Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Ninnurur

Trådstartare
Är mitt uppe i stallflytt och fick helt plötsligt ett alternativ till. Har ca ett dygn på mig att bestämma mig :crazy: HJÄLP!

Stall 1:
Hyra på 2900:- och då ingår foder, strö och all skötsel vardagar. Fin anläggning med ridbana och rundcorall, men 4 mil hemifrån. Relativt nära skolan men jag har nu sommarlov i tre månader... Toppenbra stallkamrater! :love: Tyvärr för långt för att medryttaren ska kunna följa med.

Stall 2:
Hyra på 3000:- och då ingår foder, strö och allt utom mockning men hela veckorna. Mockning kan köpas till för 20:-/gång. Bara 2 mil hemifrån men åt motsatt håll från skolan. Vet inget om stallkamraterna men det är hästens hovslagare som driver gården (nyrenoverat för några år sedan). Möjlighet för att ha kvar medryttaren. Ingen ridbana men bygglov för ridhus är på g.


Så, hjälp, vad ska jag välja?? :confused:
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

För det första; vad dyra båda ställena är! :o
Ja kanske inte egentligen men jag betalar 1800 kr/ månad för exakt samma tjänster som dessa två stall.

Men nu till ditt "problem" :D
Jag hade nog valt det du var inne på från början. Inte lätt att fatta sånna här beslut på ett dygn. Det är ju viktigt att det blir bra. Är ett helvete och hamna i ett stall man inte trivs i.

Hoppas du iaf blir nöjd med ditt beslut :-)
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Bra hagar och ute från tidig morgon till sen kväll på båda ställena, det är i princip likvärdigt :)
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Jag har egentligen inte valt av fri vilja utan det är hela verksamheten där jag är inackorderad som flyttar så egentligen vill jag inget av dem :p
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Jag skulle valt alternativ nummer 1 - bra stallkompisar är otroligt viktigt!
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Båda ställena har ju sina för och nackdelar.
Tycker att 4 mil är långt, men minst lika viktigt är att ha bra stallkamrater.
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Som det ser ut nu så verkar det bara som att det är hyresvärden och en stallkamrat till som flyttar med till stall 1. Nu blev det ännu svårare ju... Det är ju liksom 35 min att köra till stall 1, och hälften till stall 2, vilket väger upp nu under sommaren. På stall 2 kan nog gammelman (som nu är 22) stå tills det är dags att vandra vidare också...
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Jag skulle nog inte tänka så mkt på hur det är nu på sommaren, utan välja det som passar bäst under vinterhalvåret. Det är ju ffa på vintern som resvägen blir lite tråkig.

Personligen skulle jag nog föredra det stall som var smidigast att ta sig till. Jag vill gärna snabbt kunna ta mig till stallet om hästen blir skadad.
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Och så kommer jag på att stall 2 inte har någon ridbana och jag vet inte om det finns någon möjlighet till att arbeta hästen på marken, något som jag gärna gör. Så fort jag bestämt mig så kommer jag på något nytt och är tillbaka på ruta ett igen. Usch vad det här är jobbigt! Men det där med resvägen väger ju tungt. Stall 1 är en bit på motorväg, en bit på landsväg med fartkameror och en bit på liten kringelikrokväg. Stall 2 är antingen raka vägen landsväg hemifrån eller först motorväg och sen landsväg. What to do what to do... :confused:
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

ta du stall 2. dels far du med dig medryttare, dels kortare och nar vinter kommer ar det inte roligt att kora langt. att det inte finns ridbana, tja, ta 4 hinkar satt upp snore och vips har du en ridbana.. man gor vad man kan. och sa du inte de hade ridhus pa gang pa stalle 2? se inte hur det ar just nu, men hur framtiden blir.. lycka till med ditt val.
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Tänk på hur det blir på vintern, det är då det är jobbigast med häst, på sommaren är det ljust längre och ingen skola. Tycker stall 2 verkar bäst, 4 mil blir långt att åka i längden. Sen kan du behålla både medryttare och gammelhäst.
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Jag hade nog tagit stall 2 - avståndet gör stor skillnad! Och så länge du och nuvarande stallägaren inte skiljs som ovänner är dörren kanske inte helt stängd för att flytta till stall 1 vid ett senare tillfälle om det skulle visa sig att stall 2 inte blev så bra ändå.
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Precis så har jag tänkt och tackade därför ja till stall 2 nu för en stund sen. Har pratat med nuvarande hyresvärd och hon blev inte sur alls, mest lite ledsen tror jag. Och det blir ju jag också, kommer ju sakna henne massor!
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Nu är hästen installerad på nya stallet (stall 2) och det kommer att bli jättebra! Hovis, som också är kusk, hade tydligen börjat prata om att låna pålle för lite körning, enligt hans fru har körning knappt nämnts på flera år så det bådar ju gott! :)

Jag tog in Wille i nya boxen, där hittade han käket och åt upp det direkt innan han fick gå ut i en gräshage där han betedde sig som att han alltid bott där! Jag kommer verkligen att sakna mina vänner från andra stallet, de är underbara, men det här kommer också att bli minst lika bra! :)
 
Sv: Beslutsångest! Hjälp med stallplats.

Ännu härligare (eller nåt :cool: ): idag när jag kom hade han en snygg lerinpackning. Han är en sån häst som inte rullar sig om han inte är trygg i situationen så det är ju bara positivt! Även om jag fick mer att borsta :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 699
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 590
Senast: Blyger
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 554
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp