Bukefalos 28 år!

jack russell ägare hitåt

V

vickis-pajala

jag är en aning sugen på att skaffa en jack russell valp och behöver all matnyttig info av er som äger eller har ägt eller ska skaffa en jack russell.



// vickis som utgår till tvättstugan för att göra nytta i stället för att sitta ut på nätet och spana efter valpar :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jack russell ägare hitåt

Bild052.jpg

Focus3.jpg

Focus2.jpg


Behövs det säga mer? :love::love:

Har aldrig ångrat en sekund att jag skafffade en Jack Russel, men det är en aktiv hund som kräver att man aktiverar/uppfostarar den.

Lycka till!
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Dom är stooora hundar i liten förpackning:)
Envisa som få men mycket smarta som gillar att arbeta,
gärna agillity o lydnad!

Perfekta stallhundar som klarar av att följa med ut att rida (när vi var små och red långa uteritter så hade min bror en ryggsäck på magen om hunden skulle bli trött:D)!

Generellt kan man säga att det är inte helt lätta hundar så gå på kurser osv för dom behöver den sociala biten för att inte bli "ensamhundar". Kolla på båda föräldrarna om du har chansen, min erfarenhet är att de nedärver mycket av sin personlighet!

***Tycker att du ska köpa en parson (högställda), dom är snyggare och har lite mer praktiska ben:rofl: ***


OBS! Se till så du väljer en uppfödare som kan hjälpa dig om du skulle få problem och som vet vad de pratar om, dom kan antagligen hjälpa till att välja en valp som kommer att passa dig (allt hänger inte på hur fina fläckar dom har!)


Bra rasval, Lycka till!!
 
Sv: jack russell ägare hitåt

tack för alla era svar

jag har nu inte ärligt vågat ringa någon uppfödare/ kennel för då sitter jag ju i träsket
men har varit och googlat lite (ok läs jätte mycket)

jag läste någon annons om överbett är det något som är vanligt bland jack russel

ni som pratar om att det är aktiva hundar är det 100% konstant eller finns det även slappa i soffan hundar

hur är det mot barn
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Hade en jack russel hane med mitt ex.. Väldigt trevlig hund, lättlärd och lättuppfostrad. Exet jagade räv med han så han fick ju utlopp för energi där, men inte alls hyper på ngt vis under perioder utan jakt. Gillade att ligga o sova lääänge ;) Han var väl inte så förtjust i barn men det tror jag berodde på att han inte träffade barn så ofta..men han var absolut inte elak.

Lycka till! :laugh:

Tillägg: Glömde ju att säga som dom andra, det är en stor hund i en liten hunds kropp ;) Dom är ju så små och söta som valpar att det är säkert lätt att vara lite för slapp i uppfostringen, nu menar jag inte att man måste vara stenhård och elak...men tydliga regler från början :)
 
Senast ändrad:
Sv: jack russell ägare hitåt

De två som vi har nu är underbara mot barn, dom får göra i princip vad dom vill utan att dom reagerar (mor & dotter), men vi har haft andra som inte har gillat barn alls. Finns nog alla varianter i alla raser, så det kan man nog inte säga mycket om...
När dom kommer in så brukar dom bli en gosig liten hög i soffan, inte så att dom studsar dygnet runt:D
Har haft en dam som var fruktansvärt morgontrött, hon gick gärna och la sig efter morgonpromenaden och sov till sent sen:).
 
Sv: jack russell ägare hitåt

De två som vi har nu är underbara mot barn, dom får göra i princip vad dom vill utan att dom reagerar (mor & dotter), men vi har haft andra som inte har gillat barn alls. Finns nog alla varianter i alla raser, så det kan man nog inte säga mycket om...
När dom kommer in så brukar dom bli en gosig liten hög i soffan, inte så att dom studsar dygnet runt:D
Har haft en dam som var fruktansvärt morgontrött, hon gick gärna och la sig efter morgonpromenaden och sov till sent sen:).

går det att beställa en som är kvällstrött och morgonpigg :D
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jag antar att dom kan vänja sig:) men skulle jag få bestämma så skulle dom vara tvärtom! Sova läääänge:laugh:
 
Sv: jack russell ägare hitåt

går det att beställa en som är kvällstrött och morgonpigg :D

En sån har jag :D

Hon är absolut världens snällaste hund, veterinärer älskar henne o säger hon är en jrt på miljonen. Älskar barn o dom får göra precis vad dom vill med henne. Hon är med på precis allt.
Älskar allt o alla.

Sen är hon ju som sagt en vääldigt trött hund ;) Sover massor. Men sen är hon precis lika pigg o aktiv som hon är trött :love::love:
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jag ska iväg om någon timma för att kika på en jack russel dam.. :D :D :D

Börjar bli smått nervös.. Är nämligen en vuxen och ska kunna gå bra ihop med min dvärgschnauzer
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jack Russell är en supertrevlig ras som man lätt fastnar för! Har man en Russell så skaffar man lätt fler! Det är en otroligt allsidig ras som är robust nog att följa med på ridturen men som är enkel att ta med sig överallt då de är lämpligt stora!
Rasen kräver uppfostran, en fast hand och en hel del aktivering. Får de detta så kan de gärna vara en soffpotatis sedan på kvällen och även dagar då man bara inte orkar...

Viktigt är att köpa sin Russell från en erfaren uppfödare, inte en privatperson som tar en kul "för att deras tik är sååååå söt och snäll". Uppfödaren vet mer om linjer och avlar långsiktigt och kan även rasen och kan hjälpa dig om det behövs. Fast jag tycker å andra sidan detta gäller alla raser...

Jag tycker att du ska fara och hälsa på en uppfödare och känna efter. En seriös uppfödare tar gärna emot besök från någon som är intresserad av rasen!
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Vår Jack Russel är fenomenal med barn, nästan så att man önskade att hon kunde säga ifrån någon gång så att ungarna lär sig.
Däremot är hon stentuff i alla andra lägen och spöar grävlingar och ställer vildsvin utan att blinka (hon själv är lågställd och av modell liten men det vet hon inte om.)

Hon är perfekt sängvärmare som gärna tar sovmorgon och om jag går upp extra tidigt någon morgon så gömmer hon sig långt ner under täcket i förhoppningen att man ska glömma bort henne.

Hon är exemplariskt uppfostrad så länge hon själv väljer att vara det men är totalt stendöv när det finns annat som lockar mer........

I möte med andra hundar är hon dominant (ej aggresiv) men väldigt tydlig i sitt språk så det är aldrig några problem som det kan vara med greyhounden.
Jag älskar våran Tassa och ångrar inte för en sekund att vi tog hand om henne men kommer förmodligen inte skaffa JR igen ändå, finns andra hundar som passar oss bättre.
 
Sv: jack russell ägare hitåt

:eek::eek:

Låter som din skulle vara min ( om du fattar ;)). På pricken de du skriver stämmer in på min jrt tik. Det var tom lite kusligt att läsa men söta är dom :D


Vår Jack Russel är fenomenal med barn, nästan så att man önskade att hon kunde säga ifrån någon gång så att ungarna lär sig.
Däremot är hon stentuff i alla andra lägen och spöar grävlingar och ställer vildsvin utan att blinka (hon själv är lågställd och av modell liten men det vet hon inte om.)

Hon är perfekt sängvärmare som gärna tar sovmorgon och om jag går upp extra tidigt någon morgon så gömmer hon sig långt ner under täcket i förhoppningen att man ska glömma bort henne.

Hon är exemplariskt uppfostrad så länge hon själv väljer att vara det men är totalt stendöv när det finns annat som lockar mer........

I möte med andra hundar är hon dominant (ej aggresiv) men väldigt tydlig i sitt språk så det är aldrig några problem som det kan vara med greyhounden.
Jag älskar våran Tassa och ångrar inte för en sekund att vi tog hand om henne men kommer förmodligen inte skaffa JR igen ändå, finns andra hundar som passar oss bättre.
 
Sv: jack russell ägare hitåt

har själv en jackis och kan ju bara tala för honom eftersom han är den enda jackisen jag känner.
- Envisa som tusan och tuffa.
- Behöver en "stadig" uppfostran, där alla som uppfostrar hunden gör på samma sätt.
- Behöver mycket motion, kan nästan inte få för mycket.
- Får den för lite motion = depphund. = Morrningar.
- Älskar att lära sig nya saker, och ställer mer än gärna upp för sin matte/husse.
- Lättlärd "cirkushund"
- Vill alltid vara med och bangar inte ur.

Men kom ihåg att motion och en stadig uppfostran är det viktigaste, sedan har du en perfekt hund!
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Högställd är inte = parson. Den äldsta varianten av rasen är just högställd Jack Russell Terrier som registreras i JRTC. Parson är SKK:s högställda variant men även om de ursprungligen kommer från JRTC-hundarna så är raserna numera inte helt identiska.

Har en högställd Jack Russell som alltid får heta att han är en Parson. Har numera tröttnat på att förklara skillnaden så han får väl vara en Parson då:grin:...
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jag är en lycklig ägare av en renrasig högställd Jack Russell och jag ångrar inte (bara när grannens tikar löper :crazy:) en minut att jag skaffade honom.

Men som andra har skrivit så kräver dom aktivering och motion. Jag använder inte min till gryt eller jakt utan jag försöker trötta ut honom genom långa promenader. Hur långt/länge vi än går så är det nästan omöjligt att göra honom riktigt trött, eller trött blir han men efter 15 minuter så är det full rulle igen.

Han kan även vara en riktig soffpotatis och tillbringa halva dagen i sängen eller i soffan. Vi har även barn och det har aldrig varit några som helst bekymmer dom emellan.

4773461.jpg


14817934.jpg


5211512.jpg
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jag älskar JR...:love:

Jag har en gammal dam på 12 år som dock är "blandras" hon har ingen stamtavla...och hon har heller inte mönstrats in då hon varit kastrat sedan två års ålder...

Hon har aldrig varit något avelsmaterial men åh vad mitt gull hon är...trots sin rätt aktningsvärda ålder finns inte ett tecken på åldrande..pigg, galen och full av bus!!

Jag har haft många olika raser (Basset Hound, GD, Schäfer, BC och ett tyvärr antal "räddningshundar" från bla Spanien, vilket jag inte rekommenderar!!! Det har stått mig dyrt!) Men inget slår min lilla tjej...det blir JR i fortsättningen...jag står i kö nu för en tik med utställnings/avelspotential...ska bli superkul!!!:banana:

JR är den perfekta stallhunden i behändigt format...jag är inget fan av små hundar...men en JR är verkligen en stor hund i mindre format!!
 
Sv: jack russell ägare hitåt

OK vänner jag har ägnat min tid åt seniorerna här på forumet men nu är jag här för vidare frågor

jag ställde en fråga gällande överbett på JR (var in på en kennelsida, vet ej vilket av det två partierna denna kennel tillhör som redovisas av jaahl) är detta något som är vanligt eller en miss i avlen

finns det några andra typiska rasstandra fel (höfter armbågar mm)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 197
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 755
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 697
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp