Bukefalos 28 år!

Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

bigganl

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på dem någon gång och ni har säkert värdefulla tankar om detta. Jag har uppenbarligen ingen bra strategi eftersom det fungerar dåligt.

Vad tänker ni om detta?
Jag gick ut med hundarna idag. Den lilla (som är i trotsperiod de luxe) har jag kopplad och den stora lös. Den stora är helt menlös, älskar människor och djur och kommer på inkallning så att ha honom lös är inga problem. Vi bor i skogen och det är bara några hus längre bort på vägen vilket gör att det är väldigt lite trafik och att vi mycket sällan möter människor. En och annan svampplockare i svamptider förstås. Hur som helst. Jag är ca 100 m hemifrån då jag ser på hundarna att det kommer någon/något från andra hållet. Jag tittar för att se vad. Då hör jag ett vrål -koppla hunden för fan!!! Det är verkligen ett illvrål. Jag säger lugnt att jag inte har koppel till honom, men att jag ska kalla in honom. Killen har barnvagn med sig och en springerspaniel i koppel. Jag ser då att detta är samma kille som för ett par år sedan kom joggande med den hunden och min hund låg framför stallet. Den gången lät han sin kopplade hund springa fram till min som då reste sig upp. Den gången blev killen helt galen och vrålade att min hund skulle gå hem. Jag sa till honom att han är så hemma han kan bli och att han skulle sluta skrika för det skrämmer/stressar hundarna. Han skakade bara på huvudet och fortsatte vråla att jag inte var klok. Jag trodde då att killen skulle undvika vår väg eftersom det finns hur mycket vägar som helst och han uppenbart inte gillade vår hund. Jag misstänker att han är rädd för honom. Men jg har sett honom komma joggande här ibland även efter detta, men då har jag sett honom från bilen.
Hur som helst. Det var den gången.

Nu fortsatte han vråla och skrek att jag inte är klok i huvudet som har hunden lös eftersom den är farlig. (!!!) Han vrålar att han huggit hans hund tidigare så han vet ju att den är farlig. Jag försöker då säga att han aldrig huggit. Att han reste sig när hans hund sprang fram till honom det tidigare tillfället är normalt och att han faktiskt reste ragg när killen skrek så. Men mer gjorde han inte. Han fortsätter vråla (så där som när människor tar i allt vad de har så att rösten spricker) att hans hund var kopplad. -se här! skriker han. -snöre! och håller upp kopplet.
Jag svarar att det hjälper inte att han har koppel om han ändå låter hans hund springa fram till andras hundar och inne på andras tomter.
Båda mina hundar reagerar på att han vrålar hela tiden. Den lilla börjar skälla och den stora stirrar på honom oavbrutet. (han sitter intill mig men han är spänd. Människor brukar ju inte bete sig så).
Mitt i detta låter han sin hund springa fram till/på min stora, som då reser sig och reser ragg samt morrar. Killen fortsätter vråla och jag tänker på barnvagnen. Det måste ju finnas ett barn där. Stackars barn. Jag tar undan min hund och då vrålar han igen att han har minsann sin hund i koppel.
Jag sitter still och småpratar med hundarna för att avleda uppmärksamheten från den skrikande människan som äntligen går därifrån. fortfarande vrålande att jag är sjuk i huvudet, en fara för allmänheten, borde polisanmälas osv, så så högt att jag är säker på att det hörs lång väg. (tur att grannarna börjat jobba igen).
Jag känner att jag blir heligt förbannad på idioten och säger högt att jag hoppas du skäms. Du ska vara vuxen och beter dig så jävla illa. Sen går jag.

Men... jag mår inte alls bra av sådant här. Det lägger sig som en klump i magen av obehag. Hur ska man tackla sånt här utan att det ska tära så på mig? Hur hade ni gjort? tänkt?
Att bli arg är inte bra, men jag kunde inte hålla mig. Jag försökte vara lugn och trevlig, men när han bara fortsatte blev jag bara mer och mer arg. Jag vill inte ödsla energi på att bli arg på sånt här. Det är så meningslöst.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Men jösses!

Han verkar vara rädd och helt irrationell, och det är väldigt svårt att bemöta en sån person på ett lugnt och samlat sätt.
Förstår att du tycker att det är obehagligt. Och eftersom vi bor i samma stad... Vilken plats handlar det om?



(Jag kan också tycka att det är jobbigt med stora lösa hundar, men det är på grund av att jag har hittills inte träffat på en enda som inte kommer fram till mina hundar.)
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Jag skulle gått. Bara tvärvänt och gått åt motsatt håll - rakt ut i skogen om jag så måste.
Idioter som denna är inte värt att bemöta med en blick ens en gång. Då gör du mötet mindre dramatiskt för din lille som dessutom slipper få lära sig att tagga upp.
Tänk bara på vad dina egna får ut av mötet (spända, irriterad matte osv) och skit i puckot.
Vänd från honom.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Jag tycker att Luff gav ett bra råd - att ge sig in i någon slags argument med hysteriska människor leder ingen vart. Jag förstår att du tycker att det var obehagligt men det bästa är nog att bara försöka skaka av dig det.

Däremot tycker jag att du gott kan stoppa på dig ett koppel(retrieverkoppel tar ingen plats alls) att hänga på den stora hunden för syns skull om någon skulle vilja det. För en hundrädd person, som man ju faktiskt kan stöta på även mitt i skogen, brukar det göra stor skillnad om en hund är kopplad eller lös.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

I en sån situation hade jag nog frestas att gå fram och ge karln en smäll för att få honom att vakna upp i verkligheten igen. Men det hade jag förstås inte gjort. :p

Jag hade faktiskt inte gjort så mycket mer än det du gjorde - med fullständigt trevlig ton, aldrig frestas att bli otrevlig eller hård i tonen. Och går det inte att nå fram så gör det inte. Då hade jag struntat i honom, bemött honom vänligt nästa gång, och nästa, och bevisat att jag hade kontroll på mina hundar genom att vistas med dem ute som jag alltid gjort, men kallat in när vi mötte honom förstås. Man kan ju också ha ett koppel med sig, eller dra lillhundens koppel igenom den löses halsband när gubben passerade för att visa god vilja. Jag respekterar folk hundrädsla och håller alltid i mina hundar om den jag möter önskar det.

Ibland är det bästa att bara vänta ut folk. Till slut orkar dom inte tjafsa mer. Antingen väljer dom att bara passera surt, vända eller gå nån annanstans - eller så släpper dom det. Jag hade inte deltagit i något tjafsande faktiskt. Vill folk skrika får dom göra det själva. Nu har jag iof inte haft oturen att träffa på så mycket skrikande folk - en och annan bonde samt hundfolk vars hundar givit sig på min (min går lös så det är alltid hans fel, även om det är deras hund som sitter fast i min hunds hals). Men mitt motto är att alltid vara så tillmötesgående jag kan och hoppas att dom lugnar sig med tiden. Det brukar dom göra, och är man trevlig brukar dom nästa gång också ha en trevligare ton till mig. Ibland kan man till och med bli promenadkompisar - har hänt mig. ;)
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Vet du vem han är?

För några år sen blev jag utskälld av en liknande idiot, fast kvinnlig. Jag var ute och red med mina 2 stora hundar (totalt ointresserade av allt vad vilt/hundar/folk innebär och lydiga) och ser denna kvinnan 2-300 meter framför mig, hur hon lastar ur en malle ur sin bil, lös. Men innan jag möter henne kommer det ett travekipage körandes och min häst tycker då att detta är det mest fasansfulla fruktanvärda monster hon nånsin sett och får en liten flipp. Den ena hunden går då upp på vägen igen - min häst hade förflyttat sig ut på en äng i virrvarret - för att komma undan den galna hästen. Allt går snabbt och jag är kvickt uppe på vägen med hundar och häst, jag och travkusken skojar lite med varandra och de travar iväg och jag mot kvinnan med hunden. Hon börjar vråla nästan direkt att jag ska koppla mina hundar, kom inte hit osv.
Jag valde att rida mot henne, tänkte att hon kan ju faktiskt sätta in sin hund i bilen, vad ska jag göra..? Hon fortsätter vråla, jag rider förbi henne med mina hundar, precis bredvid hästen och jag tror faktiskt hon vrålade efter mig också. Jag hade fattat om hon var hundrädd, hästrädd whatever, men hon hade sin egen hund LÖS :confused:

Eftersom jag kände mig ganska illa behandlad så tog jag ganska enkelt reda på vem hon var, som hundengagerad är det inte är särskilt svårt att lista ut vilka kvinnor som har malle i trakten. Jag fick reda på vem hon var, visade sig att hon var engagerad i en grann-BHK, så jag lyfte luren till deras ordförande som jag känner sen innan och förklarade hur jag såg på hela situationen och bad honom hälsa henne att om hon är så rädd för andra hundar får hon minsann uppföra sig själv. Hon hade inget svar, vidhöll att mina hundar var på väg fram till hennes (antagligen tolkade hon det så när min ena gick upp på vägen, trots att hon var 200 meter bort). Jag har aldrig mer sett henne, så hon kanske har valt annan rastplats...
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Om det inte funkar att vara trevlig så skulle jag helt sonika ta mina hundar och gå därifrån. Det går inte att resonera med idioter helt enkelt, man blir bara dummare själv.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Har några sånna här i skogen också:)
Jag svarar ej, de är hysteriska av någon annan anledning en dig/hundarna.
Vissa bara är så, mår dåligt.
Har en gubbe här som kommer ut och jagar mig om jag rider på fel sida av grusvägen(där der kommer 3 bilar om dagen)
Har också en äldre kvinna som är totalt borta från verkligheten, hennes stora schäfer brukar stå och vråla på våra hundar, de har staket och hunden springer längst med staketet och jagar oss, medans våra hundar smyger förbi så fint de kan, då kommer hon ut och vrålar hägre än sin hund att vi ska koppla hundarna innan hon ringer polisen.

Har exempel på många fler människor jag träffat som inte mår bra, men orkar inte dra upp de också:)

Men ja svara INTE , gå bara gå, de leder ingenstans att svara sånna där idioter.

Någon som är hundrädd kan man faktiskt visa att man håller i halsbandet eller något, för hundrädda kan låta otrevliga fast de bara är rädda.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Han kanske har varit med om nåt som gjort att han blivit rädd för stora hundar? Eller så har han blandat ihop din hund med någon annan hund som faktiskt gjort nåt mot hans hund och därav visar rädsla? Rädda människor kan ju bete sig irrationellt. Jag skulle nog vänligt och så lungt som möjligt förklarat att det inte var nån fara, sen hade jag nog bara gått därifrån, finns ingen anledning att stå kvar och ta skit, speciellt inte om hundarna blir stressade av det.

Sen tycket jag att om man har sin hund lös så kan man åtminstone koppla den när man passerar någon, oavsett hur snäll ens hund är, för den man möter kan inte veta hur lydig och snäll ens hund är. Det finns nämligen gått om puckon som släpper sina hundar trots att de har noll koll, och det är jättesvårt att veta huruvida den man möter ha pli på hunden eller ej. Jag personligen känner mig alltid lugnare när jag möter nån som har en kopplad hund jämfört med nån som har en lös hund, eftersom jag allt för många gånger har varit med om negativa händelser med lösa hundar.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Bortanför Alstets kyrka, in i skogen utspelade det sig.
Jag kan förstå om folk inte vill att en lös hund kommer fram, men i min värld är det bättre att dels stanna och sen ropa/säga att man inte vill att hunden ska komma fram, att man är osäker eller vad det nu handlar om. Om man bara kommunicerar blir det inga problem tycker jag.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Jag skulle gått. Bara tvärvänt och gått åt motsatt håll - rakt ut i skogen om jag så måste.
Idioter som denna är inte värt att bemöta med en blick ens en gång. Då gör du mötet mindre dramatiskt för din lille som dessutom slipper få lära sig att tagga upp.
Tänk bara på vad dina egna får ut av mötet (spända, irriterad matte osv) och skit i puckot.
Vänd från honom.

Jag hade grannens garage på ena sidan och en hästhage på andra sidan så det var svårt just där. Hade jag hunnit 50 meter till hade det gått utmärkt. Jag funderade faktiskt på just de du skriver. Om jag totalt ska ignorera människan nästa gång, men samtidigt så vill jag ju ha kommunikation och i så fall stänger jag den möjligheten. Samtidigt inser jag ju att hans beteende i vilkaet fall gör det omöjligt att kommunicera.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Jag har alltid koppel med/på den lilla så det är bara att göra en ögla av andra ändden och trä på, så har jag dem i samma koppel. Hade jag hunnit innan han kom framstormande hade jag gjort så, men jag blev lätt förvirrad. Det var som en attack. Mest förbannad blev jag för den lilla hunden har jag fått träna hund och människomöten med sedan han hamnade i sin trotsperiod. Han beter sig som om han blev hotad eller trängd bara någon tittar på honom. Han går upp i energi mycket. De sista veckorna har det varit mycket bättre vilket kändes väldigt bra. Nu är jag rädd att vi i te får börja om på noll utan på minus. :(
Det här är inget möte jag vill att han ska minnas.
Bara att få den stora hunden spänd. Det är en bedrift. Det har bara hänt en gång tidigare att han reagerat så på en människa och det var samma karl för två år sen.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Hade jag bara fått chansen så hade hunden varit ur vägen innan han kom fram men han började vråla innan jag ens hade sett honom, tyvärr. Jag vill inte att mina hundar springer fram till människor.
Han verkar rädd på sätt och vis, men han joggar rakt fram till min hund och håller en egen i koppel så jag vet inte hur rädd han är.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Lady-vip:
Vad skönt att hon inte kommit tillbaka. Jag blir liksom perplex i sådana situationer. Frustrerande när man inte når fram. I värsta fall kan det ju bli en farlig situation.
Jag vet inte vad han heter eller så men han bor i bostadsområdet 4 km härifrån. Jag brukar se honom i affären. Där beter haan sig som en normal människa. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

KL
Jag drar slutsatsen att jag trots allt borde strunta i honom nästa gång. Ja, det kan ju inte gå sämre i alla fall. ;)
Tack för er input!
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Har hakat på ett tvillingkoppel på lillens koppel så nu kan jag snabbt koppla båda OM jag skulle råka på galningen igen., :)
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Men vilken idiot....:o

vi kan väl träna hund/människamöten du o jag nångång också om det passar...mina är superbra hundar ( ja den gamle blir nog inte med)
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Tror inte att Hunden är hans egentliga problem, men han projicerar sin ilska/rädsla på just den situationen.

Håller med övriga. Backa bara, och gå därifrån. Att börja argumentera är meningslöst. Folk som vrålar i affekt kan inte resonera förrän de varvat ned.
 
Sv: Hur hantera vissa människor? Hundmöten (långt)

Bortanför Alstets kyrka, in i skogen utspelade det sig.
Jag kan förstå om folk inte vill att en lös hund kommer fram, men i min värld är det bättre att dels stanna och sen ropa/säga att man inte vill att hunden ska komma fram, att man är osäker eller vad det nu handlar om. Om man bara kommunicerar blir det inga problem tycker jag.

Men vilken idiot....:o

vi kan väl träna hund/människamöten du o jag nångång också om det passar...mina är superbra hundar ( ja den gamle blir nog inte med)
Gärna! Den lilla är väldigt mycket hund just nu;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 860
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 235
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp