Bukefalos 28 år!

Vet ni vad som händer? Någon som känner någon som... - Ja ni vet!
Pratade just med grannarna i Orlando regnar och blåser det men inte fruktansvärt jävligt, vid kusterna är det värre. Det dom mest i.a.f just nu oroar sig för är tornadoes i anslutning till stormen.
 
Jag och många följer nog vad som händer och har hänt kring orkanen Irma.
Vad tänker ni?

Så snart efter Harvey? Jordbävningen utanför Mexikos kust? De orkaner som följer? Vad händer och vad kan vi göra för att hjälpa? (framför allt känner jag...)

Känns som en tråd som borde funnits här på Bukes redan, men kanske har jag missat den??

Just nu vill jag bara räcka ut alla händer jag har och några till...
Tycker det är hemskt för öarna (Bahamas, Cuba osv), där är det svårare att fly, speciellt för djuren.:cry: Såg ett inlägg om hundar som lämnats fastkedjade att dö i Florida. Sånt gör mig mest upprörd.
 
Orange County Mayor Teresa Jacobs has issued a mandatory countywide curfew to be in effect from Sunday at 7 p.m. through Monday at 6 p.m.
ORANGE COUNTY:

Orange County mayor Teresa Jacobs issued a mandatory evacuation notice to all residents living in mobile homes in Orange County.

Det är alltså inte vid kusterna utan mitt i Orlando FL.
 
Tycker henskt synd om alla drabbade människor och inte minst på dom karibiska öarna där allt är ödelagt.

Har följt stormen intensivt senaste veckan då jag hade en inbokad resa nästa vecka till Miami Beach och roadtrip ner till Key West via Islamorada. Har fått avboka allting och nu blir der L.A. istället. Kul det med men hade så sett fram emot Florida och just denna resa då jag velat göra den länge och nu fick ett ypperligt tillfälle.
Har såklart förlorat en del pengar på allt men är ju ett I-landsproblem för mig och går inte att jämföra med alla människor som drabbas direkt.
 
Man känner sig verkligen liten när naturen beslutar sig för att spåra ur en stund. Spelar ingen roll hur rik eller känd man är, husen rasar ändå.

Blir helt galen av de som lämnar sina djur fastkedjade. Okej om man inte kan ta med djuret men släpp loss det åtminstone. Koppla loss hundar, öppna hagar så boskapen kan ta sig ut. Då har de en chans iaf.
Såg ett klipp med en cowboy som räddade en häst som var instängd i sin lilla hage. Det var så djupt så hästarna (cowboyen red sin häst under räddningen) fick simma på vissa ställen.

Och Trump ja.. är klimathotet fortfarande fake news tro?
 
Man känner sig verkligen liten när naturen beslutar sig för att spåra ur en stund. Spelar ingen roll hur rik eller känd man är, husen rasar ändå.

Blir helt galen av de som lämnar sina djur fastkedjade. Okej om man inte kan ta med djuret men släpp loss det åtminstone. Koppla loss hundar, öppna hagar så boskapen kan ta sig ut. Då har de en chans iaf.
Såg ett klipp med en cowboy som räddade en häst som var instängd i sin lilla hage. Det var så djupt så hästarna (cowboyen red sin häst under räddningen) fick simma på vissa ställen.

Och Trump ja.. är klimathotet fortfarande fake news tro?
Det klippet är gammalt och inte från nuvarande katastrof.
 
Känner ni någon som evakuerats? Hur har de det? Vad upplever de som är nära nog?

Jag har flera vanner som bor i zoner som var under mandatory evacuation. En ensamstaende mamma med tva barn har evacuerat (till Atlanta, dit Irma ar pa vag:angel:). Annars kunde inte ett par da de har hastar och andra djur och inte stor nog trailer att fa med sig alla ut. De ar alla pa vastkusten och just nu ser den ut att fa en lattare "hit" an ostkusten sa lange man inte bor i riskzonen for att havet ska ga in och oversvamma.

Tycker egentligen inte något om orkanerna, förutom att de har förkommit vart ända år i tusentals år på de här platserna, några år längre åt söder ut utan att ramma land och några år (som i år) nordligare med Karibien och Florida (Usa) i vägen. Enbart med internet och "Sociala Medier" att de årligen återkommande orkanerna blivit till "Hotet från klimatförändringarna" i takt med att så kallade klimatforskare försöker hävda sin rätt till lönen dock utan att ens titta på meteorolgernas orkan rapporter längre tillbaks en 25 år... De ända "säkra" data de går på är nedtecknat efter att Katarina lamslog New Orleans....

Men va? :confused: Jag undrar sa varfor folk bara hittar pa sadant har.
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) har mer an 150 ar av samlad data. De ar de som kommer ut med en samlad prognos av alla orkaner och har, som sagt, data sedan 1850. NOAA har for ovrigt data pa alla orkaner, cykloner och allt de kallas runt hela jorden sedan 1850.

Men Trump, som dragit tillbaka massor med bistånd till andra länder, eftersom "America first!" bör knappast förvänta sig att andra länder nu ska ge bistånd till dem......... Just sayin´.....

Har han bett om bistand? Eller? Vad har jag nu missat medan jag focuserat pa Irma? :cautious:

Tycker det är hemskt för öarna (Bahamas, Cuba osv), där är det svårare att fly, speciellt för djuren.:cry: Såg ett inlägg om hundar som lämnats fastkedjade att dö i Florida. Sånt gör mig mest upprörd.

Hundarna var framst lamnade pa tomten bakom hoga staket :cry: Vissa var till och med kedjade/bundna. De som lamnat hundar eller katter och sjalva evacuerat kommer att atalas for grovt brott med fangelse som straff. Florida's Aklagare har redan lovat att gora sitt basta for att falla alla.:bow:

Sedan kan jag ju beratta att de starkaste vindarna har, helt otippat, varit pa ostkusten. Normalt sett ar den starkaste vinden runt ogat, men Irma flyttade sig ganska fort frammat sa det blev inte sa langvarigt aven om vindarna dar var oerhort starka. Den nord ostra "kvarten" av en Orkan ar den som har de starkaste vindarna, den kallas ocksa "the dirty side" och drar med sig en massa tornadoes (vad sager man pa Svenska?) genom vindarnas friktion mot marken och hur de da drar igang en twister.

Just i den kvarten av orkanen gar for ovrigt over sonens hus just nu. Han ar utan el (tillsammans med 4-5 millioner fler Floridians:p) och Palm Beach har haft vindar mellan 150 - 200 km/tim i over 12 timmar nar jag stangde av TVn. De forsta banden av det ar nu det som natt min son som bor straxt norr om Daytona Beach.
 
Fast det är det väl ingen som förväntar sig heller? USA har väl klarat samtliga "katastrofer" på egenhand sedan 1850 utan bistånd? (Skogsbränderna ej inräknade där de fått hjälp från Canada med Catalinas)
Nä. Sant. Men USA har fått bistånd ändå från övriga världen i samband med katastrofer. Till och med Afghanistan skänkte $100 000 efter orkanen Andrew (osäker, kan ha varit en annan katastrof).
 
Jag har flera vanner som bor i zoner som var under mandatory evacuation. En ensamstaende mamma med tva barn har evacuerat (till Atlanta, dit Irma ar pa vag:angel:). Annars kunde inte ett par da de har hastar och andra djur och inte stor nog trailer att fa med sig alla ut. De ar alla pa vastkusten och just nu ser den ut att fa en lattare "hit" an ostkusten sa lange man inte bor i riskzonen for att havet ska ga in och oversvamma.



Men va? :confused: Jag undrar sa varfor folk bara hittar pa sadant har.
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) har mer an 150 ar av samlad data. De ar de som kommer ut med en samlad prognos av alla orkaner och har, som sagt, data sedan 1850. NOAA har for ovrigt data pa alla orkaner, cykloner och allt de kallas runt hela jorden sedan 1850.



Har han bett om bistand? Eller? Vad har jag nu missat medan jag focuserat pa Irma? :cautious:



Hundarna var framst lamnade pa tomten bakom hoga staket :cry: Vissa var till och med kedjade/bundna. De som lamnat hundar eller katter och sjalva evacuerat kommer att atalas for grovt brott med fangelse som straff. Florida's Aklagare har redan lovat att gora sitt basta for att falla alla.:bow:

Sedan kan jag ju beratta att de starkaste vindarna har, helt otippat, varit pa ostkusten. Normalt sett ar den starkaste vinden runt ogat, men Irma flyttade sig ganska fort frammat sa det blev inte sa langvarigt aven om vindarna dar var oerhort starka. Den nord ostra "kvarten" av en Orkan ar den som har de starkaste vindarna, den kallas ocksa "the dirty side" och drar med sig en massa tornadoes (vad sager man pa Svenska?) genom vindarnas friktion mot marken och hur de da drar igang en twister.

Just i den kvarten av orkanen gar for ovrigt over sonens hus just nu. Han ar utan el (tillsammans med 4-5 millioner fler Floridians:p) och Palm Beach har haft vindar mellan 150 - 200 km/tim i over 12 timmar nar jag stangde av TVn. De forsta banden av det ar nu det som natt min son som bor straxt norr om Daytona Beach.
Skönt att höra angående djuren, men fortfarande synd om alla djur som inte kan evakueras från öarna, som jag förstått så har dom drabbats allra värst. Florida kommer ju ganska milt undan eftersom orkanen minskat i styrka nu?
 
@hastflicka skönt att höra att de planerar att åtala dem! Håller tummarna för att större delen blir fällda i alla fall.

Jag har full förståelse för att man inte kan ta med alla djur. Hade vi t.ex saknat bil är jag tveksam till om vi fått med oss hunden vid en sådan flykt men inte stänger man in hunden eller kedjar fast den? Varför inte avliva hunden på lämpligt sätt innan stormen kommer i så fall? Helt otroligt.
 
Tycker egentligen inte något om orkanerna, förutom att de har förkommit vart ända år i tusentals år på de här platserna, några år längre åt söder ut utan att ramma land och några år (som i år) nordligare med Karibien och Florida (Usa) i vägen. Enbart med internet och "Sociala Medier" att de årligen återkommande orkanerna blivit till "Hotet från klimatförändringarna" i takt med att så kallade klimatforskare försöker hävda sin rätt till lönen dock utan att ens titta på meteorolgernas orkan rapporter längre tillbaks en 25 år... De ända "säkra" data de går på är nedtecknat efter att Katarina lamslog New Orleans....

Ok. Vilken planet bor du på? Det är LITE längre än de sista 25 åren de har att gå på. Eller du menar att det inte finns något klimathot?
 
Jag har inte så stort hopp om att detta kommer få konservativa republikaner att vakna, tyvärr. Finns alltid annat man kan skylla på!

Ann-Coulter2.jpg
 
Tycker egentligen inte något om orkanerna, förutom att de har förkommit vart ända år i tusentals år på de här platserna, några år längre åt söder ut utan att ramma land och några år (som i år) nordligare med Karibien och Florida (Usa) i vägen. Enbart med internet och "Sociala Medier" att de årligen återkommande orkanerna blivit till "Hotet från klimatförändringarna" i takt med att så kallade klimatforskare försöker hävda sin rätt till lönen dock utan att ens titta på meteorolgernas orkan rapporter längre tillbaks en 25 år... De ända "säkra" data de går på är nedtecknat efter att Katarina lamslog New Orleans....
Fast va? Det finns inga vetenskapsmän eller meteorologer som endast tittar tillbaka 25 år i tiden. Det är väl självklart att det förekommer orkaner i dessa delar av världen och har gjort iallafall under den senaste geologiska epoken. Problemet är att i takt med att världshaven värms upp blir orkanerna och ovädren kraftigare och kraftigare. Tyvärr verkar ju kunskapsnivån hos gemene man inte vara tillräckligt hög för att ens förstå detta enkla samband.
Man kan inte påstå att en enstaka orkan beror på klimatförändringar, men man kan se samband och trender som tillsammans med andra observationer gör det orimligt att förneka klimatförändringarna och påstå att "klimatet förändrats i alla tider".
 
Tycker egentligen inte något om orkanerna, förutom att de har förkommit vart ända år i tusentals år på de här platserna, några år längre åt söder ut utan att ramma land och några år (som i år) nordligare med Karibien och Florida (Usa) i vägen. Enbart med internet och "Sociala Medier" att de årligen återkommande orkanerna blivit till "Hotet från klimatförändringarna" i takt med att så kallade klimatforskare försöker hävda sin rätt till lönen dock utan att ens titta på meteorolgernas orkan rapporter längre tillbaks en 25 år... De ända "säkra" data de går på är nedtecknat efter att Katarina lamslog New Orleans....

Var får du dina idéer ifrån?! Det är självklart att forskarna använder data som är äldre än 25 år!

Att påstå att de enda säkra data som finns är de efter Katrina är så dumt att det inte ens går att bemöta.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 795
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 092
Senast: Madalitso
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 648
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp