Sv: Islandshästars förmåga att samla sig?
Nä, knappast
När man någon gång får den perfekta känslan så inte tusan råkar det stå en bra fotograf vid sidan av vägen

Nä, knappast
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej men, ligger det inga paparazzi i buskarna och väntarSilverkedjan skrev:Nä, knappastNär man någon gång får den perfekta känslan så inte tusan råkar det stå en bra fotograf vid sidan av vägen
![]()
![]()
Nej, jag har inte sett och det låter som att jag inte missat något...Silverkedjan skrev:Ähum, du har inte sett dressyrklasserna va?
Som reglerna har varit förut har man vunnit på att ha ett så lätt program som möjligt i hästens bästa gångart (även om den är skritt) och man behöver inte med några speciella "svåra" rörelser.
Lord Owen skrev:Hm, men då säger du ju samma sak som jag.. eller? Jag tror att hästen måste vinkla bakdelen för att räknas som bärig, att alltså bra mer vikt på bakdelen. Det är då den är bärig. Så om man musklar upp en häst rätt ska den kunna göra det oavsett lång tygel/ryttarens olika sitsar då det handlar om bakdelens vinkling? Hästar är ju byggda mer eller mindre i nerförsbacke så då borde ju korrekt muskling vara nödvändig för bärighet... Hm. Känns som om jag upprepar självklarheter här.![]()
AnnA_ skrev:Jag tycker att det är skillnad på samlad och bärig. Bärighet vill man väl ha oavsett tempo och grad av samling? En korrekt ökad trav är bärig. Samma borde gälla en bra ökad tölt. Jag förknippar bärighet med "satt på bakdelen och lätt framdel" eller hur man nu ska formulera det. Samlad, då kortar hästen upp sig, vilar längre på steget, det går långsammare.
Men det kanske bara är jag som tolkar det så?
snarare spänd än stark skulle jag säga. Allmänt tycker jag att starka smidiga muskler är släta utan skarpa övergångar till nästa muskel.Sedan, det du skrev om muskelkuddar. Menar du som muskelkuddar på var sida om tornutskotten i ländpartiet? Som...hm..två små kuddar under huden som blir som upphöjningar när man drar med handen längs ryggen på hästen? *Försöker få det hela bildligt* men indikerar inte ett musklat ländparti på en stark länd, eller är sådana där kuddar ett symptom på en spänd länd?