Bukefalos 28 år!

Islandshästfoder?

kvandi

Trådstartare
Jag undrar om det är någon av er som ger sin/a häst/ar något kraftfoder som är special för just islandshästar? Tycker ni det funkar bra? Bättre än andra sorter?
 
Sv: Islandshästfoder?

De foder som finns ute på marknaden och som sägs vara så speciella, är också långt mycket dyrare. Oftast betalar man för äppelskruttar och ogräs, det känns inte relevant.

Oavsett ras ska hästen ha en välbalanserad foderstat, det uppnår man främst med ett bra grovfoder och sedan vid behov göra kompletteringar så enkla som möjligt. Utgår man dessutom från just Islandshästen, så är den en ren grovfoderomvandlare med sin 1 m längre grovtarm. Alltså bör man satsa på grovfoder så långt det är möjligt.

Jag hoppas att det inte är någon som går på det där.
 
Sv: Islandshästfoder?

Håller fullkomligt med. Dock har jag hittat ett foder som jag precis ska till och beställa hem, som är speciellt för just ponnyer (eller liknande!) som har lätt för att bli tjocka och som har en foderstat som mest grundar sig på grovfoder.
Det är inget kraftfoder per se, utan ett "tillskottsfoder" med vitamineraler, mycket lågt i stärkelse och högt i fiber. Innehåller också kanel, för ämnesomsättningen ;)

Jag ska ge detta istället för vårat nuvarande "krubbskrammel", som består av lite lucern + extra vitamineraler.

Vet inte om det funkar bra, ännu, men det märker vi väl om några veckor :)
 
Sv: Islandshästfoder?

Jag köper det som passar till grovfodret. Jag räknar alltid ut en foderstat efter grovfoder analysen & är det sen ett foder tillverkat för travhäst i full kondition eller fånghästar struntar jag helt och hållet i ;) jag tittar på innehållet i påsarna.
 
Sv: Islandshästfoder?

Va? Aldrig hört talas om att det skulle finnas nått foder enbart för islands O_o. Det skiljer sig ju helt på vad det är för häst, ålder osv vilket grovfoder man har, aktivitet osv osv. Låter som det kan bli lite pannkaka med att ge ett sådant till vilken islandshäst som helst. Jag menar innehållet är det viktiga inte vad det står på förpakningen ;). Fanns/finns(?) ju ett ponnygodis förr på Hööks. Ja nånting var det iaf och självklart ROSA för ponnysarna ska känna sig fiiina :D!

Vad är det för islandshästfoder du tänker på?
 
Sv: Islandshästfoder?

Icelandic power, Liga, Original Fiber, Hesta mix är några exempel utan att nämna tillverkarnas namn.

+Svar till alla

Jag har alltid valt foder efter analysen på höet, så att det kompletterar bra. Men de senaste åren har vårt hö varit så bra att det inte behövs. Då har jag bara kört på ett foder med lägre värden o örter i för att ha till "skrammel i krubban".

Iår är höet aningens sämre och jag tänkte ändå byta foder(har långt att köra till återförsäljaren av mitt gamla). Satt o jämförde olika alternativ häromdagen och funderade bara på om fodren inriktade på islandshäst var bra. De har ju lite lägre värden på Mj och protein men om de var bra kanske det vore värt att ge lite mer.

Visst hade jag lätt kunnat ge ett kilo eller två till av höet och slippa kraften, men mina hästar får det som belöning för arbete. Så vi pratar inga mängder.
 
Sv: Islandshästfoder?

Det här med "skrammel i krubban" som belöning efter arbete är något som hästarna inte kan koppla ihop. De lär sig rutinen: godis/kraft efter träning men kan inte koppla det till belöning och att de var duktiga på träningen. Vill man belöna är det bäst att ge lite direkt när de var duktiga ex direkt efter en snygg nedtagning eller direkt efter den där galoppen man haft svårt för.

Jag ger ingen kraft bara för att någon annan häst får. Ett tag stod jag i stall med travhästar och islandshästar i blandade träningskondition. Alla hästar fick det dem behövde och flera av Islandshästarna och några travhästar fick enbart hö pga dem bra värderna vi hade. Det var inga sura miner när några fick stora mängder kraftfoder. Allt handlar om rutiner, är hästen van att bara på hö så blir den inte "ivrig" och suktar efter kraftfoder. Ger man däremot alltid lite "skrammel" är det såklart att hästen blir ivrig när de andra får.

-bara en liten input! :)
 
Sv: Islandshästfoder?

Men jag ser ju förståss ingen anledning att ändra våra rutiner sedan 9år tillbaka bara för att hästen inte kan koppla om den var duktig? Mina hästar får skrammel i krubban även om de kanske inte var duktiga den dagen, de kan ju som sagt inte koppla det. Däremot är de förväntansfulla över sitt skrammel och det känns bra att få ge det. O Andi o Kveikja får i sig sina ledtillskott.

Frågan i den här tråden var inte huruvida jag skulle ge kraftfoder alls, utan en fråga om erfarenheter kring islandshästfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Islandshästfoder?

Jag kollade innehållet i fodret du nämnder, det innehåller i stort sett bara massa skit. Minns inte exakt, men de fyra första ingredienserna var inget som är optimalt för en häst, nummer fyra på listan var fö melass...
 
Sv: Islandshästfoder?

Det är förfärligt dyra foder, vill man ha ett muslifoder som är mer anpassad efter islandshästens matsmältningssystem så är Hestekraft billigare och bättre.
Kvoten på Hestekraft är 10,8, basen är lucern, och en säck kostar ca 200 kr.
 
Sv: Islandshästfoder?

Betforen som är i är iaf den där icke-sockrade varianten. Vad sjutton den nu heter.

Och du får gärna tycka att det är massa skräp i som inte är bra för hästar, jag tänker prova efter att ha pratat med foderrådgivarna om deras olika foder i två dygn :p
 
Sv: Islandshästfoder?

Betforen som är i är iaf den där icke-sockrade varianten. Vad sjutton den nu heter.

Och du får gärna tycka att det är massa skräp i som inte är bra för hästar, jag tänker prova efter att ha pratat med foderrådgivarna om deras olika foder i två dygn :p

speedy beet eller kwickbeet (tror jag)
 
Sv: Islandshästfoder?

jag ger hestamix light. engla gillar det ;) gillar den för att det inte är massa skit i ;) och skall va en bra tillverkningsprosess som gör att vitaminer o mineraler lättare tas upp.... sen om det stämmer vet jag ju inte förståss :d
 
Sv: Islandshästfoder?

Menar du allvar? :O

kornflingor, vindruvsskal, snittat alpehö (varmluftstorkat) (nigellafrö) 6,3%,
oljablandning kallpressad 2,8%,
(koriander, pepparmynta, fänkål) 2,5%,
morötter, öljäst, appelsirap, vindruvskärnextrakt, havsalgmjöl,
vetegroddar, risgroddar, vitlök
Torkade äpplen, vetekli, snittat lucerne
oljafröblandning linfrö solros
havreskalkli majsflingor sockerbetbitar linfrö solros majsgroddar
kryddväxter havsalgkalk sockerbetmelass
majsgroddar salt
 
Sv: Islandshästfoder?

Jag skulle inte kunna ge det. Det var en salig blandning foder och flera av ingredienserna verkar vara för att göra fodret ätbart, gott. Som vindruvor och morötter. Aldrig gett vindruvor till häst. Mkt fruktsocker.

Snittat lusern vad menar de med det? Hurdå snittat?

Melass undviker jag helst att tillsätta om ej process gjorts.

Ger aldrig vitlök. Risk för vad heter det nudå? Blodet nånting. Inte bra för blodet. Kan bli sjuka.


Nyfiken varför ges detta foder :-)?
 
Sv: Islandshästfoder?

Betforen som är i är iaf den där icke-sockrade varianten. Vad sjutton den nu heter.

Och du får gärna tycka att det är massa skräp i som inte är bra för hästar, jag tänker prova efter att ha pratat med foderrådgivarna om deras olika foder i två dygn :p

Ett tips att skölja ut vanlig betfor med vatten så sockret försvinner (när det är färdigt att ges). Spara ngr kronor :).
 
Sv: Islandshästfoder?

Det har jag gjort, och ifrågasatt, och fått i min mening tillfredsställande svar. Om det är av intresse, och inte stör tråden, så delar jag gärna med mig av infon jag fick.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
327
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: MiniLi
·
Mat Hittar inga andra som är lika bra och Bonnie lee säljs inte längre Sverige eller ens Europa längre. Känns som en mindre katastrof vad...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp