Fast det går kanske i cykler om flera 1000 år. Den data har vi inte. Menar att vi omöjligt kan veta om det är naturligt eller pga klimatförändringar.

Vi har släppt ut mer koldioxid på en kortare tid än vad som har skett någonsin tidigare. Att det har en påverkan kan vi kallt räkna med. Hur stor påverkan återstår att se men det är inget jag har lust att gambla med.

Som varnande exempel: Ett rejält vulkanutbrott påverkar vädret globalt under flera år. Dock är det en helt naturlig process som naturen kan hantera. Dessa korta förändringar i vädret har orsakat svår hungersnöd vid flera tillfällen.
 
Nä. Sant. Men USA har fått bistånd ändå från övriga världen i samband med katastrofer. Till och med Afghanistan skänkte $100 000 efter orkanen Andrew (osäker, kan ha varit en annan katastrof).

USA har ingen mojlighet att ta emot monitary hjalp da det inte finns nagot system for det, sa vi har inte tagit emot pengar av andra stater vid naturkatastrofer. Det finns dessutom mycket daligt med system for att ta emot annan hjalp ocksa.
Daremot har USA accepterat mycket hjalp efter naturkatastrofer, allt fran Holland som skickade levee experter efter Hurricane Katrina, till Mexico som erbjod hjalp med "first responders" och fordon nu efter Harvey.

Det ar sa man gor har i USA, man volunteer och hjalper den som behover hjalp under en katastrof.

USA skickar bade monitary bidrag och personal hjalp runt varlden i handelse av naturkatastrofer, so nar fattiga lander erbjuder hjalp ar det ett "tack for hjalpen" och knappast nagot vi kan tacka nej till. Hur oforskamt och ouppfostrat skulle inte det vara? De erbjudandena "rinner ut i sanden" och ingen fragar igen om dem.
De som accepteras ar just typ Holland's levee experter och annat i den linjen.

Det mesta av US hjalp gar till Afrika, Sydamerika eller Asien, men ocksa Europa och Kanada har tagit emot hjalp fran de $3 billioner som US ger till naturkatastrofer varje ar.

@hastflicka skönt att höra att de planerar att åtala dem! Håller tummarna för att större delen blir fällda i alla fall.

Jag har full förståelse för att man inte kan ta med alla djur. Hade vi t.ex saknat bil är jag tveksam till om vi fått med oss hunden vid en sådan flykt men inte stänger man in hunden eller kedjar fast den? Varför inte avliva hunden på lämpligt sätt innan stormen kommer i så fall? Helt otroligt.

Man hittade 49 hundar och tva katter (i burar) overgivna nar agarna hade evakuerat en mandatory evakuerings zone och 15 hundar och katter springandes losa pa gatorna.
I en emergency evakuerings situation ar veterinarer och alla overbokade for att kunna evakuera ocksa sa att tanka pa att avliva ar inte heller realistiskt.

Det fanns manga shelters som accepterade djur ocksa, sa om man var i evakueringszon sa det fanns inget behov av avlivning, bara lite planering for att kunna ta med djuren. Och om man bor i Florida sa VET man att man kommer, forr eller senare, att hamna i en mandatory evakuering zone for en orkan och bor ju da ha klart for sig hur manga barn och djur man kan ta med sig.:rage: Dessutom gick det bussar till shelters sa det var inte nodvandigt att ha bil ...

Aklagaren har inte bara lovat att dra varje enskillt fall till atal ... han har lovat att utnyttja Florida's mycket stranga "Animal Cruelty" lag. De har tva nivaer pa Animal Cruelty. En som kan ge upp till 5 ars Fangelse och upp till $10,000 i boter som handlar om "neglect". Och den delen av lagen som handlar om medveten "cruelty" som kan ge upp till 25 ars fangelse, men minst 5 ar. Den som anvands om man lamnar en hund i en bil utan AC igang i Florida. Oberoende av tid pa aret.
 
USA har ingen mojlighet att ta emot monitary hjalp da det inte finns nagot system for det, sa vi har inte tagit emot pengar av andra stater vid naturkatastrofer. Det finns dessutom mycket daligt med system for att ta emot annan hjalp ocksa.
Daremot har USA accepterat mycket hjalp efter naturkatastrofer, allt fran Holland som skickade levee experter efter Hurricane Katrina, till Mexico som erbjod hjalp med "first responders" och fordon nu efter Harvey.
Äsch, ibland tänker jag att jag borde skriva ner/spara alla intressanta saker jag läser, för detta var en del av en intressant artikel (nä, inget Flashback-aktigt...) som jag läste bara häromdagen. Nu minns jag absolut inte var jag hittade det. Det lät i alla fall trovärdigt, men kan givetvis ha varit svammel.
 
Fast det går kanske i cykler om flera 1000 år. Den data har vi inte. Menar att vi omöjligt kan veta om det är naturligt eller pga klimatförändringar.
Jo, det går,visst att,säga. Du måste kolla meteorologerna. Jag såg någon meteorolog och detta med kraftigare stormar beror på att vattnet är varmare där stormarna skapas. En meteorolog jag såg sa att det följde den teorin för effekterna av global uppvärmning.

Jag hittade på SMHI.se
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/orkaner-och-tropiska-cykloner-1.223 På slutet står det tydligt att styrkan är beroende på vattentemperatur och varmare vatten i Atlanten ger högre styrka på orkanen.
 
Äsch, ibland tänker jag att jag borde skriva ner/spara alla intressanta saker jag läser, för detta var en del av en intressant artikel (nä, inget Flashback-aktigt...) som jag läste bara häromdagen. Nu minns jag absolut inte var jag hittade det. Det lät i alla fall trovärdigt, men kan givetvis ha varit svammel.

Fast artikeln kanske skrevs av nagon, som precis som du, har hort nagot och trodde det den horde? Sarskilt om du inte kan hitta den nu.

Vad som ar fakta ar att US inte har nagra system for att ta emot hjalp, men stora system for att ge hjalp till andra. Vi kan egentligen bara ta emot hjalp dar det involverar personer som alltsa inte far betalt for sina insatser, eller nar Mexico eller Kanada kor over gransen for att fysiskt hjalpa till.

Under branderna i Florida -98 kom till och med Ryssland med brand hjalp igenom Kanada och ner i Nordostra USA som ju brinner varenda sommar ... sa de resurser som vanligtvis ar har uppe kunde stanna i Florida.
 
Jo, det går,visst att,säga. Du måste kolla meteorologerna. Jag såg någon meteorolog och detta med kraftigare stormar beror på att vattnet är varmare där stormarna skapas. En meteorolog jag såg sa att det följde den teorin för effekterna av global uppvärmning.

Jag hittade på SMHI.se
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/orkaner-och-tropiska-cykloner-1.223 På slutet står det tydligt att styrkan är beroende på vattentemperatur och varmare vatten i Atlanten ger högre styrka på orkanen.
Ja fast det kanske är så normalt i cykler? Vattnet värms kanske vart 20.000 år. Det vet vi inte. Vi har bara data sen mycket kort tid tillbaka.
 
Apropå att skjuta på Irma har ju tom myndigheterna tvingats gå ut med att det inte en bra idé O_o

Det är bra tajming att just som Republikanerna vill skära 1 miljard dollar i disaster relief så kommer först Harvey och sedan Irma och har de riktig otur José som det finns en möjlighet landar på östkusten. http://www.independent.co.uk/news/w...f-trump-wall-harvey-texas-storm-a7921201.html

Det har forekommit en hel del forslag, bilder, etc om att skjuta pa orkanen i sociala medier ... sa myndigheterna har sagt att det inte ar en bra ide. Hur allvarliga forslagen om att skjuta Irma var ar ju svart att saga ... men det star ju ocksa en varning pa en hartork att inte anvanda den i vatten.

Precis runt Harvey meddelade Republikanska partiet att en vag att bygga den beromda muren till Mexico var att skara i disaster funden ... det har dock varit mycket tyst om det sedan dess.
I stallet har bade Vita Huset och Congress (dar republikanerna ar i majoritet) lovat att Fema ska fa de pengar de behover ... Nar Fema gar over i rott "fixar" de det. Sa Fema har inte ens en budget eller behover vanta pa tillstand for att ga over budget langre.
 
Florida har 20 millioner innevanare och utav dem ar 12-15 millioner utan el nu. 7 millioner hushall i Florida har ingen el, 1 million i Georgia och runt 100,000 i South Carolina ...
Vi har uppe tvars over hela landet har skickat allt fran "linjeman" (elfolk som fixar trasig hogspanning), folk som ar experter och ska laga flygplatsers "runways", till Roda Korset som flog ivag med massor av fornodenheter och folk tidigt i dag.

Och da har vi brander som brant ner over 50,000 hectar nu. Tyvarr ar det inte sa mycket vi kan gora utan vi vantar pa regnet, sa fornodenheterna gor sig battre i Florida.

Hos min familj i Florida var det over 30 grader varmt i dag och luftfuktigheten var over 90%. Inte kul utan AC. Han har dock en generator sa han kan kora kyl och frys ... och har tva kylskap som halls kalla, plus att han har en gammal frys box som han anvander som gaskammare nar han brygger ol. Den har nu fatt bli frys igen for att halla grannarnas frysvaror kalla da de inte har en generator. Daremot hade flera bensin som de bar over for att halla hans generator gaende.
 
Fast det går kanske i cykler om flera 1000 år. Den data har vi inte. Menar att vi omöjligt kan veta om det är naturligt eller pga klimatförändringar.
Men vad menar du? Vi har teknik som kan ta reda på hur atmosfärens sammansättning var för tusentals år sedan genom exempelvis luftbubblor i iskärnor. Vi har haft höga halter koldioxid i atmosfären förut också, men dessa förändringar handlar om cykler på tusentals-miljoner år. Nu pratar vi en takt där vi har en märkbar skillnad bara över en människas livstid. Om man ska förvandla fakta till åsikt kan man väl åtminstone läsa in sig på området först?
 
@hastflicka det har du helt rätt i. Jag bor ju inte i en sådan zon så jag utgick ifrån mig. Fanns det dessutom lösningar är det ju helt vidrigt att inte ordna det. Hoppas att man lyckas stämma skiten ur dem!
 
Men vad menar du? Vi har teknik som kan ta reda på hur atmosfärens sammansättning var för tusentals år sedan genom exempelvis luftbubblor i iskärnor. Vi har haft höga halter koldioxid i atmosfären förut också, men dessa förändringar handlar om cykler på tusentals-miljoner år. Nu pratar vi en takt där vi har en märkbar skillnad bara över en människas livstid. Om man ska förvandla fakta till åsikt kan man väl åtminstone läsa in sig på området först?

Du vet, det är som vanligt. Ingen lyssnar på geovetarna :( :down:

:p :D
 
Det har varit ett par rejäla solstormar nyligen, kan de ha påverkat kanske?

En vän i Sarasota skickade iväg fru och barn, han stannade för att ta hand om hus och djur, dock blev han evakuerad och fick inte åka och titta till något förrän det lugnat ner sig. Som tur var blev det inte så illa som alla trodde.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 247
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 468
Senast: Madalitso
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 579
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp