Bukefalos 28 år!

islandshäst i dressyr

FIPO holder vel på å ta bort denne grenen nå? Undersøkte litt på ett av de norske forumene, fordi jeg syntes dette hørtes veldig interessant ut. (Har veldig lyst til å lære mer dressur, siden jeg hele tiden har drevet med sprang . og er i tillegg helt gal etter islandshester ;-)
 
Neeeej är det sant!? :(
Jag antar att intresset är för svalt, men det vore ju att beröva islandssporten på den enda variation som finns! Har du ngn länk till detta norska fourm? *intresserad*

Är det FEIF eller SIF som tar detta beslut? Alltså kommer den isåfall att tas bort i bara Sverige/Norden eller hela världen?
 
Det er visstnok allerede tatt bort i Norge.. Ingen av de norske konkurransene har den, siden VM visstnok ikke har den heller. Synd, for det så kjempemorsomt ut - da jeg ikke helt har sansen for en konkurranse hvor man egentlig bare trenger en hest som går pent.. :-s

Link til det norske forumet
 
Har inte TR här men har för mig att jag har läst något sånt...

När vuxen skall tävla ponny bland hästar så bör ekipaget se proportionellt ut. Det ser ju i varje fall bäst ut så, sett med "dressyr-ögonen" då. :smirk:

malu
 
Jag menar att de som vinner klasserna är de med hästarna med bäst gångarter. Alla tävlar väl med målet att förbättra sina resultat men det måste ju finnas ett stopp för vad man kan få ut utav en häst och då köper man en ny...

Jag kan ju egentligen inte sådär himla mycket om islandshästsporten men det är det intrycket jag har fått.

malu
 
Jag är villig att hålla med dig om det när det gäller lite högre nivåer. Men vanliga "hobbyryttare" som har köpt sig en medelmåttahäst med avsikt (stor del av alla Sveriges isisfolk) för att rida mest kurser, i skog och klubbtävling. Då är nog tanken lite annorlunda. :)
 
Har inte TR här men har för mig att jag har läst något sånt...
Tror inte du har läst det i TR i alla fall, jag har ett från -96 och där kan jag inte hitta något om det.

Vad gäller ponny är det ganska självklart att ryttaren inte ska vara för lång eller tung. Men islandshästar är något helt annat. De är viktbärande och kan ridas av vuxna såväl som av barn.

Immer
 
Jag vet inte. Det kanske inte alls stämmer då. Men det finns ju viktbärande ponnyer också som mycket väl skulle klara av en tyngre ryttare.

malu
 
Ja det förstår jag också men det gäller ju alla "hobbyryttare" oavsett vilken typ av häst man har :)

malu
 
Ja det förstår jag också men det gäller ju alla "hobbyryttare" oavsett vilken typ av häst man har :)

malu

Ja, precis.
Det är likadant inom alla raser, inte just inom islandssporten, travsporten eller dylikt..
 
Har faktiskt ridit lite islänning också men det är halvbloden som är min grej. Har varit på islandshästtävlingar också, inte ridit men tittat på. Det tråkiga tycker jag är att man tävlar om bäst häst (om man inte bara tävlar för att förbättra sitt eget resultat) Vissa köper nya och bättre hästar stup i kvarten.

malu
Tävla om "bäst häst" görs väl i alla discipliner i så fall... det finns väl inom fler världar än islandhästvärlden att den som har råd kommer långt just pga bra hästmaterial?!

En riktigt bra islänning går för övrigt inte "bra" av sig självt. Den kräver ridning precis som ett halvblod eller vilken annan ras som helst.
 
Det jag menade var att dom gånger jag har ridit islandshäst så töltade dom bara. Och när jag kollade när nångra anda red (duktiga) så fick dom aldrig hästen att trava rent. Dom sa ungefär att hästen verkade ha "glömt" hur man gjorde :confused:
Antar att det var på turridning eller islandhästridskola? Liksom som på "vanliga" hästar så är det inte riktigt rättvist att jämföra en ridskolehäst som gått på ridskolan i 10 år med en välriden privathäst. Att islandhästar har flera gångarter kan komplicera och vissa individer har lättare för trav, andra har lättare för tölt. På en turridning ser man nog ofta gärna att hästarna framförallt har stark TÖLT och inte kräver alltför mycket ridkunskap för att kunna tölta. Då kan traven bli lidande. De flesta vill ju inte huvudsakligen trava på turridningsturen.... :crazy:

Sen finns det ridskolor/turridningar där hästarna är ENORMT duktiga och välridna och har inga som helst problem att skilja på gångarterna.

Nog kan ju alla islänningar både trava och tölta, men det kräver en del av ryttaren att jobba med båda gångarterna konsekvent.

Ett varmblod som bara gått på trav i fem år har ofta ganska svårt att galoppera. Ungefär samma sak...
 
Jo, det är klart att den som har råd att köpa en bra häst kommer längre. Jag har i alla fall fått intrycket av att man som tävlande islandshästryttare "byter upp sig" genom att köpa ny häst.

Och självklart vet jag att en häst inte går bra utav sig självt.
 
Jo, det är klart att den som har råd att köpa en bra häst kommer längre. Jag har i alla fall fått intrycket av att man som tävlande islandshästryttare "byter upp sig" genom att köpa ny häst.
Det jag menade var att den saken ju inte är specifikt för islandhästvärlden. Det är väl möjligen specifikt för de som är mest inriktade på just tävling, speciellt i högre klasser oavsett om det är islandhästtävling, dressyr, hoppning eller något annat. De små klubbtävlingar som jag jobbar på inom islandhästsammanhang består av 90% ekipage som består från år till år. Där är inte mer "uppbyten" än inom andra klubbtävlingar.

Vad gäller min kommentar om att även en bra häst kräver ridning så fällde jag den pga att du skrev något om att det verkar tävlas mer om "bäst häst" än bäst ekipage. Då menade jag att; visst får man bättre förutsättningar att lyckas med ett bra hästmaterial, men det räcker liksom inte med den saken. Och det är ju samma sak inom andra discipliner eller raser även den saken.

Den som börjar tävla hoppning med sin äldre fjording kanske behöver byta häst för att tävla på högre nivåer, OM det är just tävling som är mest intressant för den personen.

Det är ju så för många av oss; man kanske börjar på en klubbtävling med sin "kompis" för att sen bli "biten" och vilja tävla mer. Förr eller senare brukar det krävas hästbyte för att utvecklas och komma längre. Det brukar vara mest rättvist mot både häst och ryttare. Jag tror inte att det är exklusivt för islandhästryttare alls.
 
Immer: det står i TR I att ekipaget ska se propotinerligt ut ;)
och det är nog dags att skaffa ett nytt TR ett från 96 stämmer inte så himla bra längre precis, du kan lika gärna slänga det.

jag tror faktiskt att domarna på en dressyrtävling skiter i att det är en islandshäst om dom tycker att det ser oproportineligt ut så får du avdrag på den bedömingspunkten, och kanske an kommentar men de kan ju inte sägatill dig på samma sätt som ett ponnyekipage.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 559
Senast: settis
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 074
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp