I've made a huge mistake

För en vecka sedan flyttade jag tillbaka till Sverige efter sammanlagt 3,5 år utomlands. Och jag saknar mina vänner som jag kom väldigt, väldigt nära de sista månaderna i Wien.

3,5 år och vänner du kom nära de sista månaderna innan flytt?
Tog det verkligen sådan tid eller sitter du så här i efterhand och skönmålar både tillvaro, vänner och kille av ren sentimentalitet? ;)

Hur som, jag säger som jag brukar säga - satsa där du har jobb.
Vill du tillbaka till Sverige, sök jobb så länge du har ett. Om jobbet råkar finnas i Österrike är strunt samma.
 
3,5 år och vänner du kom nära de sista månaderna innan flytt?
Tog det verkligen sådan tid eller sitter du så här i efterhand och skönmålar både tillvaro, vänner och kille av ren sentimentalitet? ;)

Hur som, jag säger som jag brukar säga - satsa där du har jobb.
Vill du tillbaka till Sverige, sök jobb så länge du har ett. Om jobbet råkar finnas i Österrike är strunt samma.

Haha oj lyckades få till en snygg formulering där :) nej jag har haft vänner under alla år :) Dessvärre har de alla flyttat en efter en och jag har varje år fått leta nya. Nu sist lyckades jag träffa några bofasta och inga studenter = dom kommer finnas kvar i Wien.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Men utifrån hennes trådar så mår hon ju lika kasst när hon är i Österrike. Och där är hon helt utan nätverk eftersom kompisar och pojkvänner regelbundet flyttar iväg från henne. Frågan är ju då om det inte är bättre att först stanna i Sverige, där hon har familjen och kompisar och få ordning på sig själv och först därefter flytta utomlands igen. När hon är i Österrike glorifierar hon Sverige och nu när hon är i Sverige är Österrike det bästa som finns.

Jag kan känna igen mig lite i det där, men det räcker med ett kort besök i Sverige så minns jag igen att inget är bättre varken här eller där utan allt blir till vad man själv gör det. Och just det är ju hennes problem de senaste åren.

Jag är också hemvändare, bodde utomlands i tio år och har varit tillbaka i snart fem.
Det där med att vara nära familj och vänner (har för mig jag läste att TS inte kände att hon har några nära vänner här?) är inte nödvändigtvis den bästa platsen att vara på i sökandet efter vem man är som person.
Nu vet jag inte hur det är för TS, men jag flydde ifrån allt när jag flyttade utomlands och det är det bästa jag gjort i mitt liv. Jag fick se så många sätt folk levde sina liv på, en hel värld öppnade sig för mig rent inspirationsmässigt och kulturellt - världen blev SÅ mycket större.
Jag hade förstås problem när jag var borta också och jag mådde ofta dåligt. Jag flyttade många gånger och var inte riktigt rotad alls.
Och tacka fan för det ;)
Allt detta lärde mig hur JAG bäst ska ta itu med mina problem på ett sätt som passar MIG.
Vad det är JAG värderar i mitt liv och som får MIG att må bra.

De förutsättningarna har jag inte i närheten av min familj eller mina "gamla" vänner. Något jag inte förstått förrän nu. I vissa relationer finns starka beteendemönster som kan vara både svåra att se och ffa påverka.

En del av anledningen att jag flyttade tillbaka var också för att vara närmre familj och gamla vänner. Trots det finner jag nu att det inte bidrar till min vardagliga glädje alls. Men jag har lärt mig hur vår kontakt funkar bäst för mig, och det är värdefullt :)
När jag tillslut flyttade hem var jag själsligen och kroppsligen trött på staden jag bodde i och de negativa sakerna hade under en längre tid (1-2år) överskuggat de positiva.
Det är nog enda anledningen att jag - trots alla svårigheter med att anpassa mig till den svenska kulturen (jag sliter fortfarande mitt hår över många saker!) - känner att jag är på rätt plats...


...för tillfället iaf ;)
 
Senast ändrad:
Jag är också en "hemvändare". Jag vantrivs här. Så jag förstår dig precis. Har man en gång levt utanför lilla gulliga sandlådan Sverige så är det väldigt svårt att vänja sig tillbaka till trångsyntheten här.
Sen är det väl med dig som med mig. Anledningen till att man först flyttade utomlands var ju att något var fel. Man söker otrygghet på något vis. Jag säger om mig själv att jag har en nomadgen. Den blir aldrig lycklig förutom när den får vandra.......

Är det otrygghet eller äventyr?
För mig är det en inspiration att se nya kulturer, lära sig hur skatt, bank, hyra mm funkar på olika ställen.
Jag mår inte bäst av en förutsägbar livssituation utan överraskningar, jag håller mig stimulerad och intresserad i en vardag med variation där nya saker finns att upptäcka och lära.

Otrygghet för mig är lika med fara. Att inte riktigt veta vad jag vill är inte fara, att inte riktigt veta hur mitt liv kommer se ut om 6 månader är inte heller fara.
Men inget av det behöver ju innebära vårdslöshet :) jag skapar de förutsättningar jag kan för att kunna leva mitt liv så som det inspirerar mig mest.
 
KL

Nu försöker jag svara lite såhär alla på en gång igen.

Ja jag vet att jag skrev att det kunde ha varit underbart att bo på en vingård med min dåvarande pojkvän. Tro mig, jag funderar också vad fan jag tänkte där. Från första början visste jag innerst inne att vi inte var rätt för varandra och även fast jag länge var beredd på ett uppbrott blev jag ändå ledsen och tom, trots att jag inte hade rätta känslorna för honom (det är bl.a. en orsak till varför jag misstänker borderline, för att uppbrott tar extremt hårt på mig).
Men jag och mitt ex är fortfarande väldigt bra vänner och har kontakt varje dag, likaså med hans familj.

Och det här med att inte vara konstig eller okonstig, att vara likadan som alla andra. I Österrike finns ingen Jantelag och det är något jag verkligen värdesätter. Jag vet att jag kan vara svår ibland när jag är deppig, men jag vet också att jag är alldeles underbar och jag är JAG och det finns ingen annan som mig. Från att ha varit typiskt "lagom" kan jag med så mycket stolthet säga att jag är så sjukt jävla bra på mitt arbete och den som får ha mitt i sitt team kan skatta sig lycklig. Hade jag aldrig kommit ifrån denna jantelag skulle jag inte kunna säga något sånt idag.
Ja, jag är jätteledsen över att killen jag dejtade inte hör av sig oftare och jag tvivlar på att han tänker på mig lika mycket som jag tänker på honom. MEN, jag vet också att det är hans förlust att han inte tog diamanten (aka mig) som fanns framför hans ögon.

Mitt mående kan svänga EXTREMT snabbt. Som idag till exempel. Jag har gått runt i morgonrock hela dagen och bara känt mig likgiltig. Och hela tiden får jag från familjen höra "Du kan väl ändå försöka vara LITE glad nu när du är hemma", "Du drar verkligen ner humöret för oss andra också" eller "Du är så lat, du gör ju ingenting."
Jag har verkligen försökt idag. Systerns barn har varit här och vi har bakat och klätt julgranen och jag blir så besviken på mig själv för att jag inte ens kan låtsats. Det är som om hela kroppen tar emot när jag ska skratta, det går bara inte.
Men jag lyckades få tid hos en kurator i början av januari men jag hoppas på ett återbud så jag får komma tidigare för jag håller på att gå sönder.

Att få jobb här uppe i norr är svårt om man inte har utbildning. Det är t.o.m svårt att få jobb inom handels trots att jag har så många års erfarenhet. Har man tur man kan få en extratjänst, men heltid är bara att glömma.
Att gå en utbildning för att kunna bli butikschef känns onödigt då jag har arbetat som supervisor och många gånger hoppat in då butikschefen varit borta. Visst, kan vara fint att ha på papper, men jag vill inte slänga ut pengar då jag lika gärna kan få butikschefstjänst i Österrike utan utbildning (vanligtvis kräver de utbildning men svenskar har en liten fördel).

Jag har fått höra att jag borde ta städjobb eller jobb i matvarubutik, och jag vet att det här låter extremt dumt, men jag är rädd för att bli ännu mer nedstämd då. Att komma från Österrike och ett stort namn inom modevärlden för att ta ett sånt jobb... Jag kan inte, det skulle bara kännas som ett misslyckande. Jag vet, oerhört dumt men det är så jag känner.

Jag vet också att jag kan tycka Sverige är superbra när jag är i Österrike och tvärtom, men det tycker jag många som utvandrat gör. I somras var jag hemma nästan en månad och jag var verkligen lycklig då, MEN vid den tidpunkten vantrivdes jag inte på mitt jobb, förhållandet till min dåvarande pojkvän var helt ok, för första gången någonsin bråkade inte jag och min syster och bara i ren allmänhet kände jag mig nöjd med både mig själv och tillvaron.
Självklart saknade jag Sverige något oerhört när jag åkte tillbaka till Österrike. Strax efteråt började arbetsklimatet bli riktigt dåligt, det knakade ordentligt i fogarna mellan mig och exet och allt blev bara... mindre bra. Då var det inte så konstigt att jag bestämde mig för att flytta till Sverige.

Tror att nån skrev om svensk sjukvård också eller liknande? (förlåt, men är extremt mosig i huvudet så jag förstår om jag skriver osammanhängande). Är det något en hypokondriker som jag saknar så är det sjukvården i Österrike! Den är underbar, bra mycket bättre än Sveriges. Hade jag gått till läkaren i Wien idag och bett om att få träffa en terapeut hade jag fått en remiss samma dag och tid för samtal redan nästa dag.
Blir man arbetslös går man bara till arbetsförmedlingen och anmäler sig. Någon a-kassa behöver man inte betala till, utan man får ersättning ändå. Och lider man av depression är de oerhört förstående och ber en att fokusera på sig själv utan att man får bidraget indraget.

Äh, @Agapi åk tillbaks i vår vettja och töm staden på allt den har att erbjuda dig. Livet är för kort för att sitta och ångra sig. Omge dig med människor som tycker om att se dig göra saker som gör dig lycklig.
Är du där och märker att det inte var rätt beslut så finns det inget som stoppar dig från att göra om en Sverigeflytt, no big deal, och den gången drar du förhoppningsvis isåfall inte runt i morgonrock på dagarna ;)

Att längta efter något man inte tror man kan få eller nå är så ofta förvirrande. Men bestämmer man sig och agerar på det blir det ofta enklare att sortera vad man vill och är beredd att göra från rädslan att förlora något som bara är en dröm :)
 
Att få jobb här uppe i norr är svårt om man inte har utbildning. Det är t.o.m svårt att få jobb inom handels trots att jag har så många års erfarenhet. Har man tur man kan få en extratjänst, men heltid är bara att glömma.
Jag tycker att du skall bo där du har jobb.
Just nu så är det i Österrike så då får det bli där.
Nästa gång du försöker att flytta "hem" till Sverige så skall du se till att ha ett jobb där först.
Så att det inte blir så jobbigt.
Din familj verkar dessutom inte att vara snäll så att stanna för den är nog meningslöst.
 
Jag tycker att du skall bo där du har jobb.
Just nu så är det i Österrike så då får det bli där.
Nästa gång du försöker att flytta "hem" till Sverige så skall du se till att ha ett jobb där först.
Så att det inte blir så jobbigt.
Din familj verkar dessutom inte att vara snäll så att stanna för den är nog meningslöst.

Fast om TS är en jätteduktig butikssäljare/butikschef, så finns det garanterat jobb i Sverige. Framförallt i städerna. Att flytta till Österrike för att få möjlighet att få jobb i butik är verkligen att gå över ån efter vatten. Däremot får man kanske räkna med att det tar lite längre än en vecka att få napp, det tror jag gäller de flesta ställen där man inte har ett omfattande nätverk.

Saken är väl att det inte precis varit så att TS har verkat särskilt nöjd och lycklig i Wien heller, minst sagt. Livet i Wien verkar ju verkligen ha funkat sådär, och av inläggen på buke att döma mellan varven mest liknat ett gatlopp mellan ickefungerande arbetsgivare, pojkvänner och vänner.

Man kan säkert bli lycklig i Wien, likaväl som på andra ställen, men då tror jag att man där precis som på andra ställen måste hitta någon sorts långsiktighet och struktur i tillvaron. Ingen orkar springa gatlopp för evigt.
 
KL

Nu försöker jag svara lite såhär alla på en gång igen.

Ja jag vet att jag skrev att det kunde ha varit underbart att bo på en vingård med min dåvarande pojkvän. Tro mig, jag funderar också vad fan jag tänkte där. Från första början visste jag innerst inne att vi inte var rätt för varandra och även fast jag länge var beredd på ett uppbrott blev jag ändå ledsen och tom, trots att jag inte hade rätta känslorna för honom (det är bl.a. en orsak till varför jag misstänker borderline, för att uppbrott tar extremt hårt på mig).
Men jag och mitt ex är fortfarande väldigt bra vänner och har kontakt varje dag, likaså med hans familj.

Och det här med att inte vara konstig eller okonstig, att vara likadan som alla andra. I Österrike finns ingen Jantelag och det är något jag verkligen värdesätter. Jag vet att jag kan vara svår ibland när jag är deppig, men jag vet också att jag är alldeles underbar och jag är JAG och det finns ingen annan som mig. Från att ha varit typiskt "lagom" kan jag med så mycket stolthet säga att jag är så sjukt jävla bra på mitt arbete och den som får ha mitt i sitt team kan skatta sig lycklig. Hade jag aldrig kommit ifrån denna jantelag skulle jag inte kunna säga något sånt idag.
Ja, jag är jätteledsen över att killen jag dejtade inte hör av sig oftare och jag tvivlar på att han tänker på mig lika mycket som jag tänker på honom. MEN, jag vet också att det är hans förlust att han inte tog diamanten (aka mig) som fanns framför hans ögon.

Mitt mående kan svänga EXTREMT snabbt. Som idag till exempel. Jag har gått runt i morgonrock hela dagen och bara känt mig likgiltig. Och hela tiden får jag från familjen höra "Du kan väl ändå försöka vara LITE glad nu när du är hemma", "Du drar verkligen ner humöret för oss andra också" eller "Du är så lat, du gör ju ingenting."
Jag har verkligen försökt idag. Systerns barn har varit här och vi har bakat och klätt julgranen och jag blir så besviken på mig själv för att jag inte ens kan låtsats. Det är som om hela kroppen tar emot när jag ska skratta, det går bara inte.
Men jag lyckades få tid hos en kurator i början av januari men jag hoppas på ett återbud så jag får komma tidigare för jag håller på att gå sönder.

Att få jobb här uppe i norr är svårt om man inte har utbildning. Det är t.o.m svårt att få jobb inom handels trots att jag har så många års erfarenhet. Har man tur man kan få en extratjänst, men heltid är bara att glömma.
Att gå en utbildning för att kunna bli butikschef känns onödigt då jag har arbetat som supervisor och många gånger hoppat in då butikschefen varit borta. Visst, kan vara fint att ha på papper, men jag vill inte slänga ut pengar då jag lika gärna kan få butikschefstjänst i Österrike utan utbildning (vanligtvis kräver de utbildning men svenskar har en liten fördel).

Jag har fått höra att jag borde ta städjobb eller jobb i matvarubutik, och jag vet att det här låter extremt dumt, men jag är rädd för att bli ännu mer nedstämd då. Att komma från Österrike och ett stort namn inom modevärlden för att ta ett sånt jobb... Jag kan inte, det skulle bara kännas som ett misslyckande. Jag vet, oerhört dumt men det är så jag känner.

Jag vet också att jag kan tycka Sverige är superbra när jag är i Österrike och tvärtom, men det tycker jag många som utvandrat gör. I somras var jag hemma nästan en månad och jag var verkligen lycklig då, MEN vid den tidpunkten vantrivdes jag inte på mitt jobb, förhållandet till min dåvarande pojkvän var helt ok, för första gången någonsin bråkade inte jag och min syster och bara i ren allmänhet kände jag mig nöjd med både mig själv och tillvaron.
Självklart saknade jag Sverige något oerhört när jag åkte tillbaka till Österrike. Strax efteråt började arbetsklimatet bli riktigt dåligt, det knakade ordentligt i fogarna mellan mig och exet och allt blev bara... mindre bra. Då var det inte så konstigt att jag bestämde mig för att flytta till Sverige.

Tror att nån skrev om svensk sjukvård också eller liknande? (förlåt, men är extremt mosig i huvudet så jag förstår om jag skriver osammanhängande). Är det något en hypokondriker som jag saknar så är det sjukvården i Österrike! Den är underbar, bra mycket bättre än Sveriges. Hade jag gått till läkaren i Wien idag och bett om att få träffa en terapeut hade jag fått en remiss samma dag och tid för samtal redan nästa dag.
Blir man arbetslös går man bara till arbetsförmedlingen och anmäler sig. Någon a-kassa behöver man inte betala till, utan man får ersättning ändå. Och lider man av depression är de oerhört förstående och ber en att fokusera på sig själv utan att man får bidraget indraget.

Att som vuxen och arbetslös flytta hem till föräldrarna på obestämd framtid kan ta knäcken på den mest stabila. I synnerhet med tanke på den press din familj tycks sätta på dig i hur du ska vara och vad du ska göra.

Du fastnar mycket i att det är fel på den svenska lagom- och jantekulturen. Jag kan inte låta bli att undra om det inte är mer relaterar till er familjekultur än den svenska nationalkulturen. För Sverige må vara ett mellanmjölksland, men Sverige är samtidigt väldigt individualustiskt. Det dominerande draget i den svenska kulturen är att du kan göra vad du vill och bli vad du vill, inte som i mer kollektivistiska kulturen där familjen är överordnad individen. Du får det att låta som att den svenska jantekulturen är någon slags generell tvångströja i Sverige, så är det inte. Det finns många svenskar med gott självförtroende, massa framåtanda och ambitionen att lyckas, och som får göra det. Jag tror inte att det är Sverige som land eller kultur som begränsar din möjlighet till välmående, jag tror du hittar problemen mycket närmare, hos dig själv och i din närmsta omgivning.

Det jag vill ha sagt är att jag tror du gör fel i att haka upp dig på
Sverige vs. österrike. Du kan säkert hitta ett liv att trivas med på båda platserna. Istället för att fastna i detaljer som samhällssystem så ta fasta på faktorer som påverkar dig i egentlig mening, som din relation till dig själv, till andra människor och till din omgivning.

Som förutsättningarna är nu har du nog bättre möjligheter till välmående i Österrike, där du har bättre chans till ett utvecklande jobb och du slipper familjens krav och förväntningar, men för välmående i längden tror jag att du måste hitta en inre trygghet. Den med inre trygghet är inte beroende av en specifik plats för att må bra och begränsas inte heller i stor utsträckning av kulturella särdrag.
 
Fast om TS är en jätteduktig butikssäljare/butikschef, så finns det garanterat jobb i Sverige. Framförallt i städerna. Att flytta till Österrike för att få möjlighet att få jobb i butik är verkligen att gå över ån efter vatten. Däremot får man kanske räkna med att det tar lite längre än en vecka att få napp, det tror jag gäller de flesta ställen där man inte har ett omfattande nätverk.

Saken är väl att det inte precis varit så att TS har verkat särskilt nöjd och lycklig i Wien heller, minst sagt. Livet i Wien verkar ju verkligen ha funkat sådär, och av inläggen på buke att döma mellan varven mest liknat ett gatlopp mellan ickefungerande arbetsgivare, pojkvänner och vänner.

Man kan säkert bli lycklig i Wien, likaväl som på andra ställen, men då tror jag att man där precis som på andra ställen måste hitta någon sorts långsiktighet och struktur i tillvaron. Ingen orkar springa gatlopp för evigt.

Kanske i storstäderna, men inte här. Jag har sökt jobb sedan jag bestämde mig för att flytta, alltså för 3 månader sedan, och var övertygad om att jag skulle få jobb. Men inte en enda arbetsgivare har hört av sig...
Nu har jag blivit erbjuden två arbetsintervjuer för butikschefstjänster i Wien och det är båda ett företag som jag jobbat fem år för i Sverige, så jag vet att det är ett bra företag.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Man kan säkert bli lycklig i Wien, likaväl som på andra ställen
Jag tror att en bra start på det är att ha ett jobb oavsett var man är.
Och att söka från en fin position i Österrike i stället för från arbetslöshet i Sverige ger nog en bättre förutsättning även i Sverige.
Bättre att vara olycklig och välavlönad än olycklig och pank.
 
Kanske i storstäderna, men inte här. Jag har sökt jobb sedan jag bestämde mig för att flytta, alltså för 3 månader sedan, och var övertygad om att jag skulle få jobb. Men inte en enda arbetsgivare har hört av sig...
Nu har jag blivit erbjuden två arbetsintervjuer för butikschefstjänster i Wien och det är båda ett företag som jag jobbat fem år för i Sverige, så jag vet att det är ett bra företag.

Jag tror att det kan vara svårt att få ett butiksjobb i Sverige från Österrike, och du har väl bara varit i Sverige i en vecka, om jag förstod det rätt? Däremot, jag vet ju inte var du bor, men om du bor någonstans där det inte finns butiker utöver den lokala mataffären eller liknande, så håller jag med dig om att det kan vara knepigt, finns det inga butiker och varuhus så finns det såklart heller inga butiksjobb. I så fall får du kanske välja om du vill flytta till det jobb du vill ha, eller anpassa yrket till de jobb som finns på din hemort.

Kan du tänka dig att bo någon annanstans än din hemort och Wien? Kan du tänka dig att göra något annat än att jobba som butikssäljare?

För om du bara kan tänka dig butiksjobb, och såna jobb inte finns på din hemort, och det enda andra stället på planeten du kan tänka dig är Wien, då håller jag med dem i tråden som rekommenderat en flytt tillbaka till Wien. Eftersom du heller inte vill plugga, som jag förstått det?

Om det finns en enda sysselsättning du kan tänka dig, nämligen butikssäljare, och två möjliga bostadsorter du kan tänka dig, nämligen hemorten och Wien, varav bara Wien erbjuder möjlighet till butiksjobb, då måste du ju bo i Wien om du inte vill bli långtidsarbetslös. Och det är väl inte riktigt ett alternativ.
 
När jag läser tråden så får jag intrycket av att du TS styrs väldigt mycket utifrån, från din omgivning, både praktiskt och socialt? Det låter otroligt komplicerat att förhålla sig till alla eventualiteter som du bollar med. Är det möjligt för dig, tror du, att ta en paus från alla dessa aspekter och försöka känna efter ordentligt vad som faktiskt är viktigt för dig och vad du vill värdera? Man kan aldrig få ett liv som är optimalt på alla punkter, man måste alltid kompromissa i en eller annan form. Då gäller det att ha en egen inre kompass som hjälper till med riktningen.

Så vad har du mått bra av tidigare när det gäller relationer, arbetsbelastning, utmaningar, mm? Vilken sorts liv är bra för dig om du är ärlig mot dig själv och bortser från vad allt runt omkring erbjuder/hindrar?
 
När jag sitter och läser tråden så undrar jag bara VARFÖR flyttar man hem när man bor i en sån fantastisk stad där man har såna fina jobb att välja mellan och är en sån fantastiskt duktig arbetare? Jo, jag har läst alla gamla trådar också.
Det är nåt som jag inte får ihop.
 
Jag utgick från att du hade en större trygghet i Sverige och på sätt hade mer utrymme här för att förändra det som behöver förändras i ditt liv. Men har du din trygghet i Wien så är det ju inget som hindrar att du flyttar tillbaka och börjar om där.

Sen förstår jag inte riktigt det där med att dina (tidigare) vänner i Wien har flyttat och du därför mist dom. Det finns så många möjligheter att hålla kontakt med vänner. När jag har förlorat en vän så har jag aldrig upplevt att det berott på fysiskt avstånd.
 
Och du, istället för att läsa in så mycket i TS känslor så skulle du ju kunna läsa TS tidigare trådar!
Om du läst MINA inlägg hade du sett att jag HAR läst hennes trådar :grin:. Jag vidhåller att hon utifrån vad hon skriver bör bo utomlands. Jag vidhåller att hon verkar trivas sämre i Sverige och jag vidhåller att hon får känna så, det är nog ganska vanligt tror jag, även om man läser den här tråden.

lite ot Jag tror att om man inte trivs i Sverige är det väldigt lätt att se det som jantelagens land. Jag har bara bott i tre länder under tre kortare perioder i mitt liv, men för min egen del så har jag inget positivt att säga om svenskarna rent allmänt som folkslag, om jag jämför med de andra länder jag bott i. Sedan vad det beror på... Tja, jag vet inte, men på något sätt känns det verkligen som att många svenskar är missunsamma, avundsjuka och har mentaliteten, "Du får tycka vad du vill så länge du tycker rätt". Och "Du får göra som du vill så länge du gör som jag". Faktum är att min man, från mellanöstern, känner likadant efter fyra månader i Sverige (och då har han studerat tre år i Oxford, bott och jobbat i Wien, Malta och Slovakien, så han har också kunnat jämföra mellan olika folkslag och kulturer). Som sagt, att bo utomlands funkar inte för alla och en del kommer hem och är nöjda med det medans många av dem som flyttar hem ångrar sig grovt...

KL

Nu försöker jag svara lite såhär alla på en gång igen.

Ja jag vet att jag skrev att det kunde ha varit underbart att bo på en vingård med min dåvarande pojkvän. Tro mig, jag funderar också vad fan jag tänkte där. Från första början visste jag innerst inne att vi inte var rätt för varandra och även fast jag länge var beredd på ett uppbrott blev jag ändå ledsen och tom, trots att jag inte hade rätta känslorna för honom (det är bl.a. en orsak till varför jag misstänker borderline, för att uppbrott tar extremt hårt på mig).
Men jag och mitt ex är fortfarande väldigt bra vänner och har kontakt varje dag, likaså med hans familj.

Och det här med att inte vara konstig eller okonstig, att vara likadan som alla andra. I Österrike finns ingen Jantelag och det är något jag verkligen värdesätter. Jag vet att jag kan vara svår ibland när jag är deppig, men jag vet också att jag är alldeles underbar och jag är JAG och det finns ingen annan som mig. Från att ha varit typiskt "lagom" kan jag med så mycket stolthet säga att jag är så sjukt jävla bra på mitt arbete och den som får ha mitt i sitt team kan skatta sig lycklig. Hade jag aldrig kommit ifrån denna jantelag skulle jag inte kunna säga något sånt idag.
Ja, jag är jätteledsen över att killen jag dejtade inte hör av sig oftare och jag tvivlar på att han tänker på mig lika mycket som jag tänker på honom. MEN, jag vet också att det är hans förlust att han inte tog diamanten (aka mig) som fanns framför hans ögon.

Mitt mående kan svänga EXTREMT snabbt. Som idag till exempel. Jag har gått runt i morgonrock hela dagen och bara känt mig likgiltig. Och hela tiden får jag från familjen höra "Du kan väl ändå försöka vara LITE glad nu när du är hemma", "Du drar verkligen ner humöret för oss andra också" eller "Du är så lat, du gör ju ingenting."
Jag har verkligen försökt idag. Systerns barn har varit här och vi har bakat och klätt julgranen och jag blir så besviken på mig själv för att jag inte ens kan låtsats. Det är som om hela kroppen tar emot när jag ska skratta, det går bara inte.
Men jag lyckades få tid hos en kurator i början av januari men jag hoppas på ett återbud så jag får komma tidigare för jag håller på att gå sönder.

Att få jobb här uppe i norr är svårt om man inte har utbildning. Det är t.o.m svårt att få jobb inom handels trots att jag har så många års erfarenhet. Har man tur man kan få en extratjänst, men heltid är bara att glömma.
Att gå en utbildning för att kunna bli butikschef känns onödigt då jag har arbetat som supervisor och många gånger hoppat in då butikschefen varit borta. Visst, kan vara fint att ha på papper, men jag vill inte slänga ut pengar då jag lika gärna kan få butikschefstjänst i Österrike utan utbildning (vanligtvis kräver de utbildning men svenskar har en liten fördel).

Jag har fått höra att jag borde ta städjobb eller jobb i matvarubutik, och jag vet att det här låter extremt dumt, men jag är rädd för att bli ännu mer nedstämd då. Att komma från Österrike och ett stort namn inom modevärlden för att ta ett sånt jobb... Jag kan inte, det skulle bara kännas som ett misslyckande. Jag vet, oerhört dumt men det är så jag känner.

Jag vet också att jag kan tycka Sverige är superbra när jag är i Österrike och tvärtom, men det tycker jag många som utvandrat gör. I somras var jag hemma nästan en månad och jag var verkligen lycklig då, MEN vid den tidpunkten vantrivdes jag inte på mitt jobb, förhållandet till min dåvarande pojkvän var helt ok, för första gången någonsin bråkade inte jag och min syster och bara i ren allmänhet kände jag mig nöjd med både mig själv och tillvaron.
Självklart saknade jag Sverige något oerhört när jag åkte tillbaka till Österrike. Strax efteråt började arbetsklimatet bli riktigt dåligt, det knakade ordentligt i fogarna mellan mig och exet och allt blev bara... mindre bra. Då var det inte så konstigt att jag bestämde mig för att flytta till Sverige.

Tror att nån skrev om svensk sjukvård också eller liknande? (förlåt, men är extremt mosig i huvudet så jag förstår om jag skriver osammanhängande). Är det något en hypokondriker som jag saknar så är det sjukvården i Österrike! Den är underbar, bra mycket bättre än Sveriges. Hade jag gått till läkaren i Wien idag och bett om att få träffa en terapeut hade jag fått en remiss samma dag och tid för samtal redan nästa dag.
Blir man arbetslös går man bara till arbetsförmedlingen och anmäler sig. Någon a-kassa behöver man inte betala till, utan man får ersättning ändå. Och lider man av depression är de oerhört förstående och ber en att fokusera på sig själv utan att man får bidraget indraget.
Som sagt ts, jag förstår dig precis. Saknar förövrigt sjukvården i det land jag bodde i också, är väl lite så överhuvudtaget att Sverige var världsledare inom både sjukvård och skola och välfärd för 20 år sedan, många länder är på väg ikapp, och förbi också. Jag bävar till exempel själv över att eventuellt behöva sätta mina barn i svensk skola som den ser ut idag och jag hoppas verkligen jag slipper det... Och med den kris i svensk politik som är just nu känns det ju inte som att det kommer att stabiliseras på ett bra tag.

Jag tycker inte du ska lyssna på din familj, som många andra skriver verkar de inte vara mycket att hänga i julgranen i alla fall. Sedan får du ju fundera på vad som gör dig lyckligast. Problem kommer ju finnas överallt - men jag tror som många andra att om man har allt i Sverige och familjen betyder något enormt för en, då söker man sig inte utomlands. Det behöver ju inte bero på otrygghet utan kan lika gärna bero på något helt annat som flera är inne på... Känn efter över jul och nyår var du helst vill bo - och strunta i vad din familj säger, de är inte de som ska ångra sig resten av livet om du tackar nej till något som du egentligen hellre vill göra. Oavsett vad det är.
 
Då kan du läsa inlägg 45 också där jag skriver att jag känner igen ts, har läst trådarna och vidhåller min åsikt.

Du menar att du skrev att du kände igen trådarna, inte att du läst dem. För mig är det verkligen inte glasklart att "känner igen" är detsamma som läst och satt sig in in. Så du kan spara ditt användande av :grin:-smileyn till ett annat tillfälle.

Hur som helst - sett vem ts är och känner igen trådarna. Anser fortfarande att man bor där man mår bäst.
 
Du menar att du skrev att du kände igen trådarna, inte att du läst dem. För mig är det verkligen inte glasklart att "känner igen" är detsamma som läst och satt sig in in. Så du kan spara ditt användande av :grin:-smileyn till ett annat tillfälle.
Jisses. Måste alltid ha rätt eller? Det räcker nu. Okej? Skulle tippa på att de flesta förstod om man skriver att man känner igen trådarna att man faktiskt vet vad det handlar om.... Jisses.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 068
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp