Bukefalos 28 år!

island !!! kunde man tro....

Sv: island !!! kunde man tro....

Men, snälla. Sånna här historior kan lätt bli "råttan i pizzan"-sägner och självklart vill jag veta vad du har för fakta att komma med för att det ska vara trovärdigt för mig (och ev även för många andra).

Att någon "hört" räcker liksom inte. Tänk bonsai-kittens och skrönan om Progesterex (aborttabletterna) som farit runt på nätet i nåra år ...
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Hästarna ska visa tydliga gångarter så tidigt som möjligt samt ha ett bra psyke och temperament för att bli bra ridhästar.

På så sätt gallras ju de dåliga bort!

INte för att det hör hit... men stressade islandshästar med dåligt psyke kommer årligen till sverige. Själva tanken är god men någonstanns brister det.
 
Senast ändrad:
Sv: island !!! kunde man tro....

*kl mig själv*

I ryssland har de stora köttproduktioner, där många fina hästar går till slakt. De tar inte ens reda på om hästarna skulle passa som ridhästar, de slaktar alla hingstföl och behåller stofölen så de kan betäckas igen. Om de har ngn medveten avel eller om hingsten betäcker sina avkommor vet jag inte.

Jag har följt en rysk tråd där de visade bilder, superfina hästar, i massor med spännande färger.
Kanske passar de inte att avlas vidare på som annat än kötthästar eftersom de avlats fram till annat än kött och uppfödaren bryr sig om hur mkt kött de ger mer än hur deras exteriör och gångarter blir.


Men kötthästar är vanligare än vi tror.

Frågan är, vilka mår sämst? Kötthästarna eller de hästar i sverige som säljs på hästmarknader eller av oseriösa hästhandlare (jag drar inte alla hästhandlare över en kam).
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Kötthästproduktion finns också på Island, och en av de främre avlarna sägs skall ha inlett förra höstens avelsmöte med en kommentar i stil med:
- Svenskarna inser inte att fölkött är gott ...
Var refererat i Ridsport då, inklusive kommentar.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Kötthästproduktion finns också på Island, och en av de främre avlarna sägs skall ha inlett förra höstens avelsmöte med en kommentar i stil med:
- Svenskarna inser inte att fölkött är gott ...
Var refererat i Ridsport då, inklusive kommentar.


Jag vet att det finns på island med.
Vad jag påpekar är att dessa hästar oftast lider mindre än vad hästarna på hästmarknader eller hos oseriösa hästhandlare gör.

Sedan är det förståss synd att det avlas på en massa hästar som kunde bli någons bästa vän men istället blir någons middag...

Jag personligen skulle inte vilja äta hästkött, av samma orsak som jag inte vill äta hundkött fastän det är mört och gott. Min pappa har ätit detta när han var yngre och var ute och seglade som sjöman, asien tror jag han var i då, enligt honpm var det mkt mört, saftigt och gott.
Det är för nära, de är mina vänner.
Skulle jag skaffa älg skulle jag känna likadant där.
Sen tycker jag inte om hästkött, det smakar för "villt" för mig.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

om du läser lite mer på neverneverland, så e de stamtavla på fölen o väldigt fina hingstar.....



På Island slaktas även hästar som inte uppfyller deras höga krav.
Hästarna ska visa tydliga gångarter så tidigt som möjligt samt ha ett bra psyke och temperament för att bli bra ridhästar.

På så sätt gallras ju de dåliga bort!

Förr i tiden ordnade man hingsthetsningar, där var det bara de uthålligaste och starkaste hingstarna som överlevde.
Dessa hingstar avlade man sen på.

Är säker på att dessa föl inte är efter några topphingstar, och att
de har ett gott liv innan.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

om du läser lite mer på neverneverland, så e de stamtavla på fölen o väldigt fina hingstar.....

Nu var ju inte detta ursprungsfrågan, men jag skulle inte kalla t ex Kopar frá Bolstad för en väldigt fin hingst. Han är totalbedömd till 7.63 och för att bli avelsgodkänd i Sverige krävs minst 7.75 ...

Gjafar är förvisso efter Orri, men obedömd. Att ha Orri som far är dock inte särdeles unikt nu för tiden ;)
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Nu var ju inte detta ursprungsfrågan, men jag skulle inte kalla t ex Kopar frá Bolstad för en väldigt fin hingst. Han är totalbedömd till 7.63 och för att bli avelsgodkänd i Sverige krävs minst 7.75 ...

Gjafar är förvisso efter Orri, men obedömd. Att ha Orri som far är dock inte särdeles unikt nu för tiden ;)

om nu fölen ska slaktas, varför ha koll på vilka som e far o mor, ganska önödigt då.

Dom kommer ju inte få leva kvar ändå.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

... men det var du som sade att du tyckte att det var bra hingstar, därav min kommentar ... :devil: ;)
 
Sv: island !!! kunde man tro....

... men det var du som sade att du tyckte att det var bra hingstar, därav min kommentar ... :devil: ;)

Alla hingstar e fina på sitt sätt, och alla dessa fina föl hade bilder på sina fina pappor.
island har ju haft ett bra ryckte på sig men de börjar dala hos många nu.
och bara för att hingstarna inte har de bästa poängerna så betyder inte de att dom inte ger fina avkommer som kanske kunde blivit jätte bra...
Ja ja orkar inte dusskutera detta mer, alla tycker vi olika... ;)
 
Sv: island !!! kunde man tro....

om nu fölen ska slaktas, varför ha koll på vilka som e far o mor, ganska önödigt då.

Dom kommer ju inte få leva kvar ändå.

Men de ska ju ändå registreras (med tanke på jordbruksstöd och dylikt):confused: . Då måste man ha koll på härstamning.

Dessutom kan jag väl tänka mig att man har en organiserad avel, dock mera inriktad på köttprocent, tillväxttakt, mjölkproduktion o.s.v. istället för prestation under ryttare. Alltså är det inte alls oviktigt vilka föräldrarna är.

Och alla ni som förfasar er över att "en liten häst som kunde ha blivit någons bästa vän" går till slakt, varför gäller inte detsamma de små söta kalvarna?:smirk: Tjurkalvarna föds ju upp enbart för att slaktas vid ca ett års ålder.
Själv äter jag kött, även hästkött om det erbjuds, och jag kan tänka mig att kött från ett föl/åring är av bättre kvalitet än från en 20-årig trotjänare som tagits bort p.g.a. utslitna leder?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

om nu fölen ska slaktas, varför ha koll på vilka som e far o mor, ganska önödigt då.

Dom kommer ju inte få leva kvar ändå.

Det vettigaste sättet att avla på kött är att använda individer som ger stora avkommor, vilket innebär att hingsten bör ge stora avkommor. En merit i sig, även om det inte är en merit som används inom ridavel. (iallafall inte ensamm, däremot tilsammans med bra gångarter mm.)
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Fast ett föl på 6 månader har inte så mkt kött på sig.
Jag ser inge fel i att tappa djur på blod.. det gör ju vi människor. MEN 4,5 LITER i veckan.. det är INTE humant det är djurplågeri och inge annat..
En häst eller vad det nu är som tappas på så mycket blod att kroppen slutar att pruducera ett ämne som är viktigt för djurets välbefinnande är inte rätt i mina ögon!:mad:

Och VARFÖR ta föl om man endå inte vill ha dom??

Föder man upp hästar till slakt så skickar man inte iväg en liten fölunge på någon månad för dom innerhåller då inte mycket kött:smirk:
Utan man skickar väl iväg dom som 2-3 åringar uppgödda välmusklade där amn får mkt för köttet istället

Denna bonde kan ju tjäna pengar ist på fölen genom att sälja dom istället.. eller ge fan i att ta föl istället:smirk:
 
Sv: island !!! kunde man tro....

varför ens betäcka alla ston om man inte önskar fölen??

vad spelar det för roll om hästen har unik stam? Att ha orri kanske inte är unikt vad vet jag, jag är inte ett dugg insatt i islandsaveln. men kollar man på halvbloden så är det ju inte speciellt unikt heller att ha ex cortez, robin z och alla dessa hästar som pappa och det har ju ingen betydelse.

alla som köper dessa föl kanske inte är ute efter att nå eliten?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

varför ens betäcka alla ston om man inte önskar fölen??

vad spelar det för roll om hästen har unik stam? Att ha orri kanske inte är unikt vad vet jag, jag är inte ett dugg insatt i islandsaveln. men kollar man på halvbloden så är det ju inte speciellt unikt heller att ha ex cortez, robin z och alla dessa hästar som pappa och det har ju ingen betydelse.

alla som köper dessa föl kanske inte är ute efter att nå eliten?

tack håller helt o hållet med dig :bow:
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Fast ett föl på 6 månader har inte så mkt kött på sig.
Jag ser inge fel i att tappa djur på blod.. det gör ju vi människor. MEN 4,5 LITER i veckan.. det är INTE humant det är djurplågeri och inge annat..
En häst eller vad det nu är som tappas på så mycket blod att kroppen slutar att pruducera ett ämne som är viktigt för djurets välbefinnande är inte rätt i mina ögon!:mad:

Och VARFÖR ta föl om man endå inte vill ha dom??

Föder man upp hästar till slakt så skickar man inte iväg en liten fölunge på någon månad för dom innerhåller då inte mycket kött:smirk:
Utan man skickar väl iväg dom som 2-3 åringar uppgödda välmusklade där amn får mkt för köttet istället

Denna bonde kan ju tjäna pengar ist på fölen genom att sälja dom istället.. eller ge fan i att ta föl istället:smirk:

tack håller med dig helt o hållet oxå!!! :bump: :bow:
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Jag ser inget fel i att födda upp slaktdjur (har själv kaniner och höns som slaktas och äts).

Och varför inte ha två inkomster på hästarna, blodet och slaktdjur.

Tycker det låter som dom tar mycket blod men jag vet ej hur det påvärkar hästarna.

Är ej vetrerian eller vegan och ser därför inte felet i att äta kött.
Äter dock inte djur som äter kött men det beror på att jag är rädd för trekiner.

Kram
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Och VARFÖR ta föl om man endå inte vill ha dom??

Föder man upp hästar till slakt så skickar man inte iväg en liten fölunge på någon månad för dom innerhåller då inte mycket kött:smirk:
Utan man skickar väl iväg dom som 2-3 åringar uppgödda välmusklade där amn får mkt för köttet istället

:

Dom tar nog fölen för att slakta dom.

Att låta hästarna gå tills dom är 2-3år och tro att man skall gå med mer i vinst är inte helt sant då hästarna då har kostat mer i foder och tar plats där man kunde ha avelsdjur.

Kram
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 425
Senast: svea
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp