Bukefalos 28 år!

islandshäst flugtäcke klippas?

fast ang. knottallergi diskussionen så tror ju forskarna nu att de kommit på en möjlighet att det kommer gå att vaccinera bort. varit en del rubriker i media ang. detta.
Här har du orsaken till mitt inlägg, det går ännu inte att vaccinera bort. Men man ser en möjlighet att det går att göra. Man har samtidigt spårat markörer för genetisk arvbarhet, vilket möjliggör ett stopp av export av individer. Det här är viktigt att tydliggöra.
 
Här har du orsaken till mitt inlägg, det går ännu inte att vaccinera bort. Men man ser en möjlighet att det går att göra. Man har samtidigt spårat markörer för genetisk arvbarhet, vilket möjliggör ett stopp av export av individer. Det här är viktigt att tydliggöra.

Och det är ju där det blir så konstigt . Varför ska du tydliggöra för mig/via mitt citat att det inte finns något vaccin ? Jag har aldrig någonsin ens låtit påskina att så skulle vara fallet utan snarare ypperligt tydligt skrivit det jag gjort och som står att läsa .
Flera andra har påstått div om allergier och exem etc korsen och tvärsen däremot.

Släpp det där nu för det här blir bara fånigt nu oss emellan och känns bara malplacerat .
 
Men du kan inte veta om ett exem är en allergi eller symptom på mångt annat. Exem kan bero på olika saker som jag skrev ovan. Det är ofta ett symptom på en inte obalans och inte en allergi.
Fast du kan ju inte mena att det etablerade problemet med knottalergi på islandshäst har något som
Helst med dina individuella erfarenheter på din individuella häst med "exem" att göra ??? :( eller vad menar du ?
 
Det är samma allergi om en islandshäst är allergisk mot svidknott som om en ardenner är det.
Ja precis ?
Du pratade om människor i sammanhanget ? Vilket jag aldrig öht nämnt ? Därav förtydligandet då du kommenterade mitt inlägg samtidigt som du själv skrivit om allergier på människa osv .
 
Och det är ju där det blir så konstigt . Varför ska du tydliggöra för mig/via mitt citat att det inte finns något vaccin ? Jag har aldrig någonsin ens låtit påskina att så skulle vara fallet utan snarare ypperligt tydligt skrivit det jag gjort och som står att läsa .
Flera andra har påstått div om allergier och exem etc korsen och tvärsen däremot.

Släpp det där nu för det här blir bara fånigt nu oss emellan och känns bara malplacerat .
När någon uttrycker sig luddigt som i tidigare citat, då kan ett förtydligande vara på plats. Läs vad du själv skriver så blir det lite lättare att förstå.
 
Javisst, fast när man talar om eksemhästar så avses ju en häst som är knottallergisk. Så jag utgick från det.

Men absolut, rent generellt är eksem inget annat än hudutslag. Och de kan bero på allt från överkänslighet, nötning, väta eller något annat.
Och hur menar du att man på egen hand under en säsong kan avgöra om en hudåkomma beror på knottallergi eller en inre obalans. En inre obalans kan skapa ( hos människa som häst) en känslighet mot något som individen inte reagerat på annars. Utslagna invärtes utrensningsorgan leder till reaktioner i huden, som också är ett utrensningsorgan. Och en häst kan då bli känslig för insekter och få en hudåkomma.

Precis som vissa pälsallergiker kan ha djur omkring sig i normala fall, men när systemet blir överbelastat pga pollensäsong eller en enkel förkylning så regerar personen plötsligt på pälsdjur. Och en person kan reagera på gluten utan att för den delen vara allergisk, men en tillfällig svaghet eller irritation i tarmen kan leda till att tarmen är känslig - för gluten retar tarmen.
 
Ja precis ?
Du pratade om människor i sammanhanget ? Vilket jag aldrig öht nämnt ? Därav förtydligandet då du kommenterade mitt inlägg samtidigt som du själv skrivit om allergier på människa osv .

Jag tror du får läsa igen. Jag skrev om både hästar och människor. Kan skriva om hu
Och hur menar du att man på egen hand under en säsong kan avgöra om en hudåkomma beror på knottallergi eller en inre obalans. En inre obalans kan skapa ( hos människa som häst) en känslighet mot något som individen inte reagerat på annars. Utslagna invärtes utrensningsorgan leder till reaktioner i huden, som också är ett utrensningsorgan. Och en häst kan då bli känslig för insekter och få en hudåkomma.

Precis som vissa pälsallergiker kan ha djur omkring sig i normala fall, men när systemet blir överbelastat pga pollensäsong eller en enkel förkylning så regerar personen plötsligt på pälsdjur. Och en person kan reagera på gluten utan att för den delen vara allergisk, men en tillfällig svaghet eller irritation i tarmen kan leda till att tarmen är känslig - för gluten retar tarmen.

Det menar jag inte, det är i så fall något du själv tolkat in. Mitt inlägg motsäger inget av ditt ovan.
 
Och hur menar du att man på egen hand under en säsong kan avgöra om en hudåkomma beror på knottallergi eller en inre obalans. En inre obalans kan skapa ( hos människa som häst) en känslighet mot något som individen inte reagerat på annars. Utslagna invärtes utrensningsorgan leder till reaktioner i huden, som också är ett utrensningsorgan. Och en häst kan då bli känslig för insekter och få en hudåkomma.

Precis som vissa pälsallergiker kan ha djur omkring sig i normala fall, men när systemet blir överbelastat pga pollensäsong eller en enkel förkylning så regerar personen plötsligt på pälsdjur. Och en person kan reagera på gluten utan att för den delen vara allergisk, men en tillfällig svaghet eller irritation i tarmen kan leda till att tarmen är känslig - för gluten retar tarmen.
Men fortfarande så ger det sig inte så ofta i uttryck av klåda i man och svans, det du beskriver skulle jag till en viss del erkänna tex något som uppfattas som klåda under magen. Vilket ger sig i uttryck att hästen vill lägga sig ner och klia buken, ett annat fenomen som kan uppstå i det du uttrycker som obalans i magen är böldliknade utslag på hals och bog. En kraftig viktuppgång kan skapa svullnader i halsen, vilket kan göra att hästen river sig mot träd som i sin tur kan ge tagel förlust som kan se ut som eksem. Men sammantaget handlar det om andra åtgärder än vad som skulle gälla för den eksem som drabbar knott allergiker eller andra bitande insekter.
 
Men fortfarande så ger det sig inte så ofta i uttryck av klåda i man och svans, det du beskriver skulle jag till en viss del erkänna tex något som uppfattas som klåda under magen. Vilket ger sig i uttryck att hästen vill lägga sig ner och klia buken, ett annat fenomen som kan uppstå i det du uttrycker som obalans i magen är böldliknade utslag på hals och bog. En kraftig viktuppgång kan skapa svullnader i halsen, vilket kan göra att hästen river sig mot träd som i sin tur kan ge tagel förlust som kan se ut som eksem. Men sammantaget handlar det om andra åtgärder än vad som skulle gälla för den eksem som drabbar knott allergiker eller andra bitande insekter.
Denna tråd handlar om en häst med klåda i man och svans. Inte om en häst med knottallergi, för det finns ingenting som talar för att det är den uteslutande orsaken till problemen. Det kan lika gärna bero på ngt annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: MayGrace
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp