Back on track, ylletäcke eller något annat?

Tora

Trådstartare
Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track hundtäcke.

Jag har tittat runt på nätet men hittar inga riktiga studier som bekräftar att täcket verkligen är bättre värmemässigt än andra täcken. Är det jag som letar för dåligt (mycket möjligt)? Det står om en studie som gjorts men jag hittar inte själva studien.

Eftersom täckena är rätt så dyra så hade det varit skönt att veta att de faktiskt är en aning bättre i alla fall än andra täcken.

Eller funkar det lika bra med ett ylletäcke? Tror i första hand att BoT nättäcket hade varit intressant då jag vill ha det på hunden mycket. Minst gärna 8 timmar eller mer. Även bra om han kunde ha det under sommaren (inte i högsommarvärme i full rörelse men kanske under natten även på sommaren).

Är kanske ett ylletäcke för varmt då?

Hunden är en 11 år gammal dalmatiner som fryser när det är kallare än +10 :cautious:

Någon med erfarenheter eller andra förslag?
 
Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track hundtäcke.

Jag har tittat runt på nätet men hittar inga riktiga studier som bekräftar att täcket verkligen är bättre värmemässigt än andra täcken. Är det jag som letar för dåligt (mycket möjligt)? Det står om en studie som gjorts men jag hittar inte själva studien.

Eftersom täckena är rätt så dyra så hade det varit skönt att veta att de faktiskt är en aning bättre i alla fall än andra täcken.

Eller funkar det lika bra med ett ylletäcke? Tror i första hand att BoT nättäcket hade varit intressant då jag vill ha det på hunden mycket. Minst gärna 8 timmar eller mer. Även bra om han kunde ha det under sommaren (inte i högsommarvärme i full rörelse men kanske under natten även på sommaren).

Är kanske ett ylletäcke för varmt då?

Hunden är en 11 år gammal dalmatiner som fryser när det är kallare än +10 :cautious:

Någon med erfarenheter eller andra förslag?

Jag har haft BoT till mina hästar (främst på ben, men även rygg) och det har gett synliga resultat jämfört med vanliga paddar och bandage.

Nu har Hurtta tagit fram konkurrerande produkter, en tunn overall (body warmer) och ett täcke (extreme warmer) som jag är nyfiken på.

Jag valde fleeceoveraller till mina hundar eftersom de mest är känsliga över låren, men ska kolla närmare på overallen från Hurtta när tillfälle ges.
 
Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track hundtäcke.

Jag har tittat runt på nätet men hittar inga riktiga studier som bekräftar att täcket verkligen är bättre värmemässigt än andra täcken. Är det jag som letar för dåligt (mycket möjligt)? Det står om en studie som gjorts men jag hittar inte själva studien.

Eftersom täckena är rätt så dyra så hade det varit skönt att veta att de faktiskt är en aning bättre i alla fall än andra täcken.

Eller funkar det lika bra med ett ylletäcke? Tror i första hand att BoT nättäcket hade varit intressant då jag vill ha det på hunden mycket. Minst gärna 8 timmar eller mer. Även bra om han kunde ha det under sommaren (inte i högsommarvärme i full rörelse men kanske under natten även på sommaren).

Är kanske ett ylletäcke för varmt då?

Hunden är en 11 år gammal dalmatiner som fryser när det är kallare än +10 :cautious:

Någon med erfarenheter eller andra förslag?

Jag har ett tjockare BoT och ett nättäcke till min Aussie. Han är betydligt lättare att stretcha i sitt dumma bakben när han har haft på sig BoT under dagen. Jag kör med BoT och liniment och det verkar fungera bra! Vanligt täcke är han inte alls lika mjuk i.
 
Jag har haft BoT till mina hästar (främst på ben, men även rygg) och det har gett synliga resultat jämfört med vanliga paddar och bandage.

Nu har Hurtta tagit fram konkurrerande produkter, en tunn overall (body warmer) och ett täcke (extreme warmer) som jag är nyfiken på.

Jag valde fleeceoveraller till mina hundar eftersom de mest är känsliga över låren, men ska kolla närmare på overallen från Hurtta när tillfälle ges.
Jag har haft (paddar, ryggvärmare och innetäcke BoT) till hästarna och aldrig märkt någon direkt skillnad. Men det hade ju varit så enkelt och bekvämt om det fungerat. Det är dom 800 kronorna som gör att jag tvekar. Varför kan de inte kosta runt 400kr :arghh:

Skall titta på Hurttas. Blir inte dina elektriska av fleece?
 
Jag har också haft till hästarna (paddar, ryggvärmare och innetäcke BoT) till hästarna och aldrig märkt direkt någon skillnad. Men det hade ju varit så enkelt och bekvämt om det fungerat. Det är dom 800 kronorna som gör att jag tvekar. Varför kan de inte kosta runt 400kr :arghh:

Skall titta på Hurttas. Blir inte dina elektriska av fleece?

Nej, inte så att jag tänker på det eller undviker fleece på grund av det. Jag ska försöka att komma ihåg att tänka på det :D
 
Har nog tilletullens hästen som blir märkbart mer varm och avslappnad med bot än med vanliga fleece/ylle täcken.
Men hästen i boxen bredvid inte får ngn effekt alls. Är som vilket fleece som helst.

Så att köpa ett beg och prova eller låna för att se huruvida det blir någon skillnad för hunden är nog bra :)
 
Nej, inte så att jag tänker på det eller undviker fleece på grund av det. Jag ska försöka att komma ihåg att tänka på det :D
Ha ha ha! Jag har alltid fått så elektriska djur av fleece men felet kanske ligger hos mig snarare än fleecen :rofl:
 
Jag köpte en BoT-topp till mig. Har bara provat den en gång för jag mådde skitdåligt när jag tog på mig den. Blev yr i huvudet och alldeles vimmelkantig. La mig i soffan och stod ut i kanske 10 minuter innan jag tog av den och mådde som vanligt igen.
 
Min diskbråckshund har ylletröja ute när det är typ 7 grader eller kallare. (hon är väldigt frusen av sig) Är det runt nollan åker ett thermotäcke på över, vi har Hurtta ultimate warmer. Om det är kallt eller drar inomhus har vi BoT nättäcke det har jag även på när jag värmer upp inför tävling eller tex när det börjar bli svalt på kvällen på sommaren.
När jag sitter på en BoT dyna känner jag att det är varmare än om jag sitter på tex en jacka.
 
Har nog tilletullens hästen som blir märkbart mer varm och avslappnad med bot än med vanliga fleece/ylle täcken.
Men hästen i boxen bredvid inte får ngn effekt alls. Är som vilket fleece som helst.

Så att köpa ett beg och prova eller låna för att se huruvida det blir någon skillnad för hunden är nog bra :)
Har tittat efter begagnade men hittar inga. Sen läste jag också att de skall inte vara för gamla för med ålder så tappar de tydligen en hel del effekt (säger en del människor).

Kan du inte bara säga åt mig "Dom funkar! Köp en!!!" :D
 
Min diskbråckshund har ylletröja ute när det är typ 7 grader eller kallare. (hon är väldigt frusen av sig) Är det runt nollan åker ett thermotäcke på över, vi har Hurtta ultimate warmer. Om det är kallt eller drar inomhus har vi BoT nättäcke det har jag även på när jag värmer upp inför tävling eller tex när det börjar bli svalt på kvällen på sommaren.
När jag sitter på en BoT dyna känner jag att det är varmare än om jag sitter på tex en jacka.
Du tycker alltså inte det blir för varmt på sommaren?
 
Jag har haft (paddar, ryggvärmare och innetäcke BoT) till hästarna och aldrig märkt någon direkt skillnad. Men det hade ju varit så enkelt och bekvämt om det fungerat. Det är dom 800 kronorna som gör att jag tvekar. Varför kan de inte kosta runt 400kr :arghh:

Skall titta på Hurttas. Blir inte dina elektriska av fleece?

Oj! Vilken modell är det som är så dyr?
 
Fibern som BoT är gjort av är ihålig och håller värmen bättre än annan fiber tack vare det enligt en undersökning som jag tror det var Råd&Rön gjorde för många år sedan. Jag tycker det är klart värt pengarna, jag märkte stor skillnad på min gamla pålla med nackskada om hon hade ett tunnare BoT eller ett tjockt vadderat täcke på sig. Tyvärr försvann det i en flytt, klart surt då det redan för 15 år sedan kostade mig många tusenlappar. :(
 
Om det är för varmt har jag inte på det :) Jag läser av min hund och börjar hon krumma ihop sig lite åker det på.
Har funderat lite på hur man skall veta det är för varmt. Mina lider inte av värme direkt. Känns lite lurigt. Börjar din att flämta också?
 
Fibern som BoT är gjort av är ihålig och håller värmen bättre än annan fiber tack vare det enligt en undersökning som jag tror det var Råd&Rön gjorde för många år sedan. Jag tycker det är klart värt pengarna, jag märkte stor skillnad på min gamla pålla med nackskada om hon hade ett tunnare BoT eller ett tjockt vadderat täcke på sig. Tyvärr försvann det i en flytt, klart surt då det redan för 15 år sedan kostade mig många tusenlappar. :(
Hmmmmmm då borde det värma bättre än andra täcken. :up:
 
Jag tillhör dem som gillar bot och tycker mig få bra effekt av det.

Ett tips, börjar dra ihop sig för Gbg horse show och då brukar stora hästbutiker (som säljer bot även till hund) att ha 20% rabatt. :up:
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 034
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 407
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Har en 2-årig tik (fralla) som just fått diagnosen lindrigt diskbråck i ländryggen. Nu står hon på smärtstillande och striktvila i 2 v...
Svar
18
· Visningar
2 213
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp