Jag ahr provat min nya sadel...

Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Centaur skrev:
Att bredda sig har inte så mkt med ålder att göra men med rätt ridning!! Min gammling breddade sig en hel massa, första sadeln han hade var normal/smal, sista x-vid.......

Så det går inte att säga att om hästen är i en viss ålder så kommer den inte bredda sig mer, det beror helt på hur den tränas.
Åldern har ju inte bara med saken att göra såklart, men tills de har växt färdigt kan benstommens ändras, och jag tror därför min häst breddar sig så mkt - hans benstommehar inte vuxit klart än och har bivit grövre (eller vad man ska säga).
Sen så kan en smal häst bredda sig en bomvidd när den får rätt hull, underhudsfettet spelar stor roll med. (nu pratar jag inte betesfet med stor mage, utan en jämn fördelning av fettet)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Det beror ju mkt åp vad hästen har föär ras och benstomme. Hbl som växer klart tidigt kan man rida in vid 3 års ålder, men raser som fries, stora hbl (170 +), fjordingar, islänningar, haflinger osv växer klart sent och behöver mer tid på sig innan man sätter igång och rider hårt.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Nu har jag tagit måtten mellan stoppningen..

Det övre måttet blev 12.5 cm

Och det undre 24 cm....
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Då är din en bomvidd bredare än min, så 30,5 eller 31. (jag vet inte vilken de beställde, men jag tror min är 30,5)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Vem är det som fortfarande gnäller om att sadlen inte pasasr och trost det har specialbeställt den?? Realitycheck eller?? Du kan nog inte så mkt som du tror. Så jävla speciell är nog inte du och din häst. Tipset är och banta tills du går i en 16.5 tums sadel. Innan dess är de nog bäst att du tömkör. Och ja jag är lika stor som du men skillnaden är att jag har en häst som är 20 cm högre än din MINST.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Penny_Lane skrev:
Vem är det som fortfarande gnäller om att sadlen inte pasasr och trost det har specialbeställt den?? Realitycheck eller?? Du kan nog inte så mkt som du tror. Så jävla speciell är nog inte du och din häst. Tipset är och banta tills du går i en 16.5 tums sadel. Innan dess är de nog bäst att du tömkör. Och ja jag är lika stor som du men skillnaden är att jag har en häst som är 20 cm högre än din MINST.

Ja det där var väl ett fruktansvärt onödigt inlägg......
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Penny_Lane skrev:
Vem är det som fortfarande gnäller om att sadlen inte pasasr och trost det har specialbeställt den?? Realitycheck eller?? Du kan nog inte så mkt som du tror. Så jävla speciell är nog inte du och din häst. Tipset är och banta tills du går i en 16.5 tums sadel. Innan dess är de nog bäst att du tömkör. Och ja jag är lika stor som du men skillnaden är att jag har en häst som är 20 cm högre än din MINST.
Kan jag inte så mkt? Jag tycker jag har bevisat vad jag kan i otaliga inlägg, till skillnad från dig. Dessutom finns det många på Buke som kan intyga om att jag har hjälpt dom och lärt dom mycket.

Gnäller jag om det? Vi fortsatte den här diskussionen om annat än bara att min sadel inte passar. Läs igenom tråden så märker du det. Det fattar väl vem som helst att man blir upprörd när man ahr väntat länge på en sadel, men till skillnad från dig är jag glad vöer att folk engagerar sig. Du vill ju inte ha hjälp, du tror ju att du vet bäst själv men vad man kan läsa ur dina inlägg är att du är helt lost.

Och vad är det du inte förstår? Alla kan inte ha 16,5 hur mkt de än bantar. Som jag ahr skrivit i andra trådar som du ahr varit delaktig i: jag kan gå ner till en stl 42 om jag kämpar, men det tar tid och då kan jag ändå int ha en sadel som är mindre än 17,5. Pga mina ben kommer jag inte heller kunna ha en mindre sadel än det.

Så du tycker det är en ursäkt att vara överviktig bara för att du har en stor häst?
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

jjeg skrev:
Ja det där var väl ett fruktansvärt onödigt inlägg......
Men du förstår jjeg, hon kan ju inte låta bli... Jag krossade henne totalt i en annan tråd, och då måste hon ju skriva något annat tillbaka. Hon förstår inte att jag krossar henne igen, då hennes kommentarer är tämligen onödiga och bevisar bristen på kunskap.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Bry dej inte....
Vi vet ju redan att hon bara gör så har för att på någotvis hävda sej...
Men oj vad skoj det kommer at bli den dan alla dessa trådsmala mannekänger som rider, och tror att det bara är till för dom, när dom blir medelålders och kilona omfördelas och sätter sej lite här och där...
Speciellt ifall dom fått barn också ;)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag hade förresten en intressant diskussion med min stallägare idag...

Han fråga mig varför jag inte rider ut, då svarade jag att jag började rida igår (lånad sadel, en skritttur på 20 min bara) och att jag inte har en sadel själv förrän igår.
Nehe, han sa att han hade sett mig rida, och då förklarade jag för honom att jag provred den gamla sadeln för drygt 2 v sen, men jag hoppade av efter en kvart, för det gick så dåligt, den passade inte alls längre. Och jag förklarade också för han att jag visst hade ridit ut mkt efter Nasse blev friskförklarad och när han var igång efter hältan, men att jag inte vågade ta de långa galopprundorna ännu och jag tar det säkra före det osäkra. (dock har vi varit på ett par galopprundor, men min stallägare verkade inte tycka att man rider ut om man bara är ute i typ 50 min, är man ute och rider måste man väl vara ute på långrundor verkar det som....)
Han fattade inte heller varför jag la ner 14000 på en sadel, när "man lika gärna kan köpa en billig för några tusenlappar". Jotack, hade jag kunnat göra det hade jag väl skitit i att lägga ner många tusenlappar på utprovningar osv och då hade jag kört till Hööks och köpt nån skitsadel av dom. Men så enkelt är det ju inte..
Inte heller kunde han förstå att jag behöver byta sadel så ofta (hittills har jag abra bytt 1 gång, nu har jag ju bara letat i en evighet, men jag ahr ju inte bytt till en sadel...) medan han har haft samma sadel till hans häst i flera år (sen inridningen). Inte heller var det någon annan i stallet som behövde byta sadel så ofta, men han köpte tydligen inte argumentet att det inte är så många som ahr unghästar längre, många har ju köpt välinrida 5-6 åringar, och det är ju inte så konstigt att en välriden 6 åring inte breddar sig mer än nån bomvidd på ett par år. (speciellt om det är hbl)
Han sa även att det var benstommen som avgörde sadelns bomvidd framförallt och musklerna bara spelade en liten roll i det hela. Och att det var ju inte så noga med bomvidden tyckte han, man behöver inte mäta på millimetern (nä visst, men 10 mm blir en cm, och det är en hel bomvidd)


Suck... Han tjafsade nog i 20 min eller nåt. Jag förstår inte varför heller...
Han tyckte även det var skitlätt att hitta en sadel till min häst, han slängde på¨en av hans westernsadlar och tyckte den låg bra. Han såg inte att bommen avr för böjd, skulle bli för lång i nrätt sätesstorlek och att den dessutom var alldeles för smal. Nädå, "det är en westernsadel och den provar man ut på ett heeeelt annat sätt än en engelsk sadel, det är ****** sagt" ("stallets" ET/utprovare, alla anlitar ehnne)
Men det han inte visste var att bomvidden, längden och böjnmingen på bommen kolalr man likadant.

Är det L_Å som du pratar om, som är stallägare? Och ET'n är det S_E?
Nyfiken bara.. :p :D
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Preics... Det är därför det är så fruktansvärt skrattretande, för hon tycker att det är fel av mig att vara överviktig när jag har en liten häst, mn hon är precis lika överviktig, men hon har en stor häst. Menmen... hon har inte fattat det där med att haflinger är viktbärande...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jajamän... Det är L som är stallägaren som lägger sig i och det är S E som är utprovaren som provar ut Prestige och Stubben till de flesta nuförtiden.l
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Okej.. Då gissade jag rätt :D
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Men hur lång är anläggningsytan på din sadel då? (alltså tryckytan)

NU har jag mätt!

Efter att jag ridit ett entimmes pass i skogen (mycket kuperad terräng) med mest skritt och lite trav och galopp så mätte jag avtrycket på Spirres rygg med en tumstock och det är ca 37 cm. Avtrycket jag mäter är då det släta området där man tydligt ser att det har varit belastning. Sen blir det suddigare framför och bakom det området och det mäter jag inte. "Ca" för att jag inte kan säga en exakt punkt på millimetern då det är lite diffust i övergången. Det betyder att ca 10 cm av sadeln (troligen fördelad majoriteten baktill och något framtill) inte belastar ryggen så mycket.

/Camilla
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Aifos
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 733
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp