Jävla lera

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Min häst kom in från hagen igår och va dränkt i lera. Leran är inte torkad, är det då smidigast att skölja av hästen då? Eller vad hade ni gjort?
 
Min häst kom in från hagen igår och va dränkt i lera. Leran är inte torkad, är det då smidigast att skölja av hästen då? Eller vad hade ni gjort?

Beror på vad jag skall göra med hästen.

Kan jag släppa in den i boxen i 30 min och låta den äta lite och kissa innan passet, då har den antagligen blivit så pass torr att det går att få rent de viktiga ställena.

Ska jag bara promenera den = behövs inte att jag gör något alls.

Ska jag iväg och träna och är typ sen då dushar jag hästen.
 
Jag hade förmodligen spolat och ställt in på tork. Eller tänkt om och struntat i att rida den dagen. :p
 
Jag brukar spola av benen om de är leriga, funkar nog på hela hästen också. Mina får dock gå med täcke om det är väldigt lerigt och jag ska rida för att vara någorlunda rena.
 
Det gjorde jag idag. Med skiftarbete och två hästar har jag bara inte tid att stå med det där eländet. Speciellt när vi inte har någon spolplats. Det var rätt val såg jag när jag tog in dom ikväll. Tror det var mer lera än täcke.
Ska sätta på de! Underlättar för oss människor, kanske inte lika underbart för hästen men men😅
 
Jag hade spolat av hela hästen, torkat så gott som möjligt, och sedan ridit med endast schabrak och resårgjord. Jag har aldrig så mycket tid att jag kan vänta tills hästen blir torr och vi har inget solarium. Barbacka blir ju förmodligen väldigt blött och jag är nojig över skav med sadel + blöt häst, så ”fakebarbacka” är min lösning.
 
Jag kom på att de lär ju bli en bastu innanför täcket om solen ligger på.
Eller är de inte så?
Det beror ju på hur mycket päls hästen har, hur bra täcket andas, hur tungt täcket är osv. Det kan lika gärna bli så att hästen fryser för att täcket omöjliggör att pälsen kan resa sig när hästen fryser. Använder man ofodrat regntäcke så ska det vara så lätt så att pälsen ändå kan göra sitt jobb, dvs. resa sig när hästen fryser. Annars är det bättre med lätt fodrat täcke.
 
Det beror ju på hur mycket päls hästen har, hur bra täcket andas, hur tungt täcket är osv. Det kan lika gärna bli så att hästen fryser för att täcket omöjliggör att pälsen kan resa sig när hästen fryser. Använder man ofodrat regntäcke så ska det vara så lätt så att pälsen ändå kan göra sitt jobb, dvs. resa sig när hästen fryser. Annars är det bättre med lätt fodrat täcke.
Hon har inte så mycket vinter päls och hon är halvklippt.
Just nu ligger temperaturen på 1-2 minus på morgonen och på dagen 10 grader. Kanske bättre med 80grams täcke då?
 
Hon har inte så mycket vinter päls och hon är halvklippt.
Just nu ligger temperaturen på 1-2 minus på morgonen och på dagen 10 grader. Kanske bättre med 80grams täcke då?
Vet inte vart du bor men hos mig är det kyliga vindar även när det varit varmt och soligt, det påverkar ganska mycket 😊
Ett täcke som andas bra brukar funka även när det blir lite varmare.
 
Hon har inte så mycket vinter päls och hon är halvklippt.
Just nu ligger temperaturen på 1-2 minus på morgonen och på dagen 10 grader. Kanske bättre med 80grams täcke då?
Skulle tro det. Mina går med 100 respektive 50 gram nu. Vi har tyvärr inte så varmt på dagarna utan det ligger runt nollan men det blir såklart varmare i solen. Båda mina har mycket vinterpäls men den ena är väldigt frusen så han behöver 100 gram. Ingen av dem har varit orimligt varm under.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I många delar av landet är lera i hagarna just nu ett stort problem. För att minimera risken att leran skadar våra hästar finns det...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp