Jag ahr provat min nya sadel...

Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jo, jag försöker, men det är svårt med alla dessa motgångar hela tiden.
Idag ska jag iaf till vet med hästen så jag kanske får svar på vad som är fel. Och förhoppningsvis ringer Ingdsams eller iaf mailar, så jag vet vad vi ska göra med sadeln...


(btw, det går att läsa i min andra tråd på Hästvård: hästen visade inte så mkt hälta på hård grusväg, men i ridhuset båda nickande han med huvudet, hakade upp benet och satte ner det tyngre. Därav drar jag slutsatsen att det måste bero ¨på underlaget till viss del iaf, och han kanske har överansträngts lite snabbare än vad han hade blivit om det hade varit ett hårdare underlag. Just nu är det djup sand....)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Uppdatering..

Här är bilderna på sadeln:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Passier PSL/

Ingdams skulle komma ut så fort de kunde, får väl hoppas det blir snart...

Sen så har jag lite bra nyheter: hästen var inte halt. Vi böjde frambenen högt och lågt och bakbenen högt (tror jag, vi gjorde bara en typ av böjning på bakbenen iaf) men han visade INGENTING, sen så hade vet ändå i åtanke att jag ska att han abra haltade på djupare underlag på böjt spår, så vi longerade, men han haltade ingenting där heller. Och för att vara helt säkra böjde vi frambenen en gång till, men han visade ingenting...

Vet trodde att det kanske bara hade varit en sträckning som inte han läka ut mellan longeringstillfällena/ridningen och att jag kan ta det lugnt i några dagar för att vara på den säkra sidan, men att han inte kunde se något fel alls på hästen.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

JAAAAA.....Perfekt.....

Då hamnar sadelns "tyngdpunkt" exakt där den ska vara....

Jaa, då är det bara för Ingdams att se till att ändra den så den ligger där den SKA...
Nu har du ju bild bevis att ta till ifall dom skulle "krångla"...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

hur går det för dig? Har läst igenom alla inlägg i denna tråd....SUCK stackars dig.Det MÅSTE ju finnas nån sadel som passar, men då är det ju detta med ekonomi oxå :((.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Ingdams ska ju komma ut och se själva.
Det är inte bara det att den glider bak (den gled bak i lördags 1 cm efter 10 cm ridning varav ett par min i trav och ca 10 galoppsprång, resten var lugn skritt) men den ÄR för smal. Kolla på de andra bilderna, och man känner det också. Bredvid manken klämmer den. Och jag sa ju till dom att beställa en sadel som var så bred att den bara passade med fårskinnspad, då jag visste att han skulle bredda sig mkt och snabbt, så hur som helst måste de bredda den minst en cm, för redan nu är den så smal som min Globus (se hur den låg för några månader sen: http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/ under kategorin Sadlar) och det f¨r absolut inte plats med en pad under också...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jag kan säga dig att min budget när jag började leta hoppsadel var 5000 och då tyckte jag det var mkt pengar. Nu är jag uppe i 14 000. Det är fan i mig så mycket det går, men vid en dressyrsadel som jag hade kunnat ändra bomvidd på (eller som jag med säkerhet vet att hästen inte växer ur) hade jag utan tvekan kunnat lägga 25 000. (ekonomin är inget problem i sig, dock har jag andra saker jag vill lägga mina pengar på.... SÅ gärna vill jag inte ha en 25 000 kronors hoppsadel liksom...)

Men jag har ju provat sadlar för 26 000 (Amerigo) 22 000 (Equipe) och Passier (23 000) och bara för att de är dyra är ju ingen garanti för att de passar...
De dressyrsadlarna som ligger bäst ligger runt 15 000 eller under (den billigaste kostar 8500) problemet är bara dessa hoppsadlar....

Men jag får väl se avd Olof säger.... Men han får fixa det på nåt vis. Och jag hoppas att han ärligt säger om det ens är någon ide att skicka ner Passieren till Tyskland igen och vänta en månad på det eller om jag bara ska beställa nån annan sadel. För att stå där om en månad igen och sadeln inte passar... Då lägger jag mig ner och dör....
Och säger han att Passieren inte kan fixas till får det bli en dressyrsadel. Jag har en hoppsadel nu som jag ahr lånat, och jag ahr hoppat i den, men problemet med den är att den kanar som fan i svängar och den ligger inte bra på det sättet (den följer ryggen bra och hästen verkar trivas jättebra i den! Problemet är abra att den glider åt sidorna något fruktansvärt...) men idag när jag skrittade så provade jag med min fårskinnspad och då låg den mer still, dock varken hoppade eller galopperade jag idag så jag vet inte än om jag skulle kunna använda den...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

När kommer ingdams? Hoppas dom kan hjälpa dig.Hur gammal är din häst? Han kan ju inte hålla på att bredda sig hur mycket som helst ;)
Min frieserhingst har från 3 år- nu 6 år bara breddad sig en bomvidd på ett ungefär, hur många grader är en bomvidd förresten?
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Nej, det hoppas jag verkligen inte... Men jag tror att efter 8 års ålder (när haflinger i regel slutar växa och om han inte skadar sig innan dess) kommer jag nog inte behöva en vidare sadel. Det har ju bara varit så mkt, förra året gick han ner så mkt i vikt och pga hormoner fick han hur mkt muskler som helst på en väldigt kort period, och i somamr har han varit halt och tappat muskler och nu vid tömkörningen är dom tillbaka igen nästan helt (bara lite kvar).

Men var din häst tömkörd vid 3 års ålder?
Min börjades rida när han var lite drygt 4 år.

Det brukar skilja sig ca 5-8 grader mellan bomvidderna, men det varierar ju mellan märkena exakt hur mkt.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jag hade förresten en intressant diskussion med min stallägare idag...

Han fråga mig varför jag inte rider ut, då svarade jag att jag började rida igår (lånad sadel, en skritttur på 20 min bara) och att jag inte har en sadel själv förrän igår.
Nehe, han sa att han hade sett mig rida, och då förklarade jag för honom att jag provred den gamla sadeln för drygt 2 v sen, men jag hoppade av efter en kvart, för det gick så dåligt, den passade inte alls längre. Och jag förklarade också för han att jag visst hade ridit ut mkt efter Nasse blev friskförklarad och när han var igång efter hältan, men att jag inte vågade ta de långa galopprundorna ännu och jag tar det säkra före det osäkra. (dock har vi varit på ett par galopprundor, men min stallägare verkade inte tycka att man rider ut om man bara är ute i typ 50 min, är man ute och rider måste man väl vara ute på långrundor verkar det som....)
Han fattade inte heller varför jag la ner 14000 på en sadel, när "man lika gärna kan köpa en billig för några tusenlappar". Jotack, hade jag kunnat göra det hade jag väl skitit i att lägga ner många tusenlappar på utprovningar osv och då hade jag kört till Hööks och köpt nån skitsadel av dom. Men så enkelt är det ju inte..
Inte heller kunde han förstå att jag behöver byta sadel så ofta (hittills har jag abra bytt 1 gång, nu har jag ju bara letat i en evighet, men jag ahr ju inte bytt till en sadel...) medan han har haft samma sadel till hans häst i flera år (sen inridningen). Inte heller var det någon annan i stallet som behövde byta sadel så ofta, men han köpte tydligen inte argumentet att det inte är så många som ahr unghästar längre, många har ju köpt välinrida 5-6 åringar, och det är ju inte så konstigt att en välriden 6 åring inte breddar sig mer än nån bomvidd på ett par år. (speciellt om det är hbl)
Han sa även att det var benstommen som avgörde sadelns bomvidd framförallt och musklerna bara spelade en liten roll i det hela. Och att det var ju inte så noga med bomvidden tyckte han, man behöver inte mäta på millimetern (nä visst, men 10 mm blir en cm, och det är en hel bomvidd)


Suck... Han tjafsade nog i 20 min eller nåt. Jag förstår inte varför heller...
Han tyckte även det var skitlätt att hitta en sadel till min häst, han slängde på¨en av hans westernsadlar och tyckte den låg bra. Han såg inte att bommen avr för böjd, skulle bli för lång i nrätt sätesstorlek och att den dessutom var alldeles för smal. Nädå, "det är en westernsadel och den provar man ut på ett heeeelt annat sätt än en engelsk sadel, det är ****** sagt" ("stallets" ET/utprovare, alla anlitar ehnne)
Men det han inte visste var att bomvidden, längden och böjnmingen på bommen kolalr man likadant.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Såja nu tar vi det lite lugnt ;)
Vissa har bara inte fattat vad det är att inte ha ett färdigväxt halvblod eller travare...
Ta bara i söndags t.ex.
Då skulle grannen följa med och rida..
Vi lånade stallägarens fjording....modell supersize bred fet efter bete och ingen motion på minst 6-8 månader...
Stallägaren kom men fjordens sadel och tyckjte att den skulle vi använda....:(
Det var nog MINST 5 år sen den passade....

Men jag tog helt självsvåldigt och sadlade honom med Wintecen...
Den är för smal i bomvidden, fast den är MIIIIL bredare än hans egen...
Dessutom skulle vi ju "bara" ut på en ca 45-50 minuters skrittrunda...

Men vad skulle jag göra?

Min gamla Passier hade passat honom bättre...
Men den har ju Lippen nu..
Och hon är MYCKET känsligare än Fjorden...

Jag tror ju inte att denna lilla tur gjorde någon större skada på fjorden...
Men vad jag nu börjar bli lite "rädd" för är att han pratar om att hans barnbarn eventuellt ska börja rida fjorden igen...
Och hon kan i princip INGENTING som har med hästar att göra..
Men hon TROR att hon vet allt...
Det har nämligen visat sej att barnbarnet har ridit på fjorden 2 ggr i sommar..med hans alldeles förtrånga sadel...utan att tycka att det var något konstigt med det!!!

Vad ska jag göra???
Jag har absolut INTE råd att köpa någon annan sadel åt honom med bättre passform..
Och jag vill absolut INTE låna ut någon av mina sadlar heller...

Att på peka att sadeln inte passar hjälper inte..det har jag redan försökt...
Ägaren är av den typen som tycker att eftersom han sparat skor efter sin tidigare fjording så är det bara att slå på dom på den han har nu...
Vådå annan storlek???

Förlåt mej...behövde bara skriva av mej...;)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Den här snubben ahr iofs quaterhästar, men det borde ju vara samma sak där som med haflinger: de växer långsamt och sätter mkt muskler snabbt. (men ÄNDÅ behöver ju inte han byta sadel förstår du ;))


OMG!
:eek:
Jag förstår din frustration.... Tyvärr kan man inte göra så mkt åt sånt folk, eller tja... Be henne gå in här och läsa om alla problem man kan få av för dåliga sadlar!
Och jag förstår att du inte bara kan köpa eller låna ut sadlar hit eller dit... Jag tror itne det hade gjort någon skillnad :( De människorna hade väl ändå gjort nåt annat fel istället...
Man vill ju så gärna rädda världen, men tyvärr är det inte alltid möjligt! :crazy: :(

Det har jag tyvärr fått inse, jag kan börja gråta för att en annans djur har blivit misskött/dött, och jag lever verkligen för djuren, men jag har inte ett helt land eller 1 miljard om dagen att avvara för att ta hand om alla dessa djur som inte mår bra :( Det enda man får trösta sig med är att man själv tar väl hand om sina djur, och att man försöker få andra att göra det med.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, det hoppas jag verkligen inte... Men jag tror att efter 8 års ålder (när haflinger i regel slutar växa och om han inte skadar sig innan dess) kommer jag nog inte behöva en vidare sadel. Det har ju bara varit så mkt, förra året gick han ner så mkt i vikt och pga hormoner fick han hur mkt muskler som helst på en väldigt kort period, och i somamr har han varit halt och tappat muskler och nu vid tömkörningen är dom tillbaka igen nästan helt (bara lite kvar).

Men var din häst tömkörd vid 3 års ålder?
Min börjades rida när han var lite drygt 4 år.

Det brukar skilja sig ca 5-8 grader mellan bomvidderna, men det varierar ju mellan märkena exakt hur mkt.
Jo min var både tömkörd och inkörd, och precis inriden när jag köpte han från holland. Hemskt tycker jag att dom börjar sååååå tidigt
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Men d'r har du nog svaret då... För de började nog köra in honom vid 1½-2 års ålder (brukar det vara) och då hinner han ju sätta en hel del muskler.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

jjeg skrev:
Jo min var både tömkörd och inkörd, och precis inriden när jag köpte han från holland. Hemskt tycker jag att dom börjar sååååå tidigt
Det är väl inte tidigt? (Ursäkta sidospåret.) Men det där med hur mycket en häst breddar sig verkar variera från kuse till kuse. Min häst var riden nästan 6 mån när jag köpte honom som 3-åring. Trots det har han breddat sig två bomvidder under de två år jag har haft honom. Vi har hunnit med några sadlar...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Maran skrev:
Det är väl inte tidigt? (Ursäkta sidospåret.) Men det där med hur mycket en häst breddar sig verkar variera från kuse till kuse. Min häst var riden nästan 6 mån när jag köpte honom som 3-åring. Trots det har han breddat sig två bomvidder under de två år jag har haft honom. Vi har hunnit med några sadlar...
Jag personligen tycker att det är för tidigt att RIDA in en häst som är 3. Köra in , longera ,markarbete mm är en anna sak. Sen kan man ju sadelvänja och allt sånt som hör till ridningen. Men jag tycker nog att man ska vänta tills hästen är minst 4 år med att börja rida.
Sen håller jag med om att det är nog olika från häst till häst hur mycket dom breddar sig
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Hmm, det där med att bredda sig och när de slutar.. Valacken var 5½ när han fick sin - som jag TRODDE sista - sadel. (Innan dess var det byte ungefär varje halvår som gällde). Den passade fint när han var fem, sex, sju och åtta (rent suverän sadel det där). Rejäl cutback på den tack och lov, för plötsligt när han var en sex - sju år dök det upp MANKE från ingenstans. Hästen utan manke blev hästen med hög, bred och lång manke. fascinerande..

Sen fick han en annan när han var nio, mest för att jag ville ha en kortare åt honom. Passade finfint i bomvidden, om än att det inte fanns något 'extrautrymme', jag hade t ex inte kunnat ha en padd under. Ett halvår efter det var den för smal :eek: Fråga mig inte vad som hände, jag har ingen aning, och han SER inte ut att ändrat sig på något vis. Han har inte tränats mer/Hårdare (snarare tvärtom) men ändå lyckats växa ur den.

Han var dock valpig väldigt länge så jag hade nog eg räknat med att få byta en gång till när han var ungefär sex, men..
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Att bredda sig har inte så mkt med ålder att göra men med rätt ridning!! Min gammling breddade sig en hel massa, första sadeln han hade var normal/smal, sista x-vid.......

Så det går inte att säga att om hästen är i en viss ålder så kommer den inte bredda sig mer, det beror helt på hur den tränas.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Centaur skrev:
Att bredda sig har inte så mkt med ålder att göra men med rätt ridning!! Min gammling breddade sig en hel massa, första sadeln han hade var normal/smal, sista x-vid.......

Så det går inte att säga att om hästen är i en viss ålder så kommer den inte bredda sig mer, det beror helt på hur den tränas.

Som jag sa - ingen ändring i träning som kan förklara det. Och han har inte ändrats synligt heller. Så jag är lost på vad det beror på faktiskt. (Sen spelar det ju eg ingen roll för mig vad det beror på, han breddar sig ju inte mer/mindre för det). Och han var 'bred' redan innan också. Var inne ett tag om det berodde på att han är i högre hull nu, men inte det heller ger svaret.

Å andra sidan, han har alltid varit lite 'egen' den hästen ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
310
Senast: Fiorano
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 645
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp