Isolera väggar på billigt och enkelt sätt?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 992

Bukefalos 30 år!

Lyan

Trådstartare
Eftersom det inte är lönt att fråga min hyresvärd och försöka få honom att isolera bättre så funderar jag på om det finns något billigt och enkelt man kan gör själv? Jag har gardiner längs med hela ytterväggen i sovrummet och extrarummet så det gör inget om det är fult för det kommer inte att synas. I köket syns väggen, men jag tänker att två ytterväggar kanske kan göra någon skillnad ändå? Hade det tex funkat att sätta frigolit mot väggen? Eller det är inte lönt så länge det är inne i lägenheten? Jag har tex täckt för fönstret på utsidan i sovrummet och det gör extremt stor skillnad på solvärmen som kommer in på sommaren, men gardinerna på insidan skyddar inte alls mot värmen trots att det är rejäla mörkläggningsgardiner så det är därför jag funderar på om det är lönt att göra något på insidan?

Om det spelar roll så är fönstrens treglasfönster insatta någon gång mellan 2001-2004. Ytterväggarna är gips på insidan och jag tror att utsidan är eternit täckt med trä. Två innerväggar är gips och resten är betong. Golv och tak är betong.

Ena lägenheten bredvid är uthyrd, men resten runtomkring är tomma så de kyler ju också ned för jag kan så gott som garantera att de inte har någon värme alls igång och ovanför så är det en igenbommad vind som inte heller är uppvärmd.

Det bästa hade såklart varit plocka ned gipset och isolerat om helt och hållet och hålla tomma lägenheter grunduppvärmda, men det finns inte på världskartan att min hyresvärd kommer att göra det så länge han inte hotas med tillräckligt högt vite.
Det är heller inte aktuellt med flytt just nu för även om jag hittar en lägenhet imorgon så har jag tre månaders uppsägningstid och pga ekonomin så kan jag inte betala dubbla hyror mer än högst en månad så det behöver ni inte tipsa om.

Tack för tipset!
Tänker att det kan vara lite vanskligt att isolera själv i en hyreslägenhet. I värsta fall flyttar du daggpunkten längre in i konstruktionen och det kan leda till mögel.
Det tänkte jag inte på 😕 Då blir det nog rätt mycket fukt mellan eventuell isolering och ytterväggen också i så fall. Skit! Jag får fortsätta bo i en frysbox då. Fast en frysbox är definitivt mer isolerad än denna lägenheten 😅

Tänker att det kan vara lite vanskligt att isolera själv i en hyreslägenhet. I värsta fall flyttar du daggpunkten längre in i konstruktionen och det kan leda till mögel.
Det var exakt det som gjorde att jag inte tog tag i det. I Lyans fall hade jag nog faktiskt skitit i just det, pga superpissig hyresvärd och undermålig lägenhet deluxe. Men bara som en kortsiktig lösning.

Det var exakt det som gjorde att jag inte tog tag i det. I Lyans fall hade jag nog faktiskt skitit i just det, pga superpissig hyresvärd och undermålig lägenhet deluxe. Men bara som en kortsiktig lösning.
Tanken är att bara ha det nu när det är svinkallt. Jag vet inte vad lämplig luftfuktighet i en lägenhet ska vara men den ligger nu på ca 65%

Vet att man i äldre hus har haft typ vadmalstyg/ tjocka ulltyger som draperi innanför ytterdörren för att isolera och minska/ ta bort drag. Kanske går att göra något liknande här?

Det finns ju också tätningslister för dörrar och fönster man kan sätta dit för att minska drag.

Vet att man i äldre hus har haft typ vadmalstyg/ tjocka ulltyger som draperi innanför ytterdörren för att isolera och minska/ ta bort drag. Kanske går att göra något liknande här?

Det finns ju också tätningslister för dörrar och fönster man kan sätta dit för att minska drag.
Jag tycker inte att det drar så mycket och alla fönster och balkongdörren är täta, men värmen pyser ju ut och kylan in eftersom isoleringen är så dålig. Ytterdörren drar det in lite genom, men den är redan så tätad som det går. Jag försökte sätta dit en lite tjockare tätningslist, men då gick den inte att stänga istället. Att täcka hela väggarna med vadmal är lite över smärtgränsen ekonomiskt plus att jag har svårt för lukten av ull

Mattor! Kolla efter begagnade (typ bortskänkes) mattor och sätt upp på väggarna. De isolerar men andas.

Oki. Tack för tipset!

Hade försökt hitta riktiga trasmattor, moderna mattor har ju ofta plastbaksida eller plastiga material i. Trasmattor hittar man ofta billigt om man inte är så noga med färgerna. Jag har trasmattor på mina kalla golv, funkar jättebra

Köp inte frigolit. Även om det skulle vara okej så blir det garanterat mycket dyrare än att betala värmen. Det tar rätt lång tid att tjäna in vad extra isolering kostar.
Mitt tips är att du går på loppisar och köper billiga täcken/filtar/tjockare tyger samt mattor och hänger på väggarna. Även om det inte är så tjocka så kommer de skapa en luftspalt och det kommer öka värmen inne.

Hade försökt hitta riktiga trasmattor, moderna mattor har ju ofta plastbaksida eller plastiga material i. Trasmattor hittar man ofta billigt om man inte är så noga med färgerna. Jag har trasmattor på mina kalla golv, funkar jättebra
Jag upplever det som rätt besvärligt att hitta trasamattor, även om man inte bryr sig om utseende. Jag jagade sådana hela sommaren och till slut hittade jag faktiskt ett par som både är snygga och var väldigt billiga. Men de flesta loppisar hade verkligen inte en endaste trasmatta!

Du får göra som de gjorde på slotten förr i tiden.
Hänga upp textil på väggarna.
Det gör en stor skillnad.
Taket däremot är ju ett problem.
Det hade varit bra att komma upp på den igenbommade vinden för att lägga ut isolering där.

Jag upplever det som rätt besvärligt att hitta trasamattor, även om man inte bryr sig om utseende. Jag jagade sådana hela sommaren och till slut hittade jag faktiskt ett par som både är snygga och var väldigt billiga. Men de flesta loppisar hade verkligen inte en endaste trasmatta!

Jag hittar mycket trasmattor tycker jag men sällan i färgerna jag vill ha. Men vi har några större loppisar som oftast har några inne så kanske är därför

Ifall det handlar om att hantera några enstaka köldknäppar med toppriser på elen hade jag satsat på en tillfällig lösning för de dagarna istället för att försöka förbättra hela lägenheten. - Givet den speciella situationen det handlar om här, inte något jag menar som ett råd i allmänhet.

Jag hade behållit bra värme i badrummet, låtit den sjukna i resten av lägenheten, och satt upp ett tält där jag boade in mig i en sovsäck.

Jag hittar mycket trasmattor tycker jag men sällan i färgerna jag vill ha. Men vi har några större loppisar som oftast har några inne så kanske är därför
Jag ser att vi bor rätt nära varandra, så större loppisar finns även här :) . Men trasmattor är kanske mer populära i mitt område till alla små torp.

Liknande trådar

• Varmt sovrum
  • Det luktade mögel
  • Skapa insynsskydd enkelt men hållbart?
  • På tal om IKEA-produkter och hur de kan modifieras

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka