Jag är INTE nöjd med mitt stall.

Sv: Jag är INTE nöjd med mitt stall.

Jag vill JÄTTE gärna ha någon förvaringsmöbel, men det finns liksom inga direkta lediga väggar.

Du ser hålet mellan boxarna, till vänster där håller vi på och gör en spolspilta/uppbindningsplats.

Och rakt fram, i kodelen så har jag för tillfället min sadelkammare. Precis till höger efter "hålet" mellan boxarna har jag vatten/foderutrymme.

Vi kommer fortsätta att dra in ledningarna in i boxarna och kanske sätta vattenkoppar. Jag gillar egentligen spänner bättre så man vet hur mycket dom dricker men ibland räcker inte dom stora vattenspännerna till exempelvis fjordingen. sen har vi lilleman som tvättar fötterna i dom:grin:

Rött gillar jag men får för mig att det kan se för mörkt ut? Ja bräderna skulle behöva färg, vi gjorde aldrig det för det skulle gått åt mängder med färg just då och det hade vi inte råd me, sen har det bara inte blivit av pga av allt annat. vi ska sätta halvmåne fönster eller liknande på boxarna mot gårdsplanen. till vänster och höger om porten som e öppen.

Hejsan.

När vi skulle flytta så fick vi hastigt o lustigt flytta hästarna till det nya stället och boxarna va bara hastigt och lustigt uppbyggt av billigaste matrial dessutom.

stallet är 8 meter brett och tolv meter långt. Det är byggt ute på logen för att få bäst luft och för att slippa ta ner innertaket som vi hade behövt göra i ko-delen.

utrymmet är fyrkantigt. (nästan då ) och just nu är det en box i varje hörn. småboxarna är 3*3 och dom större är 4*3 men funderar på att slå ihop de stora boxarna så dom blir 4*4 i stället.

Men jag får liksom ingen varm myspys känsla i stallet som man får om man har innetak tex.
Boxarna funderar vi på att göra om i riktigt plank i stället för skivor som det är nu.

hade satt ihop boxarna på ngt annat sätt?

ena långsidan behöver vara fri för vi kör in rundbalarna där och det är två stora portar där.
Precis mitt emot är två stora portar till men dom funderar vi på att bygga igen och kanske ha balarna på den sidan i ett "ute" rum anslutet till stallet så jag bara kan hämta in hö där genom en mindre dörr..

nu när jag börjar få tillbaka min energi så vill jag få bukt med stallet oxå!!allt var bara en nödlösning när vi flyttade dit.

Hur gör ni med stora/höga stall för att få dom mysiga? tacksam för hjälp!!

Med belysning i normal takhöjd känns stallet som ett vanligt stall och lika mysigt. Samtidigt som det är ett stall som alltid luktar så oerhört fräscht. Inte starkt att häst och gödsel som det annars lätt gör i ett stall med innertak.

Jag har ett likadant stall och har målat ovandelen av innerväggarna vita upp till ca. 2,5 m och resten av träet - boxväggarna - är med lack.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det jag saknar på dessa bilder är ljus

Kan åtgärdas på 2 sätt, antingen mer belysning och/eller måla det träfärgade med nån ljus färg, och det är nog lite för mycket jobb antar jag.

Jag tycker inte det blåa är fel. Men samtidigt är det något du nämnde tidigt i tråden, så blått kanske är fel för dig? Det vet bara du!

I det stora hela tycker jag att ditt stall är helt OK, du behöver nog bara hitta hem. Lycka till!

Senast ändrad:

Jag hade målat väggarna vita, bytt ut portarna mot några i trä istället för korrugerad plåt och lagt ljust spån i stallgången. Själva boxarna hade jag nog murat (tegel eller putsat) upp eller använt plank i en varm lasyr. Välda galler i gjutjärn som kan lackas i svart eller rött. Har sett båda varianterna och det är lika snyggt.

Till det kommer lite detaljer som snygga innerdörrar till sadelkammare och täckesrum. Enhetliga namnskyltar och krokar som matchar gallren. I täckesrummet hade jag hängt täckeshängare längs väggarna. Man kan använda gardinstänger om det blir billigare och med snygag ändknoppar blir det lite stil på det också. Krokar i taket är bra för blöta täcken som ska hänga och torka.

De här kan kosta, men allt måste inte göras på en gång och inget behöver köpas färdigt.

Det jag saknar på dessa bilder är ljus

Kan åtgärdas på 2 sätt, antingen mer belysning och/eller måla det träfärgade med nån ljus färg, och det är nog lite för mycket jobb antar jag.

Jag tycker inte det blåa är fel. Men samtidigt är det något du nämnde tidigt i tråden, så blått kanske är fel för dig? Det vet bara du!

I det stora hela tycker jag att ditt stall är helt OK, du behöver nog bara hitta hem. Lycka till!

du har helt rätt angående belysning! det är för dåligt där inne!! Vi har fått belysning vi ska sätta vid varje box. Måste belysningen sitta rakt uppifrån för att bli bra el kan den sitta på väggen?? Känns så klart som att taket blir bäst men samtidigt betydligt mer jobb:o

För då behöver man sätta en balk i taket, för man kan väl liksom inte sätta det i boxhöjd? Alltså boxens överkant för då inbillar jag mig att ljusen kommer för "nära" och inte blir bra ändå? Alltså bara sätta en regel från boxens överdel till väggen,tvärs över boxen. Då blir det väl både fult och opraktiskt?

Jadizia: Ditt alternativ låter jättebra, det ända jag kan säga är att spån på golvet vill jag inte ha:angel: tycker det ser illa ut.. När mitt stall är färdigt för dagen så sopar jag alltid stallet så spån skulle nog göra mig tokig:D

Du skulle kunna sätta upp lysrör på väggarna, rikta dem nedåt/utåt 45 grader med hjälp av trekantiga klossar. Så har vi gjort i vår stallgång. Funkar jättebra.

Du skulle kunna sätta upp lysrör på väggarna, rikta dem nedåt/utåt 45 grader med hjälp av trekantiga klossar. Så har vi gjort i vår stallgång. Funkar jättebra.

tack för tipset!!:bow: kan du inte ta ett kort o skicka till mig? min sambo har tummen mitt i handen:o

Angående täckena:

Du kan "rulla" ihop dem, som en sovsäck. Det ser snyggt ut och det är mycket lättare att ta ut / lägga in dem igen. Använd en vanlig större hylla för vinter / sommar / fleece / regn täcken osv.

Jag skulle också måla boxväggarna. Det blåa kan vara fint om du målar knutarna tex vita. Så blir dörren mer "levande" och inte kall och trist.

Min första tanke när jag ser ditt stall är måla! Måla vitt upptill på ytterväggarna och "stolparna" i boxarna. Utöver det gillar jag grått, kanske en ljus och en mörk nyans av grått ifall du inte vill ha vitt i stallet.

Vill du ha en förvaringsmöbel kan du ställa en hög byrå (för enhetlighetens skull lika hög som boxkanten) intill varje box i matchande färg. Där kan man förvara något extra täcke samt just den hästens tillhörigheter utan att de behöver synas. Sätt upp krokar på varje box, viktigt är att det är enhetligt med likadana krokar och hängare och samma antal på varje box. Låt varje häst få varsin namnskylt.

Fäst belysningen i kedjor från taket och ner i "normal" takhöjd (Förslagsvis någon meter högre än hästarnas mankhöjd i alla fall) så får man en lite mer "ombonad" känsla.

Har du fönster någonstans? Det kan ju faktiskt vara ganska avgörande för mysfaktorn. Om inte kanske det kan vara nästa stora projekt. Det är inte jättebilligt men gör ganska mkt för både häst och människa.

Med lite snygga galler och "stålramar" runt boxarna för att förhindra gnag så kommer ditt stall bli urmysigt :)

Vill man kan man ju luska ut någon smart uppbindningsanordning från boxarnas övre hörn så att säga så att man kan mysa med hästarna i mitten av stallet med full koll på allt runt omkring :d

Ordning och reda är det viktigaste i ett stall för att behålla mysfaktorn. Hurra för bra luft men ändå mysigt :)

Min första tanke när jag ser ditt stall är måla! Måla vitt upptill på ytterväggarna och "stolparna" i boxarna. Utöver det gillar jag grått, kanske en ljus och en mörk nyans av grått ifall du inte vill ha vitt i stallet.

Vill du ha en förvaringsmöbel kan du ställa en hög byrå (för enhetlighetens skull lika hög som boxkanten) intill varje box i matchande färg. Där kan man förvara något extra täcke samt just den hästens tillhörigheter utan att de behöver synas. Sätt upp krokar på varje box, viktigt är att det är enhetligt med likadana krokar och hängare och samma antal på varje box. Låt varje häst få varsin namnskylt.

Fäst belysningen i kedjor från taket och ner i "normal" takhöjd (Förslagsvis någon meter högre än hästarnas mankhöjd i alla fall) så får man en lite mer "ombonad" känsla.

Har du fönster någonstans? Det kan ju faktiskt vara ganska avgörande för mysfaktorn. Om inte kanske det kan vara nästa stora projekt. Det är inte jättebilligt men gör ganska mkt för både häst och människa.

Med lite snygga galler och "stålramar" runt boxarna för att förhindra gnag så kommer ditt stall bli urmysigt :)

Vill man kan man ju luska ut någon smart uppbindningsanordning från boxarnas övre hörn så att säga så att man kan mysa med hästarna i mitten av stallet med full koll på allt runt omkring :d

Ordning och reda är det viktigaste i ett stall för att behålla mysfaktorn. Hurra för bra luft men ändå mysigt :)

Fönster är det dåligt me men ska upp!. ska sätta upp två stycken ut mot gårdsplanen och i dom andra boxarna då dom har två dörrar i sina så ska vi dela dom så det går att öppna den övre tex.

Jag använder spån/papper för att ljusa upp stallet och jag gillar det. Det luktar gott och ja tycker det är bra.

Ja att måla säger ju alla här så det är väl bara att göra det:D Men jag håller med, det är nog bara latmasken i mig som inte tagit tag i det.

Vad det gäller att binda upp hästen mellan boxarna, ja jag har det så mellan boxarna på andra sidan men det är inte så bra. Det är för trångt att stå så även om pållisarna är snälla. Nu har jag bara bundit upp dom i en av "stolparna".

Galler vill jag såååååå gärna ha. det är snyggt och det ger mindre tuggyta:p men det är ju sååå fruktansvärt dyrt:eek: el har nån tips på hur ni gjorde galler??

Trivs jätte bra med det stallet jag har, engelska uteboxar som är lika med bra luft för hästarna. Vi har även tvåmålat, nedre färgen är mörkt brunt och övre delen är vit..

Men jag är faktiskt lite avundsjuk på dig nu, för du har stora möjligheter i ditt stall. :) Jag har ofta drömt om att installera boxar på en loge, som har högt i tak m.m. Du sa att du inte är jätterik, men vilken vanlig människa är det..:d Man behöver inte göra allt på en gång, utan ta lite i taget. Om jag hade haft det stallet du har, hade jag möblerat om lite så att det blir western stil. Mycket träfärger, mycket plankor och allt skulle vara lite robustare. Kraftigare.. tänk vilda västerna, rida in i stallet, varma träfärger (behövs ingen färg) Mmmm... Jag myser vid bara tanken!

Lycka till!!!

Vi har en snäll gubbe i släkten som jobbar på ett svätsarjobb. Han har gjort galler till oss, helt gratis. Svarta, och fina med rejäl tyngd i...:laugh:

Är inte här så ofta, så är inte helt insatt i hur allt fungerar. Såg Pm igår, men nu hittar jag det inte.. Var finns det??:D

MÅLA! :D Det kommer bli stoooor skillnad! Jag tycker ditt stall ser murrigt och mörkt ut med allt det bruna och den mörka blå.

Mina väggar är vita upptill och ljust grå från brösthöjd och nedåt. Boxväggarna är vita (plank)
boxdörrar plus porten in är bara lackad furu=ljust träfärgat. överliggare till boxar plus en ram runt boxdörren är täckta med galvad plåt så att hästarna inte kan tugga på träet.

Jag har ett gammaldags skåp med dubbeldörrar där jag förvarar säsongstäcken men som inte används precis just nu och sadlar, träns etc. Har satt upp rejäla krokar på boxväggarna för att hänga upp grimmor, ryktpåsar osv. Har satt upp en smideshatthylla där jag hänger täcken som ska sättas på hästarna på morgonen efter och där jag har nån jacka och hjälmarna. Har lagt in ljusa "gummi"mattor på stallgångar och i boxar som ljusade upp mkt. Har även taket målat vitt.

Jag har lysrör i stallgången och små gallerförsedda nattlampor i boxarna (du kanske kan montera några bjälkar över gången så du kan fästa lysrör?)
Jag har även en stor gammal foderlår för allt kraftfoder och där finns även utrymme för täcken (¨på sommaren ligger vintertäckena där etc)

Har även en radio som faktiskt ger mkt stämning :p

Men framförallt så betyder ljusa färger otroligt mkt för "mysighetsfaktorn" tycker jag, och sen detaljer som man själv tycker om.

http://www.pixbox.se/pic_show_id23549157.html

(orkar inte lägga in bilderna här...de är lite mörka pga kass kamera. är riktigt ljust egentligen)

På bilderna är inte stallporten monterad utan står ställd vid sidan av.... nu är stallet mer "bebott" och ser mer mysigt ut tycker jag, men ni ser lite färger iaf

Hö släpper jag ned från logen genom en lucka i stalltaket.

Senast ändrad av en moderator:

Jag byggde ett helt nytt stall förra hösten. Jag bojkottade innertak just för luftens skull, det blev ganska mycket dyrare än att sätta ett innertak men det var skitsamma för jag vill ju att hästarna ska ha det bra i sitt hem. När jag några månader senare hade veterinärbesök var hon mycket imponerad av luften och rymden som var i stallet och tyckte att jag givet hade gjort helt rätt. Så sätt inte nåt innertak i stallet.
Jag tycker att mitt stall är väldigt mysigt men det är nog tack vare färgvalet i stallet. Jag har en ganska mörk grön nertill och ljusgrått upptill och sen har jag fått till en bra belysning vilket är viktigt.
Tycker också att du ska måla det som är träfärgat på väggarna, det skulle nog göra stor skillnad.

Jag byggde ett helt nytt stall förra hösten. Jag bojkottade innertak just för luftens skull, det blev ganska mycket dyrare än att sätta ett innertak men det var skitsamma för jag vill ju att hästarna ska ha det bra i sitt hem. När jag några månader senare hade veterinärbesök var hon mycket imponerad av luften och rymden som var i stallet och tyckte att jag givet hade gjort helt rätt. Så sätt inte nåt innertak i stallet.
Jag tycker att mitt stall är väldigt mysigt men det är nog tack vare färgvalet i stallet. Jag har en ganska mörk grön nertill och ljusgrått upptill och sen har jag fått till en bra belysning vilket är viktigt.
Tycker också att du ska måla det som är träfärgat på väggarna, det skulle nog göra stor skillnad.

vi har haft inspektören här förra året och både dom och vet va impade över luften och det är ju roligt. Men det är nog färgen som saknas.. får väl vänta till sommaren bara då för nu torkar det nog aldrig:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 998
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 393
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 954
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 350
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?