J*vla kärring!

D

Daydream

Jag kommer just från min lunchprommenad med jyckarna i parken. Jag låter dem alltid leka och hoppa runt i parken men håller dem under uppsikt. Då kommer en kärring fram och börjar gaffla med mig om att jag måste hålla hundarna kopplade. Hundarna har inte tagit den minsta notis om henne och hennes lill hund så jag tar det hela med ro och svarar att jag har dem under uppsikt. Hon fortsätter och menar på att det minsann finns sådana som är hundrädda också vidare. Jag säger till henne att eftersom att det här är den enda parken i den här delen av stan som man kan ha hundarna lösa i, utan att riskera att de springer ut på vägen, så får man väl gå en annan väg om man inte gillar hundar eftersom att man får ha hundar lösa om de är under uppsikt. Då blir hon rabiat och börjar att gapa om att det minsann är koppeltvång i hela Göteborg och att hundarna ska vara kopplade. Jag säger att det inte stämmer här, att koppeltvång gäller i Stockholm men inte i Göteborg. Hon fortsätter att stå på sig så till slut blir jag nästan lite osäker. Samtalet avslutas med att hon piper i väg. Och nu när jag kollar upp på Göteborgssidan under kommunal ordningsstadga så är det ju för f*n inget koppeltvång. Jag visste ju det men ändå blir man osäker när gamlingar kommer och gaggar!!
Nästa gång jag ser henne och hennes westie då ska hon allt få höra om sitt "koppeltvång".
 
Äsch ta det med ro och gå undan när hon kommer eftersom
hon är orolig.

Jag kan dessutom meddela att på Långholmen i Stockholm
får man ha hundarna lösa. Det är som en enda stor hundrastgård. Men annars så bör man ha hunden kopplad.

Helt enkelt, Gör mot andra som du vill att dom ska göra mot
dem så skulle världen vara ljusare!
 
Är det samma regler på Gärdet i Sthlm? Där har ju ALLA sina hundar lösa.
 
Fy farao... :crazy: Vilken tant!

Hände liknande för mig i somras när vi vart på långtur så red vi på en stig, så kom en kärring ut och var helt galen. Hon vart så arg så hon hade tårarna i halsen... Hon började gapa om att det var allemansrätt och att vi inte fick rida där. För att folk kunde vara rädda för hästar osv. Allemansrätt babblade hon om hela tiden... :confused:
Det dessa tanter behöver är att läsa på lite, den tanten du träffade på behöver läsa på om koppeltvång :p
Och den jag träffade på om vad allemansrätt egentligen betyder! haha! :rofl:

Ha det fint, och hoppas du inte träffar på henne igen... ;)

/Frida

_____________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
jag är ägare till en hundagressiv hund och jag måste säga att vi möter sorgligt lite respekt och förståelse från andra hundägare. vissa måste promt ha sina hundar lösa överallt, och att de står ett par meter ifrån räknas visst inte som att störa. problemet är att min hund får PANIK om en annan hund kommer så nära. nu säger jag inte att du är sån, men efter att ha mött tillräckligt många av den sorten blir man lätt irriterad på folk som tvunget ska ha sina hundar lösa på populära promenadställen.
 
Min favoritkommentar: Konstiga folk finns det gott om.
Hon tillhörde väl dom, jag vet tex en tant som flera gånger kommit ut och skrikit på mig och min kompis när vi ridit på ett fält att vi inte fick det. Det var bara det att vi kollat med ägarna som inte använde ängen om det var ok att rida över den och det var helt ok! Men lik förbannat så kom den där kärringen ut å gormade :smirk:

Men jag hoppas att ditt "Nästa gång jag ser henne och hennes westie då ska hon allt få höra om sitt "koppeltvång"." inte hade nåt nedlåtande om westisar i sig bara, för då får du med mig å göra ;)
 
Har varit med om liknande. Fast där var det en hundrädd, som först gick ca 100 meter bort. Min vovve sprang lös och lekte med en pinne. Då går den hundrädda fram till oss och säger att hundar måste hållas kopplade. Jag förklarar att om man har dem under uppsikt (vilket jag hade, min vovve brydde sig inte ens om henne) så behövs det inte och då blir hon sur. Men jag menar, vad var hon tvungen att gå fram till mig och min hund för då!?!?!
Att en del hundar är aggressiva vet jag och det accepterar jag.
Om jag ser att min hund tänker "smita" för mig så ropar jag in henne. Hon är 8 år och har aldrig stuckit hittills!
 
förstår dig.. brukar vara ute å gå med en schäfer, som är väldigt agressiv mot andra hundar, han blir helt tokig så fort han ser en annan hund.. tror inte att han får panik, men jag däremot!! ujuj :crazy:
då önskar jag verkligen att folk kunde koppla sina hundar, för visst kan det vara så att hundar kan provocera varandra så att det leder till bråk?
morfars hund var expert på att reta upp andra hundar :smirk:
 
Det kan jag inte svara på och efter att ha surfat runt så
ska man kontakta stadsdelskontoret(Östermalm) och de kan
hänvisa till hundrastplatser, men generellt ska man ha
hunden kopplad i sthlms stad.
 
:devil: :devil:jag personligen :devil: :devil:HATAR SÅNNA GAMLINGAR :devil: :devil:som kommer och GNÄLLER jag kan strypa DOM alli hop :devil: :devil: satans gnäll kärringar omm dom nu skaffar en sån liten dam vippa kan dom gå där de passar dom det är offtast dom som börjar bjäbba så hundarna blir nyfikna NÄ jävla KÄRRING :devil: dom har inget bättre för sig och kan inte skapa någon annan kon´takt för ingen vill ha med dom att göra :devil: OOOOOOOOooooooooo blir så satans arg när jag läser sånt ....... :mad:
 
Jo, jag är nog en sådan hundägare är jag rädd. Jag anser att det är ägaren till den hundilskna hunden som får anpassa sig. Är hunden så opålitlig att den inte kan vistas där det finns risk för att andra hundar kommer för nära då ska den faktiskt ha munkorg. Det kan ju faktiskt vara en valp som blir jätteglad över att se en annan hund och kommer sättande...
 
Taskigt för valpen, men jag anser inte att det är varken mitt eller min hunds fel. Folk får hålla ordning på sina egna hundar så håller jag ordning på mina. Risken att valpen möts av min fot är dock mer överhängande än att den blir biten av min hundilskna tik.
 
min hunds koppel är ca 1.5 meter långt. längre än så kommer hon inte. och jag har god lust att låta henne hugga det som kommer innanför vår sfär, men jag gör det inte pga att hon kanske skulle kunna bli skadad, det strikta ägaransvaret osv. men det är ditt förbannade ansvar att se hålla undan din hund. valpar är oftast mycket försiktigare än vuxna hundar och än så länge har vi aldrig haft problem med att valpar kommit för nära. MEN, varje gång det händer, att en annan hund kommer för nära, då backar vi månader i vår träning. det har varit uppe i tidigare trådar, om du i så fall skulle kunna bli ersättningsskyldig för eventuella psykiska skador din hund åsamkar min hund. vad vi kom fram till minna jag inte. men kanske är det värt att tänka på för din del, då en sådan "behandling" knappast är gratis.
 
Det verkar inte som att du är medveten om att en hund som visat benägenhet att bita enligt lag ska förses med munkorg...
Dessutom är hela ditt resonemang kring strikt ansvar förfelat. Om din hund blir biten och får en skada som ska åtgärdas veterinärt då ska den orsakande hundens ägare debiteras. Mentalträning ingår inte i detta - hur skulle du kunna bevisa saken även OM det nu skulle kunna göras, vilket det inte kan?
Att en hund kommer fram och viftar på svansen och den andra hunden blir rabiat är inget som regleras av den lagstiftningen. Det gäller bara fysiska skador.
Och det gäller även om hunden som biter är kopplad och den andra lös, det kanske du skulle tänka på.
 
det finns ingen sån lag. jag känner folk vars hundar bitit människor, de har blivit polisanmälda men inte har de behövt sätta på munkorg. dessutom är min hund kopplad, och det brukar räknas som en tillräckligt stor försiktighetsåtgärd. hon kommer ju inte fram till den andra hunden, utan det är den andra hunden som kommer fram till henne. dessutom är det nog inte helt ovanligt att normalt snälla hundar känner sig trängda och hugger för att markera när en annan hund kommer fram till dem när de är kopplade.
 
Det står uttryckligen i lagen om tillsyn av hundar och katter att det ska vara så. Sedan att det inte tillämpats i ditt fall är en annan femma...
 
det står också att man ska ha full koll på sina djur vilket du tydligen missat. vi har inte blivit anmälda, men jag vet de som har, och det enda som sagts var att hundarna skulle hållas kopplade. frågan är om inte du också riskerar att bli anmäld om dina hundar inte lyder utan springer fram till någon.
 
Daydream har rätt. Lagen är sådan. Men det är inte säkert att du blir "dömd" till att din hund ska bära munkorg ifall den biter någon.
 
men lagen säger också att hon måste ha kontroll över sina hundar. de får inte springa fram till mig. alltså, om båda gör som de ska och har koll på sina hundar kommer ingen skada att ske. tyvärr är det folk som tänker som henne (?) som förstör så otroligt mycket för oss. vi tränar och tränar och går till kiropraktor och allt möjligt (kommer kosta mig tusentals kr), men så kommer det någon som tvunget ska ha sin hund lös i bostadsområdena, eller i populära parker, och vips halkar vi ner till noll igen. tänk om folk hade kunnat visa lite mer respekt! så mycket trevligare hundägandet hade kunnat bli!
 
Det har du rätt i. Det jag ville säga är att om din hund blir biten av en framsprigande hund är det den andra hundägarens ansvar, men skulle din hund (fast den är kopplad) bita den framspringande hunden, så är det ditt ansvar och du som får stå för ev vetkostnader.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 493
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Lite dålig rubrik, och jag minns inte om jag skrivit om denna "dam" innan. Är inte så aktiv här längre, men när frågorna kommer så blir...
Svar
17
· Visningar
1 993
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 834
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp