Jävla försäkringsbolag...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan. Jag tyckte de var trevliga, tillmötesgående och snabba på att svara. Men tji fick man, när det låter för bra för att vara sant är det oftast så...

Story:

Jag skulle köpa en häst som var försäkrad i Dina Försäkringar. Utan reservation, aldrig behandlad under försäkringstiden. Eftersom hon var lågt försäkrad ville jag justera lite, dock totalt bara 5000 kr i liv. Vet.vården ville jag ändra från 60.000 kr till 120.000 kr eftersom jag bor i nräheten av Strömsholm och en lägervecka där inte är speciellt billig...

För ett par veckor sedan kontaktade jag bolaget. I mejlkonversationen framkom min önskemål om ändrig av omfattning samt belopp, jag frågade UTTRYCKLIGEN om någon besiktning krävdes för ändringen. Ett ombud ringde upp mig och vi pratade lite. Han sa då att besiktning EJ krävdes. Jag fick offert via mejl och accepterade. Jag fick en ansökningsblankett och fyllde i.

Dum som jag var fyllde jag i att hästen skulle besiktigas. Dock var besiktingen ett par dagar fram i tiden så när ombudet frågade efter intyget sa jag att det finns inget för bes. äger rum två dagar senare (fre). Jag frågade om besiktningen kunde börja gälla from söndag och det var okej. Jag besiktigade hästen, vilken fick några pyttesmå anmärkningar typ överben, två tunna ytliga hovsprickor och en markering vid ett böjprov. Stod inte nåt om ens en 0,5 grad utan endast markering. Eftersom försäkringsbolaget sagt åt mig att besikting ej krävdes tänkte jag inte mer på det utan köpte hästen. Jag FÖRSÄKRADE MIG OM att försäkringen skulle börja gälla på söndagen då hästen skulle transporteras till mig. Detta var grönt från bolagets håll.

Idag ringer ombudet och frågar efter besiktningsresultatet. Dum som jag var (återigen) sa jag att hästen var besiktigad. Då ville han se intygen. Jaja, sa jag. Kan väl ordnas när jag fått dom. Men jag kände direkt i magen att detta var inte bra. Dom kommer anmärka på punkterna vet. antecknat.

Vad som stör mig är att dom sagt rakt ut att besiktning inte krävs. Och nu när dom (tyvärr pga min dumma jävla ärlighet) vet att hästen är besiktigad, så ska dom se pappren. Så min fråga är: Får dom ge reservationer för en höjning som inte kräver besiktning? Vad innefattar då dessa reservationer, bara livvärde eller vet.vården också?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Om det visar sig att hästen inte är fullt frisk är det klart att de får sätta reservationer på höjningen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Försäkringsbolaget sa att det inte behövdes en besiktning, men du fyllde i att hästen skulle besiktigas och nu vill dom ha protokollet. Fattar inte vad bolaget har gjort för att förtjäna det du skriver om dom här, det är du som satt dej i sitsen, det är ju inte bolaget som "jävlas" med dej eller så, dom har handlat korrekt utifrån uppgifterna du gett dom.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag frågade innan överenskommelsen, om besiktning krävdes. Det gjorde det inte. Då trodde jag ju i min dumhet att resultatet inte heller spelade nån roll, efter som inte ens gäller en nyförsäkring. Hästen var försäkrad för 45k i liv, nu är den höjd till 50k. Det är inga stora pengar att tala om, omfattningen har ändrats från A1 10k + 35k A2 till 30k A1 + 20k A2. Samt att jag ville ha veterinär 120k istället för 60k.

Det är veterinärbiten som är det viktiga för mig. Det andra kan jag leva med eftersom det inte drabbar någon sålänge jag har hästen kvar i livet.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Inget försäkringsbolag tar ansvar för fel som fanns innan tecknandet (se avtalet). Alltså kommer en reservation att omfatta både veterinärvård och liv, om du förändrar bägge.

Det bästa du kan göra är att prata med bolaget. Jag undviker ombuden som pesten, efter att olika ombud fibblat med mitt försäkringsskydd vid olika tillfällen. I ett fall var det så illa att jag hade en helt oförsäkrad häst i flera månader ("det kan ta så långt tid innan handlingarna skickas till dig, det är ingen fara"), och sedan fick ett glapp i skyddet eftersom ombudet vägrade erkänna att denne gjort fel. Bättre att ha info från bolagets egen kundservice.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Och om det nu blir reservationer på ev höjning. Vad är mest taktiskt från min sida? Att bara behålla den gamla försäkringen intakt och därmed slippa reservationer, eller att höja med reservationer? Är det svårare att få bort reservationer än att göra en uppförsäkring senare efter ny besiktning?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag hade behållt den oreserverade nivån. Varför betala för ett skydd som är så urholkat som en höjning innebär?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag tycker ändå att det är jävligt märkligt att en höjning som inte kräver besiktning ska ge reservationer för att jag min dumma idiot var ärlig och sa att den var besiktigad. Det känns skit rent ut sagt, för det enda jag hade behövt göra för att ha en fullgod försäkring var att hålla käft om besiktningen och allt varit frid och fröjd.

Hästen har inga stora anmärkningar heller. Det är inte troligt att dom funnits med om vi tagit ut distriksveterinären för gårdsbesiktning. Jag gjorde besiktingen på klinik för min egen skull, och eftersom bolaget inte krävde besiktning alls tänkte jag att då kräver dom heller inte pappren på det. Jävla nöt man är alltså, jag ska aldrig mer prisa min ärlighet.

Ja man kanska ska gambla och behålla gamla försäkringen. Hoppas hästen inte tänker kosta mer än 60k i veterinärkostnader och sedan höja i framtiden. Om dom då inte kräver besiktning då heller som dom faktiskt sa att dom inte gör nu heller :devil:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag hoppas att dom inte kräver att jag behåller nya försäkringen. Det finns ju en uppsägningstid. Enligt hemsidan kan man ångra försäkringen i 14 dagar, jag hoppas att det gäller från försäkringens början och inte from den dag man kontaktade dem.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Och om det nu blir reservationer på ev höjning. Vad är mest taktiskt från min sida? Att bara behålla den gamla försäkringen intakt och därmed slippa reservationer, eller att höja med reservationer? Är det svårare att få bort reservationer än att göra en uppförsäkring senare efter ny besiktning?

Det fanns en markering på böjprov när höjningen gjordes. Om du så inte sagt något om besiktningen hade du fått en reservation på höjningsdelen när den markeringen kommit fram. Hade du besiktigat och INTE talat om hade du farit med osanning.

Hade du höjt och berättat att Hästen för 6 månader sedan markerat vid böjprov hade du endera fått reservationer på höjningsbeloppet eller behövt göra en ny u.a. besiktning.

Bolaget har INTE gjort något fel, och de har följt sina villkor, som i det där fallet är precis likadana som ALLA andra bolag.

Som jmf höjde jag en shettis från 3 000 i liv till 5 000 i liv och dubblade vetvården. Aldrig använt försäkringen, varit frisk förutom fång tidigare, inga kvarstående besvär av det - vilket jag såklart berättade när de frågade om den är och varit frisk. Reservation fång, på livstid - ej hävningsbar, på höjningsdelen. Helt väntat, helt korrekt.

Så, tre djupa andetag, inse att det är helt enligt rutinerna och bättre ha allt på bordet nu än få problem senare, och en korrekt reservation.

Det är, såvida de inte sätter en livstidsreservation (vilket jag inte tror i ditt fall), lika svårt/lätt att ta bort en reservation som att senare höja utan res. De kommer iom resultatet på böjprov nu kräva böjprov ua både för att höja utan res senare eller för att ta bort reservationen pga böjprovet. Enda som skiljer är att på plussidan har du 'allt annat' försäkrat för hela beloppet tills du häver reservationen, på minussidan att du betalar 'fullt pris' för en försäkring som inte täcker 'fullt ut' med höjningsdelen.

Så valet är ditt. Man brukar kunna häva reservationer efter 6 månader. OM det under de 6 mån händer saker som har med ej traumahälta att göra kommer du inte få ut på höjningsdelen och har betalat mer i premie i 'onödan'. OM det under de 6 mån händer något annat som inte omfattas av reservationen ersätter de fullt ut - och har du då inte höjt kommer du 'ångra' att du inte gjorde det. Det är ju omöjligt att gissa om något kommer hända eller ej.

Glöm inte ta bort reservationen när du kan dock.. Jag fick reservation på höjda delen för hälta båda bak pga en markering på böjprov ena bak (hästen vurpade vid lastning). Lät det vara och tänkte ta bort det sen när jag ändå var in någon gång. Åren gick och jag glömde av det. Hästen dömdes sedan ut för hälta ena bak, helt frikopplad från markeringen (som enbart var pga vurpan) och det var ju lite dumt att jag segat med att ta bort reservationen och därför 'bara' fick ut halva livbeloppet. Även om det inte var avgörande eller eg så himla viktigt, men lite 'surt' då det var min egen lathet och glömska som var anledningen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Bolaget hade fortfarande inte ersatt skada/sjukdom som de misstänkt funnits innan höjningen. Jag personligen föredrar att veta vad som ersätts (och då välja att avstå från höjningen) än att betala för höjningen, och sedan så ersätts skadan/sjukdomen inte i alla fall.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag tycker ändå att det är jävligt märkligt att en höjning som inte kräver besiktning ska ge reservationer för att jag min dumma idiot var ärlig och sa att den var besiktigad. Det känns skit rent ut sagt, för det enda jag hade behövt göra för att ha en fullgod försäkring var att hålla käft om besiktningen och allt varit frid och fröjd.
---
Ja man kanska ska gambla och behålla gamla försäkringen. Hoppas hästen inte tänker kosta mer än 60k i veterinärkostnader och sedan höja i framtiden. Om dom då inte kräver besiktning då heller som dom faktiskt sa att dom inte gör nu heller :devil:

Frid och fröjd tills den dag besiktningen kommit till deras kännedom. T ex för du vid en framtida hälta sagt till veterinären att då och då hade den en markering på böjprov men annars inte varit ngt. Hamnar i journalen, hamnar hos f-bolaget och vips sitter res där ändå. Eller, utan att nämna något besöka samma klinik, vilja direktreglera, bolaget får journalen och där ligger även besiktningen.

Förbanna inte din ärlighet, det är enda rätta ur alla aspekter i det här fallet, och orälighet hade riskerat bita dig i ändan senare. Det enda du kunde gjort annorlunda hade varit att inte alls besiktiga. Det du inte VET kan du inte ljuga om liksom.

Och tyvärr, att vänta X tid och försöka höja igen - så de kommer med största sannolikhet att kräva böjprov då iom markeringen nu. Det syns i deras papper att du 'dragit tillbaka' en höjningsönskan, och att hästen markerade på böjprov vid besiktning då. Så de kommer vilja se att markeringen är borta om det inte gått vääldigt lång tid och hästen varit kry som en nötkärna hela tiden. Dvs du kan tyvärr inte räkna med att få höja den senare utan besiktning 'bara' med att vänta. I övrigt se tidigare svar för mer detaljer =)
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Du menar att det hade varit bättre att begå försäkringsbedrägeri? Vilket det faktiskt hade varit om du förtigit besiktningen.

Jag förstår inte någon del av ditt resonemang. Du besiktigar väl för din egen del, för att veta att hästen är frisk? Det är den inte, det fanns anmärkningar. Du väljer att köpa ändå. Det är ditt beslut, men en uppenbar risk. Som DU väljer att ta. Inte bolaget.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Är det Dina försäkringsbolag vi pratar om så tycker jag att det är konstigt att dom inte själva ville se hästen för att kunna höja den eller krävde in
(som de nu gjorde iof ) en besiktning .. Att de överhuvudtaget skulle gå med på en höjning utan att ha sett häst ?

Ville höja min 6 mån fölunge som stog i 20 ooo kr+10 000 liv i höstas till 30 000 A1 inte ens detta fick jag göra av Dinas försäkringsagent utan att hon tittade på honom eller besiktade honom......

Eftersom han stog i Göteborg så sa jag då att då höjer vi honom 5000 kr så behövs ingen besiktning eller att jag måste vänta tills hon sett honom EN inte ENS 5000 kr gick att höja innan hon sett honom .............:eek:

Det är bra iof att försäkringsbolaget är noga en i detta fall känns det lite väl nogrant och tydligen jobbar ju inte Dinas försäkringsagenter likadant ..........:cool: Nepp Dina komer aldrig mer få någon av mina hästar , jag blir kvar i Agria oavsett vad köpare tycker ,det har bara varit problem med Dina försäkringar inte utbetalningar för det har jag inte haft några skador men hur man får tag på ombunden och hur saker sköts i kontakten med dom ett riktigt B företag i mina ögon .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Du fyllde ju som själv sagt i besiktning på pappret, då vill dom ha besiktning.

Jag pratar aldrig med ombud utan ringer mitt försäkringsbolag direkt när det gäller något.
Btw så har jag haft Folksam i 14 år utan problem.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Oj. Visst är det bra men ändå....jag nyförsäkrade min häst när jag köpte den hos annat bolag, 50' i liv o användbarhet o 120 000 i vetvård utan problem.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Tack för ett utförligt, tydligt och sakligt svar.

Jag kommer att scanna in besiktningsprotokollet eftersom dom nu vet att det finns och tydligen vill se det. Hästen har inga stora anmärkningar, nån torrspricka i hovarna fram, ett par knutor i sadelstaden och en markering lågt ena fram. Hade det inte varit Dina Försäkringar så tror jag att markeringen fram är det enda dom varit brydda i, men just Dina är ju kända för att vara sjukt petiga.

Att livförsäkringen inte blir som jag tänkt kan jag leva med, det drabbar mig enbart i form av att jag inte kan köpa ny häst om min skulle kola. Men det tar mig ett halvår att spara ihop samma pengar igen så det får väl anses som lyxproblem.
Men att bo granne med Strömsholm och inte kunna vet.vårdsförsäkra för fullt belopp gör mig förbannad. Men den stora anledningen till att jag är riktigt jävla asförbannad är att ombudet hela tiden gett sken om att det är enkelt och inga problem och försäkringen kommer gälla from 15/1 enligt överenskommelse och tjo och hej.

Jag säger bara tackolov att säljaren har kvar sin försäkring tills detta har löst sig och vi kan fullborda köpet. Det borde ju innebära att jag inte blir av med mer än att jag får ta över hennes försäkring intakt. Eller?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag visste inte att det var skillnad på att tala med ombud och att tala med kundtjänst. När jag mejlade till bolaget och tog kontakt med dem från början var det inget ombud jag kontaktade utan deras adress info@.

Jag hade gärna haft Folksam men jag vill inte byta bolag för de risker det innebär. Jag har hört gott om dem och jag har haft min hund där i hela hennes liv utan krångel.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Men den stora anledningen till att jag är riktigt jävla asförbannad är att ombudet hela tiden gett sken om att det är enkelt och inga problem och försäkringen kommer gälla from 15/1 enligt överenskommelse och tjo och hej.

Jag säger bara tackolov att säljaren har kvar sin försäkring tills detta har löst sig och vi kan fullborda köpet. Det borde ju innebära att jag inte blir av med mer än att jag får ta över hennes försäkring intakt. Eller?

Det borde inte vara problem att ta över befintlig försäkring intakt nej. Men trippelkolla.

Det är fruktansvärt irriterande när man får felaktiga besked av försäkringsbolagspersonal. Spelar nog ingen roll om du pratar med ombud eller HK - fel svar kan du få ända. Jag minns när jag kollade ang försäkra in ett Agriaförsäkrad fullblod som gått löp (och alltså hade en racingsförsäkring, dvs högst begränsad) till ridhäst i fullständig A1. Skulle inte vara problem, och skulle inte kräva veterinärbesiktning heller.

Nu veterinärbesiktigade jag ju i samband med köpet ändå, och hästen gick u.a. (fick anmärkning på nån liten ytlig reva på en kota och nåt mer sånt helt oväsentligt bara, men ua böjprov, ua rörelser etc). Och tur var väl det. För när jag tog över försäkringen och höjde samt 'gjorde om' den till en A1 var det inga problem. I en vecka, sen kom det brev om att ifall jag inte gjorde en fullständig veterinärbesiktning skulle försäkringen övht inte gälla några hältor som inte berodde på trauma. Dvs benen var snudd på oförsäkrade.

Nu drabbade det ju som sagt inte alls mig, då jag ju hade en veterinärbesiktning och dessutom u.a. Men om jag INTE veterinärbesiktat eller hästen INTE gått u.a. då hade jag blivit ganska irriterad då det som sagts inte sas ett LJUD om veterinärbesiktning, tvärtom (jag frågade specifikt). De visste inte att jag vetbes - det är väl det som skiljer ditt fall. Och annat bolag då.

Så, dte är lätt att bli irriterad speciellt när man blivit felinformerad. Men läser man villkoren (och - inte att förglömma - den hårda vägen lärt sig vad de menar med formuleringarna) så har de ju stöd för vad de gör.

Men - dubbel och trippelkolla alltid ett besked du får från en försäkringsbolagsanställd. För det är tyvärr inte helt ovanligt man får helt fel besked, ibland av okunskap, ibland för de gärna vill ha fler kunder...

(Och byt absolut inte bolag! Där tänker du helt rätt!)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästvård Jag har min häst försäkrad hos Agr*a (vet inte om man måste skriva så, men men). Hursomhelst har hon nu blivit halt och jag behöver ta...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp