Istället för kemtvätt

Philosophia

Trådstartare
Jag har råkat köpa en tröja som endast ska kemtvättas. :banghead: Materialet är 75% silke/25% ull. Vågar jag ändå vattentvätta den?
 
jag skulle inte krama plagget alltför hårt, definitivt inte vrida för att få ut vattnet. Ta en stor handuk och lägg ut plagget slätt på, en till handuk ovanpå och pressa försiktigt. Ta en ny handuk och plantorka på. Släta ut alla veck som blir flera gånger under torkningen om möjligt.
 
Häng ut den på vädring så behöver den inte rengöras lika ofta. Gärna fuktiga nätter kan jag tänka mig är bra. Du kanske kan fräscha upp den med att lägga en stund mellan fuktiga handdukar också. Med ren vattentätt finns en viss risk för att formen inte håller sig.
 
Häng ut den på vädring så behöver den inte rengöras lika ofta. Gärna fuktiga nätter kan jag tänka mig är bra. Du kanske kan fräscha upp den med att lägga en stund mellan fuktiga handdukar också. Med ren vattentätt finns en viss risk för att formen inte håller sig.

Att hänga på galge i badrummet medan man duschar fungerar också för en uppfräschning :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Liten
·
Hemmet Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull...
2
Svar
35
· Visningar
2 099
Senast: Kakis
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp