Islandshingst!

Men Jarl har samma farfar som min har farfars far... men det kanske inte spelar så stor roll.... Han e ju himla fin!! :love:
 
hehe japp.. så fort jag såg första bilden så blev jag kär.. :love:

brukar annars inte vara så "intresserad" av islänningar men randver var sååå fin :P tss

/ karin
 
Både Atli och Mökkur är väl elit hingstar så då vet man ju att dom ger bra avkommor!

:)
 
Fákur, Mökkur och Atli är elit hingstar så då borde dom väl ge bra föl.
Men mycket kommer ju ifrån stoet oxå :)
 
Freydir från Jex är född musblack. Han är e:Mökkur (svart, femgångare, elit för avkommor) och u: Freyja (avblekt skimmel, fyrgångssto 2:a klass). Freyrdir är skimmel med blackanlag (ålen på honom syns fortfarande lite).

Mökkur ger avkommor som generellt är ca 5 cm högre än han själv (136 cm) och har lätt för gångarterna, men viljan kan komma sent. Eftersom ditt sto redan har en mökkuravkomma kan du ju åka och kolla lite på den för att se hur den rör sig och verkar vara.

Kuriosa: Freydir har en helbror - Freyrfaxi från Jex som även han är skimmel, men tydligt femgångare. Freyfaxis inridning kommer att påbörjas i vår. Det finns även en halvbror egter samma sto (Freyja) som är e. Askur från Håkansgården, som heter Fleygur och är brunblack. Freyja är betäckt med Askur igen.

/Malin
 
Tackar!!
Fick jag lite mer information och lite till att fundera på !!
Tack :bow:
 
....och vill du inte bara fundera utan provrida hingstar med färg, gång och bra lynne samt se på avkommor så är du välkommen på ett studiebesök hos oss ;)
 
Jarl fra Budardal kan jag rekommendera. Jag jobbade från hösten -02 till hösten -03 på en gård i Tyskland där Djaknar fra Hvammi stod. Djaknar är efter Jarl och vann Landsmot -02 i femårsklassen. Han har det bästa lynnet som jag någonsin träffat på hos nån islandshäst. Han var som en ängel när man sysslade med honom. Han var alltid 100% koncentrerad på vad man gjorde. Dessutom var inte gångartena så dåliga heller (8.60). Han är också ganska fin att titta på:
http://www.toeltmyllan.de/stallions/djaknar1.jpg
Det finns mer bilder och info om honom på:
http://www.toeltmyllan.de/e_djaknar.html
 
Hej!

Om du inte är så fixerad vid färgen så kan jag tipsa om Eldur från Färdsjö. Har nu sett några avkommor efter honom och är imponerad av deras rörelsemönster. :bump: :bump: :bump:

www.eldur.has.it

/smulan :rofl:
 
Jag har fött upp tre ston efter Fákur, och alla har de varit tittiga och snurriga åt det nervösa hållet. De hade tre olika mammor, alla mycket bestämda damer med stort inre lugn och mycket vilja. Jag kände Fákur mycket väl, och inte var han då vare sig snurrig eller tittig själv, så jag var mycket förvånad över mitt avelsresultat.

Jag har talat med 2 andra uppfödare om detta och de hade samma erfarenhet. Om du vill så kan jag PMa namnen på dessa uppfödare. Den ena är dessutom känd tränare.
 
Det är väl mkt möjligt att visa hästar blir lite tittiga och nervös men det kan ju ha med omgivningen att göra oxå.

För att kunna säga att en hingst ger Tittiga och nervösa avkommor så krävs det ju mer än ett tiotal ston. Om det nu skulle va så som ni säger, varför är han då belönad med Elit för sin avkommor?

Jag träffar Fákur och hans avkommor som lena har varje dag och jag har hittils inte träffat på nån av dom som överhuvudetaget verkar nerövsa eller är tittiga av sig. Men jag antar att av alla avkommor (oavsett hingst), så är inte alla perfekta. :devil:

Men du får gärna PM:a mej, så kan jag diskutera det här med lena. :)
 
Ja allt som allt blir det mer än ett 10-tal ston som jag vet om har fått tittiga och fjompiga Fákur-ston som avkommor.

Mina egna 3 ston har ju fått avkommor med andra hingstar också, och då inte fått vare sig tittig eller nervös avkomma. Hingstar har då varit bl.a. Atli och Seifur fra Holi (pappa till Byr från Mörtö).

Om det nu skulle va så som ni säger, varför är han då belönad med Elit för sin avkommor?
Åh, gången. De har gång, fabulöst mycket gång. Kan man rida hispiga hästar, så kan man få ut hur mycket som helst ur dessa ston. Jisses vad de kan tölta!
 
Jag har åxå träffat ett gäng Fákur-avkommor, som alla varit snurriga och vimsiga (och endel lite hariga) i början ! Samtliga har blivit jättebra då de vuxit till sig lite och fått lite "skinn på näsan". Och denna harighet/vimsighet syns ju inte på banan då de är visade och då kommer ELIT-premieringen för avkommor "som på posten" för fina är ju avkommorna, för att inte tala om Fákur själv!

/Malin
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 946
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 167
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp