Bukefalos 28 år!

Iställe för kornkross och havrekross?

F

Fluff3

hej!

Jag sitter här och funderar lite på min häst och hans foder...

Det är så att min häst har foderinpackningar som vi försöker få bukt med inte det lättaste men det går framåt enligt veterinären i vilket fall.

Just nu så äter han lusern hackat strå, kornkross och havrekross + lite mineraler och så, självklart hö också....

Funderar om det finns något man kan byta ut havrekrosen och kornkrossen mot? Han får absolut inte äta något som är pelleterat:eek: Klara order från TL.

Några tips?
Själv står jag på noll men kan ju bero på att man blir lite insnöad efter ett tag:rofl: Vad finns det man kan ge istället men ändå tillför samma sak? Glöm ej att han har foderfickor...:angel:

Tacksam för tips!

MVH Therese
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Måste hästen få spannmål? Går det inte att öka grovfodret istället?
// Linda
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Går det inte att ge han någon form av musli? Det finns ju en uppskö av olika sorter och olika märken.
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Öka högivan...annars kanske vetekli, betfor, olja, soya, linfrö, morötter...varför ska hästen ha massa krafftfoder om han har foderfickor?
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Hästen behöver inte älls äta spannmål el. kraftfoder men jag måste ju byta ut det med något.

Hö ger jag honom så mycket som möjligt redan och han orkar inte äta mer.

Helhavre skall man inte ge hästar med foderfickor enligt TL, ej heller musli.

Betfor får han också redan, glömde att skriva bara, kanske jag kan öka den...

Har funderat på att öka Lusern givan och komplitera med någon form av olja....

Det jag vill är att ta bort kraftfodret (det är ju bäst ) men jag måste ju tillsätta något, det är så jag tänker. Tar jag bort exempelvis havren och den energi den tillför bör jag ju tillföra energin på annat håll. Jag hoppas ni hänger med....

MVH Therese
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Den största orsaken till foderstrupsförstoppning är stress. Så du kanske ska se över miljön och dina foderrutiner. Har man en häst som upprepade gånger får förstoppning utan direkt orsak bör man låta veterinären dels kolla munnen men även om det är möjligt under söka foderstrupen med fiberoptik.
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Observera att han ej har foderstrupsförstoppning utan foderinpackningar, foderfickor, mellan tänderna. Dvs. det fastnar matrester mellan hans tänder.

Antar att du bara läst fel:D

Ragge, hur fodrar man med vetekli och hur mycket kan man ge? Är det bra energi i de eller?

MVH Therese
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

Kan inte läsa vart du skrev inpackning/tänderna.


Många kallar felaktigt foderstrupsförstoppning för foderinpackning ibland. Så det är inte alltid lätt att gissa rätt alla gånger vad som menas med inlägg ibland ;)
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

vetekli blöter man upp med vatten så det inte dammar..vet inte hur mkt man kan ge som mest, men 1 liter iaf.
Vetekli innehåller 8.5 mj, 108 smrp, 1.5 ca, 10 p./kg.
Men du måste ju först se vad hästen behöver mera protein ellr mj..mer ca eller p...man kan inte bara ge vetekli eller annat bara för att..då är det bättre att bar hålla sig till hö!!:smirk:
 
Sv: Iställe för kornkross och havrekross?

¨testa med soyaprotein,är superbra!
jag skulle nog ge lite betfor,men varför inte testa helhavre!
lycka till
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 065
Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
1 976
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 820
Senast: bizzy
·
Q
Foder & Strö Jag undrar lite ang. lusern och majsolja att ge till häst för ökad vikt (hull). Mitt varmblod är 26 år nu och har idag FRI tillgång...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp