sova 10-17.
Det här mår jag bra på just idag.
Åt inget av det på grund av sug.
Åt inget jag inte ville - som typ kokade pasta till karren bara för att en inte SKA äta BARA kött.
Åt fanders med alla råd. Dom har aldrig gjort annat för mig än trasslat till min känsla runt mat.
 
Här kommer exempel. Frukost två knäckemackor med rejält med leverpastej och slanggurka. Till lunch åt jag 3 dl potatischips som var kvar från helgen och drack mjölk. Kvällsmat blev 2 skivor från söndagens stek - karre med halv dl gräddsås. Vatten till. Jag jobbar inatt och kommer troligen äta en macka vid 01. Och några dl snacksnötter vid 03. Frukostmacka vid 07.30. Hem och sova 10-17.
Det här mår jag bra på just idag.
Åt inget av det på grund av sug.
Åt inget jag inte ville - som typ kokade pasta till karren bara för att en inte SKA äta BARA kött.
Åt fanders med alla råd. Dom har aldrig gjort annat för mig än trasslat till min känsla runt mat.

Men då har du hittat vad som fungerar för dig, vilket är jättebra! Det är det som tråden handlar om. Hur fixar man sitt förhållande till mat. Vilket du gjort. Dela gärna med dig om hur du kom fram till vad som fungerade för dig.
 
Ja, inte ens att bara äta på valfri hamburgekedja så är det ju inte ensidigt utan innehåller ju en hel del olika på varje meny.
Okej jag tänker så här, om du inte får i dig alla näringsämnen du behöver kommer du sannolikt inte må bra = ensidig kost motsatsen till allsidig kost. Allsidig kost kan innehålla det du beskriver men också fler olika livsmedel så man får i sig alla näringsämnen. Att ha en kost som inte innehåller alla näringsämnen man behöver gör att man inte mår bra helt enkelt oavsett om det är pizza kebab och hamburgare eller om det är proteinbaserad kost eller någon annan diet. Så fokus borde ligga på att få i sig alla näringsämnen snarare än att utesluta viss typ av kost.
 
Okej jag tänker så här, om du inte får i dig alla näringsämnen du behöver kommer du sannolikt inte må bra = ensidig kost motsatsen till allsidig kost. Allsidig kost kan innehålla det du beskriver men också fler olika livsmedel så man får i sig alla näringsämnen. Att ha en kost som inte innehåller alla näringsämnen man behöver gör att man inte mår bra helt enkelt oavsett om det är pizza kebab och hamburgare eller om det är proteinbaserad kost eller någon annan diet. Så fokus borde ligga på att få i sig alla näringsämnen snarare än att utesluta viss typ av kost.
Är fortfarande inte ensidigt likt att bara leva på potatis eller ris. På kebab, hamburger mål och även på en hel del pizzor ihop med pizzasallad så har du alla delar från tallriksmodellen även om grönsaks delen är lite snål på hamburgare om det inte tillexempel beställs extra morötter. Så vad skulle du vilja lägga till utöver tallriksmodellen?
 
Är fortfarande inte ensidigt likt att bara leva på potatis eller ris. På kebab, hamburger mål och även på en hel del pizzor ihop med pizzasallad så har du alla delar från tallriksmodellen även om grönsaks delen är lite snål på hamburgare om det inte tillexempel beställs extra morötter. Så vad skulle du vilja lägga till utöver tallriksmodellen?
Alla delar men inte i tallriksmodellen proportioner vilket är hela poängen med tallriksmodellen eller är det kostcirkeln du tänker på. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/matcirkeln Tydligen heter det dessutom matcirkel nu (jag är förlegad). Men med de du beskrev ligger ju tyngden i den nedre delarna av matcirkeln dvs kolhydrater matfett och mejeriprodukter och innehåller ytterst lite av rotfrukter, grönsaker och frukt. Hamburgare och kebab innehåller mer av protein medan pizza oftast innehåller mindre av det. Dessutom väldigt lite omega 3 och 6.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/tallriksmodellen tallriksmodellen innehåller proportionerna på det du behöver äta.

Men om man tex äter pizza till lunch och sedan grönsakssoppa till middag så balanserar ju det ut dagsbehovet. Varje måltid måste ju inte vara balanserad eller ens varje dag. Men du behöver ju få i dig alla byggstenar och även kostfibrer som är en jättestor del i näringsupptaget. Många av de hälsosammaste kostfibrerna kommer från frukt och grönt vilket man inte får i sig så mycket av med de måltider du beskriver.
 
Alla delar men inte i tallriksmodellen proportioner vilket är hela poängen med tallriksmodellen eller är det kostcirkeln du tänker på. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/matcirkeln Tydligen heter det dessutom matcirkel nu (jag är förlegad). Men med de du beskrev ligger ju tyngden i den nedre delarna av matcirkeln dvs kolhydrater matfett och mejeriprodukter och innehåller ytterst lite av rotfrukter, grönsaker och frukt. Hamburgare och kebab innehåller mer av protein medan pizza oftast innehåller mindre av det. Dessutom väldigt lite omega 3 och 6.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/tallriksmodellen tallriksmodellen innehåller proportionerna på det du behöver äta.

Men om man tex äter pizza till lunch och sedan grönsakssoppa till middag så balanserar ju det ut dagsbehovet. Varje måltid måste ju inte vara balanserad eller ens varje dag. Men du behöver ju få i dig alla byggstenar och även kostfibrer som är en jättestor del i näringsupptaget. Många av de hälsosammaste kostfibrerna kommer från frukt och grönt vilket man inte får i sig så mycket av med de måltider du beskriver.
Tror vi inte kommer längre när skillnaden är så stor att ena anser att "klassisk" snabbmat är ensidigt likt att bara äta ris.
Eller så är snabbmat ställen jag besöker mer givmilda på grönsaker än andra :confused:.
 
Det var ju antagligen så att du åt för ensidigt. Ris eller potatis är tex inte dålig mat men äter du bara ris eller potatis så blir det inte bra. Samma om du bara lever på tomater eller bara inte vet jag svinlever. Svinlever är inte dålig mat att bara leva på svinlever är däremot inte särskilt hälsosamt osv. Snabbmat är inte dålig mat att bara äta snabbmat är inte en bra ide.

Lever är ett bra exempel, för om man äter det för ofta får man för höga halter A-vitamin. Men lite lagom med lever är bra för A-vit och järnhalten i kroppen.
 
Tror vi inte kommer längre när skillnaden är så stor att ena anser att "klassisk" snabbmat är ensidigt likt att bara äta ris.
Eller så är snabbmat ställen jag besöker mer givmilda på grönsaker än andra :confused:.
Det var ett bildligt exempel inte ett bokstavligt och ja det är rätt ovanligt med ett komplement av så mycket frukt grönsaker och rotsaker som behövs till just pizza hamburgare eller kebab. Vanligen är det ju bara tomat och grönsallad eller någon grabbnäve vitkålssallad till.
 
Är fortfarande inte ensidigt likt att bara leva på potatis eller ris. På kebab, hamburger mål och även på en hel del pizzor ihop med pizzasallad så har du alla delar från tallriksmodellen även om grönsaks delen är lite snål på hamburgare om det inte tillexempel beställs extra morötter. Så vad skulle du vilja lägga till utöver tallriksmodellen?
Jag tror du tolkat ”ensidigt” lite snävt. Att äta varierat handlar inte bara om att få i sig alla delar från tallriksmodellen utan det handlar om att över tid äta olika livsmedel. Att man varierar sin kolhydratskälla, att man får i sig protein från flera olika proteinkällor, att man får i sig fett från olika fettkällor osv. Hamburgare innehåller alla delar, absolut. Men det är fortfarande ensidigt att äta hamburgare varje dag eftersom man då får i sig näring från bara ett fåtal livsmedel. Likaså vitaminer och mineraler kräver variation.

En annan sak med just pizza, hamburgare osv är att många äter sig mer mätta än vid andra maträtter. Alltså större portion ön man brukar äta. Det är väl mkt vanesak.
 
Även detta var ett problem för mig. Om ingen mat är dålig ihop med att äta vad du är sugen på var det som gjorde att jag sent insåg hur dåligt jag egentligen mådde av att äta pizza, kebab och på max varje dag.
Ingen mat var ju klassad som bra eller dålig så hur kunde det vara fel att leva på det jag gjorde.

Så ja även det tänket att mat inte kan vara bra eller dålig kan vara skadligt.
Lustigt är att det verkar som att man kan skifta lite vad man tycker om eller vad kroppen verkar gilla och hur man reagerar på något.

Tex havregrynsgröt tyckte jag inte riktigt om och jag tyckte inte att jag var mätt länge på det. Men nu efter att ha ätit det mer ofta så tycker jag både bättre om det och håller mig mätt längre på det. Äpplen var lite liknande, ett tag blev jag uppblåst i magen av att äta råa äpplen så jag slutade, men jag älskar äpplen så jag började knapra i mig bara ett par klyftor och det fungerade, ökade och nu kan jag äta två råa äpplen om dagen igen helt utan problem :) Ingen aning om varför det är så. Så det verkar som att bara för att jag inte gillar någonting idag eller aldrig är sugen på något idag, behöver det inte betyda att jag inte tycker om det i morgon om jag äter det lite då och då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 244
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 566
Senast: krambanan
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 089
Hundhälsa Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och...
Svar
15
· Visningar
4 274
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp