Bukefalos 28 år!

Islandshästfoder?

Sv: Islandshästfoder?

Här är en sammanfattning av svaret jag fick :)

Det finns ett par fiberkällor som kan kallas ‘superfibrer’. Definitionen för en sådan är att det motsvarar ett stärkelserikt spannmål vad avser innehåll av energi och protein. Tex motsvarar sockerbetsfibrer (inte betfor) havre, sojaskrå motsvarar korn. Andra ‘superfibrer’ är tex riskli och alfalfa.
Använder du en superfiber istället för/delvis istället för spannmålet får man den effekten att man får mer näring som smälts i grovtarmen istället för i magsäcken och tunntarmen. Tiden hästens mat är i magsäck/tunntarm är 30% och i grovtarm 70%. Effekten blir att du får en högre utväxling av den näring du stoppar i hästen om du kan utnyttja grovtarmens långa arbetstid. Man får dessutom en mycket bättre tarmhälsa iom att microorganismerna får näring. Risken för magsår/lågt pH minskar.
Fodret vi pratar om är gjort för tjocka hästar som ska gå ner i vikt men ändå få i sig bra protein och få bra "maggympa". Havrekliet är en bra basprodukt här: Den är fibrer – men av en mager OCH lättsmält sort. Även sojaskrået är lättsmält, och näringsmässigt i samma nivå som korn. Sojan o ärtor ger protein, linfröet olja. Man har också fokuserat på syraneutraliseringen, genom tillägg av en produkt som "städar upp i tarmen". Vidare innehåller det kanel, naturligt E och ett vitamin/mineralpaket som är mycket hög kvalitet på.


Det är väl ett sammandrag, ungefär. Jag har sett var fodret görs och det som bl.a lockade mig är att det är väldigt hög kvalitet på alla råvaror och hög kontroll på tillverkningen.
Mina hästar äter hösilage som grund, och får nu ett par nävar lucern + vitamineraler + linfrökaka.
Min tanke är att alltså att byta ut dessa tre delar mot en del.
Hade de enbart ätit hösilage och inget mer, hade jag inte funderat på att lägga till något extra. Jag bara byter ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Islandshästfoder?

Just detta är Saracen shape-up, en "balancer" (inte speciellt vanligt i Sverige ännu).
De har andra Balancers anpassade på andra sätt. Och vanliga muslisorter osv.

Kanel är för ämnesomsättningen. Bra för överviktiga ryttare också ;) Jag lägger kanel i det mesta..... :p
 
Sv: Islandshästfoder?

Finns det någon forskning som stödjer alla dessa påståenden? Det låter för bra för att vara sant.
 
Sv: Islandshästfoder?

Några specifika påståenden som känns knepiga? Jag kan kolla med England vad de har för forskningsgrund på det.
 
Sv: Islandshästfoder?

Nu sitter jag på föreläsning, så jag hinner inte leta så mycket själv.
Men Saracen samarbetar med Kentucky Equine Research, och baserar sina foder på deras forskning som jag förstått det.
Man kan läsa om KER här: www.saracenhorsefeeds.com/ker
Där finns nog vidare länkar och senaste rönen. Det får duga tills jag läst på mer själv!
 
Sv: Islandshästfoder?

Här är en sammanfattning av svaret jag fick :)

Det finns ett par fiberkällor som kan kallas ‘superfibrer’. Definitionen för en sådan är att det motsvarar ett stärkelserikt spannmål vad avser innehåll av energi och protein. Tex motsvarar sockerbetsfibrer (inte betfor) havre, sojaskrå motsvarar korn. Andra ‘superfibrer’ är tex riskli och alfalfa.
Använder du en superfiber istället för/delvis istället för spannmålet får man den effekten att man får mer näring som smälts i grovtarmen istället för i magsäcken och tunntarmen. Tiden hästens mat är i magsäck/tunntarm är 30% och i grovtarm 70%. Effekten blir att du får en högre utväxling av den näring du stoppar i hästen om du kan utnyttja grovtarmens långa arbetstid. Man får dessutom en mycket bättre tarmhälsa iom att microorganismerna får näring. Risken för magsår/lågt pH minskar.
Fodret vi pratar om är gjort för tjocka hästar som ska gå ner i vikt men ändå få i sig bra protein och få bra "maggympa". Havrekliet är en bra basprodukt här: Den är fibrer – men av en mager OCH lättsmält sort. Även sojaskrået är lättsmält, och näringsmässigt i samma nivå som korn. Sojan o ärtor ger protein, linfröet olja. Man har också fokuserat på syraneutraliseringen, genom tillägg av en produkt som "städar upp i tarmen". Vidare innehåller det kanel, naturligt E och ett vitamin/mineralpaket som är mycket hög kvalitet på.


Det är väl ett sammandrag, ungefär. Jag har sett var fodret görs och det som bl.a lockade mig är att det är väldigt hög kvalitet på alla råvaror och hög kontroll på tillverkningen.
Mina hästar äter hösilage som grund, och får nu ett par nävar lucern + vitamineraler + linfrökaka.
Min tanke är att alltså att byta ut dessa tre delar mot en del.
Hade de enbart ätit hösilage och inget mer, hade jag inte funderat på att lägga till något extra. Jag bara byter ut.

Är ganska skeptiskt till det här...
 
Sv: Islandshästfoder?

Helt ok att vara. Jag tänker överväga att bli skeptisk när jag tuggat mig igenom forskningsartiklarna jag hittade från KER. Tills dess litar iaf jag p. De som har läst dessa och bara berättat för mig ;)
 
Sv: Islandshästfoder?

Jag är också väldigt skeptisk. Då är det ju lika väl ge lucernpellets utan tillsatser och linfröolja.
Miljömässigt köper jag inget som innehåller soja, varken olja eller i annan form. Hästar klarar sej utmärkt på ett bra grovfoder och mineral. Betfor ger energi. saltsten alt mineralsten.
 
Sv: Islandshästfoder?

Och jag ger ju nu lucernpellets, 1 dl mineraler, OCH lunfröolja. Både klyddigt och knappast billigare.
Alla hästar klarar sig inte på grovfoder. Speciellt inte vilket grovfoder som helst.
Att de håller sig runda på grovfoder är ju bara en del i kakan.
Äh, strunt samma. Nu har tråden frångått sitt ämne lite och jag känner att jag bara argumenterar i onödan. Som sagt, Alla tycker vad de vill. Jag levererade ju forskningsgrunden iaf, sen får man ha åsikter om den också såklart.

Bättre att jag återkommer när vi provat ett tag.
 
Sv: Islandshästfoder?

Det får man så snällt leta upp själv ;) Det där är väl alla forskningsrapporter från KER. Allt de gör har ju inte med nutrition att göra heller (men kan vara intressanta ändå).
Det är i vilket fall som helst deras forskning som ligger till grund för fodret.

Men jag har nog en lugn stund på jobbet senare då jag också kan leta lite.
 
Sv: Islandshästfoder?

Då är det väl ingenting att "tjafsa" om?
Det man vill veta får man väl leta reda på, och sen är det väl ändå upp till var och en vad man känner är okej att ge sin häst och inte.
Så länge hästen har ett bra grovfoder som bas så spelar ju knappast lite krubbskrammel om dagen någon större roll, så länge hästen får i sig det som behövs'
 
Sv: Islandshästfoder?

Äh, strunt samma. Lönt att tjafsa sönder kvandis tråd, vem som än tjafsar.
Jag har presenterat forskningsgrunden, som önskat, men jag är inte ute efter att frälsa någon ;) man har rätt att tycka annorlunda, och även tycka att forskningen på ämnet är fel.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
327
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: MiniLi
·
Mat Hittar inga andra som är lika bra och Bonnie lee säljs inte längre Sverige eller ens Europa längre. Känns som en mindre katastrof vad...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp