Istället för hundskor?

Tina86

Trådstartare
Hej! Min hund har ett sår på tassen. Såret sitter emellan trampkuddarna och läkningen är inne på sin 5:e vecka. Vi kör olika sorters hundskor ute och tar kortare promenader.

Någon som har erfarenhet om det finns alternativ till skor? Alltså plåster eller spray istället?
20220719_065618.jpg
 
Har ni varit hos veterinären? Om inte så tycker jag definitivt att det är dags.

Jag skulle tro att tassen behöver luftas så mkt som möjligt och därmed använda så "luftigt" skydd som möjligt. Det går inte att ha en bomulls strumpa (istället för sko) på de korta promenaderna? Ny ren strumpa då vid varje promenaderna.

Hur behandlar ni såret annars?
 
Tack för svar. Vi har haft 2 videosamtal med vetrinären och hon sa precis som du att lufta såret så mkt som möjligt.

Vi gör rent med douxo pya pads som vet rekommenderade.

Absolut! strumpa funkar som omväxling men dom är svåra att sätta fast ordentligt. Jag knyter hårt med gummisnodd men ändå åker den ner och krånglar. Kanske om det finns anpassade hundstrumpor som man kan köpa?

Såret är väldigt klämd mellan trampkuddarna och luftas därför väldigt dåligt även när inget är på tassen. Så räknar med att detta kommer att ta sin långa tid.
 
En annan fråga...eftersom såret är så inklämd i tassen och inte kan luftas ordentligt..Kan man sätta på något på tassen så tårna och trampkuddarna säras under tex natten. Kanske inte finns?
 
En annan fråga...eftersom såret är så inklämd i tassen och inte kan luftas ordentligt..Kan man sätta på något på tassen så tårna och trampkuddarna säras under tex natten. Kanske inte finns?
Man kan bandagera med rullar med bomull eller fetvadd så att det luftas
 
Jag drar på en gammal strumpa över skadad tass och tejpar några varv med frystejp (lurvig päls). Funkar utmärkt och man kan ta en ren strumpa till varje promenad. Funkar även inne för att hålla luftigt utan att hunden slickar på såret. Jag sparar ett litet lager av strumpor med hål på hälen och singelstrumpor för detta ändamålet.
 
Jag drar på en gammal strumpa över skadad tass och tejpar några varv med frystejp (lurvig päls). Funkar utmärkt och man kan ta en ren strumpa till varje promenad. Funkar även inne för att hålla luftigt utan att hunden slickar på såret. Jag sparar ett litet lager av strumpor med hål på hälen och singelstrumpor för detta ändamålet.
Frystejp måste jag köpa :) tack för tipset
 
Tack för svar. Vi har haft 2 videosamtal med vetrinären och hon sa precis som du att lufta såret så mkt som möjligt.

Vi gör rent med douxo pya pads som vet rekommenderade.

Absolut! strumpa funkar som omväxling men dom är svåra att sätta fast ordentligt. Jag knyter hårt med gummisnodd men ändå åker den ner och krånglar. Kanske om det finns anpassade hundstrumpor som man kan köpa?

Såret är väldigt klämd mellan trampkuddarna och luftas därför väldigt dåligt även när inget är på tassen. Så räknar med att detta kommer att ta sin långa tid.
Nu har du fått andra tips, men för att sätta fast strumpan så skulle jag använda hundbandage över där strumpan slutar och pälsen börjar. Det kanske heter vetbandage - tänker på sådant bandage som klibbar fast på sig själv. Finns att köpa på de flesta djursjukhus.
 
Var noga med att ha bomull melln tårna när du bandagerar och inspektera alla delar av tassen dagligen. Det blir lätt skav och andra problem när hundar har bandage under lång tid.

Det finns hundstrumpor med en elastisk rem högst upp som fästs med kardborre. Mina favoriter hittills är från Björkis men vet inte hur det ligger till med leveranstid. Det finns i slitstark nylon eller fleece men de för fleece är för snö.
Tycker hundtrumpor är bättre än skor, hunden påverkas mindre.
 
Var noga med att ha bomull melln tårna när du bandagerar och inspektera alla delar av tassen dagligen. Det blir lätt skav och andra problem när hundar har bandage under lång tid.

Det finns hundstrumpor med en elastisk rem högst upp som fästs med kardborre. Mina favoriter hittills är från Björkis men vet inte hur det ligger till med leveranstid. Det finns i slitstark nylon eller fleece men de för fleece är för snö.
Tycker hundtrumpor är bättre än skor, hunden påverkas mindre.
Tack! Ska kolla in hundstrumpor, det låter precis som det vi behöver. Låter mycket enklare och bekvämare för mig och hund :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
240
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 288
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 149
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp