Förvälla

Wille

Trådstartare
Jag tycker det är knepigt när det står någonstans att man ska förvälla något i säg en minut. Vattnet slutar ju koka när man lägger ner vad det nu är. Men det kanske räcker så ändå? Jag har nu slutat titta på klockan när jag förväller något som ska ligga där i en minut och tar upp det efter en stund.

Men hur gör man när man förväller egentligen?
 
Jag tycker det är knepigt när det står någonstans att man ska förvälla något i säg en minut. Vattnet slutar ju koka när man lägger ner vad det nu är. Men det kanske räcker så ändå? Jag har nu slutat titta på klockan när jag förväller något som ska ligga där i en minut och tar upp det efter en stund.

Men hur gör man när man förväller egentligen?
Man kokar lätt under nån minute eller tre. Litrte beroende på vad du förväller. Förväller man svamp, kantareller till exempel, har man dem väl på svag värme tills (nästan) allt vatten kokat bort?
 
Man kokar lätt under nån minute eller tre. Litrte beroende på vad du förväller. Förväller man svamp, kantareller till exempel, har man dem väl på svag värme tills (nästan) allt vatten kokat bort?
Det är det här jag inte begriper. Det tar ju många minuter för vattnet att börja koka igen efter att man lagt ner något. Ska tiden alltså räknas från att vattnet åter börjar koka?

Mitt tips är att förvälla i omgångar och inte direkt från kyl eller frys för att undvika att vattnet sjunker allt för mycket i temperatur.
Det är exakt så jag gjort. Jag förvällde spenat idag som jag precis skördat i trädgården. Jag tog min största gryta och fyllde den rikligt med vatten som jag kokade upp. Sedan la jag ner cirka 350 gram spenat åt gången.
 
Det är det här jag inte begriper. Det tar ju många minuter för vattnet att börja koka igen efter att man lagt ner något. Ska tiden alltså räknas från att vattnet åter börjar koka?


Det är exakt så jag gjort. Jag förvällde spenat idag som jag precis skördat i trädgården. Jag tog min största gryta och fyllde den rikligt med vatten som jag kokade upp. Sedan la jag ner cirka 350 gram spenat åt gången.
Jag tror det kvittar. Tänker du frysa in grönsakerna?
 
Just spenat fryser jag in färsk och med hela blad i platta små påsportioner.
Enkelt att smula sönder när man plockar fram och tillagade blir de på ca 3 sek i maträtten och man slipper bök och kladd.

Tillägg, plockar och fryser alltså det som inte äts upp direkt. Dvs tämligen späda blad.
 
Just spenat fryser jag in färsk och med hela blad i platta små påsportioner.
Enkelt att smula sönder när man plockar fram och tillagade blir de på ca 3 sek i maträtten och man slipper bök och kladd.

Tillägg, plockar och fryser alltså det som inte äts upp direkt. Dvs tämligen späda blad.
Då får det bli så nästa gång.
 
Just spenat fryser jag in färsk och med hela blad i platta små påsportioner.
Enkelt att smula sönder när man plockar fram och tillagade blir de på ca 3 sek i maträtten och man slipper bök och kladd.

Tillägg, plockar och fryser alltså det som inte äts upp direkt. Dvs tämligen späda blad.

Visst borde jag kunna gora det med gronkal ocksa? Om det blir nagon kvar efter att Princess Diva nu hittat den. :cautious:
 
Jag hakar på tråden med en fråga till som kanske är ren semantik men alltså, vad är skillnaden på att förvälla och koka? 🙈
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 904
Senast: Sedna
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
12 254
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 314
Senast: Mabuse
·
Fordon Jag behöver fräscha upp bilens säten (tygsäten). Kommer hyra en sån där textil-/mattvättsmaskin och en av de som ska ge torrast...
Svar
10
· Visningar
372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp