Bukefalos 28 år!

Islandshäst m Back-on-tack

T

tottenham

Är det nån här som provat back on track på sin islandshäst, endera bandageunderläggen eller täcket som finns?

Hur funkar det på era hästar?

Enligt de som ansvarar för detta i Sverige så hade de valt att inte satsa på islandshästmarknaden eftersom de anses vara så friska, men då tänker jag på alla islänningar som tex har problem med ländryggen och så.

Berätta om era erfarenheter!
 
Min islänning är lite gallig i höger höft, så jag tänker köpa en BOT- pad och sy fast kardborrdeband. Det största problemet är nog att få den att sitta kvar, men jag får fundera över en bra lösning.

Den dagen de gör ett BOT- ländtäcke i islandsstorlek är det mycket möjligt att jag köper ett (använder nästan aldrig täcken annars). :bump:

Jag återkommer när jag provat (om jag nu får fast det) :crazy:
 
Jag har använt BOT paddar på mitt sto efter en gaffelbandsskada. MYCKET nöjd med resultatet, funkar oxå mycket bra när hon blir lite gallig...
 
Men om hästen har problem med ländryggen, torde det vara bättre att satsa på en mer varaktig lösning istället för sekundära problemlösare.

Problemet försvinner ju inte genom detta, maskeras bara.
 
Har varit inne på att testa dessa för de anses vara väldigt bra, och jag har en gammal dam på 24 och hon blir lite gallig trots att hon får bioglucamin.
Så det blir nog att prova så småningom!

Mari
 
Jag tror inte - och hoppas inte att någon av de som använder BOT tror att det är lösningen på alla problem. Men skadan förvärras ju inte, snarare tvärtom.

Så tillsammans med rätt träning och förutsättningar så kan det vara et bra komplement.

Själv kombinerar jag Ak. Ridkonst med BOT, om man nu kan kalla det kombination. Det ena är ett sätt att träna/förhålla sig till hästen och det andra är något som förhoppningsvis ökar hästens välbefinnande.

tilläggas bör att inte alla märker resultat med BOT men väldigt många gör det faktiskt. Och KAN det ge resultat och inte är något som förstör, då är i alla fall jag alltid redo att prova.

Jag är mycket nöjd med mina, speciellt på en häst med kotsenskideproblem.

:bow:
 
Jodå benproblem etc verkar det finnas en positiv effekt för, det jag invände mot var just ländryggsproblem. Detta bör man ju konrollera om hästen har problem, ryggproblem kommer inte av sig självt och lär knappast förvinna av sig självt. Det finns alltid en orsak, och det är orsaken man skall angripa först och därefter behandla åkomman för bästa resultat.
 
Precis! Man får ju hoppas på att alla som har de problemen med sin häst verkligen angriper det på rätt sätt sas. Och inte tror att BOT är lösningen.

Mitt sto är född med sk styv länd. Hennes far lämnar ofta hästar med den exteriören. Har heft henne sedan tre års ålder och hon var lika då. Känns som hon har en massa muskler över länden och vissa tränare har tom trott att det varit så!!
Min lilla dam blir sämre/bättre beroende på hur jag tränar. Hurra för den Akademiska Ridkonsten!!!
Sen kan man ju diskutera om styv länd verkligen är ett exteriört fel, det kan ju även bero på att hästen redan från början (utan ryttare) har ett felaktigt rörelsemönster som ger denna exteriör. Det samma borde då iofs gälla fler exteriöra fel.
En häst kan ju bedömas ha felaktighet i hovar och ben när det egentligen är hovslagningen är fel på.
Ooops nu tror jag att jag kom ifrån tråden...
 
För att komma från ursprungsfrågan ytterligare, så kommer sig sk styv länd många gånger från en låst ländrygg ibland med kombination bäcken/höft. Detta går att åtgärda, och i kombination med en bra rehab/efterbehandling blir hästen fullt återställd.

Men detta är inte möjligt utan hjälp från, vetrinär som har kontrollerat att ryggproblemet inte har en djupare natur. Kiropraktor som frilägger låsningen, och inte minst ryttaren/ägaren som lägger ner tid på att lösgöra och återställa hästens mjukhet med hjälp av ridning.

Massör är oslagbart vid en efterbehandling, att man kontrollerat så att utrustningen inte är orsaken till problemen.
 

Liknande trådar

Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 056
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 689
Senast: Tora
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 631
Senast: As_Vegas
·
M
Hästvård Behöver lite tips på hur man kan undvika skav på bogarna. Pållan har nu fått ett Back on Track täcke (pga ryggproblem) som sitter bra...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: supersara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp