Jag behöver er hjälp!

Sv: Jag behöver er hjälp!

56 boxar, 4000 i månaden inkl moms, blir ju 180 000.

Jag tror att det krävs enorma mängder marknadsföring, investeringar, kundevents, utbildningstillgång/tränartillgång, kundvård, försäljningsarbete för att hålla boxfaktorn på acceptabel nivå i en sådan stor verksamhet.

För att inte tala om att få tag på tillräckligt med bra personal som kan ge det kunderna vill ha. Jag har upplevt att många som arbetar i branschen nästan helt saknar en uppfattning om vilket värdskap som krävs och kunskap om hur man bör agera.

56 boxade hästar med full service bör ge ungefär arbete åt minst 5 heltidsanställda, som bara arbetar med hästarna. Lönekostnaden hamnar på sådär 130.000 kr med arbetsgivaravgifter.

Därutöver behövs nog minst 1 halvtid som arbetar med försäljning och administration.

Det verkar vara en stor, riskabel satsning som bör planeras mycket väl. Därmed inte sagt att det är omöjligt att få rull på om man får sakerna på plats och inte konkurreras ut av mindre anläggningar i närheten som begår ekobrott och därmed erbjuder lägre priser.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag har upplevt att många som arbetar i branschen nästan helt saknar en uppfattning om vilket värdskap som krävs och kunskap om hur man bör agera.

Ja, utifrån långvarig vana som kund i hästbranschen, skulle jag säga att kundvården är en riktigt, riktigt svag punkt, väldigt ofta. Ju större anläggningen är, desto svårare och viktigare är troligen kundvården.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Två ridhus och en ridbana för 80 privat hästar låter som ett skämt för mig. Kanske är annorlunda där uppe men här skulle det aldrig fungera.

Mer än 80 privathästar, hon ska ju ha lösdrift också utöver de 80 boxarna.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

ja just det, de hade jag glömt.
Men lycka till då, tror det blir minst sagt svårt.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Kanske ridskola kombinerat med inackorderingar?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

OK, förlåt, då verkar jag ha missuppfattat dig SVEA.
Jag ber så otroligt mycket om ursäkt.
Det vore bra om det gick att få in just 4000 kr per box, men det är just det som är problemet.
De undersökningar jag har gjort verkar de flesta inte vilja betala mer än kanske absolut max 3000 kr i månaden.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

En bra idé, men kring Uppsala är det väl en hel del ridskolor redan. Men visst är det en bra idé :p :cool:
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Två ridhus och en ridbana för 80 privat hästar låter som ett skämt för mig. Kanske är annorlunda där uppe men här skulle det aldrig fungera.
Två ridskolor är ett måste, många ridskolor har det.
Tänk på sedan vi har de andra banorna. Hoppbanan med gummiflis eller ett material som aldrig fryser när det är lite snö och snön smälter snabbt när det blir snö. Men visst, det kanske blir att med tiden även fundera på tredje ridhus.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Vad tror ni om det här då, det blir som det ultimata stallet?
Vad skulle ni vilja betala för en sådan här anläggning som grundpris?
Ej Stall Tilly, utan någon annanstans

* Modern och nybyggd anläggning
* Avancerat fodersystem som mäter upp och fodrar helt själv, här behövs ingen personal
* Gödselränna med automatik
* Avancerat hagsystem där alla hästar har en sjukhage i sin andra hage. En del kan gå ensamma andra i par eller större flock. Hästen/ ponnyn blir nästan som i lösdrift, men har en egen box. Systemet sköter utsläpp själv. Personal bevakar systemet och gör de täckesbyte etc som behövs.
* Lyxiga hagar med vatten m.m.
* Lyxiga boxar
* Minst två Ridhus
* Dressyrbana
* Hoppbana
* Terränghinder / Terrängbana för både häst och ponny
* Omklädningsrum med dusch & toalett
* Fikarum
* Klubbrum
* Hingstar tas emot
* Uppvärmd sadelkammare
* Spolsspilta
* Aldrig stalljour
* Täckesbyte vardagar
* Momsbaserad plats
* Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning


Foder och strö betalas efter varje individs behov. Allt finns på plats.


Boxstorlekar i grundpriset och långa hagtider ifrån tidig morgon till sen kväll:
A+B ponny 12 kvm
C+D ponny 14 kvm
Häst minst 16 kvm
Antal platser i stallet minst x st.
Självklart man en större kategori välja en mindre box om den så vill. Men storlekarna börjar på 12 kvm.

Hagstaketen är inte eltråd eller plastpolyesterstaket. Siktar mot att ha ett ännu bättre och säkrare, då det även ska passa hingstar, typ Horserail.

Tilläggstjänster
* Mockning vardagar alternativ finns i hyran
* Större box än kategorins mini storlek.
* Tillgång till tvättstuga med polettsystem
* Smedja och Sadelmakeri utrymmen

Modern och ny anläggning, med ett system som inte hittas i dagens ryttarvärld. Delar finns men inte på det här sättet.

Med tiden
* Skrittmaskiner
* Hästprylshop
* Café
* m.m.


Ett motto är : Säkerhet, flexibilitet och smidighet för alla och med kunden i fokus.
En anläggning med visioner och möjligheter att fixa det mesta. Alla idéer är välkomna. Men saker kostar också, var medveten om det. Den ultimata anläggningen kostar pengar, vad är det du önskar mest av allt på ett ställe. Det kommer inte att ingå foder och strö i grundpriset, för det är en rörlig kostnad för varje individ, men utöver det

Du behöver inte fixa något inköp av foder, det enda du behöver göra är att knappa in vad hästen ska ha så sköter systemet resten. Strö får du levererat till din box. Inget på det här stället är omöjligt, är man villig att hjälpa till med saker så kan man till viss gräns få förmåner, rabatter etc
.

Om priset och platsen saknas i listan så är det bara att lägga till, vad du anser en boxplats på det här stället skulle vara värd.

Allt är vad man gör det till!
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Sånt lyx som att allt sköts atomatiskt som utsläpp och sånt är ju inte värt något mer för mig än vad ett vanligt utsläpp är sas,utan det är ju mer ni som tjänar på det. Inget jag skulle betala extra för öht!

* Modern och nybyggd anläggning
* Avancerat fodersystem som mäter upp och fodrar helt själv, här behövs ingen personal Detta tjänar ju NI på.
* Gödselränna med automatik Förstår inte riktigt detta,en ränna som man mockar ner i,eller hur har du tänkt? Är tanken att man bara ska slippa gå till en dyngstack och tömma kärran?
* Avancerat hagsystem där alla hästar har en sjukhage i sin andra hage. En del kan gå ensamma andra i par eller större flock. Hästen/ ponnyn blir nästan som i lösdrift, men har en egen box. Systemet sköter utsläpp själv. Personal bevakar systemet och gör de täckesbyte etc som behövs. Ha en egen sjukhage i hagen fattar jag inte heller grejen med? Sjukhagarna lär ju ligga så nära stallet som möjligt om hästen inte ska röra på sig allt för mycket,låter konstigt att det ska placeras ut sjukhagar i alla hagar hur som helst...
* Lyxiga hagar med vatten m.m. Vatten? Det har väll alla i hagarna förhoppningsvis.
* Lyxiga boxar Nu vet inte jag vad du menar med lyxiga,men antar att du menar rent estetiskt,och det är inget jag skulle betala extra för.
* Minst två Ridhus
* Dressyrbana
* Hoppbana
* Terränghinder / Terrängbana för både häst och ponny
* Omklädningsrum med dusch & toalett
* Fikarum
* Klubbrum
* Hingstar tas emot
* Uppvärmd sadelkammare
* Spolsspilta
* Aldrig stalljour
* Täckesbyte vardagar
* Momsbaserad plats
* Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Ja, man ska slippa springa till gödselstacken. Har läst på där och ur ergonomisk synpunkt så ska detta vara det bästa.
Men just det här stället skulle hästen själv gå in och ut ifrån stallet, med hjälp av chip. Först kommer den till sjukhagen som sedan leder till den andra delen.
Som jag skrev tidigare, det finns inte detta på någon anläggning med det helt automatiska.

Fibusen, du säger du vill inte betala extra för att saker sköts automatisk, men med detta så spar man lönekostnader och på så sätt kommer hyran ner på andra nivåer. Ändå om satsningen skulle bli på en ultimat anläggning för alla, så skulle naturligtvis det finnas nya jobb där. Automatisk utfodring och hagsystem tjänar även de som stallar upp. De behöver aldrig ha stalljour.
Lyxiga boxar är bra mycket mer än just mini-storlek för de olika kategorierna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Detta är som sagt mina tankar. Finns säkert dom som betalar extra för en snygg inredning osv,men det är inte jag intresserad av. Bara boxen är stor nog (större än rek mått),någorlunda stora hagar,och att stämningen i stallet är bra så är jag nöjd. Jag betalar hellre mer pengar på ett lite mindre stall (MAX 10 box) som har ridbana,än ett större stall (25+ box) med ridhus. Jag betalar också gärna lite mer för foder som finns på gården,än att behöva åka och hämta själv. Ridvägarna är superviktiga då vi mest håller till ute i skogen,så hellre ett stall med bra ridvägar,än en snygg box. Sköts passen kollektivt så blir det inte så mycket pass,så det går att knåpa i hop det. Mockning och sånt vore kanon om det gick att köpa till vid behov,men inget jag skulle betala extra för varje dag,då jag gillar att mocka.

Som sagt så kommer jag får en hyra på 1200:- nu,då ingår det mesta,fodringar,in/utsläpp,täckesbyten (inget foder),stallet är verkligen inget lyx estetiskt,vanliga furuboxar med skjutdörrar,och väggarna är vinröda på halva,och furu på halva. Varm och kallvatten. Jättemysigt stall i mina ögon,men det är ju inga ekboxar med handsmidda galler liksom. En MYCKET välskött ridbana 20x60 m. Ridvägarna är to die for. Människorna i stallet är underbara. Spånbalar finns på gården att köpa. För mig så är det mer än perfekt,och hyran passar min plånbok bra. Finns ingen anledning att betala det 3-4 dubbla bara för att få lite snyggare boxar,golvvärme, gödselränna m.m.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det du beskriver finns på Runsten utanför sthlm. Först byggdes fina, stora inneboxar. Nu sist byggdes kallstall med vanliga boxar, fanns större efterfrågan på billgare boxar ;) Stora hagar efterfrågas inte heller, små enskilda lerfria rutor som det går fort för personalen att släppa ut jästarna i. Utebanor finns men alla vill vara i ridhuset.

Inackorderingar på sådana ställen är rkävande, 2 personal räcker inte.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Att sälja in att hästägarma tjänar på maskiner som sköter hästarna går knappast hem.
Jag hade aldrig valt det, tillsynen vid ut /insläpp är en viktig del av stallhyran.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag tror det är skitsvårt att ta och få betalt för vad alla de där sakerna kostar. Tyvärr.

Av allt du skrivit upp är det väldigt många saker som jag personligen inte skulle vilja betala extra för.

Hingstanpassningen t.ex , jag skulle inte vilja betala mer på min hyra för att andra ska kunna ha hingst på samma ställe som mig.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Men saker kostar också, var medveten om det.

För mig andas det dålig kundvård när du gång på gång upprepar att man ska vara medveten om att allt kostar. Jo tack, jag vet det.

Jag skulle även vara lite skeptisk till att flytta in i en jättestor ny anläggning, där jag inte vet om något överhuvudtaget kommer att funka och om boxarna kommer att bli uthyrda. Jag känner mig tryggare med mer etablerade verksamheter.

(Sen råkar min häst föredra små stall med lite folk, även om jag kan se fördelar med en större anläggning - dock inte med den häst jag har nu.)

Sen är jag helt ointresserad av lyx. Jag vill ha ett stall som uppfyller mina krav på hästvälfärd och där det finns ett ridhus så jag orkar hålla igång hela året. Servicen ska vara sådan att jag slipper åka dit mer än en gång per dag.

För övrigt är trivsel och en bra stallägare mycket viktigt, och god tillgång på tränare.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag tror det är skitsvårt att ta och få betalt för vad alla de där sakerna kostar. Tyvärr.

Av allt du skrivit upp är det väldigt många saker som jag personligen inte skulle vilja betala extra för.

Hingstanpassningen t.ex , jag skulle inte vilja betala mer på min hyra för att andra ska kunna ha hingst på samma ställe som mig.
Jag har inte sagt att man behöver betala mer de som inte har hingstar, bara att de tas emot.
Bara att får man en hingst så vet man att det går att ta emot denna.
Det är ju bara en medföljande fördel, då många stall vill inte ta emot hingstar.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Okej, det kanske inte är så bra. Men alltså det finns för många som radar upp tex att de vill ha en massa lyx men är sedan inte beredd för att betala detta eller att de vill ha hästar/ ponnyer för mästerskap men vill inte betala mer än en struntsumma.
Det är därför jag har skrivit detta. Men här inne verkar jag inte ha behövt skriva detta, ni verkar vara väl medvetna om detta!
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag förstår att det är därför. Och det är just det att du anser dig behöva uppfostra/undervisa personer som inte resonerar som du tycker att du bör göra, som får mig att bli lite fundersam över hur kundvården och kundrelationerna kommer att se ut i ditt stall.

Det finns ju andra sätt att se på det där, än att man måste tala om att man minsann inte kan få allt man vill ha för låga kostnader.

Att önska sig mer än man har råd med är väl så normalt och vanligt att det inte är något du behöver bedöma. Själv skulle jag tex åka på tre månaders semester i New York imorgondag, om jag hade råd. Jag vill det gärna, men jag varken kan eller vill betala för det. Jag ser inte det underliga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är mitt uppe i stallflytt och fick helt plötsligt ett alternativ till. Har ca ett dygn på mig att bestämma mig :crazy: HJÄLP! Stall...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: Ninnurur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp