I've made a huge mistake

@Cambrie Är du bosatt i Sverige har du rätt att bli socialförsäkard enligt bosättningsprincipen. Läs själv: http://www.forsakringskassan.se/wps...e4e6a9d624/vagledning_2000_02.pdf?MOD=AJPERES

2.5.1 "En person som har sitt egentliga hemvist i Sverige anses vara bosatt här och omfattas av den bosättningsbaserade försäkringen. Personen blir härigenom försäkrad för bosättningsbaserade förmåner."

3.1 "Den som anses vara bosatt i Sverige är försäkrad för bosättningsbaserade förmåner (2 kap. 1 § SofL)."
 
Som sagt, jag och många av mina vänner har precis alldeles nyligen varit igenom det här. Fk tolkar allt på sitt eget sätt, det är ingen nyhet, så då har nog du haft tur med handläggare.. JÄTTEBRA att du har bra erfarenheter, jag har det inte och många med mig. Jag har all rätt i världen att yttra mig om det och jag tror inte heller de som följt mig och min kamp för att överhuvudtaget få tillgång till min föräldrapeng och barnbidrag på fb tvivlar ett uns på att jag ljuger...
Och nu undrar jag återigen - varför kan hon inte jobba med sig själv i ett land där hon kan struktur, system och dessutom har ett JOBB när hon inte fått något här i Sverige? Vore det verkligen så förbannat fel?
 
Läs hennes tidigare trådar så fattar du. Jag bor själv utomlands och kan förstå hon vill tillbaka. Men för just henne är det inte lösningen, tro mig.
 
@Cambrie Jag har lite svårt för människor som sprider negativ energi, som målar fan på väggen och skapar ytterliggare orosmoment för männiksor som redan är oroliga. Det är trist att du har dåliga erfarenheter av FK, men på vilket sätt hjälper det TS att du ondgör dig över FK och säger att TS aldrig kan bli införsäkrad utan jobb? Det är ju inte ens sant. Som sagt, jag berättar gärna hur man kan styrka sin socialförsäkringsrätt om det skulle behövas.

Jag har varken sagt bu eller bä när det kommer till var TS ska bo. Jag har bara sagt att jag inte tror att det är någon lösning på TS mående att flytta. Var TS väljer att bo lägger jag mig inte i. Det är ju DU som lägger en värdering i var TS gör rätt i att bo.
 
@Cambrie Jag har lite svårt för människor som sprider negativ energi, som målar fan på väggen och skapar ytterliggare orosmoment för männiksor som redan är oroliga. Det är trist att du har dåliga erfarenheter av FK, men på vilket sätt hjälper det TS att du ondgör dig över FK och säger att TS aldrig kan bli införsäkrad utan jobb? Det är ju inte ens sant. Som sagt, jag berättar gärna hur man kan styrka sin socialförsäkringsrätt om det skulle behövas.

Jag har varken sagt bu eller bä när det kommer till var TS ska bo. Jag har bara sagt att jag inte tror att det är någon lösning på TS mående att flytta. Var TS väljer att bo lägger jag mig inte i. Det är ju DU som lägger en värdering i var TS gör rätt i att bo.
Jag berättade fortfarande om min erfarenhet och skrev att jag FÖRSTÅR ts. Bukefalos är ett diskussionsforum och det finns fler än jag som använder sin egen erafrenhet i olika trådar så lägg ner nu. Jag är trött på att andra ska diktera vad man får skriva och inte får skriva på ett öppet forum, jag vet att jag kommer få skit för detta men bara för jag inte tycker som alla andra här innebär inte det att jag inte får uttrycka min egen åsikt och erfarenhet i ett område där jag faktiskt HAR erfarenhet från (även om den inte är så rosenskimrande som andras) och dessutom känner igen ts mycket tvetydiga känslor (och även många av mina bekanta, så jag är inte ensam).

Hur som helst - sett vem ts är och känner igen trådarna. Anser fortfarande att man bor där man mår bäst. Mår hon bättre i Österrike och har chans att få ett jobb så ska hon givetvis bo där. Tvivlar på att de svenska terapeuterna är bättre än de österrikiska. Och det skrev jag också i mitt första inlägg - om jag inte hade haft barn hade jag, utan problem, flyttat tillbaka. Livet hade problem där också men jag trivdes betydligt mycket bättre där än här, i alla fall. Sedan nej, man kan inte aplicera det på alla andras verklighet. Självklart inte. Men jag berättar om min som inte är positiv att komma hem för det är den jag har att utgå från, och jag ser inte problemet i att göra det heller.
 
@Cambrie du får alldeles riktigt berätta om dina erfarenheter, men jag får också påtala om du gör felaktiga påståenden samt att jag har rätt att påtala om jag tycker du stjälper mer än du hjälper. Du kan inte diktera vad jag ska skriva, lika lite som jag kan diktera vad du ska skriva, som sagt, det är en diskussion, inte ett forum att i monolog uttrycka egna erfarenheter.
 
@Cambrie du får alldeles riktigt berätta om dina erfarenheter, men jag får också påtala om du gör felaktiga påståenden samt att jag har rätt att påtala om jag tycker du stjälper mer än du hjälper. Du kan inte diktera vad jag ska skriva, lika lite som jag kan diktera vad du ska skriva, som sagt, det är en diskussion, inte ett forum att i monolog uttrycka egna erfarenheter.

Så jag ljuger?
 
@Cambrie du får alldeles riktigt berätta om dina erfarenheter, men jag får också påtala om du gör felaktiga påståenden samt att jag har rätt att påtala om jag tycker du stjälper mer än du hjälper. Du kan inte diktera vad jag ska skriva, lika lite som jag kan diktera vad du ska skriva, som sagt, det är en diskussion, inte ett forum att i monolog uttrycka egna erfarenheter.
För det du säger är ju att mina erfarnheter inte gäller eftersom de inte är sanna.
 
Hur som helst - sett vem ts är och känner igen trådarna. Anser fortfarande att man bor där man mår bäst. Mår hon bättre i Österrike och har chans att få ett jobb så ska hon givetvis bo där. Tvivlar på att de svenska terapeuterna är bättre än de österrikiska. Och det skrev jag också i mitt första inlägg - om jag inte hade haft barn hade jag, utan problem, flyttat tillbaka. Livet hade problem där också men jag trivdes betydligt mycket bättre där än här, i alla fall. Sedan nej, man kan inte aplicera det på alla andras verklighet. Självklart inte. Men jag berättar om min som inte är positiv att komma hem för det är den jag har att utgå från, och jag ser inte problemet i att göra det heller.

Men utifrån hennes trådar så mår hon ju lika kasst när hon är i Österrike. Och där är hon helt utan nätverk eftersom kompisar och pojkvänner regelbundet flyttar iväg från henne. Frågan är ju då om det inte är bättre att först stanna i Sverige, där hon har familjen och kompisar och få ordning på sig själv och först därefter flytta utomlands igen. När hon är i Österrike glorifierar hon Sverige och nu när hon är i Sverige är Österrike det bästa som finns.

Jag kan känna igen mig lite i det där, men det räcker med ett kort besök i Sverige så minns jag igen att inget är bättre varken här eller där utan allt blir till vad man själv gör det. Och just det är ju hennes problem de senaste åren.
 
Men utifrån hennes trådar så mår hon ju lika kasst när hon är i Österrike. Och där är hon helt utan nätverk eftersom kompisar och pojkvänner regelbundet flyttar iväg från henne. Frågan är ju då om det inte är bättre att först stanna i Sverige, där hon har familjen och kompisar och få ordning på sig själv och först därefter flytta utomlands igen. När hon är i Österrike glorifierar hon Sverige och nu när hon är i Sverige är Österrike det bästa som finns.

Jag kan känna igen mig lite i det där, men det räcker med ett kort besök i Sverige så minns jag igen att inget är bättre varken här eller där utan allt blir till vad man själv gör det. Och just det är ju hennes problem de senaste åren.
Fast hon har ju jobb och inkomst i Österrike? Det om något behövs för många, om än inte för alla, för att känna ett människovärde. Sedan nej, hon behöver säkert jobba på sig själv oavsett var hon bor. Innan man blir lycklig med någon annan måste man bli lycklig innifrån.
 
För det du säger är ju att mina erfarnheter inte gäller eftersom de inte är sanna.

Du har fel när du säger att TS inte kan bli införsäkrad hos FK utan jobb. Reglerna är tydliga, den som anses bosatt i Sverige ska försäkras enligt bosättningsförsäkringen. Sen är din erfarenhet en annan, jag tror absolut inte att du ljuger, men du kan inte påstå att TS inte kan bli införsäkrad, DET är ett felaktigt påstående.
 
Du har fel när du säger att TS inte kan bli införsäkrad hos FK utan jobb. Reglerna är tydliga, den som anses bosatt i Sverige ska försäkras enligt bosättningsförsäkringen. Sen är din erfarenhet en annan, jag tror absolut inte att du ljuger, men du kan inte påstå att TS inte kan bli införsäkrad, DET är ett felaktigt påstående. J
Så att jag inte blev det förrän efter tre månader, ena vännen (dock jobbade mannen där på ett högbetalt jobb så de klarade sig till hon fick jobb också) blev inte heller införsäkrad direkt och den tredje blev införsäkrad när landet hon bott i ifråga skickade ett intyg att hon inte varit socialförsäkrad i landet under tiden hon bott där för i så fall hade hon inte haft rätt till barnbidrag (detta var även jag tvungen att skicka till FK) är bara lögn?

Rätt eller fel av fk, men nej, det är inte alltid så lätt att bli införsäkrad igen, det vet jag flera och läser dessutom även flera historier om i de communityn jag är medlem i där mycket folk som är hemvändare är med i. Det händer nu och då vad det verkar om och överlag har folk rätt stora problem med fk.
Nu har jag sagt mitt om just den här diskussionen och mina och mina vänners erfarenheter kan du inte ta ifrån oss även om det gick som en dans på rosor för dig att flytta hem. Vilket är jättebra för då finns det ju hopp.

Dock - dit jag ville komma i första inlägget för att återigen komma in i ämnet - jag FÖRSTÅR ts tvetydliga känslor. Uppenbarligen känner hon inte att det är en dans på rosor att komma tillbaka. Det tycker jag hon kan få känna och jag förstår henne. Jag trivs inte heller i Sverige även om jag har min familj här. Familjen är inte alltid allt. Huruvida ts blir lycklig i Österrike är en annan sak, men det blir hon troligen inte i Sverige heller. Just därför tycker jag hon ska fundera igenom och välja det land där hon faktiskt tror hon kommer trivas bäst i.
 
Fast hon har ju jobb och inkomst i Österrike? Det om något behövs för många, om än inte för alla, för att känna ett människovärde. Sedan nej, hon behöver säkert jobba på sig själv oavsett var hon bor. Innan man blir lycklig med någon annan måste man bli lycklig innifrån.

Nej, hon har ett svar på en ansökan och kan få komma på intervju. Det är ju nått helt annat. Sen verkar det konstigt om hon inte kan få jobb inom handeln i Sverige. Är väl också en bransch som skriker efter personal. Men att få komma på intervju så länge man har en adress utomlands kan vara svårt.

Hon har varit i Sverige 1 vecka. Om hon nu söker jobb med en svensk adress tror jag säkert hon kan få något.
 
@Cambrie för femtioelfte gången (läser du ens vad jag skriver?:banghead:) jag har aldrig sagt att det alltid är lätt att bli införsäkrad. Du skrev att TS inte kan bli införsäkrad utan jobb, DET vände jag mig mot. Du får ha dina erfarenheter, men jag måste också få ha mina!

Och du, istället för att läsa in så mycket i TS känslor så skulle du ju kunna läsa TS tidigare trådar!
 
Jag förstår precis hur du känner. Saken är bara den att vart du än är kommer vardagen ifatt ig. Det är något som har hjälpt mig mycket att veta: Vart du än är kommer det alltid att bli vardag till slut. Det hjälper inte att fly från rastlösheten för den kommer alltid ikapp. Det bästa är att börja jobba runt sig. Skapa det liv man vill ha runt sig själv och inte runt en plats.

Jag har alltid varit rastlös och så fort jag har mått dåligt har jag velat ha spänning och äventyr. Jag har då rest till ett nytt ställe och flytt vardagen. Väl där har det snabbt blivit vardagen och jag har fått hemlängtan istället. Det blir en ond cirkel att alltid längta bort när du är hemma och alltid längta hem när du är borta.

Efter min sista utlandsflytt kände jag att det inte fungerar att leva så. Man kan drömma och längta men det går för långt när längtan till trygghet eller äventyr gör så ont att du får ångest. Jag började skapa ett liv runt mig. Flyttade till familjen för där hade jag trygghet som jag ännu inte kunde skapa själv. Jag började testa nya saker, bygga upp ett liv, byggde upp mitt självförtroende. Skitsvårt för längtan bort verkligen rev itu mig, men jag bestämde mig inte för att fly till en ny plats innan jag hade byggt upp en bas att stå på. Det tar tid. Jag har hållt på i över ett år och äntligen fått en vardag som jag trivs med, för alla har en vardag. Det kvittar vart du är så blir det alltid vardag. E. Annorlunda vardag än den du är van vid, men det blir ändå vardag.

Längtar fortfarande bort, men jag uppskattar det jag har här och känner mig mycket, mycket lyckligare. Längtan bort känns inte längre som att man dör om man inte får komma iväg utan mer som ett förväntansfullt pirr över att få resa.

Jag kommer att resa igen för jag älskar det land jag bodde i och saknar det varje dag, men nu kommer jag förhoppningsvis att åka dit som en tryggare människa med mycket mindre hemlängtan.

Mitt tips är att börja bygga livet runt dig själv och inte runt en plats. Du kan fly från dn plats du inte trivs på men du kan inte fly från dig själv.
 
KL

Nu försöker jag svara lite såhär alla på en gång igen.

Ja jag vet att jag skrev att det kunde ha varit underbart att bo på en vingård med min dåvarande pojkvän. Tro mig, jag funderar också vad fan jag tänkte där. Från första början visste jag innerst inne att vi inte var rätt för varandra och även fast jag länge var beredd på ett uppbrott blev jag ändå ledsen och tom, trots att jag inte hade rätta känslorna för honom (det är bl.a. en orsak till varför jag misstänker borderline, för att uppbrott tar extremt hårt på mig).
Men jag och mitt ex är fortfarande väldigt bra vänner och har kontakt varje dag, likaså med hans familj.

Och det här med att inte vara konstig eller okonstig, att vara likadan som alla andra. I Österrike finns ingen Jantelag och det är något jag verkligen värdesätter. Jag vet att jag kan vara svår ibland när jag är deppig, men jag vet också att jag är alldeles underbar och jag är JAG och det finns ingen annan som mig. Från att ha varit typiskt "lagom" kan jag med så mycket stolthet säga att jag är så sjukt jävla bra på mitt arbete och den som får ha mitt i sitt team kan skatta sig lycklig. Hade jag aldrig kommit ifrån denna jantelag skulle jag inte kunna säga något sånt idag.
Ja, jag är jätteledsen över att killen jag dejtade inte hör av sig oftare och jag tvivlar på att han tänker på mig lika mycket som jag tänker på honom. MEN, jag vet också att det är hans förlust att han inte tog diamanten (aka mig) som fanns framför hans ögon.

Mitt mående kan svänga EXTREMT snabbt. Som idag till exempel. Jag har gått runt i morgonrock hela dagen och bara känt mig likgiltig. Och hela tiden får jag från familjen höra "Du kan väl ändå försöka vara LITE glad nu när du är hemma", "Du drar verkligen ner humöret för oss andra också" eller "Du är så lat, du gör ju ingenting."
Jag har verkligen försökt idag. Systerns barn har varit här och vi har bakat och klätt julgranen och jag blir så besviken på mig själv för att jag inte ens kan låtsats. Det är som om hela kroppen tar emot när jag ska skratta, det går bara inte.
Men jag lyckades få tid hos en kurator i början av januari men jag hoppas på ett återbud så jag får komma tidigare för jag håller på att gå sönder.

Att få jobb här uppe i norr är svårt om man inte har utbildning. Det är t.o.m svårt att få jobb inom handels trots att jag har så många års erfarenhet. Har man tur man kan få en extratjänst, men heltid är bara att glömma.
Att gå en utbildning för att kunna bli butikschef känns onödigt då jag har arbetat som supervisor och många gånger hoppat in då butikschefen varit borta. Visst, kan vara fint att ha på papper, men jag vill inte slänga ut pengar då jag lika gärna kan få butikschefstjänst i Österrike utan utbildning (vanligtvis kräver de utbildning men svenskar har en liten fördel).

Jag har fått höra att jag borde ta städjobb eller jobb i matvarubutik, och jag vet att det här låter extremt dumt, men jag är rädd för att bli ännu mer nedstämd då. Att komma från Österrike och ett stort namn inom modevärlden för att ta ett sånt jobb... Jag kan inte, det skulle bara kännas som ett misslyckande. Jag vet, oerhört dumt men det är så jag känner.

Jag vet också att jag kan tycka Sverige är superbra när jag är i Österrike och tvärtom, men det tycker jag många som utvandrat gör. I somras var jag hemma nästan en månad och jag var verkligen lycklig då, MEN vid den tidpunkten vantrivdes jag inte på mitt jobb, förhållandet till min dåvarande pojkvän var helt ok, för första gången någonsin bråkade inte jag och min syster och bara i ren allmänhet kände jag mig nöjd med både mig själv och tillvaron.
Självklart saknade jag Sverige något oerhört när jag åkte tillbaka till Österrike. Strax efteråt började arbetsklimatet bli riktigt dåligt, det knakade ordentligt i fogarna mellan mig och exet och allt blev bara... mindre bra. Då var det inte så konstigt att jag bestämde mig för att flytta till Sverige.

Tror att nån skrev om svensk sjukvård också eller liknande? (förlåt, men är extremt mosig i huvudet så jag förstår om jag skriver osammanhängande). Är det något en hypokondriker som jag saknar så är det sjukvården i Österrike! Den är underbar, bra mycket bättre än Sveriges. Hade jag gått till läkaren i Wien idag och bett om att få träffa en terapeut hade jag fått en remiss samma dag och tid för samtal redan nästa dag.
Blir man arbetslös går man bara till arbetsförmedlingen och anmäler sig. Någon a-kassa behöver man inte betala till, utan man får ersättning ändå. Och lider man av depression är de oerhört förstående och ber en att fokusera på sig själv utan att man får bidraget indraget.
 
Har du provat bo i andra städer runtom i Sverige? Eller funderat på något annat land än Österrike? Danmark? Inte så jäkla mycket jante där! :p
 
Jag är också en "hemvändare". Jag vantrivs här. Så jag förstår dig precis. Har man en gång levt utanför lilla gulliga sandlådan Sverige så är det väldigt svårt att vänja sig tillbaka till trångsyntheten här.
Sen är det väl med dig som med mig. Anledningen till att man först flyttade utomlands var ju att något var fel. Man söker otrygghet på något vis. Jag säger om mig själv att jag har en nomadgen. Den blir aldrig lycklig förutom när den får vandra.......
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 068
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp