Jag älskar dig!

Vem säger du "jag älskar dig" till? Partner? Barn? Föräldrar? Vänner? Släktingar? Syskon? Och hur ofta?

Jag och maken diskuterade det här hemma idag, vad som är vanligt i Sverige och jag insåg att jag bara vet hur vi gör i vår familj, inte hur det ser ut generellt. Så jag tänkte höra här hur det ser ut för er :).

Vänner och ev partner, varje vecka. Och min hund!
Mina föräldrar har jag bara skrivit det åt :o
 
Barnen och hunden, dagligen. Maken mer sällan, mest för att det inte kommer lika naturligt i samtalet med honom. 😁 Barnen säger jag det till när de åker på morgonen och när de går och lägger sig, och någon gång emellan när det faller mig in.
Älskade ungen eller raring säger jag ofta till de barn/ungdomar jag har varit ledare för länge.
Till mamma säger jag inte jag älskar dig, mest för att vi aldrig har sagt det, vi kramas varje gång vi träffas. Syrran har jag nog sagt det till någon gång, där handlar det mer om handlingar än ord.
 
Barnet fär höra det en miljon gånger om dagen och min käresta några gånger i veckan.

Mamma har mer avsmak sagt att sådana ord ska man inte slösa med och när hon har klämt fram det så är det när hon vill be om förlåtelse för något. Aldrig spontant. För pappa kom det mer naturligt, men jag tror aldrig att han fick höra det från sina egna föräldrar.

Jag tänker att den här negativa spiralen med att inte kunna förklara sin kärlek stannar vid den här generationen, och hoppas att mitt barn får mycket lättare att uttrycka sig. Barnets pappa resonerar på samma sätt, han kommer också från en familj som har svårt att uttrycka känslor och det har varit jobbigt för honom.

Jag och väninnan har en massa sätt uttrycka oss på som inte har det magiska ordet ”älska” i sig. Otroligt löjligt. Vi har ju tydligen ett behov av att vilja bekräfta varandra.
 
För mig är det odramatiskt. Det är mest nåt gullefnutt en säger. Men det bör vara sant när en säger det, men det gäller ju det mesta en säger.
Lika odramatiskt här.

När hjärtat är fullt av känslor kommer det ut ur munnen.
Till exet sa jag det massor av gånger varje dag medan föhållandet levde. Till avkomman rätt frekvent - oftast som avskedsfras.

Lite OT.
Ord är viktiga.
Jag är en ordmärkare, jag hör vad människor säger.Ofta avslöjar ordval mer än folk tror. Kanske för att jag själv har en skapligt rak förbindelse mellan känsla, tanke och ord.
 
Säger det väldigt ofta till min partner. Enstaka gånger till mina föräldrar men det är nog sällan. Kanske mest i skrift till föräldrarna.
Ingen annan.
 
Vem säger du "jag älskar dig" till? Partner? Barn? Föräldrar? Vänner? Släktingar? Syskon? Och hur ofta?

Jag och maken diskuterade det här hemma idag, vad som är vanligt i Sverige och jag insåg att jag bara vet hur vi gör i vår familj, inte hur det ser ut generellt. Så jag tänkte höra här hur det ser ut för er :).
Jag berättar att jag älskar dem för:
- mina barn (ofta)
- min man (ofta)
- mina föräldrar
- mina systrar samt syskonbarn

När det gäller man och barn så talar jag oftast i jag-form, medan det till mina föräldrar och syskon ganska ofta blir att jag säger "vi älskar er" och då även inkluderar barnen.
 
Jag säger det ganska ofta till min sambo, väldigt sällan till mina föräldrar och systrar. Jag är uppvuxen med att min mamma sa att hon älskar mig flera gånger om dagen medan jag inte tror att min pappa någonsin sa det även om jag såklart alltid vetat att han älskar mig. De senaste året har min pappa varit sjuk och har i samband med det blivit mycket bättre på att uttrycka sin kärlek till oss, det har också gjort att jag sagt att jag älskar honom mer än tidigare.
Annars skriver jag det väldigt ofta, både till min familj och till min bästa vän, efter varje gång vi setts.
 
Vem säger du "jag älskar dig" till? Partner? Barn? Föräldrar? Vänner? Släktingar? Syskon? Och hur ofta?

Jag och maken diskuterade det här hemma idag, vad som är vanligt i Sverige och jag insåg att jag bara vet hur vi gör i vår familj, inte hur det ser ut generellt. Så jag tänkte höra här hur det ser ut för er :).

Den jag sagt det till och verkligen menat det är min ex sambo.

En kille jag träffade under sommaren/hösten (kan kalla honom X) i 5 månader sa det till mig efter någon månad, jag kände inte så men fick lite panik och sa det tillbaka. Han sa det även flera ggr, men hans beteende matchade inte det han sa.
Jag är inte uppvuxen i en familj där man säger "jag älskar dig" tror knappt jag kommer ihåg att mina föräldrar sagt det. MEN det betyder inte att jag känner/ har känt mig oälskad för det.
När jag berättade det här för X fick jag höra att jag hade en "sorglig barndom" och att det var synd om mig :crazy:

Min poäng är att även om man inte säger orden så avspeglar ju beteenden ens känslor, att säga "jag älskar dig" är ju betydligt enklare än att visa någon att man älskar den.
 
Vem säger du "jag älskar dig" till? Partner? Barn? Föräldrar? Vänner? Släktingar? Syskon? Och hur ofta?

Jag och maken diskuterade det här hemma idag, vad som är vanligt i Sverige och jag insåg att jag bara vet hur vi gör i vår familj, inte hur det ser ut generellt. Så jag tänkte höra här hur det ser ut för er :).
Till sambon och barnen. Enstaka gång till närmsta vännen.

Inte mkt under min uppväxt, särskilt inte till eller från mamma. Inget fel på relationen dock.
 
Ingen alls. Jag har sagt det i två tidigare relationer. Jag tror jag sa det till min bästa vän när hon gifte sig. Vi säger det aldrig inom familjen. Tror faktiskt inte jag någonsin har hört någon av mina föräldrar säga det till någon av oss barn. Kan tycka det är lite trist med tanke på att vi alla ändå har en god relation med varandra.
 
Säger det minst en gång per dag till barnen. Sambon allt som oftast en gång i veckan.

Min mormor och mina föräldrar kan jag nog säga det en gång per år.

Fick aldrig höra det från mina föräldrar när jag var liten och har aldrig hört dem säga det till varandra heller.
 
Som @tanten skriver "När hjärtat är fullt av känslor kommer det ut ur munnen" och mig händer det ofta med man och barn.
Mannen hör det ofta men själv är han mer av en typ som hellre vill att jag läser genom raderna när det gäller vad han känner för mig. Det är helt ok, det gör jag. Men, det händer att han gör det spontant också.

Varken han eller jag har hört sådant av våra föräldrar med ord men min mamma framförallt, har visat det på andra sätt och även om jag har mycket att önska i hennes uppfostran så är detta något jag uppskattat mycket.

Barnen får höra det när jag liksom stannar upp, tittar på dem och fylls av kärlek och jag måste säga "Du vet väl att jag älskar dig"? De suckar jämt och himlar med ögonen och i utandningen kommer "Ja, jag veeeeet" eller "Mmmm". Det gör inget, de vet att jag menar det på riktigt och tycker nog om att höra det i förlängningen. De är vuxna nu.

Många gånger säger jag det på engelska för jag tycker att "I love you" ger ett mjukare intryck än "jag älskar dig". Jag gillar inte bokstaven "ä" i ordet tror jag.

Jag säger det inte till mina föräldrar eller syskon eftersom jag inte överväldigas av sådana känslor i förhållandet till dem och således skulle det inte komma ut ur munnen heller. Möjligen ett av mina syskon.

Jo, jag älskar dem men inte på ett känslomässigt plan liksom. Jag vet inte om ni förstår vad jag menar?

Ibland har barnen skrivit brev där det står att de älskar oss för att det är så svårt att säga. Det uppskattas och jag vet att det är svårt ibland och de behöver ju egentligen inte besvara min kärlek till dem, den är villkorslös ju.

Barnen är uppväxta med att jag och mannen visar mycket kärlek till varandra och det verkar ha spridit sig till deras partners och det är massor av kramande och pussande och taktila uppskattningar när alla är hemma med partners. Givetvis rumsrent...........
 
Till hunden och i ett tidigare förhållande. Har aldrig sagt det till familjen och dom har aldrig sagt det till mej. Hade känts väldigt konstigt om dom gjort det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 013
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 215
Senast: Bulldoozer
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 113
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp