Jag behöver er hjälp!

Sv: Jag behöver er hjälp!

nej absolut inte. Så de delades raskt av till rutor. Absolut inte ihop.
Och trots terrängbana och fina uteridvägar rids de flesta mest inne i ridhuset.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Oj! Jag som trodde att folk nöjde sig med rutor i brist på stora hagar, fast jag
vet att vissa vill ha hästen ensam. Men stora hagar trodde jag alla ville ha. Stackars hästar..
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Appselut inte. Tävlingshästar ska inte gå i hage ;)
De tar även emot hingstar, funkar utan problem på anläggningen faktiskt.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jo jag har sett måtten och tänker precis som petruska. När 60 pers kommer samtidigt och vill rida vintertid så blir det trångt.
Det är skillnad på många hästar i verksamhet och många privathästar.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Boxar 12-16 kvm
Fodring 5 ggr per dag
Stora hagar med långa hagtider
Personal som släpper ut och tar in hästarna/ ponnyerna
Fina motionsslingor
Dressyrbana 20*60m
Hoppbana 100*200m med hinderpark
Terränghinder
Separat foderrum för eget kraftfoder
Uppvärmd selkammare
Stort fikarum med dusch/WC
1 ridhus storlek minsta storlek 20x60m
Momsbaserat plats.


Grovfoder och strö ser jag gärna att det ingår.

Resten av allt du nämner är helt onödigt. Vissa saker jag tog med är inte alls nödvändigt som terränghinder och hoppbana men hellre några terränghinder än hoppbana. Hinder går ju bygga upp i ridhuset. Men för en rimlig stallhyra så. Annars avstår jag hellre mot en billigare stallhyra. Som du ser till jag också ha foderrum för eget kraftfoder. Vill inte att det ingår. Köper själv det som behöver komplettera grovfodret.
Sen räcker det nog med ett ridhus. Hellre ridhus än paddock.
Är inte heller intresserad av att stå i ett stort stall med 40 hästar.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det blir inte trångt då om alla skulle rida samtidigt skulle ha ca 6000 kvm om det är inne, men det skulle finnas bra utebanor också.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jo det blir trångt. På en ridskola är det kanske tio i en grupp, och då måste alla rida med en hästlängds avstånd för att få plats.
30 hästar i ett ridhus vore ju rena flipperspelet. Hästar tar långa steg och 20 m är ingen lång sträcka om man galopperar. Då får ju folk flytta sig och då lär det vara någon i vägen redan. Du kan inte tänka som en lektion, privatryttare vill kanske rida på volt medan en longerar och en annan vill öva galopp på fyrkanten. X 30...

Kan du inte berätta hur du skulle lösa finansieringen, är väldigt nyfiken på det. Hur får en person med normal inkomst ett lån på 21 milj beviljat?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Nu har jag inte bestämt mig helt för Almunge, kan bli något annat ställe.
Men om det blir så har jag mina kontakter osv. En del blir också lån.
Longering skulle finnas speciellt ställe för innan för skrittmaskinen. En volt där och den får man boka!
Alla rider inte samtidigt och det kan klaras av utan att blir ett flipper spel.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Ja jag skulle då inte vilja rida med 30 andra oavsett storlek.på ridhus. För att inte tala om att göra iordning hästen.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag undrar också hur du tänkt få alla platser fulla. Om man tänker så här,inom hur stor radie är folk villiga att åka till stallet? Jag skulle aldrig vilja ha längre än en mil tex,och jag antar att flera än mig inte vill ha allt för långt att åka. Finns det ens tillräckligt många hästägare inom en mils radie tex? Och OM det gör det,har alla dom hästägarna möjlighet att betala så mycket hyra?

Nu pratar vi alltså 80+ här. Då är det nog större chans att hyra ut till travfolk dom dom oftast har flera hästar,men då är dom nog inte längre intresserade av ridhuset,ridbanor osv. Och jag tror det blir för dyrt att betala 4000:- x 5 hästar tex.

Sen säger jag inte att det absolut inte kommer gå,men jag skulle satsa på det enkla för att hålla ner priset,annars så blir det svårt att hyra ut så många boxar.

Förstår inte heller hur ridhusen ska räcka till så många. Vi säger om det är en regnig dag,du har 80 hästar på gården,vi räknar med att 60 ska ridas, och minst 60% av dom kommer säkert vid 17-tiden, då har du en 35-40 hästar som ska ridas samtidigt. Om du har två ridhus så är det alltså runt 15-20 hästar i ridhuset samtidigt. Det kommer aldrig funka,hur stort ridhuset ens är! Skillnad om man är 10 eller fler på en ridlektion,då ska ju alla göra samma sak,men rider man själv så läggs det volter här och där,man ska galoppera utan att krocka,vilja rida olika ridvägar i ridhuset m.m. Jag tycker det är ABSOLUT max med 5 stycken samtidigt i ett 20x60,annars så får man inte ut något av sin ridning alls. Det är ju om du gör ett sånt pass stort ridhus så det delas av på eftermiddagarna så det blir två mindre + ett enskilt ridhus,då har ni iallafall 3. Sen jobbar ju vissa skift så en del kommer ju faktist på dagen. Är det soligt så rider ju många ute,men det är just det att det MÅSTE funka även på regninga dagar för att folk ska vara villiga att betala en högre hyra.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

KL

Jag bor ju i Uppsala och håller det inte för osannolikt att jag kommer att skaffa häst igen. Men - när den dagen kommer har jag svårt att se att jag skulle överväga det diskuterade stallet. Först och främst av den enkla anledningen att Almunge är för långt bort.

Uppsala är inte en stad där man behöver åka 2-3 mil till stallet. Det finns stall med olika "finhetsgrad" och servicenivåer i närheten av stadsgränsen. Ska jag skaffa häst igen kommer jag antingen att vilja ha den i mitt gamla stall eller ett stall närmare min bostad. Skulle jag plötsligt bli oförskämt rik finns det fina stall tio minuters bilväg från där jag bor.

Så frågan är egentligen: finns det tillräckligt många hästägare som bor så till och vill ha det mesta av det som erbjuds att ett stall i Almunge blir attraktivt? Jag tvivlar faktiskt, men föreslår att TS gör en ordentlig marknadsundersökning. Vilket underlag finns i området och var ligger prisnivån där? Det är ju det viktiga, inte vad vi på Buke tycker.

För övrigt tror även jag att ridhusupplägget kan bli kaotiskt med så många hästar. I mitt gamla stall hade vi ett litet ridhus (ombyggd lada). Jag tror dock att jag utan problem kunnat ha lektion med säg sex ponnyer där. Men vid fri ridning var tre ekipage absolut max och två om det verkligen skulle funka. På den tiden jag tränade tornerspel brukade vi ibland rida fram upp till 8-10 ekipage i Lurbos eller Jällas ridhus och det fungerade faktiskt. Men då var det ryttare som var väldigt vana att rida tillsammans och kände varandra och varandras hästar väl. Jag har aldrig sett det funka så bra i andra sammanhang (många av oss stod i samma stall och vi kunde gott lyckas med att skapa kaos på vår väl tilltagna hemmaridbana, för då var vi inte lika skärpta:crazy:).
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det blir inte trångt då om alla skulle rida samtidigt skulle ha ca 6000 kvm om det är inne, men det skulle finnas bra utebanor också.

Det kanske ösregnar. Jag drog ju av också. Jag skrev inte att 80 ekipage skulle rida samtidigt.

Självklart blir det trångt. Det är dina svar på den här typen av argument som göf att jag funderar över ditt arbete med kunderna.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Fast 30-40 personers som delar på ett 20*40 ridhus är ingen ovanlighet så det är nog inte så stort problem som ni säger.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Samtidigt?
Oh herregud! Ännu en anledning att inte flytta.

Här är det normalt med 5 - 6 inackorderingar. Det ridhuset jag åker till har fyra hästar uppstallade, har alltid varit ensam när jag ridit.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Fast på det i Almunge eller ultimata stallet någon annanstans, så skulle det vara ridhus med manegemått på 20*60m och 40*100m.
Ännu större m.m.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

som står på samma anläggning. alla rider såklart inte samtidigt men vissa tider är det lite mer knökat.

på det jag beskrev är det 40*80 på .. 60 inackorderingar.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Ja det låter genomvidrigt för mig som vill ha lugn och ro.
Som ngn skrev tidigare, det är omöjligt att bygga den perfekta anläggningen eftersom alla vi ha olika.

Jag är iaf urnöjd där jag står har alla bekvämligheter till ett humant pris.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Hej!

Jag känner likadant. Hästan får bo i utebox, det finns ridvägar och fullservice (utom mockning) och det är lugnt och skönt i stallet- som det ska vara! Skulle vara mycket tveksam att flytta till ett jättelyxstall med mängder med ridbanor och ridhus och människor.

/Lavinia, som inte skulle tacka nej till lyx, men den måste fortfarande finnas inom rimligt avstånd och det måste finnas bra hagar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är mitt uppe i stallflytt och fick helt plötsligt ett alternativ till. Har ca ett dygn på mig att bestämma mig :crazy: HJÄLP! Stall...
Svar
17
· Visningar
2 200
Senast: Ninnurur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp