Jävla försäkringsbolag...

Sv: Jävla försäkringsbolag...

Frågade du vad som skulle hända om du besiktigade hästen och det blev anmärkningar?
Framgick det någon gång under samtalet med försäkringsbolaget att hästen var fullt frisk?
Oavsett vilket så är det väl ganska självklart att en vara man ska försäkra ska den vara korrekt vid tecknande av försäkring och man undresöker detta så gott det går, antingen genom att man får intyga att hästen är frisk eller genom veterinärintyg. Och visar det sig i efterhand att den inte var korrekt så gäller onte försäkringen.

Jag är ganska övertygad om att de flesta om inte alla bolag dels gör en mindre höjning på livbelopp och höjer vet vård uyan att blinka och utan veterinärintyg men det. Blir ett par veckors/ en månads reservation på höjningen. Och jag är övertygad om att inget försäkringsbolag skulle gjort någon höjning i motsvarandd situation, hästen är ju bevisligen inte frisk.

Det är högst tveksamt om jag ens köpt hästen om det varit anmärkningar av vikt vilket en markering definitivt är åtminstone på en ung häst avsedd för att användas fullt ut. Och att vänta x antal veckor och besiktiga om är inte aktuellt heller, möjligen om det är öppet köp och jag själv kan rida hästen så jag vet att den inte vilat sig frisk utan är igång fullt ut.

Folksam som du prisar (eller rättare sagt ett ombud) har varit fula mot mig när jag var på väg att byta bolag ( det blev inget byte), blev lovad försäkring utan vet intyg, ombudet skulle komma och titta. Trots mycket tjat kom han inte och tillslut var det " vi litar på varandra det behövs inte", jag var klokt nog förlänga min försäkring och sa åt ombudet att fara och flyga. Han hade dock tecknat försäkring åt mig och jag fick brev från folksam att jag behövde en kompletterande besiktning annars skulle 15.000 gälla. Tur att jag slutade tro på bluffarens valser utan ville ha klara papper.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

När jag köpte min koloss så fick jag överta försäkringen, rakt av. Det var inga som helst problem med att det skulle finnas veterinär intyg eller liknande.

Men, jag ville byta från ett känt hästförsäkringsbolag till ett annat. Sagt och gjort. Jag mailar det nya försäkringsbolaget och köper deras försäkring med bland annat 120'000kr i veterinärvård. Då får jag som svar att försäkringen är tecknad från det datumet som vi skrev mailen.

Jag väntade och väntade på att få en försäkringspremie... Efter 2 månader så ringde jag bolaget och förklarade läget, då får jag till svar att hästen måste ha ett besiktningsintyg som är mindre än 10 dagar gammalt, i mailkonversationen så nämns det inte ett dugg och vet. intyg. Vilket jag nämner och ombudet kollar sin mail och ser sitt misstag.

Jag får därför min försäkring tecknad och klar, trots att jag inte gett dem något vet intyg. Detta pågrund av deras egen "klantighet" För mig är det Service...
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag tvivlar starkt på att de tecknat försäkringen utan reservationer om det funnits ett intyg med anmärkningar.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Frågade du vad som skulle hända om du besiktigade hästen och det blev anmärkningar?
Framgick det någon gång under samtalet med försäkringsbolaget att hästen var fullt frisk?

Jag lämnade hästens uppgifter, att den var försäkrad i samma bolag utan reservationer, utan att någonsin ha tagit ut ersättning i någon form. Jag nämnde säljarens omfattning av försäkringen och skrev vad jag själv ville ändra till samt frågade om detta var möjligt samt om det krävdes besiktning samt isåfall vilket sorts besiktning.
Svaret jag fick var att ngen besiktning krävdes för de ändringar jag beskrivit.

Jag frågade inte ang besiktning eftersom jag min dumma nöt inte trodde det var aktuellt.

Jag har känt till hästen hela dess liv. Den har aldrig haft någon skada eller problematik av betydelse och den är riden fullt ut för sin ålder. Jag känner även säljaren sedan tonåren och det är en av mina bästa vänner så jag är 110% säker på att jag vet allt om hästen.
Anmärkningarna den fått är "oömma knutor sadelstad", värmeutslag hon fått och som nu är på väg bort men som man av naturliga skäl fortfarande ser eftersom de inte förvinner spårlöst med en gång. Hon har fått en anmärkning på en lindrig torrspricka i vardera framhov, enligt klinikvet inget hon tyckte behövde åtgärd och det ser inte allvarligt ut men hon måste notera det i protokollet. Samt en markering ena fram på lågt böjprov, knappt synbar men dock. Tveksamt om en gårdsbesiktning upptäckt det.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Men du, om du känt ägaren och hästen i hela livet och litar på henne fullt ut och du vet att hästen aldrig varit sjuk så varför besiktiga? Det är ordentligt motsägelsefullt, och dessutom bli sur för att bolaget vill kolla upp veterinärbesiktningsprotokollet du angivit fanns.

Om det upptäckts på gårdsbesiktning eller inte beror nog mer på veterinären som utfört än på om det är hemmavid eller på klinik. Kanske det bedömts som en halvgrads hälta av en annan veterinär kanske inte som hälta alls. Är man osäker ska man väl snarare utföra ett ridprov longera eller liknande. Jag hade inte köpt hästen i samma situation, utan hade väntat till den var helt ren, onödigt att äventyra vänskap pga en häst som visar sig inte hålla.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Hästen har gjort arbetsprov vid besiktningen, longering ua. Helbensböjprov båda bak ua. Höga böjprov båda fram ua. Låga böjprov ena fram ua andra fram markering.

Whatever. Intyget är skickat till bolaget så nu är det bara att vänta på domen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

De hade de säkert inte gjort, men nu tecknade de en försäkring utan att ens veta om hästen borde ha reservation...
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Domen hittills blev reservation hälta 6 mån för det aktuella benet. Inte så oväntat. Dock hoppas jag att dom struntar i resten, men ska trippelkolla givetvis. Har även skriftligen frågat exakt hur reservationen fungerar och hur man blir av med den.

Nu ska jag fundera på om jag ska försöka få överta säljarens försäkring med lägre belopp eller bita i sura äpplet med reservationen. Är det tidsfrist på att bli av med reservationen tror jag att jag struntar i höjningen. Det vore förjäkligt om man har en viss tid på sig att ombesiktiga och hästen lyckas vricka sig i hagen så att den av den anledningen inte skulle gå ua på böjprov och sedan få resrervation på livstid pga detta. Då är det nog mer taktiskt att ha kvar gamla beloppet 60k vet.vård och ombesiktiga för höjning när jag har lust..?

Vad har ni andra för belopp i vet.vården? Ni som bor geografiskt så att ni har möjlighet att behandla hästen på djursjukhus etc. Det är den kostnaden jag är rädd för. Hade jag bott i de trakter jag kommer ifrån hade jag inte haft användning för mer än 60k själv heller.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Men, kommer inte reservationen att finnas kvar även om du tar över säljarens försäkring? Försäkringsbolaget har ju fått resultatet av besiktningen så de kommer väl inte att strunta i den för att du struntar i höjningen?

Eller?
Jag är inte så haj på det här med försäkringar. På min förra häst dök det plötsligt upp en reservation på spatt (islandhäst). Första året var hon försäkrad utan reservation och sen på nästa år stod det reservation på spatt. Hon hade varit frisk hela tiden. Nu är hon friröntgad eller vad det heter av nya ägaren så den är borttagen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Den reservationen du får gäller endast höjningen av livvärdet samt den höjda veterinärvården för just denna skadan. Det är väl inte så vansinnigt troligt att du får en hälta på det benet som drar över 60 000:-? För t.ex kolik eller buköppning eller ett benbrott eller någon sådan sak som brukar kosta pengar har du ju 120 000:- om du väljer att ta det. Och för alla andra hältor och ryggproblem har du inga reservationer. Jag hade höjt värdet och veterinärvården och sedan gjort en ombesiktning när det kan göras. Man får väl ändå hoppas att din nya häst inte ska behöva bli halt och dålig så direkt.

Lycka till!

A
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Till "angelwings": om man tar över en försäkring utan att göra några förändringar och det inte finns tidigare reservationer får inte bolaget lägga någon ny reservation. Bolaget har ju då en gång i tiden godkänt denna försäkring. (vet inte hur man citerar tidigare svar)

A
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Aha, där ser man :)

Men är inte det lite märkligt? Om de får in ett besiktningspapper med tex 2 grader hälta hö fram så är det inget de bryr sig om?
Jag kommer aldrig begripa mig på sånt här känner jag. :p
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Det spelar ju bolaget mindre roll om det är förre ägaren eller nye ägaren som står på pappret, bolaget hade ju fått ta det oavsett - det är ju ingen förändring från tidigare ägare.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Hade ett bolag helt plötsligt satt en reservation för något över huvudtaget under pågående obruten försäkring hade jag protesterat livligt. Reservationer kan de sätta om jag höjer försäkringen och det är motiverat av skador. Nu spattröntgade jag min skönhet ändå vid köpet och befogade veterinärutlåtandet, men det var för min skull inget bolaget krävde.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

De hade de säkert inte gjort, men nu tecknade de en försäkring utan att ens veta om hästen borde ha reservation...

Och hade hästen blivit halt och undersökningar visat att skadan förelåg vid köp hade man inte fått ut en krona. De ersätter bara nya skador.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Man kan inte få en reservation på omfattningen man hade innan upptäckten så att säga. Det är ju ungefär som att du har en fullförsäkring, men blir hästen skadad så gäller den inte. Då skulle det ju vara värdelöst att ens teckna försäkringar om de bara gällde när man inte behövde dem.

I mitt fall var det så att jag uppfattade ombudet som att när besiktning inte krävdes så spelade heller inte resultatet någon roll. Kort sagt. Därför blev jag förbannad när det i efterhand visade sig ge reservation. Men nu har jag lärt mig det och nu återstår bara att ta ställning till om jag vill ha en högre försäkring med reservation eller kunna ta över säljarens försäkring utan reservation. Om de nu inte uppfunnit nån ny regel om att jag inte kan ta över säljarens... vad vet jag. Jag upphör aldrig att förvånas:grin:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Så som jag tolkar det finstilta så är det så att anledningen till reservationen och alla problem som kan tänkas uppkomma som har ett samband med anledningen till reservationen, i mitt fall hälta ena fram, inte täcks av försäkringen. Det är inte helt otroligt att försäkringsbolaget anser att både ryggproblem och säkert även svinkoppor (förlåt, var tvungen att ta en orimligt exemepl :angel:) helt plötsligt härrör från hälta ena fram. Och är det dessutom en tidsfrist att du måste ombesiktiga inom tex 6 mån, då är det jäkligt riskablet att dras med.

I bästa fall är det ju som du säger att min häst förmodligen inte kommer använda 120k i veterinärvård för just hälta. Men ponera att jag har 6 mån på mig att ombesiktiga ua, hästen gör illa sig på nåt vis under dessa 6 mån och kan av den anledningen inte gå igenom en besiktning ua, tidsfristen går ut och reservationen blir på livstid. Så kommer en dag då jag måste sälja henne av nån anledning jag inte kan se idag, och en reservation finns i försäkringen för hälta ena fram. Jag tror inte många köpare är intresserade av den hästen då...
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag tycker ändå att det är jävligt märkligt att en höjning som inte kräver besiktning ska ge reservationer för att jag min dumma idiot var ärlig och sa att den var besiktigad. Det känns skit rent ut sagt, för det enda jag hade behövt göra för att ha en fullgod försäkring var att hålla käft om besiktningen och allt varit frid och fröjd.

:

Nej fast att veta om de anmärkningar som faktiskt finns och ljuga för försäkringsbolaget är faktiskt bedrägeri. Så jag tycker nog att det är du som genom att besiktiga hästen och finna små fel som är ansvarig för att situationen uppkommit.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Du har ingen tidsgräns för ombesiktningen. D.v.s. det innebär att du kan göra ombesiktningen efter tidigast 6 månader. Du kan göra den efter 10 månader eller 12 månader, skit samma men bara det är efter 6 månader.

A
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästvård Jag har min häst försäkrad hos Agr*a (vet inte om man måste skriva så, men men). Hursomhelst har hon nu blivit halt och jag behöver ta...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp