Bukefalos 28 år!

islandshäst i dressyr

A

annizz

hejsan kan man tävla en islandshäst i vanliga dressyrtävlingar om man är senior?
 
Nu är jag inte helt säkert men har för mig att islandshäst klassas som ponny på "vanliga" tävlingar och därför får bara juniorer tävla.
 
Om man ska tävla islandshäst på "vanliga" tävlingar, ska den mätas precis som vanligt. Det är väl inte så vanligt att islandshästar är över 148 cm (?) men är den mätt som ponny, så gäller samma regler som för en "vanlig" ponny. De reglerna hittar man i TR.
 
Ja du får tävla din islandshäst bland stora hästar (i alla fall om den tillhör kat D, mindre storlek är jag osäker på...) Du kan tävla t o m MSV B (eller är det möjligen MSV A som är gränsen?) på "ponny" bland stora hästar, sedan får du inte vara med i högre klasser...

Men det gäller särskilda regler om man tävlar ponny bland stora hästar. Du får t ex inte låta en "ponnyryttare" tävla hästen samtidigt, inte förrän hästen bytt ägare kan den gå som ponny igen efter att ha tävlat som stor häst...
 
Du kan tävla t o m MSV B (eller är det möjligen MSV A som är gränsen?) på "ponny" bland stora hästar, sedan får du inte vara med i högre klasser...

Får man inte rida högre på uppmätt ponny? :confused:
Attans, jag som satsade på GP med min ponny efter att jag fyllt 18 :D
 
Rasen spelar ingen roll. Det är mankhöjden som räknas.

Är din islandshäst över ponnymåtten så är det en häst och du kan delta i hästtävlingar som vanligt.

Är din islandshäst under ponnygränsen så är det en ponny och då kan du som senior tävla den bland hästar i dressyr t.o.m. Msv klass (dvs högst S:t George som är ett MsvA-program), och i hoppning högst 1,20-klasser. Om du förra året framgångsrikt tävlat den som ponny i ponnyklass på 1,30 så kan du få dispens att hoppa högre.
Om du tävlar ponny bland hästar så måste den ha hästlicens på regionaltävling och högre (inte ponnylicens) och den får inte längre tävla ponnyklasser. För att den ska få tävla ponnyklasser igen krävs ett ägarbyte, eller ett stadigvarande ryttarbyte (ska anmälas till förbundet och kostar en slant).
 
Sen har man ju i "vanlig" dressyr ett litet krav på att ekipaget ska se proportionellt ut och med Dressyr-ögon ser islandshäst-ekipage oftast inte proportionella ut...

malu
 
kan den trava "rent", hört att många islandshästsr "glömt" hur man gör det.
om den töltar där det ska vara trav så får man en Nolla.
 
Eftersom hon har tänkt tävla vanlig dressyr med den så antar vi att hästen är befäst i sina grundgångarter, även om tölt och kanske pass också ingår.

malu
 
*tar en knapp*

Det finns faktiskt en dressyrgren (Dressyr FS1 - Fristil) på islandshästtävlingar.

Dessa moment ska ingå i programmet (som man gör själv):
Mellanskritt
Tölt
Arbets- eller mellangalopp (båda varv)
Övergångar mellan gångarter och tempoväxlingar
Byte av varv
Böjda spår
Halt
Hälsning

Fler saker som man får ha med i programmet:
Trav
Skänkelvikning eller öppna
Ryggning
Bakdelsvändning
Enkelt galoppombyte via skritt, trav eller tölt.

Det är nog att föredra för ett islandsekipage att tävla dressyr på "hemmaplan" än ge sig ut bland halvbloden... Det blir en mer rättvis chans tror jag.
Läs mer om fristil dressyr här.

Själv har jag tävlat islandshäst på vanlig dressyrtävling för några år sedan. Var jättekul och mycket enklare förstås att rida efter ett befintligt program än att göra ett själv!
 
Just det ja. Det där visste jag nog fast jag hade glömt av det! :smirk: :)

Men finns de klasserna med på så många islandshästtävlingar då? Hur vanligt är det?

malu
 
Nej det är rätt ovanligt, men det blir nog vanligare och vanligare. Man kanske annonserar ut grenen i proppen, men det brukar inte vara så många som anmäler sig så grenen blir sällan av.
Det är en alldeles för komplicerad gren tycker jag. Fast ändå inte. Roligt när man får göra sitt eget program, man kan ju t.ex. rida in och hälsa mitt på långsidan om man vill, så det är rätt fritt! :)
 
Det hade ju varit min gren om jag hade haft islänning. Är inte så mycket för det där med att tävla om snyggast och bäst gångarter. Håller mig till halvbloden.

malu
 
Jo, håll dig till halvbloden du ;). Det är inget fel på dom!

Fast du ska veta att det är härlig stämning på islandshästtävlingar och det ÄR roligt att rida runt, runt ovalen fastän det kan se tråkigt ut. Alla grenar har sin tjusning. :love:
 
Har faktiskt ridit lite islänning också men det är halvbloden som är min grej. Har varit på islandshästtävlingar också, inte ridit men tittat på. Det tråkiga tycker jag är att man tävlar om bäst häst (om man inte bara tävlar för att förbättra sitt eget resultat) Vissa köper nya och bättre hästar stup i kvarten.

malu
 
Sen har man ju i "vanlig" dressyr ett litet krav på att ekipaget ska se proportionellt ut och med Dressyr-ögon ser islandshäst-ekipage oftast inte proportionella ut...
Var i TR står detta?

Immer
 
Nja, hördu.
Reslutaten räknas ju endast för ett ekipage, inte för en ryttare om den kommer med en ny häst. Men visst vill väl alla utvecklas. Sedan är det upp till var och en hur man gör det. Jag föredrar att utvecklas tillsammans med min egen häst.
Många tävlar väl för prisernas skull, och jag klandrar dem inte. Ridning är en dyr sport!
 
Det jag menade var att dom gånger jag har ridit islandshäst så töltade dom bara. Och när jag kollade när nångra anda red (duktiga) så fick dom aldrig hästen att trava rent. Dom sa ungefär att hästen verkade ha "glömt" hur man gjorde :confused:
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 559
Senast: settis
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 074
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp