Jacson dressyr Arthur de luxe eller Merlin?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eliza77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 830
E

Eliza77

Hej!

Jag skulle vilja ha lite åsikter och refarenheter av dessa sadlar.

Jag har en 4 åring som behöver ny sadel och jag vill inte köpa någon jätte dyr sadel innan han är färdig utvecklad.
Anledningen att jag frågar om dessa sadlar är att jag har möjlighet att köpa någon av dessa till ett mycket förmånligt pris.

Jag vet att en begagnad "topp" sadel är ett alternativ men de är så svåra att hitta så jag vill gärna höra mig för om dessa först.

Tacksam för svar!

Sv: Jacson dressyr Arthur de luxe eller Merlin?

Jag tycker att det är helt OK att köpa en lite billigare sadel om den passar både en själv och hästen. Jag provred en ny Arthur i förra veckan. Jag tycker att det verkar vara en trevlig sadel för det priset. Mjukt läder, välgjord, jämn i stoppning, inte sned osv. Det är möjligt att man bör byta stoppning relativt snart i den i och med att den är ganska mjukt stoppad med syntetull och inte riktig ullstoppning. Jag tyckte att sadeln var skön att sitta i, men den blir kanske en aning liten i sitsen eftersom den är ganska djup. Hästen gillade sadeln också och rörde sig bra med den i traven. Tyvärr passade den inte oss i galoppen. Den åkte fram en gnutta då. Det har hänt med andra sadlar också så jag tror att min häst behöver en sadel där främre stroppen är placerad långt fram för att inte kusens kroppsbyggnad ska putta fram sadeln.

Jag tror att den passar bäst på hästar som är mera åt det raka än det svängda hållet i ryggen. Jag tror också att den kan fungera relativt bra även på hästar med kort sadelläge. Jacson är smala i bomvidderna. XXwide är lagom till min häst som är ca 100 grader över manken.

Merlin vet jag inget om mer än att den är lite billigare än Arthur. Jacson har en tredje sadel som kanske kan vara intressant för dig att titta på också. Den är av motsvarande kvalitet som Arthur, men lite billigare. Jag tänker då på Hekla. Det är egentligen deras islandssadel. Den är inte någon extrem islandssadel utan mer byggd som en dressyrsadel, men med flatare sits.

Arthur är den djupaste av dem med störst knästöd

Merlin är mellandjup och ganska normala knästöd.

Hekkla är flat och små stöd.

Jag gillar inte Jacson...

Alla måste inte gilla Jacson.;) Vad är det du inte gillar?

Vidderna är otroligt missvisade XXW = 100 grader tex.

Lädret känns B-kvalite. Osköna, dålig stoppning... mm

Visst det är ingen kvalitetsadel men liite bättre kunde det varit. ;)

Jag är inget sadel proffs.
Jag provade en jacon på min 3 åring tyckte att sadeln var snygg såg ut att vara i bra kvalite för priset. Jag satt bra i den men den låg skit på hästen så det blev inget. Kan säkert passa andra hästar bättre.
Efter att ha provat en massa sadlar i den prisklassen du pratar om
beslutade jag mig tillslut för att istället köpa mig en bättre begangnad "bra" sadel. Missförstå mig rätt med vad jag menar med bra sadla men en lite äldre sadel i bättre kvalite kan nog många gånger vara bättre än en ny i samma prisklass.
Jag skulle anlita en sadelprovare så att man får rätt från början om du inte känner dig säker själv vill säga.

lycka till

Vidderna är otroligt missvisade XXW = 100 grader tex.
Tja, varje märke har sitt system och sitt sätt att se på hästar. Det får man ha i beaktande när man väljer sadel. Ta 32" i Prestige t ex. Det är ju supersmalt jämfört t ex 32" i Crown. Vilket av dessa är missvisande?

Nej men en xxw sadel borde vara vidare tycker jag ;)

Siffror känns inte lika missvisande men är väl bara en liten detalj jag stör mig på.

Tack för era svar.

Självklart handlar det om att hitta en sadel som passar hästen. Men jag undrar lite om t.ex. deras läderkvalite och hur sitsen och vulstrena käns.

Så puff puff... finns det fler som har åsikter.

En till fråga.

Vart kan man provrida en Jacson i Uppsala eller Stockholm hos en bra sadelmakare?

Jag tror inte Mustang har Jacson.

Finns det ingen mer som har erfarenheter av dessa sadlar?

helt ot :p
du vet ju hur Flash ser ut, på ett ungefär iaf ;)

vad tror du om Teklan på honom?

Oj, nu förstår jag inte vad du menar?

Njae tror inte vidden räcker, den torde bli för rak och takformad också. Hittar du ingen Farmland( det var en sånn va?)?

jo, men så blev jag lite snål när såg tekklan :p
tror vidden räcker, men den kanske blir för rak.

Snälla! Är det ingen som vet var i Stockholms-Uppsalatrakten som man kan prova ut en Jacson sadel på hästen?

Men det är ju bara att ringa till de olika ridsportsbutikerna i din närhet och fråga. Eller googla, sök på eniro.

jag ha en jacson new england och tycker den e jätte bra, e inte heller så dyr...

Jag har gjort det men det verkar inte vara någon som har Jacson!
Jag vill ha en riktig sadelutprovare typ Mustang...

Liknande trådar

Utrustning Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter...
Svar
7
· Visningar
538
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall...
Svar
6
· Visningar
1 740
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 050
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur