Bukefalos 28 år!

islandshäst flugtäcke klippas?

Det här är intressant, eftersom jag har kontakt med många av de som forskar på just eksem så tycker jag att du ska kontakta dessa personer och framföra dina synpunkter. De strider nämligen mot vad numera forskning visar.
Det vore väl isf inte ngt nytt. Forskare drar ju nya slutsatser hela tiden. Ena gången är det på ett sätt, nästa gång säger dom ngt annat.
 
Det vore väl isf inte ngt nytt. Forskare drar ju nya slutsatser hela tiden. Ena gången är det på ett sätt, nästa gång säger dom ngt annat.

Fast när det gäller allergier så har det länge och är fortfarande full enighet i att en allergi inte kan botas. Man kan behandla symptomen och i många fall kontrollera allergin så. Men det finns inget sätt att bota en allergi så att man blir frisk. Tyvärr.
 
Fast när det gäller allergier så har det länge och är fortfarande full enighet i att en allergi inte kan botas. Man kan behandla symptomen och i många fall kontrollera allergin så. Men det finns inget sätt att bota en allergi så att man blir frisk. Tyvärr.
Men du kan inte veta om ett exem är en allergi eller symptom på mångt annat. Exem kan bero på olika saker som jag skrev ovan. Det är ofta ett symptom på en inte obalans och inte en allergi.
 
Men du kan inte veta om ett exem är en allergi eller symptom på mångt annat. Exem kan bero på olika saker som jag skrev ovan. Det är ofta ett symptom på en inte obalans och inte en allergi.

Javisst, fast när man talar om eksemhästar så avses ju en häst som är knottallergisk. Så jag utgick från det.

Men absolut, rent generellt är eksem inget annat än hudutslag. Och de kan bero på allt från överkänslighet, nötning, väta eller något annat.
 
Javisst, fast när man talar om eksemhästar så avses ju en häst som är knottallergisk. Så jag utgick från det.

Men absolut, rent generellt är eksem inget annat än hudutslag. Och de kan bero på allt från överkänslighet, nötning, väta eller något annat.
ja jag utgår åxo irfån knotthästar då min är det
 
En allergi är precis vad det är, den kan ge sig i uttryck på många plan ett av dom kallas sommareksem. Grundorsaken beror främst på knott eller i andra fall även andra bitande insekter, och visar sig tyvärr ofta som klåda i mankam eller svansrot.
Eksem, är en hudåkomma som i det flesta fall går att bota. Men orsaken här är som med allt annat, många.
 
fast ang. knottallergi diskussionen så tror ju forskarna nu att de kommit på en möjlighet att det kommer gå att vaccinera bort. varit en del rubriker i media ang. detta.
 
fast ang. knottallergi diskussionen så tror ju forskarna nu att de kommit på en möjlighet att det kommer gå att vaccinera bort. varit en del rubriker i media ang. detta.

Jo fast som jag begripit det på människa så botar man inte? Men man gör symptomfri. Fungerar dock inte på alla allergier och ges bara till vissa. Nu är jag inte superuppdaterad på vad som hänt senaste året på häst men förra året kollade jag upp och det var rätt snäva ramar för vilka individer som ansågs vara lämpliga att prova vaccinera/desensibilisera.

Men förhoppningsvis går forskningen ännu mer framåt och man hittar en bot eller åtminstone en fullständig symptomlindring som fungerar för "alla".
 
@Alexandra_W min kommentar avsåg islandshästar .
Man har sett en möjlig väg in att skapa ett vaccin, men det är ännu inte framtaget. I andra han bedrivs studier som kan möjliggöra att innan en häst lämnar Island så skulle man kunna se hur stor sannolikhet individen har att utveckla eksem. Alternativet är då att undvika export av dessa hästar.
 
@Boj nej jag har aldrig påstått att det är framtaget ? :crazy:
Jag har skrivit att det nyligen framkommit påstådda genombrott i forskningen på knottalergi och att forskarna är väldigt hoppfulla att inom inte lång framtid kunna få fram ett effektivt vaccin, utifrån vad testerna gett för utslag . Lätt att googla på detta om du inte redan sett den i medierna ,både textat och i radio har det varit . så kan du bilda din egen uppfattning utifrån det. :)
 
@Boj nej jag har aldrig påstått att det är framtaget ? :crazy:
Jag har skrivit att det nyligen framkommit påstådda genombrott i forskningen på knottalergi och att forskarna är väldigt hoppfulla att inom inte lång framtid kunna få fram ett effektivt vaccin, utifrån vad testerna gett för utslag .

Nyligen? Har sett dom nyheterna i flera år nu.
 
Nyligen? Har sett dom nyheterna i flera år nu.
Ja för ca en månad sen .
Att man sett teorierna i flera år etc lägger jag ingen värdering i ? Det är väl oftast så med forskning ?
Bäst är väl som sagt om man är intresserad av det som publicerats å det senaste att ta del av det och bilda sin egen uppfattning .
 
@Boj nej jag har aldrig påstått att det är framtaget ? :crazy:
Jag har skrivit att det nyligen framkommit påstådda genombrott i forskningen på knottalergi och att forskarna är väldigt hoppfulla att inom inte lång framtid kunna få fram ett effektivt vaccin, utifrån vad testerna gett för utslag . Lätt att googla på detta om du inte redan sett den i medierna ,både textat och i radio har det varit . så kan du bilda din egen uppfattning utifrån det. :)
Nej jag behöver inte googla, jag har uppdateringar genom aktuell klinik och dess databas.
 
Ja för ca en månad sen .
Att man sett teorierna i flera år etc lägger jag ingen värdering i ? Det är väl oftast så med forskning ?
Bäst är väl som sagt om man är intresserad av det som publicerats å det senaste att ta del av det och bilda sin egen uppfattning .

Behövs absolut inte för min del.

Det är inget nytt för mig.
 
Jag har aldrig skrivit att det finns ett färdigt vaccin . Som sagt . Det är exakt därför jag undrar vad det är du inte förstår /varför du svarat som du gjort i kommentarer till mig . Så dubbelt på det : vad är det det felas ?
Läs .
 
Behövs absolut inte för min del.

Det är inget nytt för mig.
Vad bra ! :)
Själv tycker jag det oavsett ämne, alltid är av relevans och intresse när ett sen länge etablerat forskningsämne utvecklas och nya rapporter kommer . Precis som med tex altzheimers och vissa typer av sjukdomar på människa som man länge haft problem med, och forskar på kontinuerligt , och publicerar emellanåt ang när man når ett nytt "resultat" som tycks styrka teorierna sen tidigare och anses ha stor relevans .
Alternativt hittar något som helt sen talar emot tidigare resultat/teorier .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: MayGrace
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp