Jag ahr provat min nya sadel...

Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Star Trekk Comfort Shorty. Har enligt uppgift från ÅF ca 47 cm anläggningsyta.

/Camilla
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Kommer ingdams idag....visst var det fredag du sa...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jag har ridit lite barbacka i 2 dagar nu (har fått låna en barbackapad utan stigbyglar) och det har funkat ganska bra. Travade lite lätt igår och det var inte alls så vingligt som jag trodde det skulle vara. Iofs får man ganska bra grepp på barbackapadden, hade jag inte haft den hade det nog varit halt... :D Hästen verkade trivas med det, dock tycker han det är lite ovant, hyan vet inte riktigt hur han ska tolka mina sitshjälper, men det kommer nog. S¨nu sdka jag göra så att tills jag är van vid att rida barbacka ska jag rida med den de dagar jag bara ska trava lite lätt och de dagar jag ska galoppera och trava mkt använder jag lånsadeln.

Så får jag hoppas att allt funkar tills jag får en sadel...


Och ja, Ingdams kommer idag vid 1130.. Vad spännande det ska bli!
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Nu har jag inte läst alla inläggen, men varför tar du inte dit en person som mäter din häst istället? Då kan du få en sadel som passar, det här är sådant som nybörjare hänger sig åt. Då köper man sadel på sadel, för att inse efter varje köp att även de var ett misstag. :crazy:
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Det är det hon har gjort..
Tagit ut en erkänt duktig sadelutprovare som tagit mått på hästen..
Men ÄNDÅ var inte sadeln anpassad när den kom...:(

Och nybörjare, nääh, det är nog det sista jag skulle kalla henne...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jag ahr inte bara köpt sadel på sadel, den sadeln jag köpte nu avr ju MÅTTbeställd... Stoppningen var specialfixad till hans rygg osv....

Men nu var Ingdams ute, och konstaterade att min häst faktiskt hade musklat sig mycket och han sa att sadeln gled bak pga att min häst är för rund för sadeln. Så han skulle fixa till det med stoppningen. Han tyckte bomvidden var bra för honom, men han erbjöd sig att gratis bredda sadeln en bomvidd till om jag var säker på att han skulle växa så mkt. Så det gjorde vi... Väldigt schysst av honom tycker jag! Så jag får sadeln igen efter 3 veckor...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Tryckmärkena efter barbackasadeln såg ut som formen på en bomlös typ, (jag travade bara lite kort, han avr ju inte svettig eller så men man såg det lite var han var varm och var pälsen var lite slätare osv) och jag tror min rumpa slutade ett pr cm från hans sista revben när jag satt rätt. Det var lite svårt att kolla (kollade när jag satt på hästen), för jag gled bak i traven hela tiden (helt rak rygg ju, det är ingenstans där man sätter sig naturligt, utan man sitter likadant flera dm längre bak än precis bakom manken...) Så jag vet inte om jag sitter mkt längre fram i t.ex. en bomlös där man sitter lite mer fast, för jag sitter lite längre fram när jag sitter i en bomsadel.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Sadeln var ju anpassad efter honom, jobbet var väldigt snyggt gjort, problemet var ju bara att han hade musklat om sig gien :(
Dock tycker jag Ingdams har varit så proffsiga nu och har varit så schyssta och tillmötesgående (även om jag tycker de borde ha kommit lite tidigare och kollat sadeln....) att jag kommer hålla mig till dom. Dom kanske är så tillmötesgående för de ser att min häst kommer ändra sig så mkt och jag kommer behöva köpa nya sadlar hela tiden ;)
Så nu hoppas jag bara att sadeln evrkligen passar den här gången, för det blir ju jobbigt att lämna tillbaka hans nya träns, sadelgjord osv och jag har ju också gjort värsta listan som jag ska handla med grejjer som passar till nya sadeln ( typ ländtäcke, catago pro skydd osv) och det vore väl jobbigt att ändra den lista en gång till... :D
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har ridit lite barbacka i 2 dagar nu (har fått låna en barbackapad utan stigbyglar) och det har funkat ganska bra. Travade lite lätt igår och det var inte alls så vingligt som jag trodde det skulle vara. Iofs får man ganska bra grepp på barbackapadden, hade jag inte haft den hade det nog varit halt... :D Hästen verkade trivas med det, dock tycker han det är lite ovant, hyan vet inte riktigt hur han ska tolka mina sitshjälper, men det kommer nog. S¨nu sdka jag göra så att tills jag är van vid att rida barbacka ska jag rida med den de dagar jag bara ska trava lite lätt och de dagar jag ska galoppera och trava mkt använder jag lånsadeln.

Så får jag hoppas att allt funkar tills jag får en sadel...


Och ja, Ingdams kommer idag vid 1130.. Vad spännande det ska bli!
Vad bra....Med min barbackapad går det inte att glida.Man sugs nästan fast i den....
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Den jag använder glider litegrann, min häst gillar inte att jag spänenr gjorden så hårt (ingen resår) men det får jag tåla...
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Aifos
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp