Jätteknuta mellan ganacherna

F

FTW

Min häst har fått en jättknuta mellan ganacherna, en stor, rund, hård svullnad.
Vad kan det vara?
Hon är pigg och feberfri, inte varm eller öm någonstans, inga sår. Verkar helt enkelt alldeles normal i övrigt.

Kan det vara att hon ätit något olämpligt? Eller startar kvarka på det sättet? :eek:
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Tror inte det är kvarka
http://www.sva.se/static/697.html

Jaghar haft en häst som fick så där ett par ggr, knutan växer och tillslut spricker den...vet inte men det kan vara nåt som är inkapslat i lymfknutorna...min häst hade mycket problem med sina tänder som ung och jag vet inte om det är därifrån han hade problemen.

Han funkade dock bra, tävlade över medel, men just på hösten vid ex pälssättning blev han trögare och orkade inte lika mycket...har tagit "miljoner" blodprov under årens lopp, men inga tecken på infektion, men än att han fick lågt hb på hösten.

Så är det inge fel på hästen så kan du ju vänta ut bölden till den spricker. Du kan ju också ta ett blodprov in case of.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Det är inte något att vara orolig för om det inte visar sig att hästen har ont av det eller stör på något annat vis.

Min häst har likadant som en "kudde" mellan ganacherna (stavas det så?) under hakan kan man säga. Det beror på att dom har ätit av en speciell växt har jag hört från en vetrinär.
Jag vet inte vart du bor men i Mälardalen finns det tydligen många sånna fall. Ingen vet vad det är för växt.
Men under senare hösten o vintern borde den har försvunnit, om nite ta kontakt med vet.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Tack, nu är jag lite lugnare. :bow:
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

De svullnar också mellan ganascherna av att gå och betala kort gräs om det kan vara det du beskriver som en knuta kanske?
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

En svullnad mellan ganascherna orsakas oftast av en reaktion i de lokala lymfknutorna. Det mest sannolika är att hästen har en infektion i de övre luftvägarna eller svalget, men även en primär reaktion i lymfknutorna orsakad av ett stick från utsidan är tänkbart. Om lymfknutorna är hårda och ömma finns risk att de har blivit böldomvandlade. Kvarka brukar starta med hosta, snor och feber. Däremot kan inkapslad kvarka yttra sig som en böld och om den här knutan spricker bör ni ta ett prov för att utesluta den bakterien.

Reaktionen kan också bero på en infektion i en tandrot, men vanligen ses då också en rejäl konturförändring på käkbenet i höjd med den aktuella roten. Andra tandproblem (icke infektiösa) ger inte någon reaktion i immunsystemet.

Om hästen äter kort gräs så fås ibland en reaktion i den stora spottkörteln som sitter bakom ganaschen och sträcker sig upp mot örat. Hästen ser då lite ut som en hamster. Detta är inte detsamma som en reaktion i svalglymfknutorna.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Min häst fick en knöl där efter en fästing när hon var liten, hon får sådan återkommande varje år men det försvinner sedan. Verkar inte betyda ett dugg.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

knapplån


Det var ju helt perfekt att jag hittade denna tråden precis nu eftersom jag upptäckte just en sådan här böld på min häst här om dagen. Men den blir liksom hårlös och varar lite grann. sedan är det som prickar (bett?) på den. ser lite ut som små kratrar eller något. väldigt läskigt. min veterinär ska komma ut och kolla på den nu i veckan så jag kan återkomma med diagnos.
men han har som sagt inte heller feber eller något utan är pigg och glad.

återkommer..
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

"tvätta med jodopax och kolla temp" var vad veterinären sa. Den kommer antagligen att spricka upp av sig själv. Han trodde att det kunde vara ett bett eller tänderna.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Hej!
Om en veterinär säger att hästen kan ha fått en böld pga ett tandproblem så är det rena skitsnacket att behandlingen skulle bestå i tvätt med jodopax och temp koll. Alltså inte från dig utan vetten!

Vad för tandfel skulle kunna ge en sådan kraftig reaktion?
Rotspetsabscess är ju ett förslag. Här har man alltså fått en infektion i hästens tandrot, ofta pga karies, överdrivet raspande/slipande eller tandfraktur. En sådan tand behöver undersökas och antingen behandlas (upprensning, rotfyllning) eller dras ut. En rotspetsabscess ger ofta en kraftig konturstörning på käkbenet.
En ännu inte utvecklad rotspetsabscess, t ex ett kariesangrepp som involverar tandens pulpa, en kraftig foderinpackning som äter sig ner i tandköttet och blottlägger roten med tandlossningsrisk till följd mm kan ge en kraftig reaktion i lymfknutorna mellan ganascherna - dessa "tandproblem" behöver snabb diagnos och åtgärd!

Ett bett är tänkbart. En infektion i lymfknutorna likaså. Orsaken kan vara en bakterie som man ogärna vill släppa ut i stallmiljön pga smittrisk.

Ibland blir man så less!

Du beskriver fö en böld i ditt inlägg.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Kanske bör tilläggas att hästen är 2,5 år och vi tog vargtänderna för 4-5 mån sedan, han tappar ganska mkt mat när han äter, men han äter glatt. (vissa hästar tappar ju mat...för att de är grisar). Veterinären sa att det KUNDE vara tänderna eller ett bett av ngt slag. Han trodde dock inte lymfkn.
Han har bara bölden och vad jag kan se/känna ingenting på käkbenet. ska försöka ta ett kort och lägga in.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Det är ju tänkbart att en infektion efter vargtandsborttagningen skulle ge en reaktion i lymfknutorna men inte en solitär böld under hakan.

Lymfknutorna kan även reagera på en ung häst som håller på att växla tänder, jämför med den inflammation som uppstår när man får exempelvis en visdomstand.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Min kompis förra (skimmel)häst fick en stor knöl vid gansch sidorna o det visade sig vara hudcancer melagnit melanon eller hur det nu stavas. Han oppererades men det spred sig så han vart så dålig så han fick avlivas tillsist. Men jag kan inte så mkt om hudcancer hos häst brukar väl inte alltid starta just där. Men jag hört att ljust ljusa hästar o gärna de med rosa pigment i ansiktet är känsliga. Vet ju inte om du har ljus häst eller så men.. Behöver ju inte va nåt så farligt som hudcancer heller för det.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Om hästen har svullna lymfknutor bakom ganasherna (mjuka, lite svullna) och är lite vattnig/rinner typ vatten i näsan - är det då ett tecken på förkylning? Tänkte på oss människor som ju får svullna knutor när vi är förkylda? Eller handlar det bara om bölder när det gäller häst?

*nyfiken*
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Hästens lymfknutor reagerar precis som våra, så du har helt rätt i det du beskriver. En böld i själva lymfknutan uppträder egentligen bara om lymfknutan misslyckas med att hålla bakterierna stången och själv blir infekterad. Det är inte en normal reaktion på en infektion med andra ord (och heller inte så värst vanlig).

Lymfknutorna reagerar även på insektsbett som orsakat en allergisk reaktion hos hästen (lite mer än bara ett kliande myggbett krävs), eksem (allergi) osv. De är också i riskzonen att drabbas av cancer eftersom metastaser (dottersvulster) har en tendens att spridas via lymfan. Det är inte heller så vanligt hos häst.
 
Sv: Jätteknuta mellan ganacherna

Tusen tack det var då som jag misstänkte ;)

Finns nåt man kan göra för förkyld liten pålle förutom mat och vila? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 331
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 774
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 418
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp