Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Det där vill jag göra och har provat ibland - funkar inte överhuvudtaget :rofl: Gör du nåt särskilt som förberedelser? Tänker att min häst verkligen inte fattar vad det är jag vill med den där konstiga grejen runt halsen... Stanna/bromsa kan jag göra för röst- och vikthjälper, svänga går betydligt sämre! (har inte din instagram, vill du får du gärna skicka ditt insta-namn i dm)

Nej jag har aldrig ridit honom i halsring innan så detta var bara ett första test 😅 Hade tränset på också först ifall vi skulle missuppfatta varann helt men sen tog jag av det när jag märkte att det inte var några problem alls. Jag styr genom vikt och skänklar som vanligt plus att jag lägger ringen mot halsen så han liksom går undan för det trycket, precis så som westernryttare gör med tyglarna. Vår andra häst fattade inte lika lätt däremot utan där fick man visa tydligt och samtidigt påminna med tygeltag första gångerna och sen började poletten trilla ner på honom också 😅 Skickar ett dm!

Nej jag har aldrig ridit honom i halsring innan så detta var bara ett första test 😅 Hade tränset på också först ifall vi skulle missuppfatta varann helt men sen tog jag av det när jag märkte att det inte var några problem alls. Jag styr genom vikt och skänklar som vanligt plus att jag lägger ringen mot halsen så han liksom går undan för det trycket, precis så som westernryttare gör med tyglarna. Vår andra häst fattade inte lika lätt däremot utan där fick man visa tydligt och samtidigt påminna med tygeltag första gångerna och sen började poletten trilla ner på honom också 😅 Skickar ett dm!
Ah, ja, min häst är nog i samma läge som eran "andra häst" :) Jag tror jag är lite otålig också kanske :D

Jaha - nu drar det ihop sig till svenskt mästerskap igen - GKSM börjar på torsdag. Ska ni dit? Tävla själva? Publik?
Jag ska inte dit. Ska försöka hålla lite koll på avstånd, får se hur det går. Heja på lite bekanta hästar och människor. Min hästs pappa tävlar både i tölt och A-flokk så jag får hålla en tumme för honom med.

Jag ska inte dit. Ska försöka hålla lite koll på avstånd, får se hur det går. Heja på lite bekanta hästar och människor. Min hästs pappa tävlar både i tölt och A-flokk så jag får hålla en tumme för honom med.
Tror att det sänds på Alendis om jag inte har fel? Jag ska delvis vara där, dottern rider GK-tölten och så har jag precis som du en hel del andra hästar och människor att heja på, bland annat pappan till vår 1-åring (också A-flokk) :)

Min fantastiska 4-åriga valack var superduktig idag (igen)! Matte har haft feber, halsont, snuva, hosta, huvudvärk (Corona?) i fyra dagar, så tvådagars planerad vila blev fem. Igår orkade jag skrapa flugägg, borsta något lite och longera några varv i grimma i rundkorallen. Idag, något piggare, selade jag på och spännde för den lilla rockarden, för andra gången. Ledde honom i longerlina ned till stora ridbanan. Inga problem! Gjorde halt, tog tömmarna (och behöll longerlinan), och tömkörde ett varv på banan och hem igen. Han gick som om han alltid dragit rockarden. Hade jag inte varit sjuk hade jag nog kunnat hoppa upp i rockarden. Men väntar med det tills jag inte är så matt.

Nu är 4 åringen skodd fram igen och en ny träningsperiod är igång.
Jag arbetade honom för hand första dagen. Andra dagen sadlade vi och red ut. Han tog rygg och var helt okomplicerad. Han har en mycket trevlig galopp! Kan gå kort och på liten volt (i longering). Det var ett avelsmål med honom, då galoppen är en favoritgångart hos mig.

Tanken är att rida en skoperiod och sen väntar en längre vintervila from nov-mars. Vilan är lika mycket för vår skull som för hans. Det är ingen rolig period att ha häst, tycker jag.

Jag försöker att inte ha några jättestora mål än. Men att han ska bli lite mer styrbar i paddocken vore önskvärt och att han ska gå att rida ut på själv med tydlig bjudning.

Han är ju lite av en latmask överlag i paddocken och som en orm att styra. Hänger väl ihop med bjudningen. Ute är han pigg, så planen är att mest rida ut.

Nu är 4 åringen skodd fram igen och en ny träningsperiod är igång.
Jag arbetade honom för hand första dagen. Andra dagen sadlade vi och red ut. Han tog rygg och var helt okomplicerad. Han har en mycket trevlig galopp! Kan gå kort och på liten volt (i longering). Det var ett avelsmål med honom, då galoppen är en favoritgångart hos mig.
Blir ju lite nyfiken - vad är det för stam på honom? Är ju inte så vanligt, upplever jag, att man avlar med just galoppen som mål, men jag håller med dig om att det är väldigt trevligt med en häst som har bra galopp :)

Blir ju lite nyfiken - vad är det för stam på honom? Är ju inte så vanligt, upplever jag, att man avlar med just galoppen som mål, men jag håller med dig om att det är väldigt trevligt med en häst som har bra galopp :)

Han är e: Leikur från Ödegården
ue: Pan från Kambo

Avelsmålet var en trevlig ridhäst med bra galopp.
Jag gillar ju självklart de andra gångarterna också.

Han är e: Leikur från Ödegården
ue: Pan från Kambo

Avelsmålet var en trevlig ridhäst med bra galopp.
Jag gillar ju självklart de andra gångarterna också.

Alltid intressant att veta hur andra som avlar tänker när de väljer :) Och kul, såklart, om du känner att du lyckats med ditt avelsmål!

Alltid intressant att veta hur andra som avlar tänker när de väljer :) Och kul, såklart, om du känner att du lyckats med ditt avelsmål!
Nu har jag bara avlat fram två avkommor. Falki och hans mamma. Så jag är allt annat än en påläst expert. Och båda hingstarna jag använt är numera valackar 🙃

Men jag hoppas Falki blir en trevlig ridhäst i framtiden. Han ser ut att ha lättare än sin mamma för att naturligt trampa under sig. Bara det gör ju arbetet förmodligen lite lättare. Hans mamma har jag ju alltid fått kämpa med takten i tölten med, som gärna drar åt passtakt. Hon springer hellre på än sätter under sig.

Vi tränade lite inför P&J vi ska vara med på på lördag. Vi ska bara rida en bombana i skritt och på hemmaplan dessutom men vi har knappt ridit något över bommar. Jag lade ut fyra bommar jämnt fördelade på stora mittvolten och red över dem i olika mönster, från bara de på långsidan, till serpentiner och till sist hela volten i skritt och tölt. Vissa gånger klev han bara över, andra gånger gjorde han ett litet skutt och fortsatte med ett par galoppsprång. När han väl fattade grejen blev han pigg och ville springa när jag styrde mot bommen på långsidan. Jag lade också in lite halter, ryggningar och direkt fram i tölt. Jag avslutade också med ett par varv i vad jag tror var trav i lätt sits med lite längre tyglar, lägre form, tvåtakt. Ibland blev det en väldigt tydlig växling till fyrtakt efter bommen.
Han vill verkligen göra det jag ber om och är väldigt lättstyrd och det är så roligt!

P&J gick superbra!
Blev lite skakig först när jag såg att bombana i själva verket var två bommar på marken med en tredje bom liggandes på dessa två, alltså lite upphöjt! Frasse var taggad och lyssnade inte riktigt på förhållningar på framridningen så jag tänkte ok, vi testar väl att tölta över då. Det gick jättebra på framridningen så jag valde att tölta även på banan. Han var superduktig och gjorde små hopp med landning i galopp ibland och lite slarvigare ibland med islag med bakbokarna. Men framförallt gick han fram överallt dit jag styrde och brydde sig inte om blommor, konstiga infångare, publik, banpersonal och applåder. Rosetten var inte heller läskig!

P&J gick superbra!
Blev lite skakig först när jag såg att bombana i själva verket var två bommar på marken med en tredje bom liggandes på dessa två, alltså lite upphöjt! Frasse var taggad och lyssnade inte riktigt på förhållningar på framridningen så jag tänkte ok, vi testar väl att tölta över då. Det gick jättebra på framridningen så jag valde att tölta även på banan. Han var superduktig och gjorde små hopp med landning i galopp ibland och lite slarvigare ibland med islag med bakbokarna. Men framförallt gick han fram överallt dit jag styrde och brydde sig inte om blommor, konstiga infångare, publik, banpersonal och applåder. Rosetten var inte heller läskig!
IMG_0229.webp

Fotografering däremot gick lika dåligt som vanligt!

Igår var vi iväg på tävling för första gången med vår nya häst! Allt gick över förväntan! Hästen var jättecool och inte rädd för något, varken högtalare, publik eller applåder! <3
Vi hade lånat in en YR-ryttare som är jätteduktig och har hjälpt oss en del.
Det gick fantastiskt bra! Hon vann båda klasserna de var anmälda till och även totalt eftersom det var hopslagna klasser med både seniorer och young riders.

Jag sitter och läser betäckningsstatestiker i hestur. De borde stämma antar jag. Men många hingstar har väldigt låga procent.
De som betäcktes förra året kan jag väl förstå att de inte är helt införda än. Men tittar man bakåt så är det som sagt, många med låga resultat.

Jag sitter och läser betäckningsstatestiker i hestur. De borde stämma antar jag. Men många hingstar har väldigt låga procent.
De som betäcktes förra året kan jag väl förstå att de inte är helt införda än. Men tittar man bakåt så är det som sagt, många med låga resultat.
Har också funderat på det. För när jag pratat med hingstägarna jag varit hos har de ofta varit stolta över att alla ston blivit dräktiga under säsongen. Har upplevt dem som ärliga människor. Sen kan det ju hända mycket som gör att det inte blir ett levande föl.

De mest populära hingstarna kanske får ston från andra länder, och de fölen rapporteras ju inte in i Hestur tänker jag.

Men går man in i worldfengur och räknar det som rapporteras där, så stämmer det inte alls med Hestur heller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka