Istället för pessoa-bett?

Sv: Istället för pessoa-bett?

Har du provat ett annat bett med lika mundel som pessoat? Ingen gummi, läder el. dylikt utan ett som är precis likadant i munnen?
Om du gjort det borde det ju inte vara nån skillnad mot pessoat (bortsett från att du kanske måste göra lite tydligare förhållning om han blir stark då), har du kedja på tex pelham och han blir tjafsig kan du anta att det beror på kedjan.
Tror inte hästen sätter nån värdering i om det är en stor ring, flera små ringar, en skänkel med en ring längst ner etc utanför munnen. Så om du provar märker du säkert om han har problem med en annan modell i munnen eller kindkedja. Så kan du utgå från det när du letar vidare.

Köp nyaste numret av Ridsport (nr. 13/2008) och läs Sorbes insändare om Pessoabett.
Där står bl.a. om det här att ryttaren upplever att hästen inte biter sig fast i bettet.

Skulle aldrig rida på pessoa. Rent skitbett, som dessutom från början är ett körbett.
Och ja, jag har också haft häst som skenat.

/Malin

knapplån

jag rider nästan bara på vanligt 3 delat bett då jag tävlar dressyr,,,men när skarpare bett behövs (främst i hoppning) så använder vi ett 3-delat pessoa! 3-delat pessoa ger inte samma skarpa reaktion i munnen som ett 2-delat pessoa eftersom det blir en annan brytpunkt.

pelham funkar inte alls, hästen får panik o ställer sig på bakbenen.

Köp nyaste numret av Ridsport (nr. 13/2008) och läs Sorbes insändare om Pessoabett.
Där står bl.a. om det här att ryttaren upplever att hästen inte biter sig fast i bettet.

Skulle aldrig rida på pessoa. Rent skitbett, som dessutom från början är ett körbett.
Och ja, jag har också haft häst som skenat.

/Malin

Den ska införskaffas imorgon.

Ska prova ett kimblewick och ett jakt-kandar på honom och känna efter vad han tycker om dom. Ska ev prova ett Nova-bett (var det så det hette) och se hur han fungerar på det.

så använder vi ett 3-delat pessoa! 3-delat pessoa ger inte samma skarpa reaktion i munnen som ett 2-delat pessoa eftersom det blir en annan brytpunkt.

Skillnaden är att nötknäppareffekten utgår, annars fungerar det PRECIS lika hemskt.

kan inte riktigt hålla med. Jag har en sån där häst som kastat av människa efter människa (o vandrat i flera hem pga detta) och som verkligen talar om att ngt är fel. räcker att lägga på fel sadel så åker man in i väggen. när vi satte pelhambett i munnen höll hästen på o resa sig över. o alla säger att pelham ska vara så mkt snällare än pessoa. med det 3 -delade pessoat började hästen istället utföra sitt arbete bra på hoppbanan o bli fokuserad och dra placeringar. Det skulle denna häst aldrig göra med ngt denne inte tycker är okey.

sen rids iof min häst mest på vanligt 3 delat tränsbett, så pessoa eller andra starka bett får endast ske i vissa sitationer. Det är inga bett som jag personligen skulle vilja rida omkring med varje ridpass.
utöver pessoat ha apple mouth varit det enda som funkat, men nackdelen med apple mouth är att dom slits sönder och går av.

Jag håller med dig!
Jag har ett tre-delat pessoa på vår ridtravare där hemma. (Nu rids hon dock inte särskilt mycket)
men jag provade alla möjliga bett på henne och pessoat är det som hon går bäst på. Man kan sitta och bara "hålla" i tyglarna. Näst efter pessoat så var det ett tre-delat tränsbett med kula. (är inte säker på att det är det korrekta namnet )

För hästens skull hade jag hellre suttit och ridit på ett bett som hästen "går näst bäst på", än ett pessoa. ^
Kan inte förså att så många föredrar detta bett, framför så många andra som är betydligt mycket bättre och skonsammare. En till grej som gör mig mycket upprörd är att pessobetten finns i så många storlekar, har sett pessoabett i storlek 8,5! och de är det minsann inte många bett som finns i så små storlekar! Det gör ju att man tom kan använda detta bett på en pytteliten ponny, och vilka är det som rider dessa ponnyer? Jo, småbarn som är för unga för att ha bra balans = drar den stackar ponnyn i munnen. Tack, nu fick jag skriva av mig lite. ^^

Näst bäst för vår del= dragkamp.
Och när jag provade bla gummibett och hackamore så fick jag knappt stopp på henne.

Så jag fördrar hellre ett bett där det räcker med att göra små och mjuka halvhalter än sitta och på en häst som drar iväg med mig, sen som jag skrev så rids hon ytterst sällan, så det är inget bett som används dagligen.

Jag har inte läst hela tråden, men trivs din häst med pessoabettet ser jag egentligen ingen anledning att byta. Att rida dressyr på ett sådant bett är ju inte att föredra, men det gör du ju heller inte, att däremot ha det ibland när man rider ut ser jag inget fel i. Tilläggas kan att man ju faktiskt kan rida med två tyglar även till ett pessoabett. På så sett undviker du ju den negativa effekten så länge hästen lyssnar och kan använda hävstången endast när den verkligen behövs.

Värt att fundera på?

Mvh Jate Volim

*kl*

Människan är allt en bra korkad varelse som har så svårt att inse det bästa för sitt djur, i många fall deras bästa vän.

Man får hästen lyhörd genom att successivt minska hjälperna, om hästen drar så fortsätter man att försöka fånga hästens uppmärksamhet tills den lyssnar och tillslut så klaffar det rätt. Min ponny var också en sådan ponny som bara drog och drog, för att slippa jobba. Efter att verkligen ha siktat in mig på att få bättre kontakt med henne behöver jag nästan i alla situationer bara använda mina ben och säte för att styra, öka och bromsa. Att rida på skarpa bett är ingen lösning, bara ett problem för dig som ryttare.

Alla hästar är olika. Man måste alltid utgå från varje individ.
Va skönt att det löste sig för dig iaf.

Jag red min häst i många år på olika bett och har provat, som jag tidigare sa, det mesta.
Och inget har funkat så bra som pessoat. Jag ser ingen anledning till att byta, speciellt då hon inte rids mer än någon gång var/varannan månad, om ens det.

Sen är detta den enda hästen som jag har ridit med pessoa. Och väljer först och främst bettlöst eller mildare bett.

Det har du faktiskt rätt i, men du förstår säkert hur jag menar. Däremot kanske inte alla andra gör det.

FAST MAN KAN trycka bort Caps Lock när man skriver, så känns hela tråden mkt trevligare.

Mvh Jate Volim

Inte ang bettet men väl ang nosgrimma.

Du har inte provat isländsk korrigeringsnosgrimma?

Som pullar fast det fördelar trycket annorlunda + inte samma tryck under ganaschen.

*kl*

Jag har hittat bettet som passar oss perfekt nu :D

Provade för länge sen ett AM rakt bett med D-ringat som pållen tuggade sönder nästan, men för nån dag sen tänkte jag; äsch, jag köper hem ett nytt (det var rea) och provar igen. Han gick kanonbra på det, tuggade och sög och var verkligen härlig att rida. Dessutom vågade jag gasa på i galoppen och så fort jag tog i honom så blev det inte "dragkamp" som det brukar bli på vanligt tre-delat bett utan han tog förhållningen och saktade snällt in trots att han ville fortsätta galoppera, älskade pållen min. :love: Detta bett kommer jag fortsätta rida på, men ska även prova ett kimblewick på honom med. Såg det på SM, får man ha aachen-snokrem till ett sådant bett. Vet att man inte bör ha det till pelham och liknande men hur är det med kimblewick? Är det stångbett?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?