Jag behöver er hjälp!

Sv: Jag behöver er hjälp!

Vad skulle detta vara värt för er? Vad anser ni att det skulle vara värt?

Alt 1: Vanlig Boxplats - Stall i Uppland
  • Boxar 12-16 kvm Helt okej storlek
  • Fodring 5 ggr per dag Toppen!
  • Stora hagar med långa hagtider Toppen
  • Personal som släpper ut och tar in hästarna/ ponnyerna Även detta, toppen!
  • Mockning alla vardagar av personalen Känns onödigt att det ska ingå
  • Separat duschhall med tvättstuga Bra
  • Skostall Känns onödigt
  • Solarium för hästar Bra
  • Skrittmaskinhall med longeringsvolt Onödigt
  • Fina motionsslingor Bra
  • Dressyrbana 20*60m Toppen
  • Hoppbana 100*200m med hinderpark Onödigt för min del
  • Terränghinder Onödigt för min del
  • Eget kokrum för hästarnas mat Helt onödigt
  • Separat foderrum med flera silos Bra
  • Uppvärmd selkammare Selkammare? Ska det vara sadelkammare??
  • Uppvärmd omklädningsrum med dusch o WC WC-bra, resten onödigt
  • Stort fikarum med rymlig matplats Onödigt
  • Övernattningsrum Onödigt
  • Klubbrum Onödigt
  • Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning En självklarhet!
  • Planering för två ridhus med manegemått på 20*60m och 40*100m Hur många hästar ska det stå på anläggningen?
  • Stora stallet har centraldamsugare och golvvärme i stallgången. TOTALT ONÖDIGT!Förhoppningen är att de andra stallarna får det med tiden.
  • Viss stalljour ej varje månad utan vissa perioder på året.Helt okej
  • Momsbaserat plats. Ett måste i mina ögon!
  • Foder och strö tillkommer, utöver stallhyran men finns på plats. Inget behöver hämtas. Toppen!

Alt 2
  • I samma anläggning skulle det också finnas lösdriftsplatser, med foderautomater för grov och kraftfoder.
  • Nybyggda ordentliga hallar.
  • Mockning av lösdriftboxarna under vardagar.
  • Uppvärmd sadelkammare för lösdriften.
Inget alternativ för mindel

Kallhyra för detta? För alt. 1: 2500 - 3000:-/mån
För foder och strö, är ju beroende på vad individen äter eller hur? Kilopris är bäst för hö och hösilage. Halm - fast pris.
Hur mycket strö ska man räkna med per individ av tex halm? Oftast mer än vad man tror. Har 21 hästar, 1 bal varannan dag.

Det känns som om ni ska göra det för extremt! Centraldammsugare i ett stall? Golvvärme?? :confused:
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det är få som kan/är villiga att betala vad det faktiskt kostar. Sen beror det på. Vart ligger anläggningen.? Utanför stor stad är det nog inte alls svårt att få hyresgästerar . Vad skulle jag betalat? Typ 2000 kr ink grovfoder och medveten om att det kostar betydligt mer än så men det är vad jag skulle betalat per häst. Edit: skulle med andra ord inte ha råd att stå där man måste ju ha råd att leva oxå!Hade kunnat tänka mig att ta några extra stallpass möjligtvis. Nu har jag eget stall men om det inte vore så sas
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

4000 kr utöver foder och strö, för det är ju det som det skulle vara?
Idag är det ett ställe med redan 56 platser, finns inte alla ridbanor eller ridhus än. Detta skulle fixas till, men för att få det gå runt så krävs ett antal boxar till och för att många vill ha lösdrift så skulle även möjlighet för lösdrift finnas på samma anläggning.
Vissa saker finns redan på det här stallet idag och det skulle vara aktuellt att införskaffa detta.
Ett av stallarna idag har redan idag golvvärme och centraldamsugare.
Att det med ridhus och diverse ridbanor är med och även skrittmaskin är för att på andra sidor har det kommit önskemål om detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

56 boxar, då snackar vi alltså Stall Tilly i Almunge drygt två mil från Uppsala. Jag tror att det blir svårt att hitta så många inackorderingar som är beredda att lägga 4000 plus foder och strö, och sen bensin utöver detta.

Gården kostar 21 miljoner, sen ska du ut med ungefär lika mycket för ridhus, lösdrifter och annat du vill bygga plus att du måste köpa till mark om du ska erbjuda så stora hagar som du säger. Plus att du ska försörja dig själv och förmodligen minst två heltidsanställda om du ska erbjuda så mycket service.

Om du har fullt i stallet och tar 4000 i hyra inklusive moms har du ca 180 000 kronor i intäkt per månad. När du har dragit av för tre heltidslöner med skatt och sociala avgifter blir det inte mycket kvar till driftskostnader samt amorteringar och räntor.

Hur mycket har du själv räknat fram att du behöver dra in per häst och månad för att erbjuda det du listar i ditt förslag?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Stället har ju idag redan stora hagar.
I stora hagar kan många hästar går tillsammans utan problem.
Göra om av skogen till det som behövs.
Åter igen grundpriset är utöver foder och strö.
Med andra ord säger du SVEA att runt Uppsala så finns det inte underlag för ett sådant här ställe eller någon form av annat liknande stort ställe.
Att det drar iväg är ju just att många vill ju ha tex ridhus osv helst på gården för att det ska vara aktuellt.
Bygga ridhus och anlägga ridbanor precis som du säger kostar en hel del.
Även om man tex skulle bygga ett ställe med mer automatik på foder och utgödsling så kostar ju saker.
Helst bör stallet vara fullt och även det nya platserna, samt folk som vill ha anläggningskort för att kunna utnyttja ridbanor och ridhus. Har inte riktigt räknat med vad som tex går att få in på reklam att ha i ridhuset osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Ja, och jag undrar fortfarande om du har räknat åt andra hållet?

Vad skulle du behöva plocka ut i stallhyra för att kunna erbjuda allt du beskriver i alt 1?

Har du räknat på att du klarar att erbjuda alt 1 för 4000/box inklusive moms?

Jag har svårt att se att du ska klara dig med mindre än fyra heltidare om du ska erbjuda mockning, fem fodringar och ut/insläpp. Om varje häst får en halvtimme arbetstid (10 min mockning, 10 min in/utsläpp, 10 min fodring/aptering av foderautomater) så går det 28 timmar om dagen, då finns det bara fyra arbetstimmar kvar att göra allt annat på och inget får gå snett.

Om de har 20 000 i lön blir det ca 120 000 i lönekostnader med sociala avgifter et c, sen tillkommer försäkringar.

Då är det bara 60 000 kvar till allt annat - lån, driftskostnader, investeringar... Bara ränta och amorteringar på ett tjugomiljonerslån ligger runt 60 000.

Jag får liksom inte ihop det.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Var får du 180 000 ifrån?
4000 per box som du skriver vad har du räknat in där? Har du räknat med foder och strö också då?
Om jag driver stället samtidigt som min familj bor där, så får ju gubben ta omkostnader etc inom hemmet.
Men åter igen, om man tar stallet rakt upp å ner, då är det bara bra motionsslingor, ingen skrittmaskin, inga ridbanor och inga ridhus. Då vill ju ingen stå där istället eller man får inte ut vad som behövs.
Många verkar lägga sig mellan 2000-4000 kr för ett ställe utan mockning ca 500 kr extra för mockningen.
Lösdriften blir ett bra komplement och sedan kanske ytterligare 24 boxar och det går då att få ner kostnaderna.
Men visst allt beror på vilken bank eller annan låneinstitution eller sponsorer går att få till.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Med andra ord säger du SVEA att runt Uppsala så finns det inte underlag för ett sådant här ställe eller någon form av annat liknande stort ställe.

Alltså, om du verkligen kan erbjuda allt som ingår i ditt alternativ 1 för 4000 kronor kanske en hel del skulle nappa trots att det är långt att åka. Men 56 privathästägare som både är villiga att betala för lyxuppstallning och åka så långt... Det känns lite optimistiskt måste jag säga.

Jag tror att det finns en marknad för stallplatser med delinackordering och ridhus för ca 4000/månaden inklusive foder och strö men utan en massa lyx och pynt - inom en radie av en mil från stan. Bra, genomtänkta lösdrifter med närhet till ridhus funkar också. Kommunikationer med kollektivtrafik är ett klart plus.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

56 x 4000 är 224 000 minus moms 25% = 180 000.

Jag har inte räknat med foder och strö, det skulle ju hyresgästerna köpa separat. 4000 är den hyra du skriver tidigare i tråden att du funderar på att ta ut exklusive foder och strö.

Du kan inte driva stället själv och erbjuda all service du skriver att du ska erbjuda, dygnet har inte tillräckligt många timmar. Du måste nog räkna med att servicen du erbjuder varje häst tar minst 30 minuter per häst och dag. Det blir 28 timmar på 56 hästar och dygnet har 24 timmar. Med åtta timmars arbetsdag går det åt 3,5 tjänster bara för det arbetet. Sen tillkommer allt underhåll och allt annat arbete - står man i ett lyxigt stall ska det vara plogat och skottat när man kommer till stallet, ridbanorna ska harvas varje dag, det ska vara sopat och snyggt. Tar du sedan in 24 hästar till = 1,5 tjänst till.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Vi pratar om två skilda saker gällande priset verkar det som.
Grundpriset för mig är dvs egentligen kallhyran men där vissa saker ingår.
För det tillkommer ytterligare foder och strö utöver detta då för varje.
Och då har jag fått till svar att på priser allt ifrån 2000 kr till 4000 kr utan mockning och ca 500 kr ytterligare på detta med mockning, men fortfarande utan foder och strö men tillgång till resten av anläggningen.

Du verkar skriva 4000 kr och då med foder och strö och då blir det svårt att få det gå ihop.

JA, Almunge är en bit ifrån Uppsala och även så Björklinge eller Östhammar där de stora ställena finns. Men Almunge är väl den mer som går att få igång inackorderingar ifrån början utan att allt är på plats. För trots allt så tar det lite tid att få till ridhus och ridbanor.
De andra ställena där skulle jag säga att det vore upperliga ställen att få till det verkliga ulitmata stallet där fodring går helt automatiskt både fördelning och fodring, plus naturligtvis tillgång till allt annat och automatisk vid gödseltransport. Samt en automatik när det gäller utsläpp i hagen. Med andra ord ett system för både hagar och fodring som inte finns idag, utan man var tvungen att få till detta.
Där är det också priser som varierat allt ifrån 2000-4000 kr exkl foder och strö och 500 kr ytterligare för mockning vardagar.
Men där var tex att aldrig behöva ha stalltjänst.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det är en travanläggning men den är till salu nu. Ägarna blev gamla och orkade inte driva vidare verksamheten.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Då är egentligen inte Almunge det optimala stället, utan något annat där man kan få till den ultimata anläggningen med det avancerade foder och hagsystem.
Men det flesta ryttarfolk vill ju ha så mycket som möjligt men är inte beredd att betala för det.
Jag har frågat runt vad ryttarfolk söker.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Du verkar skriva 4000 kr och då med foder och strö och då blir det svårt att få det gå ihop.

56 boxar, 4000 i månaden inkl moms, blir ju 180 000.

Säljer du sedan foder och strö något dyrare än du köper in det, kan ju det ge ytterligare en liten inkomst till dig. Men också risk att hyresgästerna hellre köper in det på egen hand.

Jag tycker att det låter väldigt svårt att få ekonomi i det där.

Sedan undrar jag också hur du själv ser på din egen kompetens? Här handlar det ju inte "bara" om att veta mycket om hästar och att kunna ta hand om en stor gård, det handlar också om att ha anställd personal och det kommer att handla väldigt mycket om kundvård för att få allting att flyta när 56 hästägare ska samsas.

Har du sådan kompetens?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Ok!

Tycker hela upplägget låter spännande. Men undrar om ni inte behöver (vid ev köp?) fler ben att stå på sas? Alltså inte bara inackorderingar. Avel är nog iofs inte helt lätt ekonomiskt. Men nån typ av utbildningscenter? Jag tror ni får tänka till fler möjligheter så inte allt faller på hyresgästerna.

Sen lösdrift -jättebra! Gärna två! Och om det går en "tjockislösdrift" för typ ponnyer som ej kan gå på fri tillgång.

Ridbanor och iaf ett ridhus. Ja med så många och den standarden är det nog snarare ett krav. Jag skulle även vilja ha en ovalbana.

Mycket spännande oavsett önskar jag själv hade kapitalet att satsa :).
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Nej.

EXKLUSIVE foder och strö skriver jag ju hela tiden. Det betyder att hyresgästen betalar 4000 kronor i stallhyra till dig. Sedan köper hyresgästen strö och foder UTÖVER de 4000 kronorna.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Nej.

EXKLUSIVE foder och strö skriver jag ju hela tiden. Det betyder att hyresgästen betalar 4000 kronor i stallhyra till dig. Sedan köper hyresgästen strö och foder UTÖVER de 4000 kronorna.

Blir bara så dyrt :(. Medelinkomsttagaren får ju inte råd eller som i mitt fall låginkomsttagaren :arghh:. Och har man fler än en häst...

Egentligen centraldammsugare och golvvärme. Måste ni ha det? Alltså det är lyx verkligen! Men vill folk betala för det? Nej.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Två ridhus och en ridbana för 80 privat hästar låter som ett skämt för mig. Kanske är annorlunda där uppe men här skulle det aldrig fungera.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det blir nog lite trångt när sådär 60 pers vill rida samtidigt efter jobbet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är mitt uppe i stallflytt och fick helt plötsligt ett alternativ till. Har ca ett dygn på mig att bestämma mig :crazy: HJÄLP! Stall...
Svar
17
· Visningar
2 201
Senast: Ninnurur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp