Bukefalos 28 år!

Jag är så opopulär

Sv: Jag är så opopulär

Fel, jag har lärt mej en massa idag.
1) reta inte den fjortis som sover
2) medvurst som ligger på backen får en blekrosa/grå ful färg när den legat i solen en stund.
3) En katt är liten och kan lätt springa och gömma sej under soffan när man vill ta ur godbiten de har i munnen .. betydligt lättare med en hund.
och de lärdomarna härör bara till detta ämne, sedan har jag lärt mej massor om hur man vinner i monopol, hur man inte ska använda en grep...
En väldigt lärorik dag har jag haft idag :banana: :banana: !
 
Sv: Jag är så opopulär

Nänänä....det var igår det. Klockan är över midnatt.
 
Sv: Jag är så opopulär

mimmipigg skrev:
Har svårt att förstå vad som var så hemskt med att katten fick kokt medwurst?
Kan förstå om det blir lämnat matrester i massor på gräsmattan.
Vad tror du katter äter när de är ute i frihet? Tror att medwurst är bra mycket trevligare.


Jag lovar, min katt föredrar nog det hon äter ute i friheten :p .
Grannen brukade mata vår katt förut, och efter att de flyttade så trakasserar hon de nya grannarna (trodde väl att de också skulle ge henne mat)... mindre roligt :crazy:
Det hon fångar själv får hon gladeligen äta, men övrig människomat vill jag gärna ha koll på vad hon får i sig.
 
Sv: Jag är så opopulär

det här är både till Dalatjej OCH mimmipigg

tänk er att ni har hästar som inte tål havre dvs då slår det slint i huvet på dem och blir way to hetsiga vid ridningen..
och så står där en tjej och ger dem havre??? okai, tjejen visste inte att just era hästar blir skogstokiga av havre, så ni säger det till henne vänligt och vips försöker tjejen gromade lära ER vad ERA hästar ska äta!!!

eller att en tjej hela tiden springer och slänger in massa repat gräs till fånghästen som står i grushagen, och sedan börjar skälla på er för att ni faktiskt vill att hästen ska hålla sig frisk..

är det en acceptabel situation?
 
Sv: Jag är så opopulär

*knapplån*
Jag tycker det är förjävligt att vissa personer matar andras djur! Men jag är också övertygad om att det i de allra flesta fall handlar om ren okunskap. Katter i tätort tycker jag ska vara innekatter (hukar för huggen och slagen nu). Huvudskälet är att andra som valt att INTE ha katt ska slippa ha katthår på sina solstolar, slippa katter som kissar eller bajsar i deras rabatter (för det GÖR de), slippa att främmande katter går in i deras hus när altandörren står öppen osv osv. Dessutom slipper djurägaren problemet att andra matar deras katt :smirk: , slipper risken att katten blir överkörd, ihjälplågad, sparkad eller annat. Jag; som gillar katter är en sån som pratar med kissar jag ser på gatan, men jag tycker inte egentligen att katter ska springa fritt i tätort. Lika lite som jag tycker hundar ska göra det (vilket de ytterst sällan gör).

Ibland händer det ju att folk matar hästar i hagar. Oftast med gräs, vilket i de flesta fall är okej, men ibland med äpplen, bröd, havre eller annat. Jag har börjat säga till de gånger jag ser det hända. Säger att man alltid ska fråga ägaren först om det är okej. Den som ger ett äpple vet ju inte om 18 personer till gett ett äpple den dagen. Den som ger gräs till en "stackars häst" i grushage vet ju inte om den har fått fång och inte tål gräs. Dessutom har icke-kunniga ibland ingen koll på vad som är "lite" respektive "mycket" för en häst. Vet en tjej vars grannar berättade att de gett hästarna "lite havre" ibland. Det visade sig att de hällt ut flera liter i hagen varje dag. :eek: I all välmening, men....... sånt kan ju verkligen bli katastrofalt!
 
Sv: Jag är så opopulär

När jag var liten hade vi en söt liten honkatt, och en dag när grannen hade haft strömming till kvällsmat gav hon renset till vår katt på en tallrik ute på altanen. Katten brukade inte gå dit annars MEN hon lockade den till sig för det var ju synd att slänga strömmingsrenset ...
Problemet var bara det att hennes man var SUPERALLERGISK mot katter - och efter den dagen gick kattan alltid dit när hon var ute och blev hungrig. Det slutade faktiskt med att vi fick avliva henne, för hon (som från början varit skygg för alla och i princip bara hållit sig kring vårt hus och i vår trädgård) började hälsa på både här och där, gå in genom öppna dörrar och tigga mat och så vidare. Klart att folk blev förbannade då, liksom! *sucka* Och hålla henne som innekatt var inget alternativ, eftersom hon var snabb och vi var tre små barn - hade inte en chans att stoppa henne när hon ville ut.
Trist utveckling, liksom! :eek:
 
Sv: Jag är så opopulär

Sofiplopp skrev:
När jag var liten hade vi en söt liten honkatt, och en dag när grannen hade haft strömming till kvällsmat gav hon renset till vår katt på en tallrik ute på altanen. Katten brukade inte gå dit annars MEN hon lockade den till sig för det var ju synd att slänga strömmingsrenset ...
Problemet var bara det att hennes man var SUPERALLERGISK mot katter - och efter den dagen gick kattan alltid dit när hon var ute och blev hungrig. Det slutade faktiskt med att vi fick avliva henne, för hon (som från början varit skygg för alla och i princip bara hållit sig kring vårt hus och i vår trädgård) började hälsa på både här och där, gå in genom öppna dörrar och tigga mat och så vidare. Klart att folk blev förbannade då, liksom! *sucka* Och hålla henne som innekatt var inget alternativ, eftersom hon var snabb och vi var tre små barn - hade inte en chans att stoppa henne när hon ville ut.
Trist utveckling, liksom! :eek:
Jättetråkigt! Och det är säkert som du beskriver; om någon "vänlig själ" börjar mata katten så blir risken säkert större att den söker sig både dit och till andra hem i högre grad än den gjort annars.
 
Sv: Jag är så opopulär

Björk skrev:
*knapplån*
Jag tycker det är förjävligt att vissa personer matar andras djur! Men jag är också övertygad om att det i de allra flesta fall handlar om ren okunskap.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Tjejen som gav katten korv begrep antagligen inte bättre. Vad jag har svarat tidigare innebär ju faktiskt inte att jag tycker att det är okey att mata andras djur, jag menar bara att allt inte är svart eller vitt.

Tjejen tyckte antagligen att hon var snäll & blev överraskad när hon blev tillsagd för det. Detta innebär för den sakens skull inte att det är acceptabelt vare sig att mata andras djur eller skrika och svära åt folk.
 
Sv: Jag är så opopulär

vacasso skrev:
Men snälla ...
- "Hallå, var det du som slängde ut medvursten till katterna"
-"ja..."
-"ja kan du låta bli det för att jag vill inte att de ska äta sådant"
-"VADÅRÅ!!!!!"
-" :confused: ,därför att det är mina katter och jag bestämer vad de äter, jag vill inte att de ska äta nått jävla pålägg, dessutom vill jag inte ha massa kött spridda på gräsmattan!"
-"Men vafan, dom får väl äta vad de vill!!!!!!!!"
-"*suck* NÄE det får de inte!"
-"Amen va faaan, lite medvurst har de inte dött av"

(och så fortsatte det sedan)

Jag blev otrevlig ungefär när jag sa till för tredje gången att JAG bestämer över MINA katter.



Jag tycker att det du sa redan från början lät otrevligt. Det är nog pga det som sånt här händer dig.

Så här låter trevligare:
Hej, var det du som matade min katt med medvurst?
-
Det var omtänksamt av dig, men jag skulle bli glad om du inte gjorde det. (Sen förklara du varför, men skippar de bitar som anklagar grannen t ex att det ser skräpigt ut.)
 
Sv: Jag är så opopulär

På sätt och vis kan jag förstå om din granne blev stött. Tycker faktiskt det låter lite gnälligt att säga åt grannen pga en sådan sak och speciellt på det sättet du sa det- hon ville ju bara vara snäll. Min granne matar min katt med räkor, matrester etc men jag är bara glad att grannen inte är katthatare!! En katt tål borde tåla smakbitar av annan mat än kattfoder faktiskt.
 
Sv: Jag är så opopulär

Vem vet det kanske var du som började vara otrevlig.. svårt att veta när man bara får höra den ena sidan. Annars om det är som du säger, så är det naturligtvis tråkigt att man reagerar som hon gjorde.
 
Sv: Jag är så opopulär

Druvan skrev:
På sätt och vis kan jag förstå om din granne blev stött. Tycker faktiskt det låter lite gnälligt att säga åt grannen pga en sådan sak och speciellt på det sättet du sa det- hon ville ju bara vara snäll. Min granne matar min katt med räkor, matrester etc men jag är bara glad att grannen inte är katthatare!! En katt tål borde tåla smakbitar av annan mat än kattfoder faktiskt.

Men snälla nån! Borde? Jadu, min ena hankatt fick urinsten, och jag får bara mata honom med specialfoder. Annars kan han bli dålig igen, och det vill jag inte. Enligt vet så får jag inte ge honom någon annan mat så jag skulle inte heller bli så glad om någon annan gjorde det.
Möss och sånt äter han inte heller, han är för kräsen för det! :D
 
Sv: Jag är så opopulär

till trådskaparen.

Har man katterna ute utan uppsikt så kan man väl inte vara speciellt noga med vad katterna får i sig...
 
Sv: Jag är så opopulär

Ja herregud, en flera sidor lång tråd om hur jag kan tänkas ha betonat min tillsägning :confused:
Jag sa inte till på ett otrevligt sätt.
Jag har visst uppsikt över dem, de håller sej uteslutet till gräsmattan utanför min dörr och ytterdörren är alltid öppen ifall någon hund skulle komma och de vill gå in.
Att de äter sånt som eventuellt ligger på backen är inte så mycket att göra åt, myror och gräs.. vilket är det enda som möjligen ska ligga på min gräsplätt som jag dagligen rensar bort från papper och annat skräp som blåst dit.
Och jag har svårt att förstå att vuxna människor beter sej som värsta småglin på djurpark och matar djur, vad får de som gör det att tro att det är okej?
Min yngsta får dessutom diarre av allt utom sin specialmat och fil, att han inte var ute och såg dessa bitar är jag bara glad för (han var inne hos mej).
 
Sv: Jag är så opopulär

Mysgrisen skrev:
Men snälla nån! Borde? Jadu, min ena hankatt fick urinsten, och jag får bara mata honom med specialfoder. Annars kan han bli dålig igen, och det vill jag inte. Enligt vet så får jag inte ge honom någon annan mat så jag skulle inte heller bli så glad om någon annan gjorde det.
Möss och sånt äter han inte heller, han är för kräsen för det! :D
Du kanske borde hålla honom inomhus i sådana fall. Du kan ju aldrig veta vad han stoppar i sig ute så då borde en skinkmacka inte göra så mycket, eller vad det nu var han blev matad med :d. Hur vet du att han inte äter möss och sådant? Ursäkta men det lät ganska kul- har du frågat honom eller :D
 
Sv: Jag är så opopulär

ang. smådjur ute så kan jag säja såhär att mina har inte vart utekatter i sådan utsträckning att de ens kan ta sorkar och möss eller fåglar. En duktig jägare tränas från ung ålder och mina kan på sin höjd fånga flugor.
 
Sv: Jag är så opopulär

Druvan skrev:
Du kanske borde hålla honom inomhus i sådana fall. Du kan ju aldrig veta vad han stoppar i sig ute så då borde en skinkmacka inte göra så mycket, eller vad det nu var han blev matad med :d. Hur vet du att han inte äter möss och sådant? Ursäkta men det lät ganska kul- har du frågat honom eller :D

Haha, jag förstår att det såg kul ut! Men han är så otroligt kräsen. vill inte ha annat än torrfoder. Innan han blev dålig så försökte jag ge honom räkor o dyl, men det vill han inte ha. Har sett honom hantera möss och fåglar, och han ser i det närmsta äcklad ut av att ha dem i munnen. Han har tagit hem några men de är aldrig ätna på. (Och nej, han har såvitt jag vet aldrig blivit bjuden på skinkmacka...det var inte jag som startade tråden...)

Fnissar själv av att läsa mitt inlägg...kanske skulle försöka mig på kattviskeri? ;)

Vi bor mitt ute i skogen utan grannar, och han är alltid i närheten, så risken för att någon ska ge honom något är nästan obefintlig. Iofs så tror jag knappast att han skulle bli dålig av att äta något annat ibland, men jag tänker på själva principen. Att mata andras djur alltså.
 
Sv: Jag är så opopulär

vacasso skrev:
ang. smådjur ute så kan jag säja såhär att mina har inte vart utekatter i sådan utsträckning att de ens kan ta sorkar och möss eller fåglar. En duktig jägare tränas från ung ålder och mina kan på sin höjd fånga flugor.
Mja, det där undrar jag. Mina kissar var innekatter tills de var 8,9 och 10 år. Sen flyttade jag ut på bonnlandet och vågade släppa ut dem. Plötsligen jagade de! Speciellt ena rexen drog in sorkar och små ödlor i köket varje dag! :D Så; det där med jaktkunskapen sitter nog väldigt grundmurat! Dock verkade bondisen aldrig fatta det där, i alla fall inte så jag såg det. Så, nog kan de lära sig jaga på äldre dagar, men det kräver ju att de hittar byten.
 
Sv: Jag är så opopulär

*knapplån*

Eftersom tråden nu mer handlar om katter än om vacassos grannbråk flyttar jag den till Katt.

mandalaki/moderator
 
Sv: Jag är så opopulär

Jo... men det kräver ju en viss talang ;) mina ser tex en sädersärla som pickar runt på gräsmattan, sitter och tittar typ 10 meter och drar plötsligt iväg i 170 knyck emot, inte så effektivt precis :smirk:
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 913
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp