Islandshingst!

Jo men att unghästarna är lite snurriga och "vimsiga" får man väl ha lite överseende med, efter som det händer mkt nytt vid inridningen osv. Eller har jag fel?

:banana:
 
Jag har en Fákur-dotter som är hur cool som helst. :cool: Inget snurrigt eller vimsigt!
 
Självklart han man ju överseende med att unghästar är det, men är de unghästar tills de är 8 år och har tävlat två säsonger? Det var det jag menade. Det intryck jag fått av Fákur-avkommorna jag träffat är att de är harigare, och vimsigare än "normal-unghästen".

/Malin
 
När man matchar sitt sto mot en passande hingst, väljer man egenskaper hos hingsten som ska stärka eller minska hos stoet - eller hur? Kan det inte vara så, att vissa egenskaper hos stoet då förstärks hos fölet, liksom på bekostnad av andra egenskaper man vill ha?
Fákur är känd för att vara snäll och lugn, och att hans avkommor kanske mognar sent, men lugnet och LYNNET är något som finns hos de flesta avkommorna. Ingen regel utan undantag, men ibland tycker jag att de flesta i islandshästkretsar ställer allför stor del av sin hästs arv på vem den är efter.

Jag har själv en Fákur avkomma, som har varit hispigare än många andra jag träffat på, men det visade sig vara mer en hormon & hanteringsfråga än vad han har fått för gener. Nu visar han ett sällan skådat lugn, och hans hispighet som han tidigare hade är idag obefintlig. En känslig kille, men det vill jag inte lägga på hans "arv" efter Fákur.

Fö lägger jag mina egna barns sämsta sidor (tjurighet, oförmåga att städa, grälsjuka & uppkäftighet) på deras gener från sin pappa, men efter mig har de bara de bästa gener (förtvivlat söta, rara, intelligenta och sociala) man kan tänka sig! Sådetså! ;)

/ honung
 
Det finns unghästar som "bara funkar" också, och det är ju enklare. Som uppfödare så vill jag hellre rida in en häst på 3 dagar, som med min Hrammur-valack än hålla på och tramsa i ett halvår, som med Fákur-stona. Det var så olika tid det tog innan jag hunde rida ut ensam i skogen med hästarna.

Om man skall sälja inridna hästar så blir det inte lönsamt att hålla på och "rida in" i flera år. Fákurstoet jag har kvar åt mig själv är 9 år och undan ett Sörli 653 sto. Nu så har jag betäckt henne för att se om det hjälper mot snurrigheten. I gången så är hon ju bara asflott, men det är så knepigt att hålla henne på "spåret" både andligen och kroppsligen.
 
Jag håller med honung.
Fákur och Frami har ju högsta poängen för lynnet.

Om du vill rida in dina hästar på tre dar, så kan man ju förstå att dom är lite hispiga och nerviga av sig :devil:
 
Vilket föredrar man, en lugn unghäst som tar allting jätte bra och lyssnar på det ryttaren vill eller en hispig stirrig unghäst som mest hoppar omkring?
Varför vilja göra det svårt för sig när man kan få lika fina hästar men som inte är hispiga?
 
Den som jag red in på 3 dagar, eller snarare 3 gånger med 1 dag mellan varje, har aldrig visat upp ett hispigt beteende i hela sitt liv. Det tog 5 ridturer att rida in hans mamma.

Det är klart att jag föredrar att det tar 3 dagar i stället för ett halvår. Men jag följer alltid hästens rytm och takt. Och tro mig, mina andra hästar är så långt ifrån snurriga och hispiga som man kan komma. Jag har och har haft ett ganska så stort antal hästar.

Dessutom så är Fákurstoet inte snurrigt jämfört med hästar i allmänhet, utan bara jämfört med de andra hästarna som jag har. Hästar blir mycket lugna och harmoniska här hos mig. Det är därför som jag kan rida in på 3 dagar.

Har du hört talas om hästviskare?
De kan rida in på några timmar.

Det handlar om att kommunicera på ett språk som hästen redan förstår.
 
Han är en "dubbelnolla".
Treåetthalvt med andra ord.

Och om du rider in honom på tre dar, så kommer jag och lämnar honom till dej i vår! *nickar glatt*
 
Det är inte mig det kommer an på om det tar tre dagar eller tre månader, det är hästen. Så där kan jag inte lova något alls. Men visst kan jag rida in honom åt dig. Och jag kan redan efter några träningspass beräkna hur lång tid som det kommer att ta. Att rida in på 3 dagar kräver en del förarbete från marken. Olika mycket för olika hästar.

Men en välhanterad häst med stabilt psyke och med en klar vilja att vara människor till lags. Den tar det inte mycket mera än en vecka med för grunderna. Medan en nervös och stirrig häst kan behöva flera månader på sig bara för att klara av tanken på att någon skall sitta på den.
 
Jag tror att det har uppstått en liten missuppfattning i denna diskussionen om vad definitionen "inridning" inbegriper.
Jag är fullständigt med på dina noter Inte_Ung, visst kan man "rida in" en unghäst på tre dagar, och visst kan det för vissa individer ta mycket längre tid än så i anspråk för samma resultat. Frågan är bara vad man sätter för "resultatsmål" för en "inridning".
På tre dagar får man inte en fullfjädrad ridhäst som kan alla hjälper (och gångarter) - självklart. Men en häst som accepterar en uppsutten ryttare och som kan börja gå, och stanna på kommando samt svänga för skänklar - detta tar jag nästan för givet att en häst ska kunna klara efter tre dagar. Men jag tror inte att alla är det....

Nu har jag iaf fått ett offentligt "löfte" om att Inte_Ung kan ta emot min pålle för inridning! :bow:
När ska vi komma hem till dej, Inte_Ung?
 
vi har en fakur avkomma där jag står han är så otroligt lugn och han har jättefina gångarter :banana:
 
Jag specificerar en inriden häst, som en häst som kan gå fram i skritt, trav och rätt galopp. Som startar och stannar och ändrar tempo när jag vill och går att styra åt det håll jag vill. Och så skall det gå att ta en liten tur i skogen utan problem.

Dessutom så skall en annan erfaren ryttare med lätthet kunna rida hästen på samma sätt.
 
Vad kul att din avkomma är lugn! Jag menade inte att ALLA avkommor efter Fákur skulle vara vimsiga, det beror ju en hel del på modern åxå, men alla de jag träffat har varit sådana!

/Malin
 
hmmm skulle va glad om han var min :D men det e han inte ....det är hon som har stallet som äger han ...och så e han ju fux :love:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 932
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
544
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp