Jag är så rädd

Jag fasar verkligen inför vintern! De sista åren har jag mått så oerhört dåligt på vintern att jag inte ens klarat det mest basala och jag känner redan hur jag mår sämre och sämre (jag vet att det riskerar att bli en självuppfyllande profetia men jag har inte verktyg att hantera det själv och jag får ingen terapi trots att jag har tjatat på psykiatrin i flera år om det). Jag är så rädd att jag inte ska klara att sköta om hundarna. Förra vintern var det verkligen med nöd och näppe jag kunde sköta dem och jag tycker inte att de fick var de förtjänar med aktivering och promenader även om de fick så de klarade sig. Jag har ingen som kan hjälpa mig med dem heller. Jag kan säkert hitta någon jag kan betala för promenad några gånger i veckan men jag vet inte om jag vågar släppa iväg dem med en främmande människa. Kanske går det att fixa fler tider med boendestödet men jag vill liksom inte ta resurser från de som verkligen behöver det heller.
Men som det känns nu och har känts senaste veckorna så kommer vintern troligen bli ett helvete som jag inte ens vet om jag överlever så det kanske till och med är det bästa att ”planera” för att det blir så och börja skriva ned allt som gäller för hundarna så det finns. Min familj vet tex att Poppy är allergisk men de har ingen aning om mot vad och det kan ju sluta rätt illa om hon får fel mat. Likaså i vad för sorts hem hundarna hade passat bäst. Marsvinen har jag en vän som jag vet kommer att ordna allt för dem på bästa sätt om något skulle hända.
 

Gör du en plan för djuren om det är något som kan få dig att känna dig lugnare. Men ge inte upp ändå! :heart

Vad är det värsta med vintern, tycker du? Kylan? Mørkret? Båda?

Jag minns du frös så mycket förra vintern - kan du skaffa några riktigt varma kläder redan nu? Bra ylleunderkläder (långärmad och långkalsonger) kan göra jättemycket, själv kan jag köra med det + mjukisbyxor och tröja + onepiece i fleece el dyl, för att hålla mig varm inne när det är som kallast. Finns det någon möjlighet att söka ekonomiskt stöd till elräkningen kanske? (Jag vet inte vad som gäller i Sverige)

Angående boendestödet så ska du absolut inte tänka att du "tar" ressurser från någon annan. Tvärt om är det bra om det blir större efterfrågan så det syns att det måste beviljas mera pengar och anställas flera inom detta. De gör ju sin utvärdering vart ressursarna ska gå, det är absolut inte ditt ansvar.

Otroligt dåligt att du fortfarande inte får någon form av terapi! Sådan ska det verkligen inte vara i Sverige, jag saknar ord för hur arg det gör mig....! :rage:
 
Gör du en plan för djuren om det är något som kan få dig att känna dig lugnare. Men ge inte upp ändå! :heart

Vad är det värsta med vintern, tycker du? Kylan? Mørkret? Båda?

Jag minns du frös så mycket förra vintern - kan du skaffa några riktigt varma kläder redan nu? Bra ylleunderkläder (långärmad och långkalsonger) kan göra jättemycket, själv kan jag köra med det + mjukisbyxor och tröja + onepiece i fleece el dyl, för att hålla mig varm inne när det är som kallast. Finns det någon möjlighet att söka ekonomiskt stöd till elräkningen kanske? (Jag vet inte vad som gäller i Sverige)

Angående boendestödet så ska du absolut inte tänka att du "tar" ressurser från någon annan. Tvärt om är det bra om det blir större efterfrågan så det syns att det måste beviljas mera pengar och anställas flera inom detta. De gör ju sin utvärdering vart ressursarna ska gå, det är absolut inte ditt ansvar.

Otroligt dåligt att du fortfarande inte får någon form av terapi! Sådan ska det verkligen inte vara i Sverige, jag saknar ord för hur arg det gör mig....! :rage:
Jag har tänkt göra det länge men det blir aldrig av. Precis som allt annat. Men jag måste nog se till att göra det för nu är det som sagt illa.

Jag vet inte. Det blöta ihop med kylan tror jag. Innan tyckte jag bäst om vintern men iom att jag har blivit så deprimerad de sista åren så kan jag inte längre gilla den. Nu är här ju aldrig snö längre heller. Förra året fick vi ett par dagar men åren innan dess har det knappt varit minusgrader ens. Snö gör det lättare att stå ut.

Usch, jag hade glömt hur mycket jag frös och hur dåligt jag mådde av det :( Jag kollade runt lite och ullunderställ var jättedyrt, men jag kommer att få ha det svinkallt i vinter för att klara av elräkningarna så kanske lika bra att försöka hitta ändå. Helst hade jag velat ha det varmt hemma, både för min och djurens skull, men det har jag inte råd med. Har inte hört något om extra bidrag utöver bostadstillägget jag redan har. Tror inte att jag är tillräckligt fattig för det heller om det skulle finnas.
Funderar på att halvt flytta ned i djurrummet i vinter men jag trivs inte där just nu. Det finns jättemycket jag hade kunnat sysselsätta mig med där men jag orkar ju ingenting hur gärna jag än vill.

Jag får se om jag klarar att prata med dem om att kanske utöka för hundarnas skull. Det är ju bra för mig också att komma ut ordentligt varje dag men många dagar är det som att bestiga mount Everest. Helst hade jag velat slippa dem nästan helt för jag tycker att det är så jobbigt att behöva hjälp med så enkla saker.

Jag får knappt hjälp alls. Har kontakt med en skötare ca varannan månad så de kan kolla så att jag lever och om jag behöver någon medicin utskriven. 1-2 gånger om året tar sjuksköterska blodtryck och kollar hur det funkar att ta elvanse. Skulle dit på måndag men de har skjutit upp det igen. Väntar fortfarande på svar från läkaren om blodprover jag tog för ett par veckor sedan också. Boendestödet har tagit kontakt med dem tidigare om att jag mår dåligt men inget händer. Eller jo, jag fick vara med i en träningsgrupp men det klarade jag inte pga ångesten. Ingen bryr sig om att hitta orsaken till varför jag mår dåligt, de bara petar i symptomen för att de är tvungna
 
Min bästa vän ringde för hon hade sett på Facebook att jag kanske inte orkar åka på utställningen på lördag för jag mår dåligt och hon sa att jag behöver bara skicka ett sms och packa ihop grejerna så kör hon hit och hämtar hundarna närsomhelst om det skulle gå så långt. Hon har själv två chihuahuas så henne litar jag på att hon kan skydda dem på promenaderna. Har inte ens tänkt på att fråga henne för hon bor rätt så långt bort
 
Ingen bra dag idag heller 😞 Blev lite glad igår när jag vägde mig och såg att jag äntligen gått ned lite i vikt, bara för att idag upptäcka att vågen stod mot en kant och jag har gått upp i vikt 😭 Imorogn är det utställning och jag vet inte hur det ska funka. Vill inte gärna börja storböla ute bland folk och fasar inför tågresan. Borde nog stanna hemma men det vill jag ju inte heller får då kommer jag må dåligt för att jag inte är där istället
 
Ingen bra dag idag heller 😞 Blev lite glad igår när jag vägde mig och såg att jag äntligen gått ned lite i vikt, bara för att idag upptäcka att vågen stod mot en kant och jag har gått upp i vikt 😭 Imorogn är det utställning och jag vet inte hur det ska funka. Vill inte gärna börja storböla ute bland folk och fasar inför tågresan. Borde nog stanna hemma men det vill jag ju inte heller får då kommer jag må dåligt för att jag inte är där istället

Vet du, jag skulle blivit orolig om du hade tappat i vikt. Så jag tycker det låter bra att du istället lagt på dig lite. Jag har själv någorlunda samma kroppstyp som du, och jag har nog gått upp minst(!) 5 kg senaste halvåret och bara fått positiva kommentarer ang. det. Kroppen mår bättre med om den har lite "reserver".

Hoppas det går bra på utställningen! Men kom ihåg att det är okej att stanna hemma med, om du inte orkar.
 
Angående boendestödet så ska du absolut inte tänka att du "tar" ressurser från någon annan. Tvärt om är det bra om det blir större efterfrågan så det syns att det måste beviljas mera pengar och anställas flera inom detta. De gör ju sin utvärdering vart ressursarna ska gå, det är absolut inte ditt ansvar.
Vill också betona det här.
Handläggarna på kommunen har som jobb att se till att alla får det som de behöver och värdera behoven. Du ska inte sitta och på egen hand bestämma vem det är som är värd att få deras resurser.
Du ska berätta för dem hur dina behov ser ut, hur du är rädd att det kommer bli till vintern, och vad som skulle kunna fingera som hjälp för dig. Sen ska du låta dem bestämma om vilka timmar du får.
 
Vet du, jag skulle blivit orolig om du hade tappat i vikt. Så jag tycker det låter bra att du istället lagt på dig lite. Jag har själv någorlunda samma kroppstyp som du, och jag har nog gått upp minst(!) 5 kg senaste halvåret och bara fått positiva kommentarer ang. det. Kroppen mår bättre med om den har lite "reserver".

Hoppas det går bra på utställningen! Men kom ihåg att det är okej att stanna hemma med, om du inte orkar.
Nej, det är inte bra! Det gör allt supermycket värre 😭 Jag hatar min kropp som den ser ut nu och känner mig äcklad av att se mig i spegeln. Jag kan inte ha många av mina fina kläder längre för de är för små och de jag kan ha använder jag nästan aldrig för jag vill inte se mig själv. Använder mest stora tröjor som döljer och byxor som håller in de få gångerna jag går ut. Hemma går jag i samma fula byxor och tröja dygnet runt.

Jag stannade hemma. Kom ihåg igår kväll hur extremt mycket ångest jag hade på tåget när jag åkte hem förra gången. Men vikten spelade in även i det beslutet för det är en tjej som brukar vara med som klär sig liknande som jag och hon är så söt och mycket smalare än vad jag är så känner mig ännu tjockare när jag ser henne.
Ska äta med familjen istället men det är också jobbigt för mina systrar är också så mycket sötare och smalare än vad jag är och alla i familjen är framgångsrika på typ allt de gör medans jag inte duger till någonting. Vet att det är jättedumt och tramsigt att jämföra sig med andra men jag kan inte låta bli för jag känner mig så äcklig och oduglig.

Vill också betona det här.
Handläggarna på kommunen har som jobb att se till att alla får det som de behöver och värdera behoven. Du ska inte sitta och på egen hand bestämma vem det är som är värd att få deras resurser.
Du ska berätta för dem hur dina behov ser ut, hur du är rädd att det kommer bli till vintern, och vad som skulle kunna fingera som hjälp för dig. Sen ska du låta dem bestämma om vilka timmar du får.
Hon som är ansvarig för mig kommer på måndag så får se vad hon tycker och säger då. Men samtidigt som jag behöver hjälp så vill jag inte för jag orkar inte och känner mig ännu mer oduglig. Just nu vill jag bara försvinna för jag mår så fruktansvärt dåligt. Jag brukar nästan aldrig gråta och nu gråter jag hela tiden
 
Nu känner jag inte dig och har inte läst alla dina inlägg men jag måste ändå få skriva att jag är jätteimponerad över allt du grejar och fixar, med bygga burar och åker kollektivt till utställningar osv. Min uppfattning är att dina djur har det väldigt bra och är väl omhändertagna. Var lite snäll mot dig själv och se allt bra som du gör :heart
 
Nu känner jag inte dig och har inte läst alla dina inlägg men jag måste ändå få skriva att jag är jätteimponerad över allt du grejar och fixar, med bygga burar och åker kollektivt till utställningar osv. Min uppfattning är att dina djur har det väldigt bra och är väl omhändertagna. Var lite snäll mot dig själv och se allt bra som du gör :heart
Tack 💖
Fast jag åkte ju inte till utställningen. Marsvinen tycker jag har det bra men hundarna behöver mer aktivering, speciellt nu när det börjar bli kallt och blött och de inte vill gå ut.
Jag tycker inte att jag gör mycket bra. Jag gör bara det absolut nödvändigaste och knappt ens det 😞
 
Och jag kom inte iväg till middagen 😭 Jag vet inte vad jag ska ta mig till för jag mår så dåligt 😭 ångest är fullkomligt vidrigt men depressionerna, hopplösheten och meningslösheten är ännu värre. Båda ihop är outhärdligt. Jag kan inte påverka någonting och jag orkar inte mer. Men jag har inget val för jag vågar inte försöka ta livet av mig igen för jag dör ju ändå fan inte. Men blir det inte på något mirakulöst sätt bättre så blir nog detta min sista vinter. Då struntar jag i hur elakt det är och hoppar framför tåget
 
Huvudet spränger för jag har gråtit så mycket. Måste gå en vettig promenad med hundarna men vet inte hur. Måste ned till Lund på onsdag, hur jag nu ska orka det. Funderar på om jag ska ta en omväg hem och lämna hundarna hos min vän. Vet inte hur jag ska klara mig utan dem men hundarna är viktigare än vad jag är
 
Jag klarar inte att bara ligga och glo men klarar inte att göra något eller sova heller. Inte ens titta på film funkar för jag kan inte koncentrera mig. Hundarna har iallafall varit ute på en liten runda. Vill såklart gå längre men det är bättre än bara vara ute och kissa på gården åtminstone
 
Jag klarar inte att bara ligga och glo men klarar inte att göra något eller sova heller. Inte ens titta på film funkar för jag kan inte koncentrera mig. Hundarna har iallafall varit ute på en liten runda. Vill såklart gå längre men det är bättre än bara vara ute och kissa på gården åtminstone

Bra gjort att gå med hundarna iaf! Ang göra något annat än att titta på film, har du testat yoga? Det kan vara skönt för att varva ner och samtidigt hålla sig upptagen med något. Finns massor av instruktionsfilmer på youtube om du vill försöka.
 
Bra gjort att gå med hundarna iaf! Ang göra något annat än att titta på film, har du testat yoga? Det kan vara skönt för att varva ner och samtidigt hålla sig upptagen med något. Finns massor av instruktionsfilmer på youtube om du vill försöka.
Jag har provat yoga och det funkade första två gångerna (15 minuter) och sedan började ångesten komma tredje gången och efter sex gånger gav jag upp för då gick ångesten i taket bara av tanken på yoga 😞 Jag måste lära mig hantera ångesten men jag vet inte hur och jag får ingen hjälp 😞
 
Nu har jag pratat med min kontaktperson på boendestödet och sa hur illa det är och hon tog det på allvar och tog tag i allting på en gång så nu ska läkaren få en chans att göra något men om inget händer till slutet på veckan så kommer det troligen bli ett sip-möte med alla inblandade
 
Nu har jag pratat med min kontaktperson på boendestödet och sa hur illa det är och hon tog det på allvar och tog tag i allting på en gång så nu ska läkaren få en chans att göra något men om inget händer till slutet på veckan så kommer det troligen bli ett sip-möte med alla inblandade

Jättebra gjort av dig att prata med henne! Håller tummarna att du får bra/bättre hjälp nu. :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 775
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp