Strategier för ohälsosamt förhållande till mat

Tror vi inte kommer längre när skillnaden är så stor att ena anser att "klassisk" snabbmat är ensidigt likt att bara äta ris.
Eller så är snabbmat ställen jag besöker mer givmilda på grönsaker än andra :confused:.
Hm de måste i så fall vara väldigt annorlunda mot snabbmatställen där jag ätit eftersom jag inte tycker det brukar vara så mycket grönsaker. Det kan vara enstaka blad och gurkskivor men inte direkt vad jag skulle tycka är mycket grönsaker. Mer som en smaksensation. Tycker inte ens att jag får mycket grönsaker om jag beställer en sallad alltid.

Sushi brukar väl ha lite tång med kanske och en hamburgare kanske en skiva tomat, pizza kan ju ha ett par champinjoner och ev pizzasallad bredvid. En sallad brukar ha mycket bulgur och räkor men sedan bara ngn msk edamame, en halv tomat och några salladsblad.

Men om jag tänker mycket grönsaker tänker jag nog en tredjedels broccoli + ett gäng kokta haricot verts + en dl tärnad gurka eller så. Eller 1/3 stekt squash + lök o ev kål.

Men jag håller med om att snabbmaten har väldigt många olika färger och former. Även om jag kanske också samtidigt håller med om att den kanske inte är så extremt tung på grönsakssidan. Sedan tycker jag nog ibland också att snabbmaten har lite stora portioner för mig. Inte sushi 9 bitar såklart men salladen och burgarna och pizzan kanske.
 
Lustigt är att det verkar som att man kan skifta lite vad man tycker om eller vad kroppen verkar gilla och hur man reagerar på något.

Tex havregrynsgröt tyckte jag inte riktigt om och jag tyckte inte att jag var mätt länge på det. Men nu efter att ha ätit det mer ofta så tycker jag både bättre om det och håller mig mätt längre på det. Äpplen var lite liknande, ett tag blev jag uppblåst i magen av att äta råa äpplen så jag slutade, men jag älskar äpplen så jag började knapra i mig bara ett par klyftor och det fungerade, ökade och nu kan jag äta två råa äpplen om dagen igen helt utan problem :) Ingen aning om varför det är så. Så det verkar som att bara för att jag inte gillar någonting idag eller aldrig är sugen på något idag, behöver det inte betyda att jag inte tycker om det i morgon om jag äter det lite då och då.
Det kan hänga ihop med att vi precis som hästarna har mag- och tarmbakterier som behöver tillväxa i magen. Om man plötsligt ändrar kosten kraftigt så blir det feljäsningar i magen (kolik ;) ), precis som hos hästarna. Just fibrer är ju superföda för bakterier men äpplen innehåller ju också fruktos som tydligen kan bilda gaser så en viss upptrappning för att ge tarmfloran en möjlighet att anpassa sig är bra. Mvh fd fånghästägare och IBS:are
 
Jag är just nu inne i en godissugsperiod, inte bra när man som jag precis gått ner i vikt.
En sak har jag konstaterat. Eller tror jag har konstaterat 😅 Jag får ont i musklerna av socker? Eller nått. Slänger lätt i mig en påse gifflar och dagen efter är jag ta-öm över hela kroppen. Nån mer än jag som får så?
Jag tror egentligen inte på sockerberoende och sånt, men här tror jag att jag har en konstig "biverkning" av socker. Mycket socker då.
 
Mmm, jag kan lätt äta 1.5 kg tomater med grillkrydda på. Och frukt. 1 kg jordgubbar (frysta) är inte heller nyttigt i de mängderna. Det är mängden snarare än vad jag äter som är problemet.
Njae? Lurar du inte dig själv nu?

Du äter alldeles för mycket citronsorbet för att häva lågt bs. Istället för att få i dig något som snabbt höjder bs så är det en ursäkt för den goda sorbeten? Det är inte citronsorbet som är bästa boten mot lågt värde. (Snarare gott druvsocker ;)). Hur många gram sorbet behöver du för att höja värdet? Vet du det?

Och din konsumtion av nektariner. För att det är gott. Vettigt vore att inte köpa dem alls. Istället blir du deppad när de inte finns i affären.

Fastna inte i knasiga tankar. Och sök hjälp. Istället för att långsamt ta kol på dig själv.
Fortsätt inte i den här loopen.
Ta hand om dig!
:heart :heart :heart :heart
/tanten
 
Jag är just nu inne i en godissugsperiod, inte bra när man som jag precis gått ner i vikt.
En sak har jag konstaterat. Eller tror jag har konstaterat 😅 Jag får ont i musklerna av socker? Eller nått. Slänger lätt i mig en påse gifflar och dagen efter är jag ta-öm över hela kroppen. Nån mer än jag som får så?
Jag tror egentligen inte på sockerberoende och sånt, men här tror jag att jag har en konstig "biverkning" av socker. Mycket socker då.

Kan det ha med vana att göra? Tänker om du precis gått ner i vikt så kanske du inte har ätit så mycket socker, och när du sen gör det så reagerar kroppen på omställningen? Tänker att det gäller många livsmedel.
 
Njae? Lurar du inte dig själv nu?

Du äter alldeles för mycket citronsorbet för att häva lågt bs. Istället för att få i dig något som snabbt höjder bs så är det en ursäkt för den goda sorbeten? Det är inte citronsorbet som är bästa boten mot lågt värde. (Snarare gott druvsocker ;)). Hur många gram sorbet behöver du för att höja värdet? Vet du det?

Och din konsumtion av nektariner. För att det är gott. Vettigt vore att inte köpa dem alls. Istället blir du deppad när de inte finns i affären.

Fastna inte i knasiga tankar. Och sök hjälp. Istället för att långsamt ta kol på dig själv.
Fortsätt inte i den här loopen.
Ta hand om dig!
:heart :heart :heart :heart
/tanten

Jag kollar faktiskt bs när jag äter citronsorbet och parerar upp det med insulin så det aldrig ligger på tok för högt utan bara lite för högt. Men ja, sorbet eller nektariner eller klementiner så jojoar det. Men jag tänker ett steg i taget. När jag var hos diabetesläkaren fick jag beröm för mitt HbA1c, vilket iofs bara visar hur uselt det har varit. Senaste provtagningen var den 45 mmol/mol och 5,2 mmol/L glukos! Trots min sorbet.

Det har hjälpt otroligt mycket att jag har slutat i princip helt med snabba kolhydrater, pasta, ris osv. Sorbet och frukt går upp och snabbt ner.
 
Kan det ha med vana att göra? Tänker om du precis gått ner i vikt så kanske du inte har ätit så mycket socker, och när du sen gör det så reagerar kroppen på omställningen? Tänker att det gäller många livsmedel.

Nej, jag tror det var så även innan. Men utan att jag då sett kopplingen .
 
)Hm de måste i så fall vara väldigt annorlunda mot snabbmatställen där jag ätit eftersom jag inte tycker det brukar vara så mycket grönsaker. Det kan vara enstaka blad och gurkskivor men inte direkt vad jag skulle tycka är mycket grönsaker. Mer som en smaksensation. Tycker inte ens att jag får mycket grönsaker om jag beställer en sallad alltid.

Sushi brukar väl ha lite tång med kanske och en hamburgare kanske en skiva tomat, pizza kan ju ha ett par champinjoner och ev pizzasallad bredvid. En sallad brukar ha mycket bulgur och räkor men sedan bara ngn msk edamame, en halv tomat och några salladsblad.

Men om jag tänker mycket grönsaker tänker jag nog en tredjedels broccoli + ett gäng kokta haricot verts + en dl tärnad gurka eller så. Eller 1/3 stekt squash + lök o ev kål.

Men jag håller med om att snabbmaten har väldigt många olika färger och former. Även om jag kanske också samtidigt håller med om att den kanske inte är så extremt tung på grönsakssidan. Sedan tycker jag nog ibland också att snabbmaten har lite stora portioner för mig. Inte sushi 9 bitar såklart men salladen och burgarna och pizzan kanske.
På dom 2 pizza ställen jag var mest på var det på kebab utöver lök, sallad och tomat även majs och ananas (ananas och deras starka sås:love:) och det andra stället var det majs, champinjoner, paprika och oliver.
 
Jag är just nu inne i en godissugsperiod, inte bra när man som jag precis gått ner i vikt.
En sak har jag konstaterat. Eller tror jag har konstaterat 😅 Jag får ont i musklerna av socker? Eller nått. Slänger lätt i mig en påse gifflar och dagen efter är jag ta-öm över hela kroppen. Nån mer än jag som får så?
Jag tror egentligen inte på sockerberoende och sånt, men här tror jag att jag har en konstig "biverkning" av socker. Mycket socker då.
Jag brukar skoja om att jag rostar av socker. Blir stel som sjutton någon dag efter om jag äter lördagsgodis eller asiatiskt käk.
 
På dom 2 pizza ställen jag var mest på var det på kebab utöver lök, sallad och tomat även majs och ananas (ananas och deras starka sås:love:) och det andra stället var det majs, champinjoner, paprika och oliver.
Ja absolut att man kan stöta på spridda delar majs och anananas, lök och sådant, men inte i en sådan mängd att 1/3 av ytan av måltiden tas upp av grönsaker enligt tallriksmodellen. Enstaka gång har jag fått pizza där just champinjonerna ligger som klappersten eller takpannor, men inte ofta (om de gör det kan de nog tillsammans med tomatsåsen kunna bli 1/3 grönsak). Jag har alltid uppfattat det som att den överväldigande andelen måltid utgörs av bröd och ost :) på en pizza.
 
Jag är just nu inne i en godissugsperiod, inte bra när man som jag precis gått ner i vikt.
En sak har jag konstaterat. Eller tror jag har konstaterat 😅 Jag får ont i musklerna av socker? Eller nått. Slänger lätt i mig en påse gifflar och dagen efter är jag ta-öm över hela kroppen. Nån mer än jag som får så?
Jag tror egentligen inte på sockerberoende och sånt, men här tror jag att jag har en konstig "biverkning" av socker. Mycket socker då.

Jag brukar skoja om att jag rostar av socker. Blir stel som sjutton någon dag efter om jag äter lördagsgodis eller asiatiskt käk.

Jag med!
Jag har ju "alltid" mer eller mindre värk, men om jag äter mycket socker blir både sömn och värk sämre.
 
Jag är just nu inne i en godissugsperiod, inte bra när man som jag precis gått ner i vikt.
En sak har jag konstaterat. Eller tror jag har konstaterat 😅 Jag får ont i musklerna av socker? Eller nått. Slänger lätt i mig en påse gifflar och dagen efter är jag ta-öm över hela kroppen. Nån mer än jag som får så?
Jag tror egentligen inte på sockerberoende och sånt, men här tror jag att jag har en konstig "biverkning" av socker. Mycket socker då.
Jag har också det så. Brukar säga att jag har fång då.
 
Jag har lyckats styra bort mina tankar på att köpa lösgodis både idag och igår när jag handlade. Trots att jag har det tufft i livet just nu på flera plan. Blev en liten tablettask idag vilket är väldigt mycket bättre än 4-5 hekto lösgodis. Igår blev det ingenting onyttigt i affären alls. Så är ju helt klart ett steg framåt att antingen bara köpa något litet eller inget alls. Jag njuter aldrig av lösgodis det är bara ångestdämpande.
 
Jag har lyckats styra bort mina tankar på att köpa lösgodis både idag och igår när jag handlade. Trots att jag har det tufft i livet just nu på flera plan. Blev en liten tablettask idag vilket är väldigt mycket bättre än 4-5 hekto lösgodis. Igår blev det ingenting onyttigt i affären alls. Så är ju helt klart ett steg framåt att antingen bara köpa något litet eller inget alls. Jag njuter aldrig av lösgodis det är bara ångestdämpande.

Vad positivt att du tar beslut som du tycker är bra för dig! :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 241
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 565
Senast: krambanan
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 083
Hundhälsa Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och...
Svar
15
· Visningar
4 270
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp