Jävla försäkringsbolag...

Sv: Jävla försäkringsbolag...

*KL* Precis som summerwind sa, så det är TIDIGAST efter 6 månader du kan häva. Du kan häva efter 24 eller 43 månader om du vill, men inte INNAN minst 6 mån gått. Så det är inte tidsbegränsat 'uppåt' i tid, bara 'neråt' - dvs du måste vänta 6 månader, sen kan du när du vill häva reservationen med ett ua böjprov.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag har igår ägnat mig åt en timmes tjafsande med försäkringsbolaget och ÄNTLIGEN fått rätsida på detta. Efter tredje personen jag fick prata med. Halleluja.

Mitt ombud sa först att reservationen försvinner efter 6 mån. Jag tyckte det lät för bra för att vara sant och dubbelkollade genom att fråga om jag uppfattat det rätt och då hade han ändrat sig till att den försvinner efter 6 mån med intyg. Då var jag såpass trött och less på hans ändrade storys hela tiden så jag ringde en annan, denna gång kundtjänst.
Denne sa först att det inte fanns någon reservation på min försäkring, sedan sa jag åt honom att ta då reda på detta omedelbart så jag vet vad f-n som gäller. Då hittades uppdateringen med reservationen men han sade att intyg kan lämnas av nån annan än veterinär tex hovslagare. Bullshit tänkte jag, så enkelt kan det aldrig vara, jag bad om skrifitligt på detta. Då började han vackla och jag fick tala med en tredje person på bolaget, en skadereglerare, som efter mkt om och med förstod min frustration och kunde beskriva exakta förfarandet vid min typ av reservation.

Tack halleluja amen. Efter all denna cirkus och tjafs och nya bud, dubbla bud, gamla bud osv så har jag äntligen fått nån uppfattning. Hoppas jag. Väntar givetvis på skriftligt besked innan jag gör något. Pga allt detta tjorvande krävde jag att min ångerrätt skulle förängas med 14 dagar from igår, eftersom jag inte haft chansn att ta ställning till något då dom inte kunnat tala om för mig vad som gäller. Jag tänker inte stå där med en försäkring jag inte kan ångra, pga att bolaget använt min ångertid till att tjafsa.

Ibland undrar man om ens bolagets egen personal vet vaf-n det är dom säljer till folk och enligt vilken regelbok. Så nej, jag kan inte tycka att det är konstigt att man som kund ibland undrar vad man har för försäkringsskydd egentligen :mad:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag har igår ägnat mig åt en timmes tjafsande med försäkringsbolaget och ÄNTLIGEN fått rätsida på detta. Efter tredje personen jag fick prata med. Halleluja.

Mitt ombud sa först att reservationen försvinner efter 6 mån. Jag tyckte det lät för bra för att vara sant och dubbelkollade genom att fråga om jag uppfattat det rätt och då hade han ändrat sig till att den försvinner efter 6 mån med intyg. Då var jag såpass trött och less på hans ändrade storys hela tiden så jag ringde en annan, denna gång kundtjänst.
Denne sa först att det inte fanns någon reservation på min försäkring, sedan sa jag åt honom att ta då reda på detta omedelbart så jag vet vad f-n som gäller. Då hittades uppdateringen med reservationen men han sade att intyg kan lämnas av nån annan än veterinär tex hovslagare. Bullshit tänkte jag, så enkelt kan det aldrig vara, jag bad om skrifitligt på detta. Då började han vackla och jag fick tala med en tredje person på bolaget, en skadereglerare, som efter mkt om och med förstod min frustration och kunde beskriva exakta förfarandet vid min typ av reservation.

Tack halleluja amen. Efter all denna cirkus och tjafs och nya bud, dubbla bud, gamla bud osv så har jag äntligen fått nån uppfattning. Hoppas jag. Väntar givetvis på skriftligt besked innan jag gör något. Pga allt detta tjorvande krävde jag att min ångerrätt skulle förängas med 14 dagar from igår, eftersom jag inte haft chansn att ta ställning till något då dom inte kunnat tala om för mig vad som gäller. Jag tänker inte stå där med en försäkring jag inte kan ångra, pga att bolaget använt min ångertid till att tjafsa.

Ibland undrar man om ens bolagets egen personal vet vaf-n det är dom säljer till folk och enligt vilken regelbok. Så nej, jag kan inte tycka att det är konstigt att man som kund ibland undrar vad man har för försäkringsskydd egentligen :mad:

Tycker du är rent oförskämd mot försäkringsbolaget.
Det är väl inte deras fel om du väljer att köpa en häst som inte klarar av en vanlig besiktning,eller....

Det du håller på med är definitivt försäkringsbedrägeri.

Varför ska vi andra försäkringskunder drabbas av höjda premier,vilket blir följden när hästägare är oärliga?:devil::devil:

Själv har jag mkt positiva erfarenheter av Dina,men jag har å andra sidan friska hästar som regelbundet kollas veterinärt.
Tom med mitt 20-åriga halvblodssto klarar av en veterinärbesiktning ua!!!!!

Tror inte att du hade blivit mer nöjd med ett annat bolag heller.
Väljer man att köpa en häst som inte är helt ua,ja då får man självklart ta den smällen själv och inte försäkringsbolaget!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Hur får du ett försök att kargöra vad som gäller samt att man uppger att man gjort en besiktning som man skickar in till försäkringsbedrägeri?

Ja att inta uppge att hästen markerade och sedan intygat att hästen är frisk hade varit ett försäkrringsbedrägeri, om män av okunnighet, men det skedee aldrig.

Däremot så anser jag att TS själv satt sig i knipan, men för den skull så ska hon få korrekta upplysningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Läs du på lite om bedrägeri och tagga ner en aning. Du kan vara lugn, jag får betala precis samma premie som alla andra med samma försäkring, men jag får desto mindre i ersättning om det felar. Så du behöver inte oroa dig för att jag och min oerhört halta och misskötta häst som aldrig kollas upp veterinärt eller alternativt, äter dina premiepengar.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Den här cirkusen börjar kännas påfrestande... Ok att jag gjorde fel i och med att jag missuppfattade hela grejen med krav och upplysning. Men inget fel har ju begåtts från min sida, mer än att jag missförstod mitt ombud. Och det börjar jag förstå nu att det är inte så svårt, han vet nog knappt själv vad som är rätt eller fel alternativt försöker han medvetet få mig att köpa mig in i ett dåligt avtal. Oavsett vad är det tröttsamt att alltid måsta vara på sin vakt och ringa och tjata i telefonen så fort jag hör något av dom.

Fick mitt nya försäkringsbrev här i veckan. I det står det inte alls samma saker som vi kommit överens om (jag har slutat tala med det aktuella ombudet, men det är tydligen han som är ansvarig för mitt ärende så han skickar ut breven även om jag talar med andra personer). Nu står det helt plötsligt att min häst har reservation för frambenet (vilket jag tolkar som hela benet), trots att reservationen gäller hälta pga en minimal markering vid lågt böjprov. Det står heller inte en bokstav om vilken sorts intyg som krävs för att häva reservationen, att det gäller hälta samt att reservationen gäller för höjninen.
Det står även att det ska betalas årsvis trots att jag med ombudet kommit överens om delbetalning, vilket inteheller skulle innebära någon extra kostnad enligt honom.

Jag ringde upp bolaget och fick tackolov tala med samma person som i fredags. Jag sa att jag känner mig inte bekväm med att reservationen inte preciseras, jag tänker inte ha en reservation för allt som kan drabba ett framben utan jag vill att reservationen står korrekt beskriven i försäkringsbrevet, samt att det ska gälla enbart höjningen av livvärde samt vet.vård i 6 månader.
Sedan bad jag om att få betalningen uppdelat som jag ansökt om, varpå han sa att då tillkommer extra avgifter!? Jag sa att detta har jag frågat speciellt om, och fått tills var att det inte är extra avgifter för att dela upp betalningen. Suck... Han sa iaf att han skulle ta tag i detta personligen och att ombudet faktiskt har strulat till detta oacceptabelt mycket. Känns ju bra det iaf, att inte bara jag håller på att bli snurrig av all felinformation. Så nu väntar jag bara på försäkringbrev nr 3 i ordningen... :grin:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Det är normalt att få reservation på hela benet när det gäller hälta, dessutom är det även normalt att väldigt mycket skylls på benet. Hästen kan få problem i andra ben och ryggen utifrån en hälta och även andra besvär.

Vad kom ni överens om egentligen angående reservationen? Det låter konstigt med en annat än en reservation på hela benet tillsvidare (med möjlighet att häva reservationen tidigast om exv 6 månader).

Jag håller med om att det inte ska bli en reservation på försäkringen du tar över samt att informationen om kostnader för delbetalning ska komma med en gång och inte i efterhand.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag har aldrig hört om något bolag som sätter annat än reservationer för hela benet, även om det visat sig vara t ex reaktion vid lågt böjprov.

Extraavgifter vid uppdelning av betalning, står väl på hemsidan? Finns det någon som man kan delbetala kostnadsfritt hos? (jo, om man godkänner autogiro)
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag har fått informationen att det gäller reservation för hälta, både av kundtjänst och skadereglerare. Då räknar jag med att reservationen också gäller det jag fått information om samt att det framgår tydligt på försäkringsbrevet.

Ang betalningen har jag ordagrant fått informationen "vi tar inga extra avgifter för att dela upp premiebetalning". Det är iofs det lilla problemet då det bara är att ändra till autogiro. Men jag blir faktiskt ganska trött och irriterad på att man säger olika saker hela tiden. För en vanlig dödlig som inte är jurist vill man tro att man kan lita på den informationen man får, jag trodde det var vad som kallades kundservice och kundvänlighet.

Hur det än är hoppas jag bara att detta jazzande tar slut någon gång.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Ibland så går folk ifrån ett samtal med helt olika idéer om vad som diskuterats. Jag säger inte att det är så, men det är fullt möjligt att det är en person som sitter och svär över dig på samma vis och anser att ni kommit överens precis om vad som står i försäkringsbrevet.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag surfade snabbt in på Dina, och det tog 30 sekunder att hitta in på Allmänna villkor. Första sidan, tydligt markerat:

"Begränsningar i försäkringens omfattning
Försäkringen (både liv och veterinärvård) omfattar inte sjukdomar eller skador som har förelegat eller påbörjats före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Veterinärmedicinsk erfarenhet lig- ger till grund för bedömningen av när en sjukdom eller skada ska anses ha påbörjats."

Jag tycker varken det är otydligt eller luddigt. Och jag tycker att reservationen är mycket tydligt angiven, den avser ju hela det aktuella benet.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Jag är läskunnig. Jag ser inget däri som beskriver hur man blir av med reservationen. Dessutom är det mer än hälta som kan drabba ett ben, sårskador tex. Jag vill bara vara trippelsäker på saker och ting innan jag går in i avtal, det ligger i mitt intresse som kund och det tycker jag inte är konstigt att man vill ha korrekta och entydiga svar på det man frågar.

Missförståndet från början är en mänsklig faktor. Men jag tycker inte att det är för mycket begärt att få veta vad man betalar för och vad som gäller. Att man sedan får flera olika svar, ibland tom från samma person samma dag, kan jag faktiskt inte lastas för. Samtal kan missförstås lätt, men jag har det skriftligt. Jag frågar ogärna per telefon just av den anledningen att skriftligt kan man gå tillbaka till och påvisa konkret.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Det är ju faktiskt inte alla reservationer som går att ompröva, så jag förstår att det inte står utskrivet på allmänna villkor.

Min entydiga erfarenhet är att det alltid är bäst att vända sig till huvudkontor/kundservice för att få svar på frågor. Och då göra det via mail, så man dels har namn på den som gett svar, dels har svaret skriftligen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Nej, och därav att allt inte heller går att läsa till sig utan det krävs personlig kontakt. Och när den personliga kontakten genererar två, tre och sedan fyra olika svar på samma grundfråga då blir man ja... lite upprörd.

Jag har slutat tala med ombud, ringer direkt till Stockholmkontoret numera och ber om skriftliga noteringar på ev överenskommelser samt namn på den jag talat med så jag kan hänvisa. Och idag hade jag fått ett nytt försäkringsbrev som gick att tyda. Så man får väl anse sig vara nöjd. Eller nåt.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Reservationen är som sagt standard, och gäller hela benet och all hälta som kan komma av ursprungshältan. Dvs i översättning allt som inte klart och tydligt beror på yttre trauma. En reservation sätts för ursprungsproblemet och alla tänkbara sekundära problem/komplikationer pga det. Vilket vid t ex böjhälta gör att man får på hela benet för allt som inte är trauma. Helt enkelt för t ex en carpit kan bero på en ond kotled, dvs kan vara ett följdproblem.

Sen, bara för det är standard och vi som varit i svängen vet det, så innebär ju INTE det att det är så självklart för någon annan. Det är ju just därför man ska kunna ringa, och där är det väldigt tråkigt när man inte kan få unisona, raka svar =/ (Det problemet har dock alla bolag)
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Då hoppas jag också att det är standard att reservationen också bara gäller höjningen, och att det inte räknas som en nyförsäkring då det som i mitt fall är ny ägare som ville utöka en tidigare försäkring på häst i samma bolag. Det står inget om det i brevet, och jag vill inte ringa igen på måndag och gnälla om samma sak...
Jag hoppas verkligen att reservationen nu helt plötsligt inte ska gälla för hela beloppet, trots att det är ny försäkringstagare. Muntligt har man sagt att reservationen gäller höjning, men som sagt så verkar de flesta säga olika saker.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag...

Det gäller som standard höjningsdelen - men det bör framgå av försäkringsbrevet så står det inte något som preciserar bör du nog ringa.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästvård Jag har min häst försäkrad hos Agr*a (vet inte om man måste skriva så, men men). Hursomhelst har hon nu blivit halt och jag behöver ta...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp