Jag är INTE nöjd med mitt stall.

Casper

Trådstartare
Hejsan.

När vi skulle flytta så fick vi hastigt o lustigt flytta hästarna till det nya stället och boxarna va bara hastigt och lustigt uppbyggt av billigaste matrial dessutom.

stallet är 8 meter brett och tolv meter långt. Det är byggt ute på logen för att få bäst luft och för att slippa ta ner innertaket som vi hade behövt göra i ko-delen.

utrymmet är fyrkantigt. (nästan då ) och just nu är det en box i varje hörn. småboxarna är 3*3 och dom större är 4*3 men funderar på att slå ihop de stora boxarna så dom blir 4*4 i stället.

Men jag får liksom ingen varm myspys känsla i stallet som man får om man har innetak tex.
Boxarna funderar vi på att göra om i riktigt plank i stället för skivor som det är nu.

hade satt ihop boxarna på ngt annat sätt?

ena långsidan behöver vara fri för vi kör in rundbalarna där och det är två stora portar där.
Precis mitt emot är två stora portar till men dom funderar vi på att bygga igen och kanske ha balarna på den sidan i ett "ute" rum anslutet till stallet så jag bara kan hämta in hö där genom en mindre dörr..

nu när jag börjar få tillbaka min energi så vill jag få bukt med stallet oxå!!allt var bara en nödlösning när vi flyttade dit.

Hur gör ni med stora/höga stall för att få dom mysiga? tacksam för hjälp!!

Sv: Jag är INTE nöjd med mitt stall.

Du efterlyser en myspys-känsla. Men vem är det som ska ha det mysigt? Högt i tak ger oftast finfin uteluft åt hästarna och det är väldigt positivt! Kan man ha det mysigare än att hästarna mår kanon och det inte stinker?
Du kanske skulle satsa på ljus och belysning helt enkelt, för att förstärka känslan av rymd?

Du efterlyser en myspys-känsla. Men vem är det som ska ha det mysigt? Högt i tak ger oftast finfin uteluft åt hästarna och det är väldigt positivt! Kan man ha det mysigare än att hästarna mår kanon och det inte stinker?
Du kanske skulle satsa på ljus och belysning helt enkelt, för att förstärka känslan av rymd?
Håller med. Mycket ljus, passande färger på boxarna ger mycket mera "inredd" känsla. Sedan kan ni ju göra om en liten del av kostallet till skötselplats (alltså höja taket i den delen).

Jag menar inte varmt som i varmt liksom:D utan känslan av värme,liksom mysigt om ni förstår.. Jag älskar att det är högt till taket för det är frisk luft, inga host hästar,inga rinnande fönster osv men man kan ibland få en mysigare känsla i ett stall kan jag känna om det finns ett innertak.

Men just nu är stallet blått och vitt, är inte blått en kall färg? Jag ska kanske byta ut den?

vi håller på med en spolspilta som även kommer bli uppbindningsplatsen. I ko delen har vi lite andra funderingar, vi har delvis en sjukbox där om jag måste isolera en häst men sen har sambon önskemål om får eller ngt:grin:

ja det är nog mer JAG som vill ha mysigt i stallet, en känsla av ro liksom. Jag har inte det nu fullt ut även om det har blivit betydligt bättre. men jag kommer ju inte slå upp ngt innertak inte:p jag håller med dej, det luktar aldrig innstängt och det är friskt där inne.

ja det är nog mer JAG som vill ha mysigt i stallet, en känsla av ro liksom. Jag har inte det nu fullt ut även om det har blivit betydligt bättre. men jag kommer ju inte slå upp ngt innertak inte:p jag håller med dej, det luktar aldrig innstängt och det är friskt där inne.

Vad som ger "känslan av ro" är nog individuellt. För en del kan färgerna vara avgörande. Blått är visserligen en kall färg, men det är också en lugn färg. Rött är varmt men kan upplevas stressande.
Stora rena öppna ytor kan förstärka känslan av ro. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men om du har prydliga förvaringsställen för allt småplock som kan finnas i ett stall så kan det göra underverk. Ordning och reda, enhetliga krokar, korgar, foderbingar och höpåsar på avskilt ställe, inte förvara utrustning inne i stallet osv osv.

Senast ändrad:

Jag har målat mitt stall allmogegrönt, det är en väldigt behaglig färg som jag trivs väldigt bra med!

Känns varmt och mysigt

Kan inte du sätta in en bild så vi får se hur det ser ut, då är det ju lättare att ge tips? Bra belysning håller jag med om är viktigt.

Gärna två typer av belysning, en ordentlig affärsbelysning så att hovslagare och vet ser vad de gör och en lite mer mysbelysning som man kan ha tänt ett par timmar längre framåt kvällen.

Har själv högt till tak i mitt stall, 7 meter till nock invändigt.

Jag tycker själv att färgsättingen är jätte viktig!
Brädorna på väggorna och i boxarna hos mig har jag laserat i en varm ljusbrun färg, typ honung/ljus teak för att få ett mer ombonat intryck.

Dessutom är alla former av "skräp" bannlysta från stallgång och boxväggar. Grimmor och täcken är det enda som hänger framme (på kvällen ställs det fram höpåsar till sena kvällsfodringen och foderhinkar till morgonen).
Redskap och annan utrustning är förpassade till andra utrymmen.

Små saker gör stor skillnad, en fin namnskylt eller några snygga krokar gör underverk för trivselfaktorn!

Sätt ut en bild och visa!

Jag har vita boxväggar utåt gången och en brun lasyr inne i boxarna, ska även måla vitt på ytterväggarna över "boxhöjd" det är ju brunt nertill, det blir väldigt ljust och fint men man får städa det vita en del...
har spåntade bräder 130mm x 48mm tror jag det är, har dom stående med en u-profil i botten och en u-profil liggande över, perfekt inga kanter att gnaga på:banana:

Har även ett båg format galler som vi gjort själva blev också jätte fint
på ytterväggarna sitter det playwood skivor brun målade och en metal list uppe, har gnag säkrat hela stallet så gått det går, det ser så illa ut fort annas

Som andra redan skrivit, det är så fruktansvärt att kunna ge tips när man inte har en aning om hur ditt stall ser ut...
Jag kan ju uppfatta ditt stall som något helt annat! :)

BILDER, TACK!

Jag tycker mörka stall, kalla färger eller alltför hårda kontraster är otrivsamma så vi har målat vårt stall i en mild, varm ljusgrön nyans tillsammans med vitt.

Hittade bara den är bilden som föreställer "husse" till en av våra inackorderingar. Han ville bara visa vilken modig man han var som vågade stå inne i boxen SAMTIDIGT som en häst!!! Våran fromma lilla El Witesse som aldrig skulle göra en fluga förnär...:p:D

blog

Jag ska försöka sätta in bilder i eftermiddag.

Men stallet/boxarna blev aldrig riktigt färdigt innan vi flyttade dit hästarna så dom har ju tuggat på "allt" så vi kommer byta ut detta men det blir nog nästa sommar mot spåntade bräder i stället och sen ska vi ha galler upp till.

Men när allt blev akut så hann vi inte med det och tyvärr så har så mkt annat behövts fixas på huset som man kanske inte alltid räknat med:grin:

Så stallet har fått vänta och bara vara "funktions" dugligt. Men nu börjar min energi komma tillbaka och ekonomin till att göra om stallet SOM DET SKA VARA:p är på god väg!!

Men hur har ni alla era täcken?? jag blir galen på täcken. Jag försöker dela upp dom till varje häst och vika dom snyggt men så ska man ha ett och givetvis så ligger det alltid längst ner och då river man ju ner alla dom andra =(

Jag vill ha ett smidigt täckes förråd typ. Tipsa mig!! finns det ngt på ullared? ska dit i morgon.

Min häst står i ett "utestall" - ett "skjul" eller vad man ska kalla det. En stallgång och fyra boxar finns där. Jag byggde ut min hästs box i sommar och gjorde det med MDF-skivor och jag tycker att det blev mysigt på grund av fönstren och färgvalet som jag gjorde till boxen.

Lite bilder så får vi se vad ni tycker.

Före ombyggnaden:

September2008003.jpg

September2008004.jpg

Under ombyggnaden:

September2008039.jpg

September2008036.jpg

Inflyttat och klart...

Nov019.jpg

Nov023.jpg

Nov025.jpg

Rätt kassa bilder, inte direkt tagna för just detta syfte men... tja håll till godo!

gud va skjutdörrar gör mkt tycker jag. Det snyggar upp hela stallet på ngt sätt, tyvärr gjorde vi aldrig det även om det va tanken från början.

Är det en shire du har?? Så sööt:love: jag va o tittade på en igår:angel: nä jag ska inte köpa men min kompis har en fölis så ja va ju bara tvunget att titta:laugh:

Mysigt blev ditt stall. mitt e så "stort" och kallt ju:confused: ska fixa bilder!!

nu kommer bilder MEN ett stall där jag INTE mockat färdigt osv så JA golvet är osopat osv. men ni ser ju typ hur det är "byggt". Så hjälp mig nu med tips för att det ska bli ett TRIVSAMT stall. Jätte rik e jag inte så säg inte "köp cityboxen" el liknande för det går tyvärr inte hur mkt jag än vill:grin:

Ni ser portarna på ena bilden, där brukar vi ha 4st stora rundbalar över vintern. Men där har vi planer framöver att bygga ut så balarna liksom är ute oc jag bara går in genom en liten dörr. (portarna skall alltså bort sen)

Och alla boxarna är i hörn som ni ser på bildern.

http://[url=http://www.pixbox.se/pic24586514][/URL]

[url=http://www.pixbox.se/pic24586525][/URL]

sen kom det med ngt gulligt oxå:love:

http://[url=http://www.pixbox.se/pic24586639][/URL]

Det är fortfarande slagdörr... men du har rätt på hästrasen i alla fall!

Måla om är nog det jag skulle göra först, blått är en så kall färg. Genom att det är så luftigt behöver du ju inte oroa dig för att det blir murrigt så du kan välja nästan vilken färg som helst så länge du väljer en med glada och varma grundtoner tycker jag. Rött eller gult eller vissa milda gröna är mina favoriter. Sedan kan du ju göra fina boxskyltar till dina hästar och kanske ta ut någon möbel eller liknande som du målar också (någon förvaringsmöbel kanske behövs?) i matchande färg.

Jag tycker inte att ditt stall ser så omysigt ut alls!

Jag skulle måla öven de träfärgade :o Tycker de ser så brötigt ut annars (tänk om jag kunde måla min nya box nån gång ;) )
Grå skulle jag vilja ha, man kan ju ta grå med tex lite röd ton på om man vill.
Mitt stall nu är rött, typ stugröd och jag trivs faktiskt itne i det.. så de kommer bli vitt och neutralt ljus grå när de väl blir klart. . . .

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 998
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 393
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 954
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 350
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?